Magyarország, 1898. szeptember (5. évfolyam, 240-271. szám)

1898-09-11 / 241. szám (251. szám)

MAGYARORSZAG —W TTT^Trrwnn— nwi— wwmwiiriiimi w ii*’T~**Tffl*tTTiTr»nirrTr»rfW TM fwwM >TBm «M TM W »w»rrrm M winTirwnrwM U-H‘i^iiii TiV rv-—■■iininn^TT-rri‘"»iii|i-iiiiiBiiii]in'iLUHwi—|mrTmiiiiB»n— ii’m i|n»inii"~'7 ■ mbubbm eoti BUDAPEST, 1898. VASÁRNAP, SZEPTEMBER II. V. ÉVFOLYAM 241. SZÁM. A képviselőház ülése. Budapest, szept. 10. A napirend-vita, ez a méltóságos demonstrá­­czió a nemzet örök jogai mellett, ma czéljá­­hoz, eszközeihez méltóan fejeződött be. Két fényes, nagy beszéd képezte ezt a méltó be­fejezést : a Hodossy Imréé és a Holló Lajosé. Ezekben a beszédekben megint megnyilatkoz­tak azok a régi hagyományok, a­melyek a magyar nemzet szellemének sajátos termékei, és a­melyek már régen olyan fájóan hiányza­nak a közéletből : az egyikben Deák Ferencz, a másikban Kossuth Lajos hagyományai. Úgy tetszik ebben a pillanatban, ennek a két be­szédnek a közvetlen hatása alatt, mintha a nemzeti szellemnek ezen üdvös reaktiválása folytán még ez a degenerált parlament is visszanyerte volna rugalmasságát; mintha mégis joga volna a nemzet jobbjainak bízni és hinni a jobb jövőben . . . Szinte csodálatos az a tisztaság és átlátszó­ helyben 4 *1. vidékén t av. Kiadóhivatal: Teréz-körút 19. sz. Szerkesztőség: Teréz-körút 19. sz. Előfizetési ár: negyed évre 3 frtB- ra, egész évre 14 írt — ki­ Egyes szám­ára: Lapunk m­ai száma 23 oldal A valami. Budapest, szept. 10. Van-e biztosítéka a miniszterelnök úrnak arra, hogy a Reichsrat­ tárgyalás alá veszi és elfogadja a közgazdasági javaslatokat ? Ha van, akkor rendben vagyunk. Lesz egy parlamentáris küzde­lem azok között, kik a vámuniót sze­retik és azok között, kik a gazdasági függetlenséget óhajtják. De ha nincs ilyen biztosíték s a Reichsrath összehívása csak kísérlet a kvóta­bizottság megválasztásának komé­diájához , akkor az eszmecsere elveszti a parlamentáris küzdelem természetes tengelyét. Miért ? Egyszerűen azért, mivel nem az előterjesztett javaslatok képezik a megfontolás komoly tárgyát, mert ezeknek előterjesztése csak taktikai felvonulás , hanem anyagot és alkalmat a vitához azok a tervek adnak, melyek a Reichsrath munkaképtelensége eseté­ben kerülnek napirendre. Nincs olyan bomlott elméjű parlament a világon, mely beható komolysággal tárgyalhatná azokat a javaslatokat, me­lyekről kilencztizedrésze a képviselők­nek hiszi, egytizedrész pedig tudja, hogy azokból úgy sem lesz semmi. De miután valaminek mégis csak kell lenni, ez a valami az, a­mire a közfigyelem súlyt fektet. Súlyt fektet nem puszta kíván­csiságból, hanem mivel ettől a valamitől függ hazánkban az egyéni boldogulás és a közjólét. Foglalkozni a javaslatokkal annyi, mint zabot hegyezni. De az a valami szabad­ságot is jelenthet, gyámságot is. Szer­számot jelenthet az önálló, akadálytalan munkássághoz , de bilincset is jelenthet a nemzeti munka kezén-lábán. Ilyen jelentőség mellett természetes, ha a Házat nem a zabhegyezés foglalkoztatja, hanem az a valami, melynek koc­káján gazdasági és közjogi életkérdések dől­nek el. És itt jön az az ok, mely kiemeli a parlamenti küzdelmet a rendes me­derből. Ugyanis, senki sem tudja, hogy mi legyen az a valami. Egyik képviselő azt állítja, hogy min­denki tudja. Tehát ő is. Furcsa, hogy még­sem mondta meg. A másik mon­dott róla egyet-mást. A harmadik rá­­c­áfolt a másodikra. De a törvényhozás szempontjából az a mindenki egy nagy senki. Mert lehet, hogy a kormány felvilá­gosítást adott bizalmasabb politikai ba­­rátjainak. Az is lehet, hogy valamennyi nyugdíjas, minden vic­inalista, sőt az inkompatibilisták is igen sokan ismerik azt a valamit. Tovább megyek. Talán megsúgta a kormány minden liberális párttagnak, az ország minden új grófjának és új bárójának, valamennyi belső titkos ta­nácsosnak, az összes királyi tanácso­soknak, az állami és alapítványi bérlők­nek s ráadásul a főispánoknak, pénz­­ügyigazgatóknak, tanfelügyelőknek, dij­­nokoknak, községi bábáknak — szóval annak az egész szervezetnek, mely ve­szett működésbe esik, mihelyt a párt­uralom részére föl kell az asztalt terí­teni. Mondom, lehet, hogy a pártnak tisztes hívei épp úgy, mint az a kitar­tott csőcselékje, mely arra látszik be­tanítva, hogy minden pillanatban kész­séggel végigtaposson az alkotmány ve­tésein, talán valamennyien ismerik annak a valaminek a tartalmát. Ez lehet, ám­bár nem hiszem. De ha így volna, akkor is annyi, mintha senki sem ismerné azt. Mert a képviselőház nem ismeri. Már­pedig mindenki előtt elrejthető ez a kérdés, csak éppen a képviselőház előtt nem. Ez a titkolózás a törvényho­zás létalapját rendíti meg. Nyílt és egye­nes támadás ez a képviselőház tekin­télye ellen. Azt jelenti, hogy a hatalom nem törődik a képviselőház hivatásával, nem érzi annak súlyát, és nem tartóz­kodik attól, hogy porig alázza ezt a testületet. Igenis, lehetnek kérdések és vannak is gyakran, melyekről sem az alkudozás állapotában, sem a befejezéskor tüzetes fölvilágosítás nem adható, mert a hall­gatás veszélyt hárít el és eredményt biztosít. De a fenforgó valami nem esik az ilyen titkos természetű kérdések so­rozatába. Már csak azért sem esik, mivel Gaják­ képviselő szerint mindenki tudja. Külömben sem esik, mert az «ellenség», a­mint Pulszky úr ismert tapintatával az osztrákot elnevezte, amúgy is tudja. Hiszen együtt állapodott meg a két kor­mány. A kormányok hivatalos jelentései sze­rint ez a megállapodás végleges. A közzététel tehát nem változtat rajta. Ha jó , megmarad jónak , ha rossz , meg­marad rossznak. Oka tehát a kormány­nak az eltitkolásra nincs. Még azzal sem fedezheti eljárását, hogy nem kerül sor az előterjesztésre. Mert hiszen a Reichsrath munkaképtelenségéről ő is meg van győződve. Máskülönben nem állapodott volna meg abban a valamiben. Mégsem közli a megállapodást az egyedül illetékes tényezővel, a törvény­­hozással. Miért ? Mivel úgy tekinti ezt a testületet, mely csak arra való, hogy bevégzett tényeket gépiesen regisztráljon. Neki a többség alkalmatlan, mert egy része sokba kerül, a másik része félelmes ; a kisebbség szintén alkalmatlan, mert fejét nem hajtotta szolgaságba. Ezt a testületet tehát végképp meg kell törni. Megalázni, hogy ne legyen önérzete ; egyik szégyenből a másikba kergetni, hogy a nemzet elveszítse iránta hitét és bizalmát. Példát alkot a kormány ezzel a tit­kolózással arra, hogy a parlament egy semmiházi testület. Ne várjon tőle senki semmit. Ne tekintse senki a nemzeti akarat letéteményesének és a közerő c­entrumának. Hadd győződjék meg­­a nemzet, hogy csak a kormány gondolkozik, csak ő tervez, csak ő cselekszik , hogy nincsen a hazában más erő és más akarat, mint a kormány ereje és akarata. Ne remél­jen a parlamenttől semmit, ne bízzék benne, ne higgyen annak se megfonto­lásában, se bölcseségében, se tekinté­lyében, se szenvedélyében. Tekintse azt lomha, élettelen masszának, mely gyúr­ható, idomítható a kormány tetszése szerint; avagy luxus-kutyának, mely meglapul urának parancsára, apportíroz egy kézmozdulatra, szájat lát, ha táp­szert mutatnak föl és farkát csóválja, ha simogatják! Mert az ország a kormány tulajdona. Patrimonium, mely megterhelhető, cson­kítható, elalkudható a gazda tetszése szerint. Kinek mi köze hozzá, hogy mit cselekszik Bánffy a maga privátvagyo­­nával ? És mi köze a kép­v­isel­ődáznak, hogy mit cselekedett Bánffy az ország közjogával és vagyoni érdekeivel ? Ne hitegessük magunkat az alkotmá­nyos élet értékeivel. Ha akár a most folyó vitában, akár e vita tulajdon­képpeni magvának újra fölvetésénél a magyar képviselőház nem tudja kicsi­karni a kormánytól annak a valaminek a tartalmát , akkor hazánkban a szemé­lyes uralom felülkerekedett s a parla­ment egy merőben fölösleges, mert te­kintélyt vesztett testületté vált, mely nem hivatást, hanem cseléd­szolgálatot teljesit. Bariha Miklós.

Next