Magyarország, 1991. január-június (28. évfolyam, 1-26. szám)

1991-01-04 / 1. szám

­ELPOLITIKA Privatizáljunk! De miből? Háromféle dátum — Nem földtörvény, kárpótlási önkényes földfoglalással dicse­kedett egy szabolcsi parasztember a Kisgazdapárt karácsony előtti ülésén, majd úgy nyilatkozott a rádióban, hogy a még ősszel fel­szántott és bevetett, immár saját földjét a téesz ellenében törvé­nyesítette a megyei bíróság. Még aznap este megszólalt a rádióban a Földművelésügyi Minisztérium jogi főosztályának vezető-helyet­tese, aki viszont törvénytelennek minősítette az ilyetén akciókat, annál inkább, mert van már le­gális út a földd visszaadására. Nem véletlenül kérdezte maga a párt­elnök-miniszter, hogy ugyan miért nem tartottak igényt arra az 1,6 millió hektárra, ami e célra ki-, azaz visszavehető lett volna ta­valy? Elbizonytalanodott válaszokat kapott, közülük említésre méltó, hogy nem azt juttatták volna, amit kértek, hanem rosszabb mi­nőségűt, ami csakugyan sérelmez­hető. Ám tudnivaló, hogy időköz­ben egymillió hektár föld veszett el a mezőgazdaság számára: lakó­negyedek, utak, s egyebek épültek rajta. Nem szólván ama csekély­ségről, hogy a száz hektáros ga­bonatábla közepén levő 8 holdnyi, egykori tulajdon ugyan miként vehető ki onnan? Az 1020-as Mindeme bonyodalmak csup­án afféle előkérdései a januárban föltehetően még nagyobb viharo­kat támasztó kárpótlási törvény megalkotásának. Tehát nem föld­törvényről van szó, amit olyany­­nyira várt és vár valóban mind a parasztság, mind a szélesebb honi, sőt remélt befektetései okán a külföldi pénzvilág és közvéle­mény. Alkotmánybírósági döntés tette szükségessé, hogy egyazon javaslatba kerüljön a gyár, a ki­csi szabóműhely, boltocska, s a kétségkívül kényszerrel elvett föl­dek tulajdonosainak kártalanítása. (ötmillió forint az előbbire fizet­hető felső határ.) Csakhogy: az 1020. számú tör­vényjavaslat első mondatában ez áll: „...a tulajdonviszonyok ren­dezése érdekében az állam által 1449. június 8-a után az állampol­gárok tulajdonában igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlá­sáról” kell szavaznia az Ország­gyűlésnek. De vajon mit szólnak e dátumhoz a 47-es esztendőt zászlajukra tűzött kisgazdák? Sőt, a Magyarországi Németek Szövet­sége is hallatta már szavát, még­pedig az 1945-ös évet hangoztat­ván, hiszen a svábokat ugyebár 1946 folyamán telepítették át oda, ahonnan évszázadokkal azelőtt jöttek. (Küzdelem a vasfüggöny mögött című, a közelmúltban ide­haza megjelent Nagy Ferenc-me­­moárból tudom csak meg: az ak­kori magyar miniszterelnök is csu­pán a kitelepítés megkezdése után értesült arról, hogy a potsdami döntés nem kötelezte Magyaror­szágot erre. Vorosilov vezette fél­re a magyar kormányt, amikor a Nemzetközi Ellenőrző Bizottság elnökeként arról értesítette, hogy a németeket köteles kitelepíteni.) Tehát van itt már 1945, 1947, 1949 — foglalkozzunk inkább az utóbbival, amely a parlament na­pirendjére került. Úgyszintén az ünnepek előtt tartott ülést a Me­zőgazdasági Szövetkezők és Ter­melők Országos Szövetségének ki­bővített tanácsa, előző napon az elnöksége, s még azt megelőzően tartott a témakörben sajtótájékoz­tatót Nagy Tamás elnök és dr. Eleki János főtitkár. Előbbi az Agrárszövetség elnöke is, beve­zetőként mosolyogva mondta az újságíróknak: „Először jutottunk közös platformra a kisgazdákkal.” Hogy miben? Az egyértelmű el­utasításban ! Először arról szólt a fáma, hogy csak az állami, de téesz-haszná­­latban levő földek lehetnek a kár­talanítás tárgyai. S hogy a javas­latot még ma is többen így értel­mezik, arra bizonyság: hetilaptár­sunk, a HVG e „jóvátevő” tör­vényjavaslatot ismertetve, szintén ebből az alig 200 ezer hektárból indul ki. Akadt a sajtótájékoztató résztvevői közt is, aki így o­roszul olvasott. Nagy Tamás több ízben hívta föl figyelmünket a javas­lat részletes indoklásának utolsó passzusára: „Azokban az esetekben, ahol a kárpótlás alapjául a termelőszö­vetkezet tulajdonában álló termő­föld szolgál, az állam a kárpót­lási jegyek fedezetének megterem­tése érdekében az ilyen jegyek névértékével az érintett termelő­­szövetkezetek vagyonát megter­heli.” Hol a teherbíró képesség? Nos, vajon mekkora summáról, illetve annak megterheléséről le­het szó, mégpedig úgy, hogy a kamatokat is bekalkuláljuk? Há­rom és fél millió hektárt számol­va, 60—70 milliárdtól 100—120 milliárdig terjedhet ez az összeg, amit 15—20 milliárd forint kamat súlyosbít. Csak ez utóbbi pénz annyi, mint az évi téesznyere­­ség! Ha az első termelőszövetkezeti város, Túrkeve ma egyetlen tée­­szének példájánál maradunk, úgy annak 17 ezer hektárjából 4,5 ezer az állami tulajdon, 2,5 ezer a ta­goké és 10 ezer az úgynevezett megváltott föld, vagyis jogilag már téesz-tulajdon, ha köztudo­mású is, hogy ez a „megváltás” formális forintokon múlott. Mivel jó földek a túrkeveiek, 20 arany­koronát számolva, s a törvényja­vaslatban szereplő 2000 forintos kártalanítási összeggel fölszorozva, 400 millió forintra rúgna a kár­talanítás. összevetésül: a téesz évente legföljebb 40 milliós nye­reségre tesz szert... Hol van hát akkor az a „teher­bíróképesség”, aminek figyelem­­bevételéről oly kenetteljesen fo­galmaz a törvényjavaslat bevezető passzusa? Az Igazságügyi Minisz­térium főosztályvezetője két vég­letről szólt elnökségi előadásában: kárpótlás nincs, illetve mindent azonnal vissza! Az FM képvise­lője mondotta el ugyanitt, hogy a javaslat kidolgozására húsz óra állt a bizottság rendelkezésére, márpedig a hamari munka ... Ho­gyan is terjedhetett volna ki a még oly jószándékú javaslattevők figyelme az olyan összefüggések­re, hogy mi lesz a nyugdíjas pa­rasztokkal, mi a személyi jövede­lemadókkal, és így tovább. Hetyei János, adonyi elnök még középiskolás volt, amikor — 1952- ben — elvették földjüket. Az a föld még két évig műveletlen ma­radt, azután lőcsölték rá a téesz­­re. Ugyanakkor elvették apja kis­iparos műhelyét, de erről most senki nem beszél! Vajon igazsá­gos-e — lásd alkotmánybírósági döntés a jogegyenlőség mibenlété­ről —,­­hogy sem­­az ipari, sem a fogyasztási szövetkezeteket most semminő kárpótlás nem terheli?! (Valaki közbeszólt: nem akarjuk persze, hogy a­­szomszéd tehene is megdögöljön!) Ugyanő kesergett azon, hogy most már senki nem törődik azzal,­­ha külföldi kézbe jut a föld? (Miniszteriális válasz: ha az elvételkor magyar állam­polgár volt az illető, jussa van egykori földjére!) Adonyban alig 25 hektár a téesz-kezelte állami föld, kénytelenek hozzányúlni a többihez, csakhogy az abból élő hatszáz ember sorsa vajon miként alakulhat? Az állam vette el... Most már minden figyelem a Duna-parti palotára fordul. Sokan remélik, hogy az Országgyűlés megbuktatja a javaslatot, annyit azonban mindenki belát, hogy kár­talanítani valamiként csakugyan kell. Hogy miből? — térünk visz­­sza a kérdések kérdésére. Az ál­lam vette el, a téeszek hasznát is a társadalom élte föl, gondol­junk csak a még nem is olyan régen alacsony élelmiszerárakra. Dönteni mindenképpen kell, hi­szen akár az új téesz-törvényt, akár a csődtörvényt meghozni másképp nem lehet. Van a tar­solyban persze más eszköz is: a göllei téesz elnöke írta alá, s or­szágos demonstrációra hív föl, aminek megszervezésére ugyan még nem gondol a MOSZ, de hát végső „megoldásként” szóba jö­het ... Ez persze csak rontana az éle­lemellátás kilátásain, amelyek amúgy is borúsak. A már emlí­tett kisgazdapárti nagyválaszt­­mány után a tévé nézői elé az éhínség rémképét vetítette föl egy viszonylag fiatal küldött. Ami a szomszédban — Bukarest, Szófia, Moszkva és kapcsolt részei — már valóság, az holnap nálunk is ko­pogtathat. KERESZTÉNYI NÁNDOR Teli pultok — de meddig? MANYORSZÁG

Next