Magyarország, 1986. január-június (23. évfolyam, 1-26. szám)

1986-01-05 / 1. szám

4 MAGYARORSZÁG 1986/1 Ausztria A hajó és a kapitány Egy válság utórezgései Sinowatz határozottsága Mindössze egy héttel a nagy feltűnést és belpolitikai vihart ka­vart csőd előtt a Die Presse mun­katársának még a következő ki­jelentést tette Oskar Grünwald, az állami ipart irányító Osztrák Iparigazgatási Társaság (Ö­I­ AG) elnöke: „Már kint van ugyan fe­jünk a vízből, de azt még nem mondhatjuk, hogy meg is tanul­tunk úszni.” Mindebből az a lo­gikus következtetés vonható le — fűzte tovább gondolatait az osztrák napilap —, hogy könnyen ellephe­tik a vízen háborgót a hullá­mok ... „Átszakadt a gát” A gazdaságpolitikusok által megjósolt tragédia ide is követ­kezett: elsüllyedt az osztrák ál­lami ipar „vezérhajója”, a VÖEST­­Alpine konszern. Méghozzá igen tekintélyes, több mint 5 milliárd schillinges veszteségben. (Az ille­tékes vezetőik szeptember végén még azt közölték, hogy legfel­jebb néhány száz millió schillin­ges veszteség várható 1985-ben.) Az állami konszernnek legutóbb 1981-ben volt hasonlóan nagy bu­kása, akkor 5,8 milliárd schilling. Az ÖIAG-hoz tartozó vállalatok 1979-ben értek el utoljára nyere­séget, azóta minden évet kisebb­­nagyobb veszteséggel zártak, ame­lyek összege 1985-ig 28 mil­liárd schilling volt, ráadásul meg­szűnt több mint 17 900 mun­kahely is. (Ezúttal egy rendkívül kockázatos, s minden bizonnyal az egyébként is súlyos helyzettel összefüggő gazdaságpolitikai dön­téssorozat volt a bukás oka. A VÖEST-Alpinen belül ugyanis né­hány évvel ezelőtt leányvállalatot hoztak létre, amely 1982-­től kezd­ve az egyre több bizonytalansági tényezőt hordozó olajüzlettel pró­bált nyereséget elérni. A leány­­vállalat azóta megbukott vezetői­nek valószínűleg nem jutott eszük­be dr. Bruno Kreisky ex­kancellár mondata, miszerint „aki az olaj­jal üzletel, az kalandor”. Elein­te úgy nézett ki, hogy a „fekete arany” nagy mennyiségű vásár­lása és más piaci helyzetben, drá­gább áron való továbbadása ered­ményt hoz. 1982-ben a leányvál­lalat 7,5 milliárd schillinges össz­forgalmából mindössze 33 száza­lék jutott az olajüzletre. 1983-ban a 31 milliárdos forgalom 70 szá­zaléka származott az olajból. 1984-ben a 108 milliárdos for­galom már 84 százalékban az olaj­­üzletre támaszkodott. 1985-ben azonban váratlanul nagy vesztesé­gek támadtak a határidős olaj­ügyletekből, s ezek olyan mér­tékben terhelték meg a­z egyéb­ként is veszteséges konszernt, hogy a „gát átszakadt” — a csődihely­zetet csak újabb nagy állami tá­mogatással sikerült elhárítani.) Nem az első esetben fordult elő az utóbbi években,­­hogy az álla­mosított ipar a bírálatok kereszt­tüzébe került Ausztriában. 1982- ben — 3,5 milliárd schillinges ál­lami segély folyósítása után — hangsúlyozták azt a szerepet, ame­lyet az állami vállalatok a regio­nális politikában, valamint a szo­ciálpolitikában betöltenek. Vilá­gos utalás volt ez arra, hogy az állami konszern esetében aligha hozhatók csak gazdaságilag indo­kolt döntéseik: figyelembe kell venni az egyes tartományok mun­kaerőhelyzetét is, márpedig egyes körzetekben az állami ipar súlya meghatározó. 1983-ban Sinowatz három esz­tendőben szabta meg azt az időt, amely alatt meg kell oldani az állami vállalatok legsúlyosabb strukturális gondjait, s többek kö­zött kilátásba helyezte — 1988— 89-tő­l — a gazdaságtalan üzemek fokozatos fölszámolását is. Költségvetési hangsúlyok A kancellár gyakorlati lépést is tett: egyik legképzettebb emberé­nek, Ferdinand Lacinának a ha­táskörébe helyezte át az államo­sított ipar felügyeletét — ezzel Laci­na miniszter rendkívül vé­kony jégre lépett. (A tavaly év végi események Sinowatz előre­látását bizonyították: a kancellár levette személyéről az államosí­tott ipar terhét, ugyanakkor fia­tal minisztere a válságos napokban rendkívül higgadtnak bizonyult, eltökéltségével általános népsze­rűségre tett szert. Az ellenzék követelésével ellentétben nem mondott le. Ebben nyilván Sino­watz érett politikája is komoly szerepet játszott: csak „végső kényszer” hatása alatt cseréli ki minisztereit, s e politikai logika szerint sem a Reder-ügy miatt tá­madott Frischenschläger bizony­talankodásai, sem pedig Lacina VOEST-ALpine bukása nem ele­gendő érv a miniszter meneszté­sére. Az utóbbi időszak krízis­helyzeteiben mutatott nyugalma a közvélemény-kutató intézetek felmérései szerint növelték Sino­watz népszerűségét. Mindezekből arra le­het következtetni, hogy az osztrákok két-­három év alatt áll­tak át a Kreisky-korszak más gazdaságpolitikai adottságai által meghatározott vezetési stílusáról a Sinowatz-féle, talán nem olyan látványos, de a háttérben rend­kívül eltökélt és nagy politikai éleslátással vezetett politikájának értékelésére, megbecsülésére.) Általános elismerés fogadta Si­­nowatznak az állami nagyipar vál­ságának felszámolására tett javas­latait is, amelyek nemcsak a már említett szociális szempontokat veszik figyelembe,­­hanem a világ­­gazdaság változásaira adandó konkrét válasz igényét is. Éppen ezért a VÖEST-ALpine válság­­utáni osztrák belpolitikai események összefüggésbe hozhatók egymással, s bennük már hosszabb távú — az 1987-­ben esedékes vá­lasztás közeledtének tényét is fi­gyelembe vevő — politikai lépé­sek is tetten érhetők. Sinowatz konkrét javaslata az állami ipar fokozatos átalakítására vonatkozott. Eszerint áttekinthe­tőbbé teszik az állami vállalatok struktúráját. Az ÖIAG mint nagy holding működik a jövőben. A kancellár világosan utalt arra is, hogy amennyiben azt gazdaságpo­litikai érvek alátámasztják, nem zárkózik el az állami ipar bizo­nyos részeinek magánkézbe adásá­tól sem,­­bár az osztrák állami nagyipar továbbélése szükségessé­gét egy pillanatra sem vonta, két­ségbe. (Ausztriában az állami nagyipar súlya a gazdaságban a fejlett tőkés országokkal össze­vetve igen magas. Amikor tehát immár hosszú ideje nagy teher Bécs számára az, hogy a költ­ségvetésnek évente komoly ösz­­szegekkel kell támogatnia a nagy­ipart, akkor a költségvetés hosz­­szú távon is fennmaradó egyik legnagyobb dilemmája kerül elő­térbe. A Budapestről érkező tu­dósító számára azonb­an vannak olyan jelek, amelyekből az eddigi „osztrák modell” bizonyos válto­zására lehet következtetni. Ilyen például a hatékonyság kiemelé­se az eddig első helyen kezelt szociális kérdésekkel­ szemben: az 1986-os költségvetésiben a koráb­binál többet fordítanak kutatás­ra, ugyanakkor némileg mérsék­lik a szociális kiadásokat.) Sinowatz több interjújában — rendkívül óvatosan ugyan — fog­lalkozott az állami nagyipar strukturális válságának a mun­kaerőpiacra gyakorolható hatásá­val. Amennyiben ugyanis megpró­bálják végrehajtani a strukturá­lis átalakulásokat, s ezzel rugal­masabbá akarják tenni a nagy­ipart, akikor nem kerülhetik el a munkáslétszám csökkentésének Ausztriában fölöttébb érzékeny kérdését sem. Mindez azért is nehezen kezelhető kérdésskör, mert a gazdaságkutató intézetek becs­lése szerint éppen a választás előtt — 1986 végén — számítani kell arra, ho­gy a munkanélküli­ség a jelenlegi 137 000-ről esetleg 200 000-­re emelkedik. Sinowatz ezért a szerkezeti változásokat taglalva az állami iparról a kö­vetkezőket mondta: „Felelőtlen és komolytalan volna most meg­ígérnem, hogy az állam egész üze­meknek vagy iparvidékeknek több évre szóló foglalkoztatási garan­ciákat adhat.” A foglalkoztatáspolitika az el­lenzéki Néppárt figyelmét is ma­gára vonta, ám Alois Mock párt­vezér a számára kedvező alkalom­ból most sem volt igazán képes tőkét kovácsolni pártja számára. Az ÖW új választások kiírására vonatkozó javaslatát a parlament elvetette. Ekkor Mock rendkívüli pártkongresszus összehívásának gondolatát kezdte kiszivárogtatni. A pártján belül meglevő nézet­­eltérések miatt azonban erre az eseményre aligha kerülhet sor ja­nuárban. Bécs a politikai megfi­gyelők inkább a február végét tartják valószínű­­dátumnak — ekkor azonban már több mint két hónappal túl lesznek a VÖEST- robbanáson. (Ráadásul az ÖVP-n belül is ellentét van Krainer stejerországi tartományi főnök és Mock pártvezér között. Krainer — akinek 8 hónap múlva tartományi választása lesz — elzárkózik az államosított iparral kapcsolatos minden ÖVIP által szorgalmazott radikális megoldás elől, mert az közvetlenül érintené — márpedig aligha kedvezően — a VÖEST­­Alpine 25 009 stejerországi alkal­mazottját.) Egy kinevezés körülményei Tovább csökkenti az ÖVP esé­lyét a VÖEST-válság kihasználá­sára Sinowatz kancellár ama rend­kívül ügyes politikai lépése, amellyel — legalábbis rövid tá­von — kiemelte az állami nagy­ipart az osztrákokat foglalkoztató­­kérdések első sorából. Hirtelen döntéssel az 57 éves Franz Kreuzert nevezte ki egészségügyi és környezetvédelmi miniszterré a kabinetből saját kérésére kivált Kurt Steyrer helyett. Mint ismeretes, Steyrer ez év május 4-én az SPÖ jelöltjeként megmérkőzik Kurt Waldheimmal a köztársaságielnök-választáson. Steyrer minden energiáját a kam­pányra kívánja fordítani — hang­zott a hivatalos indoklás. Nem feledhető azonban Steyrer azon korábbi véleménye, hogy a lehe­tőségek szerint végsőkig el akar­ja látni miniszteri teendőit is. A gyors személycserével Kreuzer ke­rült reflektorfénybe, nyilván ez volt a kancellár célja. Kreuzer ugyanis jól ismert személyiség Ausztriában: korábban az SPÖ központi lapjának, az Arbeiter Zeitungnak volt főszerkesztője, majd pedig három éven át az osztrák rádió és televízió egyik legbefolyásosabb vezető munka­társa lett. (Személyében rövid időn belül a második újságíró ke­rül felelős beosztásba: Kreuzer előtt Helmut Zilk népszerű pub­licista lett Bécs főpolgármestere.) A VÖEST-válság nagyvonalú kezelése, az újabb, általános meg­elégedést kiváltó kormányváltozás — immár a negyedik Sinowatz hatalomra kerülése óta — azt sejteti, hogy a megerősödött pozí­cióba került kancellár vezetésé­vel az SPÖ—FPÖ koalíció lassan felsorakozik az 1987 elején esedé­kes parlamenti választás start­vonalánál. OLTVÁNYI TAMÁS DR. FRED SINOWATZ KANCELLÁR ÉS FERDINAND LACINA, A MINISZTER „Aki olajjal üzletel, az kalandor"

Next