Magyarország, 1988. január-június (25. évfolyam, 1-26. szám)

1988-01-01 / 1. szám

Regionális kérdések Feltételes módban Ki adja meg a pontos dátumot ? Diplomáciai együttműködés kell ! Azon a napon, amikor Oslóban átvette a Nobel-békedíjat, Oscar Arias, Costa­­Rica elnöke, vála­szolt arra a kérdésre is,­­hogy va­jon javasolná-e Nobel-békedíjra Mihail Gorbacsovot és Ronald Reagant? „Kiváltképp jó esélye lenne a két államférfinak akkor, ha a regionális konfliktusok bé­kés megoldását is hathatósan elő­mozdítanák.” Afganisztáni bonyodalom A feltételes mód azt j­edzi, hogy míg a fegyverkezés csökkentésé­ben sikerült valóban történelmi jelentőségű lépést tenni, a regio­nális konfliktusok dolgában nem történt komoly haladás. Ezt szö­gezi le a Newsweeknek adott in­terjújában Henry Kissinger is, megállapítván, hogy a nagyhatal­mi érdekütközések csomópontjain kialakuló regionális konfliktusok­nak még nagyobb feszültségger­jesztő hatásuk lehet a szuperha­talmi viszonyokra, mint a fegy­­verzettelepítéseknek. „Csaknem minden összetűzés a háború utá­ni periódusban ilyen érdek-össze­ütközések csomópontjain alakult­­ki, Koreában, Vietnamban, Afga­nisztánban és a Közel-Keleten is. Veszélyes dolog a szimptómákra fordítani a figyelmet, mialatt el­hanyagoljuk az okot. És az is­mert konfliktusok csupán a jég­hegy csúcsát képezik.” Kissinger előrejelzése a következő 15 évb­e: a nemzetek gazdasági-politikai erőviszonyainak á­tcsoportosulása nem mehet végbe válságok nél­kül és „az amerikai—szovjet kap­csolatok a­­béke fenntartásának kulcselemét fogják jelenteni”. Ez­­zel a végkövetkeztetéssel akkor is egyet lehet érteni, ha a kissingeri helyzetelemzés vagy előrejelzés bizonyos pontjai vitára ösztönöz­nek. A regionális konfliktusok közül a csúcstalálkozón­­ a legnagyobb súllyal Afganisztán szerepelt. Mint a szovjet közlésekből kitű­nik, Moszkva eltökélt szándéka, hogy véget vet a nyolcéves kato­nai jelenlétnek Afganisztánban, amelyről immár a „glasznoszty” jegyében elismerik, hogy súlyos belpolitikai tehertétel is. „Min­denkinek elege van ebből a há­borúból” — jelentette ki a Spie­gelnek Valentyin­­Falin, aki ta­nácsadóként elkísérte Washing­tonba a főtitkárt. Maga Gorba­csov úgy nyilatkozott, a Szovjet­unió számára, nem cél,, hogy szomszéd­ja „szovjetbarát Afga­nisztán” legyen, de az Egyesült Államoknak is el kell határolnia magát az „Amerika-barát Afga­nisztán” eszméjétől. Afganisztán­ban a jelenlegi szovjet álláspont szerint a nemzeti megbékélés alapján kialakított kormányt kell létrehozni, számításiba véve min­den csoport érdekeit, a nemzeti megbékélés eszményeit. A Szov­jetunió politikai döntést hozott katonai kontingense 12 hónap — vagy esetleg még röv­idebb idő­szak — alatti kivonásáról, s en­nek egyetlen feltétele az, hogy vessenek véget a felkelők anyagi és fegyverekkel történő támoga­tásának. Ami persze amerikai po­litikai döntést igényel , nem is könnyű döntést, hiszen a repub­likánus vezetés máris aggódik a párt ultra-konzervatív jobbszár­nyának reagálása miatt. Bizonyos szempontból tehát érthető, hogy a Fehér Ház, amelynek most mindenekelőtt az INF-egyez­­ményt kell ratifikáltatnia, habo­zik, hogy a szovjet kötelezettség­vállalásra ellen-kötelezettségvál­­la­lással feleljen. A kialakult hely­zetet tükrözi a már említett Fa­lc­n-interj­úban a lap kérdése és a felelet. „Az amerikaiak azt re­mélték, hogy­­megkapják önök­től a csapatkivonás dátumát.” És F­alin válasza: „Meg fogják tő­lünk kapni a pontos dátumot, ha ők azt a dátumot megjelölik, amellyel megváltoztatják Afga­nisztánt konfrontációs övezetté tevő politikájukat. Benyomásom szerint az amerikaiak még csak most tartanak álláspontjuk ki­munkálásán.” Természetesen addig is igaz, hogy az afganisztáni helyzet te­hertétel a bilaterális kapcsolatok­ban. December 19-re virradóan az elmúlt évek egyik legnagyobb rakétatámadását intézték a láza­dók Kabul ellen. A felkelők ra­kétái — min­d­azok, amelyek szá­razföldi célokra irányíthatóak, mind­­pedig a repülőgépek és he­likopterek ellen felhasználhatóak — jelentős részben amerikai ere­detűek. A helyzet mindkét fél számára bonyolult, hiszen a tör­ténelem sokszorosan igazolta, hogy bizonyos helyzetekbe beke­rülni sokkal egyszerűbb, mint a nemkívánatos szituációkból poli­tikai eszközökkel kijutni. A hely­zetnek ezt a bonyolultságát érez­tette Falin is, amikor kijelentet­te: „Nekünk a Szovjetunióban egy új, bátor vezetésre volt szük­ségünk, amely megszabadítja ma­gát a dogmáktól.” Az ő mondan­dójának egész szelleméből is kö­vetkezik, hogy ha az új politi­kai gondolkodás nyolc évvel ko­rábban ver gyökeret, akkor ma aligha vannak szovjet erők Af­ganisztánban. Másrészt azonban ugyanő ezt válaszolta arra a kér­désre, „miért nem mondja ki a Szovjetunió, már csak­ a pereszt­rojka prioritása miatt is, hogy feltétel nélkül visszavonul bizo­nyos térségekből, amelyek mil­­liárdokat nyelnek el?”. „Mondani lehetne ezt, ám az ilyen elvtelen­­ség méltatlan lenne egy nagyha­talomhoz. Amikor elvekről van szó, nem szabad egyszerűen költ­ségszámításokat készíteni.” Távoli álláspontok Nyilvánvaló, hogy az álláspon­tok távolia­k Közép-Amerikával kapcsolatban is, noha épp Nica­raguában megmutatkozik, hogy az amerikai politika, amely fő tét­jét a kontrákra tette, nem hozott eredményt, s ezért revízióra szo­rul. A demokrata ellenzék fel­használhatja választási harcában Reagan ellen az eredménytelen­ség vádját, a kontrák sorsa — legalábbis mint katonai erőé — alighanem megpecsételődött, s nem véletlen, hogy Wright, az amerikai képviselőház elnöke nyújtott segédkezet Daniel Orte­gának 11 pontos tűzszüneti ja­vaslata népszerűsítésében.­­Az a kissingeri tétel, amely még mindig a két hatalom globá­lis szembenállásának prizmáján keresztül szemléli a regionális konfliktusokat, a legkevésbé az öbölbeli háborúra vonatkoztatha­tó. Mindkét hatalom tart a hábo­rú folytatásától, s annak­­befeje­zésében érdekelt. Ismeretes,­­hogy az utóbbi idő­ben feltűnően javultak a Szov­jetunió és Irán kapcsolatai. (Vo­­roncov első külügyminiszter-he­lyettes augusztusi teheráni látoga­tását követően kezdődött az a folyamat, amely a két állam kap­csolatainak aktivizálását kívánja előmozdítani: újra közlekedik a Moszkva—Teherán­­légijárat, ok­tóber második felében jelentős megállapodás született olaj- és olaj­termék-szállításról a Kaszpi­­tenger közös­­ha­tár­térségében.) Erre a javuló viszonyra is utalt az egyik kérdés Gorbacsov sajtó­­értekezletén: vajon nem törek­szik-e a Szovjetunió iráni pozí­­cióinak kihasználásával egyoldalú előnyre. A szovjet pártfőtitkár visszautasította a kérdésben rejlő feltételezést és azóta nyilvános­ságra került adatok tanúsítják, hogy Irán katonai ütőerejének növekedéséről nem mások, nyu­gati szállítók gondoskodnak a busás felár ellenében. Pranay Bupta a Newsweekben tételesen felsorolta, melyek azok a cégek, amelyek Teherán arzenálját bő­vítik kijátszva a saját kormá­nyaik deklarálta fegyverembar­gót. A lézer vezérlésű lövedéke­ket a svéd Bofors, a 155 mm-es tarackok­at az osztrák Noricium, az aknákat az olasz Valsella biz­tosítja. A perzsa-öbölbeli konfliktus be­fejezéséhez feltétlenül szükség van szovjet—amerikai diplomáciai együttműködésre és Moszkva ezt látná kívánatosnak a közel-kele­ti feszültség enyhítéséhez is. Gor­bacsov ismét aláhúzta — a koráb­bi szovjet megnyilatkozásoktól né­mileg eltérő hangsúllyal — a kö­zel-keleti kérdéssel foglalkozó nemzetközi konferencia szükséges­ségét. Az ilyen konferencia kere­tein belül — mint mondotta — közvetlen tárgyalások lennének lehetségesek Izrael és arab szom­szédai között is. Demisztifikálás Valószínűleg a legkevésbé ter­mékeny vita a regionális problé­mák sorában a kambodzsai rende­zés körül alakult ki. Anatolij Val­kov, a Szovjetunió bangkoki nagy­követe úgy nyilatkozott, hogy a csúcson Washington nem muta­tott készséget a kambodzsai kér­dés politikai rendezésének előmoz­dítására. Hozzátette: a Szovjet­unió nem akar nyomást gyakorol­ni Vietnamra, hiszen a vietnami csapatok 1990-re politikai rende­zés híján is hazatérnek Kambo­dzsából. Ami az emberi jogi kérdéseket illeti, nyilvánvaló, hogy a két ha­talmat mélyreható filozófiai kü­lönbségek választják el egymástól. Reagan beszédében a csúcs után ezt erősítette, amikor szólt „az emberi jogok megsértéséről és ar­ról, hogy az USA erkölcsi alapon ellenzi az ezt igazoló ideológiát”. Gorbacsov ugyanakkor sajtókonfe­renciája bevezetőjében némely kérdések eltorzítása ellen és de­­misztifikálása mellett szállt sík­ra. Ami a megtagadott kivándor­lási kérelmek számát illeti, ez nem csillagászati: 220­­emberről van szó, s ezeket a személyeket a jö­vőben sem fogják kiengedni, egész addig, amíg ismereteik nem avulnak el, mivel a katonai kutatá­sok részeredményeinek ismerői. A bilaterális kérdések egész so­rában előrelépést terveznek — függetlenül a fent jelzett kérdé­sekben megmaradt mély differen­ciáktól —, nem érvényesül tehát az összekapcsolás politikája. Nő a Moszkva—New York légijáratok száma, lehetővé válik az intenzí­vebb együttműködés a környezet­­védelemben, a meteorológiában (különös tekintettel a Föld véko­nyodó ózonrétegére), az atomener­gia békés hasznosításában, a ká­bítószer-forgalmazás elleni küzde­lemben. A kereskedelem fejleszté­sében — ami fokozná a kölcsö­nös függőség érzését is — még óriásiak az akadályok (hatalmas vámok terhelik a szovjet export­cikkeket), és igen-igen alacsony fokról kell indulni. Jelenleg — az első joint venture megállapo­dásokat is számításba véve — az Egyesült Államok részesedése a szovjet kereskedelmi forgalomban egy százalék, a Szovjetunióé az amerikaiban ennek a fele. VAJDA PÉTER­ ­ ŐRSZOLGÁLATOT TELJESÍTŐ AMERIKAI HADIHAJÓ AZ ÖBÖLBEN Feltűnően javultak a Szovjetunió és Irán kapcsolatai 4 MAGYARORSZÁG 1988/1

Next