Magyarország, 1927. augusztus (34. évfolyam, 173-196. szám)

1927-08-10 / 180. szám

Budapest, 1927. augusztus 10. szerda ___________________MAGYARORSZÁG_____________________________ Miért történik annyi autószerencsétlenség? A rendőrség, az autóklub és egy kitűnő úrvezető véleménye az okokról és teendőkről !Rossz az út, vakmerő a sofőr, rosszindulatú a kocsis a kormányszerkezeti törések titka M­TA Magyarország tudósítójától.)­­Ha statisztikát készítünk az autó­st katasztrófákról, akkor az utóbbi­­ időben minden napra jut három­­- négy belőle. Nem múlik el nap,­­ hogy az újságok ne számolnának be a­­ halálos autókatasztrófáról és az el­múlt héten legalább húsz esetben történt autószerencsétlenség, amely majdnem mindig halálos volt. Más­­ országokban is gyakoriak az autó­­s szerencsétlenségek és így nemrég­­ készült statisztika arról, hogy­­­­Amerikában az elmúlt évben az­­ autóbalesetek halottainak száma túlhaladta a háború áldozataink számát. Az elmúlt hét autószeren­csétlenségének krónikáját bete­tőzte most Széchenyi gróf szeren­csétlensége és a mára utána követ­kező két újabb katasztrófa. A Ma­gyarország munkatársa nyomo­zást indított abban az irányban, vajjon milyen okokra vezethetők vissza ezek a gyakori autószeren­csétlenségek, és ha megállapítható egy közös nagy ok, akkor milyen módon lehetne a jövőben csökken­teni az autókatasztrófák számát. Jégjárókra is, mert mindazokat, akik a közlekedési lámpa irányjelzését nem tartják be, a rendőr ezután irgalmatla­nul felírja és a pénzbüntetés nem­ marad el. Szigorítani fogjuk a sofőrvizsgá­­kat is. Országúti rendőrséget!­ ­ Első utunk a közlekedési rendőr­séghez vezetett, ahol elmondották a Magyarország munkatársának, hogy ép az elmúlt hét gyászos kró­nikájának eredményeképpen elha­tározták a közlekedési rendőrség munkakörének kiszélesítését és a létszám növelését. De ez a létszám­­növelés nagy akadályokkal jár,­­mert elsősorban anyagi kérdés. Szaporítani fogják benn a város területén a közlekedési rendőröket,­­ de az autókatasztrófák elhárításá­­­­nak a kérdése főkép a vidékre és­­ az országutakra vonatkozik. Most­­ újból aktuálissá vált az országúti­­ közlekedési rendőrség felállításá­­­­nak problémája, az előterjesztést­­ erről már írásban el is készítették, , de a terv végrehajtása még nagyon­­ távoli dolog, és hőség is... A közlekedési rendőrségnek a gyakori autószerencsétlenségeket illetően az a véleménye, hogy a ka­tasztrófákat főleg az autóvezetők meg­gondolatlansága és a mostani abnormálisan nagy hőség okozza.­­ A közlekedési rendőrség szerint az autóvezetők még mindig nincsenek­­ tisztában azzal, hogy a gyorsaság­­ milyen veszélyeket rejt és nagy hiba, hogy a vezetők között nagyon­­ sokan tapasztalatlanok, könny­el­­­­mű­ek és meggondolatlanok. A ka­­­­tasztrófákat követő nyomozások során gyakran úgy találta a közle­kedési rendőrség, hogy az autósze­rencsétlenség oka a sofőr ittassága volt. Ilyen esetekben véglegesen el­veszik a sofőrtől a hajtási igazol­ványt. Marinovich Marcell dr. rendőr­fogalmazó, a közlekedési rendőrség egyik vezetője a kérdésről a követ­kezőkép nyilatkozott a Magyar­­ország munkatársának: — Mi magunk is tudjuk és érezzük, hogy az országúti közlekedési rendőr­ség felállítása immár nagyon sürgős megoldásra váró feladat. Kappel Ta­más főfelügyelő, a rendőrség kerékpá­ros osztályának parancsnoka és most készült el előterjesztésével, amelyben körvonalazza, hogy mily módon lehetne megvalósítani az országos közlekedési rendőrség intézményét. Sajnos, a mai viszonyok között azt kell hinnem, hogy csak hosszú idő múlva jutunk el a terv megvalósításához. Hiszen a régi álla­potokhoz képest csökkentették a rend­őrség létszámát és olyan vidéki váro­sokban, ahol azelőtt teljes létszámú rendőrkapitányság volt, ma csak kapi­tányság van meg, rendőri legénység nélkül. Felmerült az a terv, hogy a községi csendőrségeket kellene kiké­pezni a közlekedés ellenőrzésére és rendezésére, de ezen az úton sem tör­tént még semmi érdemleges. Rossz az út, könnyelmű a sofőr, a kocsis rosszindulatú és nem tud hajtani . A sok autószerencsétlenségnek vé­leményem szerint az az oka, hogy ros­­­­­szak az országutak, a sofőr sok esetben­­ tapasztalatlan, könnyelmű és ügyetlen, a kocsisok gyűlölik az autót és nem tudnak hajtani. Ehez járul még az or­szágúti közlekedési rendőrség hiánya és benn a városban a kevés közlekedési rendőr. Úgy gondolom, hogy az autó­katasztrófák száma csökkenni fog, ha jók lesznek az utak, ha a sofőr óvatos lesz, ha a közönség megtanul járni és a kocsisok megtanulnak hajtani. Ezen­kívül a rendőri személyezetet modern eszközökkel fogják felszerelni. Elmondta most Marinovich Mar­cali úr, hogy Budapesten mindösz­­sze négy motorkerékpáros rendőr van. Ha majd a rendőrséget ellát­ják több motorkerékpárral, akkor könnyebben tudják majd ellen­őrizni az autókat és a sofőrök is óvatosabbak lesznek. A motorke­rékpáros rendőrök eddig is már eredményes szolgálatokat tettek. Három nappal ezelőtt történt, hogy egy gázoló sofőr menekülni pró­bált, és egy motorkerékpáros rend­őr vette üldözőbe. A rendőrnek si­került is elfogni a menekülő autót — Újpesten. — Nem is tudnék eleget beszélni — folytatta Marinovich Marcell dr. — a lelkiismeretlen autóvezetőkről. Például hiába van meg a rendelet, hogy lakott utcákon nem szabad reflektorral vilá­gítani, mégis használják a reflektort, belevilágítanak szemköztjövő autó so­főrjének az arcába és kész a szerencsét­lenség. Nagy baj a belterületen a teher­kocsik indolenciája, de a rendőrség épp most kapott utasítást arra, hogy szigo­rúan büntesse a vigyázatlan kocsisokat, még szigorúbban azt a sofőrt, akit raj­takap a szabályok negligálásán. A bün­tetések szigorítása kiterjed majd a gyar WtjjlHa­tatása bámulatos, kezelése egyszerű. Az egyetlen lábápoló, mely mindenféle lábbántalmat azon­nal és tökéletesen megszüntet. Csodás hatását ezer köszönőlevél igazolja, mert nincs az a lábfájás, legyen az izzanással járó vagy égető érzés, pöffedt­­ség, lábak dagadása, hogy az egy kúra betartása után meg ne szűnjön. Hatásának titka, egyúttal óriási előnye, zsíros tartalma, melynél fogva ha­tása állandó, nem igényel mindennapos kezelést. Kenje be csak lábát CSANDA-féle PODOL-lal s lábizzadása azonnal megszűnt, lába visszanyeri rendes puhaságát, üde, friss lesz, járhat, dolgozhat, sportolhat vele, nem érzi, hogy cipő van a lábán, tyúkszemképződésnek elejét veszi, megvédi a meg­­fagyástól és a dagadástól. Ne kísérletezzen min­denféle szerekkel, a PODOL minden lábbán­­talmat biztosan megszüntet. — Egy doboz ára 1 pengő 35 fillér, utasítás mellékelve. Kapható min­den gyógyszertárban és drogériában. Szétkü­ldi a magyarországi lerakat: FViargulit drogéria, Buda­­pest, Nádor utca 23. Telefon 208—28 Az autóklub szerint sok a tapasztalatlan vezető A Magyarország munkatársa ér­deklődött a gyakori szerencsétlen­ségek felől az autóklubban is. Az autóklub véleménye szerint minden országban, ahol az automobilizmus fejlődésben van, szinte napról­­napra nő az autóbalesetek száma. Szaporodnak az autóvezetők és egyre több balesetet okoznak. Az automobilklub részéről ezeket mondották a Magyarország munka­társának: — Bizonyos, hogy máskor is sok az autószerencsétlenség, de az utóbbi idő­ben szinte veszedelmesen nagy arányo­kat öltött. A legfőbb okot abban látjuk, hogy az automobilizmus fejlődésével arányosan egyre több és több a tapasz­talatlan autóvezető. Egyes esetekről na­gyon n­ehéz véleményt mondani, mert ez csak úgy volna lehetséges, ha az ember szemtanúja volna a katasztrófának, vagy szakértői jelentést kapna kéz­hez, vagy pedig a helyszínen rekon­struálnák a szerencsétlenség körül­ményeit. Általánosságban annyit mondhatunk a gyakori autószeren­csétlenség okairól, hogy a sofőrképzés nívóját kellene emelni. Egy iskola van Budapesten, az állami sofőriskola, ahol kitűnő kiképzést nyernek a tető­­rök, de még a sofőrvizsga letétele után is hátra van a tapasztalatok megszerzése. Sok évre van szüksége a vezetőnek, amíg­ eljut odáig, hogy ki­jelentheti: Tudok autót vezetni. Min­­den pillanatban más és más a helyzet, a vezető fizikai konstrukciója, gyors ítélőképessége dönti el azt, hogy be­következik-e a szerencsétlenség, hogy nem. Felmerült egy olyan terv, hogy ép olyan szigorú orvosi vizsgálat alá vetik a sofőröket is, mint a pilótákat. Villanyszerkezettel megvizsgálják rea­gáló képességeiket és érzékeiket. De ez a terv nem valósult meg, mert az volt a vélemény, hogy ez csöppet sem csökkentené az autóbalesetek számát. Hiszen Amerikában és Belgiumban nincs is sofőrvizsga. Ami az országúti rendőrség problémáját illeti, a belügy­­minisztert megkértük arra, hogy a vidéki csendőrséget lássa el kerékpá­rokkal. De ez mindeddig még nem tör­tént meg. Az autóklub a maga részé­ről mindent meg fog tenni abban az irányban, hogy fokozott sofőrképzés­sel csökkentse az autószerencsétlensé­geket. Bláthy Ottó Titusz vizsgálatai A Magyarország munkatársa beszélgetett Szelnár Aladárral, aki egyike a legkiválóbb magyar autóvezetőknek. Saját tapasztala­tai alapján így beszélt az autóka­tasztrófák problémájáról: — Magam is, de főleg Bláthy Ottó Titusz dr., aki kitűnő amatőr­ vezető, kutattuk, hogy mi is lehet az oka en­nek a sok szerencsétlenségnek. Bláthy szakszerű vizsgálatainak az volt az eredménye, hogy a legtöbb esetben az autó kormányszerkezetének az elrom­lásáról beszéltek. A jelentések úgy szóltak, hogy a kormányszerkezet el­romlott, a sofőr nekiszaladt egy fának, vagy belezuhant az árokba. Bláthy megvizsgált néhány ilyen szerencsét­lenül járt autót és a jelentés ellenére megállapította, hogy a kormányszer­kezetnek semmi baja sem volt. A ka­tasztrófa fő oka, szerinte majdnem minden esetben az volt, hogy az autón hiába keresett főrugólaptörés ellen való biztosítót. El kell monda­nom, hogy sehol a világon nincs any­­nyi púpos híd, mint Magyarországon. Ezeket bukkanónak nevezik. Amikor az autó átrohan az ilyen bukkanón, ugrik egyet, a főrugólap eltörik, az autó kormányozhatatlanná válik és menthetetlenül belezuhan az árokba. — Bláthy is, én is a biztosíték hiá­nyának tulajdonítjuk a sok szerencsét­lenségeket. A külföldi márkájú ko­csik között nagyon kevés az olyan, amelyen főrugólaptörés ellen való biz­tosíték volna. Jóformán csak a francia kocsik számítanak kivételnek. Pedig egy ilyen biztosíték felszerelése alig kerül néhány pengőbe és elháríthatná a halálos katasztrófákat, tíz alvó kocsisok . Sürgős teendő volna még, hogy a rendőrség, vagy a csendőrség eljárjon az úgynevezett »alvó kocsisok« ellen, akik majdnem mindig az országút jobb oldalán mennek. Nagy hiba, hogy a magyar oszágutak makadámozása csak két és fél méter széles, amikor külföl­dön mindenütt legalább hat méter szé­les az országutak kövezése. Padkának hívják az út kövezetlen részét. Az alvó kocsisok többnyire itt hajtanak és ha véletlenül ilyenkor két irányból érke­zik autó, menthetetlenül kész a szeren­csétlenség. Sok hiba van, amelyet ki kell küszöbölni és ha a magyar automo­bilizmus eléri majd férfikorát, bizonyá­ra ritkábban történnek majd szeren­csétlenségek. Elmondta még Szelnár Aladár, hogy az autókatasztrófák száma, véleménye szerint, tüstént csök­kenne, ha a csendőrség szigorúan büntetné a jobbra hajtó országúti kocsisokat. Zálogcédulákat bHrzetekben­ Székely Emil, Király ucca 51 2£§£F?S33£ Autószerencsétlenség a győri országúton Győr, augusztus 8. Tegnap délután a győrmegyei E­n­e­s­e község közelében az or­szágúton Zalán Benő dr. buda­pesti ügyvéd autójával felborult és súlyos bordatörést szen­vedett. A győri kórházba szállítot­ták. A

Next