Magyarország, 1983. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1983-07-03 / 27. szám

A­z újságírók érdekes adatok, látványos részletek iránti igényét kielégítették: a kormányszóvivők tájékoztatást ad­tak azokról az ajándékokról, ame­lyekkel a küldöttségvezetők ked­veskedtek egymásnak. Willy Brandt kancellár történelmi érté­kű ezüst szamovárt kapott, és a szovjethatalom évei alatt kiadott érmék példányait kapta, míg Leo­­nyid Brezsnyev Mercedes gépko­csit vehetett át. Mindez pontosan tíz évvel ezelőtt történt, a nyugat­német szociál-liberális koalíció élén álló Willy Brandt és a szov­jet vezetők harmadik találkozása­kor. Tíz év elteltével most is magas szintű tanácskozásra kerül sor. Helmut Kohl nyugatnémet kan­cellár hétfőn Moszkvába utazik, hogy megvitassa a szovjet veze­tőkkel a világpolitika aktuális kér­déseit, valamint a két ország kap­csolatát, különös tekintettel a gaz­dasági együttműködés lehetséges módozataira. (Hírek szerint Kohl öt napig lesz Moszkvában, s há­romszor találkozik Jurij Andro­­povval.) A keleti szerződések Vajon milyen „ajándékot” ad­hatnak egymásnak a moszkvai ta­nácskozás mai főszereplői? A meg­változott világpolitikai légkör jele, hogy a szovjet fővárosba érkező több száz újságíró ezúttal aligha a személyes, s a magas szintű dip­lomáciai tanácskozások során szo­kásos ajándéktárgyak iránt érdek­lődik, hanem azt fürkészi: meg­ajándékozza-e július első hete legalább a nyugalom első jeleivel a feszültség miatt világunk jövő­jéért aggódókat? A moszkvai tanácskozás súlyát több tényező adja. A legfontosabb kérdés a közepes hatótávolságú atomrakéták tervezett nyugat­európai telepítése. Az amerikai ál­láspont nem utal kompromisszu­mos készségre, Gromiko szovjet külügyminiszter legutóbbi kijelen­téséből pedig arra lehet következ­tetni, hogy a közeljövőben kevés valószínűsége van a szovjet—ame­rikai csúcstalálkozónak­. Kohl és az NSZK szerepe ezért felértéke­lődhet. A kancellár ugyan hangsú­lyozta, hogy „nem közvetítőként” utazik a szovjet fővárosba, politi­kai megfigyelők azonban utalnak arra, hogy Williamsburgben hosz­­szasan tanácskozott Reagan elnök­kel, s hogy éppen elutazása előtt kapott üzenetet a Fehér Házból. Kohl a biztonsággal összefüggő, kérdésekben maga mögött tudhat­ja a legutóbbi párizsi és brüsszeli tanácskozásokon elhangzott né­hány ellenvéleményt leszámítva, az egységes NATO-orszá­gokat is. Az sem­­ hagyható figyelmen kívül, hogy vezető nyugati politikus első ízben látogat a szovjet fővárosba azóta, hogy Jurij Andropovot megválasztották a Legfelsőbb Ta­nács elnökének. . A szovjet—nyugatnémet csúcs­­találkozók története is arra utal, hogy a két ország közötti kapcso­latnak, a gazdasági érintkezésnek meghatározó jelentősége van kon­tinensünk politikai légkörére — ugyanakkor e kapcsolatrendszer nem függetleníthető a világpoliti­ka más területeitől és a hatalmi központjaiból kisugárzó hatásoktól. Bár Konrad Adenauer volt az első nyugatnémet kancellár, aki a diplomáciai kapcsolatok felvétele­kor Moszkvában járt, a kapcsola­tok dinamikus, fejlődésének sza­kasza a hetvenes évekre tehető, amikor Willy Brandt, majd Hel­mut Schmidt kormánya az euró­pai realitásokat felismerve, „ke­leti szerződéseivel” hozzájárult az európai enyhülés alapjainak lera­kásához, a helsinki értekezlet si­keréhez. (Brandt 1970-ben, amikor kancellári minőségben először járt Moszkvában, kijelentette: „A szov­jet—nyugatnémet szerződés aláírá­sával kezdetét veszi a Kelettel va­ló kiegyezés kísérlete.”) Az 1970-es szerződés kedvező hatása abban is érzékelhető volt, hogy alig egy év múlva négyhatal­mi szerződést kötöttek Nyugat- Berlinről, majd pedig Brandt vil­lámlátogatást tett a Krím-félszige­­ten. Leonyid Brezsnyev 1973-as, bon­ni látogatása alkalmával már há­rom szerződést írtak alá, konkrét tartalommal kezdték megtölteni a moszkvai szerződést. 1974-ben a nyugatnémet delegációt már Hel­mut Schmidt vezette Moszkvába, az eszmecserék eredménye hűen tükrözte azt, hogy­­Európa az eny­hülés „felfutó ágában” volt. A két kormány intézményesítette a kül­ügyminiszterek politikai konzultá­cióit. Aláírták a 2000-ig szóló „acélcsőért földgázt” megállapo­dást. (Egy év múlva Walter Scheel szövetségi elnök tett hatnapos lá­togatást a Szovjetunióban.) Konzervatív áramlatok Az 1975—1978 közötti időszak­ban megmutatkozott, hogy az eny­hülés vívmányai veszélybe kerül­hetnek. Az amerikai kormány fo­kozatosan merevedő álláspontjá­nak is megfelelt, amikor Helmut Schmidt „önálló gondolatot” vitt a kelet—nyugati biztonságpolitikai kapcsolatrendszerbe. 1977. október 28-án Londonban kifejtette: „Egy, a Szovjetunióra és az Egyesült Ál­lamokra vonatkozó stratégiai fegy­verzetkorlátozás sérti a nyugat­európai szövetségesek biztonsági szükségleteit az Európában kato­nai fölényben levő Szovjetunióval szemben, amennyiben nem sikerül az­­európai diszparitást a SALT- megbeszélésekkel párhuzamosan megszüntetni.” Az 1978-as bonni csúcson a gaz­dasági együttműködésről már az „enyhülés politikai alkotó elemeit átfogó katonai elemekre” helyez­ték át a hangsúlyt a bonni politi­kusok, s ez csökkentette a megér­tés esélyét.­­1979-ben Schmidt To­kióba repülvén rövid időre meg­állt Moszkvában, üdvözölte a ha­dászati fegyverrendszerek korláto­zásáról aláírt szovjet—amerikai megállapodást, a SALT—2-t. 1980- ban hivatalos látogatásra utazott Moszkvába: mindkét fél a komoly nemzetközi helyzet miatt tulajdo­nított nagy figyelmet az eszme­cserének. Egy év múlva előbb kül­ügyminiszteri találkozó volt Moszk­vában — amelyről azonban nem adtak ki közös nyilatkozatot —, majd 1981 novemberében Brezs­nyev utazott Bonnba. Ott tett kompromisszumos készségre utaló javaslatot röviddel a közepes ha­tótávolságú rakétákról szóló gen­fi szovjet—amerikai tárgyalások kezdete előtt.) Az elmúlt két évben — nem utolsósorban Reagan elnök hajt­hatatlan magatartása következté­ben — még feszültebbé vált a nemzetközi helyzet. Ráadásul az NSZK-ban konzervatív kormány­zat került hatalomra, Angliában pedig elsöprő fölénnyel győzött a külpolitikailag ugyancsak kemény­nek mutatkozó Thatcher asszony. Ilyen körülmények között meg­határozó jelentősége volt annak, hogy a szovjet vezetés —amely­nek élén a legutóbbi szovjet—nyu­gatnémet csúcs óta szintén válto­zás történt — töretlenül járta azt az utat, amelyet a feszültség eny­hítésének szándéka és a béke meg­őrzésének vágya jellemez. (Jurij Andropov az SZKP Központi Bi­zottságának ülésén"- kijelentette: „Ha sikerülne az, amire aktívan törekszünk, vagyis ha csökkenne mindkét fél fegyverzetének és ka­tonai kiadásainak szintje, és meg­kezdődne a leszerelés, akkor ez a legnagyobb jótétemény lenne min­den ország és nép számára.”) Szovjet hírmagyarázók megkü­lönböztetett figyelmet szenteltek az elmúlt hetek tőkés -csú­csértekezle­­teinek. Az elemzések lényege az volt, hogy a NATO-országok ve­zetői engedtek az amerikai diktá­tumnak, s tulajdonképp már meg­hozták döntésüket az amerikai ra­kétatelepítésről. (A Pravda fog­lalkozott az NSZK szerepével is . Kohl látogatása előtt többek kö­zött azt írta, hogy az NSZK aktí­van részt vesz a nukleáris rakéták telepítésében és nem óhajt befo­lyást gyakorolni az Egyesült Ál­lamokra, hogy az józan és ésszerű magatartást tanúsítson Genfiben.) Az utóbbi időben éppen a biz­tonságpolitikai kérdésekről vitáz­tak sokat bonni politikusok. A há­rom vezető párt álláspontja némi­leg eltért egymástól. A keresztény­­pártok határozottan kiálltak — Genf kudarca esetén — a telepítés mellett, s az SPD egyes vezető po­litikusaival ellentétben úgy értel­mezték, hogy az amerikaiak ko­molyan tárgyalnak a svájci város­ban. Az FDP képviseletében Genscher úgy fogalmazott, hogy „a siker kulcsa Moszkvában van”. Az SPD képtelen volt egységes ál­láspontot kialakítani, s e belső vi­ta — amelyet jelez Egon Bahr biztonságpolitikai szakértő szokat­lanul heves szóhasználata is a Szovjetunióval szemben — a kor­mánykoalíció mozgáskörét bővíti Moszkvában. Elvi alapokon Helmut Kohl kancellár kijelen­tette: a Nyugat egyeztetett állás­pontját fogja képviselni Moszkvá­ban. Szakértők figyelmét nem ke­rülhette el, hogy június elején ta­lálkozott Paul Nitzével, a Genf­ben tárgyaló amerikai küldöttség vezetőjével, s akkor június 30-ra újabb „randevút beszéltek meg”, nézetazonosságukat hangoztatva. A látogatást megelőző héten, kre­­feldi beszédében Kohl — a nyuga­ti szövetségesi politika támogatása mellett — utalt arra, hogy az NSZK rendkívül érdekelt abban, hogy megszűnjenek a kelet—nyu­gati feszültségek. Ilyen értelemben tehát Kohl szavai realistábbnak hatottak, mint vezető amerikai po­litikusok kijelentései. (Az NSZK — főleg gazdasági téren megnyil­vánuló — sajátos érdekeinek hang­­súlyozására utal, hogy a bang­koki, június 26-i Scultz—Gen­scher külügyminiszteri tanácsko­zásról kiadott közlemény szerint „Schultz nagy érdeklődéssel hall­gatta végig azokat a fő érveket, amelyeket Kohl terjeszt majd elő Moszkvában”.) Ugyancsak lényeges elem, hogy ezen a héten tett látogatást a szovjet fővárosban Otto Lambs­dorff nyugatnémet gazdasági mi­niszter. Tárgyalásainak középpont­jában a két ország kapcsolatában a jelenleg leginkább kiaknázhat­nak tűnő terület, a gazdasági érintkezés szélesítése áll. Hírek szerint hatalmas szibériai szénme­zők feltárásának terve is fölme­rült, ami még a földgáze cső üzlet­nél is nagyobb hasznot hozna mindkét félnek. E­ konzultáció is bizonyítja, hogy Helmut Kohl hétfőn kezdődő moszkvai útja során nemcsak po­litikai kérdéseket vitatnak meg, hanem gazdaságiakat is — bár megkérdőjelezhetetlen az előbbiek prioritása. OLTVÁNYI TAMÁS Szovjetunió—NSZK Újra Moszkvában Történelmi visszatekintés Kohl erősödő pozíciója KÜLÜGYMINISZTERI TALÁLKOZÓN: GENSCHER ÉS GROMIKO Nem­ függetleníthető a világpolitika más területeitől MAGYARORSZÁG 1983/27

Next