Magyarság, 1927. július (8. évfolyam, 146-172. szám)

1927-07-01 / 146. szám

MVlPVPIRVPiPPHBIPiPIP^ 1927 július 1, péntek Byrd kapitány a Miss Amerikán negyed­­magával átrepülte az óceánt, de francia földön eltévedt Hónapokig tartó gondos előkészület után Byrd kapitány, amerikai időszámítás szerint, szerda reggel 5 óra 10 perckor, közép­európai időszámítás szerint délelőtt 10­­óra 25 perckor, felszállott a newyorki repülő­téren, hogy átrepüljön Európába. Newyorki jelentések szerint a start kitűnően sikerült s a Miss Amerika négy utasával és rendkívül súlyos felszerelésével néhány pillanat alatt a levegőbe emelkedett. A Miss Amerika Fokker­­gép és hasonló rendszerű, mint aminővel Byrd átrepülte az Északi-sarkot. A vakmerő amerikai kapitány útitársai Ascot, Baldhen és­­Seville, kik indulásuk alkalmával az újság­íróknak úgy nyilatkoztak, hogy útjukat em­berileg a lehető leggondosabban készítették elő s a többi már csak a sors kezében van. Azt, hogy a Miss Amerika valóban Párisba készül-e, vagy pedig Európának más váro­sába fog leszállani, egyetlen szóval sem em­lítették. Byrd kapitány startjánál mintegy három­ezer ember jelent meg a newyorki repülő­téren, köztük Byrd és Ascot felesége is, kik a búcsúzás pillanatában hősiesen viselked­tek. Rövid nekifutás után a gép a magasba emelkedett, néhány perc alatt eltűnt a nézők szeme elől s 11 perc múlva már Byrd első rádiójelentését is felfogták, mely így szólt: „Minden rendben, gyorsan repülünk". Byrd gépe 75 óráig képes a levegőben maradni Byrd kapitány gépe, mellyel az óceán át­­repülésére vállalkozott, közvetlen a start előtt való lemérése alkalmával hét és fél tonnát nyomott. Jelzése N. X. 206. Három Wrigset­­motora van, kitűnően megkonstruált hűtő­készülékkel, minden motor 200 lóerős, me­lyek Henderson-féle propellereket hajtanak.­­A szárny átmérője 22 méter, 30 centiméter.­­A főtankban 3600 liter benzin van, de ezen­kívül a szárnyakon még négy tankot szerel­tek föl, amelyeknek mindegyike 95 gallon üzemanyagot tartalmaz. Összesen tehát több, mint 6000 liter benzint visz magával és mivel a motorok óránként körülbelül 120 liter ben­zint fogyasztanak, a Miss Amerika 75 óráig képes a levegőben maradni leszállás nélkül. Van a repülőgépen rádiókészülék is és Byrd a start előtt a newyorki rádióállomás marconistájával abban állapodott meg, hogy hatpercenként 690-es hullámhosszas kivó­­jelet fog adni. A hivójel: W. T. W. Byrd le­adókészüléke 150 watt erős s így meglehetős nagy körben tud majd az óceán­járók marco­­nistáival érintkezni. A repülőgép rádiójának hatóképességét normális időjárás mellett 250—600 kilométer sugarú körre lehet be­csülni, mely azonban éjjel sokkal nagyobb. A Miss Amerika egyik oldalán öles betűk­kel Peace felírás olvasható, míg annak je­léül, hogy hivatalos postát is visz magával, a másik oldalon az U. S. Mail jelzést viseli. Aztán sorra került ő is. A fogorvos Szeme megakadt a nyakkendőtűn.­­— Szép darab! — mondta fölcsillanó eszemmel. — Szabad megnéznem? Medgyes kivette s odaadta.­­— Apámtól való, de nem szoktam hordani, — mondta közönyösen, mert arra gondolt, hogy ez még csak nem is hárommilió. — Nem szeretem az éksze­reket. A feleségem erőszakolta rám, mert így akarta eltakarni ezt a rozsda­foltot az uj ingemen. Nézze csak, dok­tor úr, rozsdafoltot kapott az uj ingem. Igazán haszontalanok ezek a mosónők. •— Nem adná el ezt a tűt? — kérdezte az orvos. — Ugyan! Hiszen szinte értéktelen,­­— húzódozott Medgyes. Aztán munkához fogott az orvos és közben arról beszélt, hogy milyen szép ékszergyűjteménye van. — Imádom a kuriózumokat! — mondta. — Ha rászánná magát és el akarná adni . . . Medgyes alig hallgatott rá. A nyelve le volt szorítva s az orvosság izére, amit a fogába tett az orvos, cigaretta után vágyódott. — Majd veszek az ötven filléremen!­­— gondolta. Kezelés után az orvos behívta a fele­ségét. Hízásnak induló csinos asszony volt, nyitott ajakkal, szemében valami emésztő szomjúság. Medgyes csak rit­kán látta. Most megfeledkezett kifénye­sedett ruhájáról és kihúzta magát. — Nézd meg ezt a tűt. — mondta az orvos. Igazi szkarabeusz. Meg van köve­­sedve. Nézd, látszanak a lábai is, nagy­szerű! S a keze kissé remegett. Az orvos feleségének is tetszett a tű. — Érdekes dolog. Még sose láttam ilyet. — Szívesen megajándékozom vele a­­doktor urat. — mondta Medgyes gyor­san. — Nem szeretem az ékszereket. Most is a feleségem tűzte a nyakken­dőmbe, mert . . . ■— Ó, én rajongok a szép ékszerekért! — lelkendezett az orvos felesége. — Tessék parancsolni! — udvarias­­kodott Medgyes. — Igazán nekem adja? Igazán? ... Nem, ön csak tréfál! . . . Igazán? Na­gyon szépen köszönöm, f áradozott az orvos. — Majd revansálni fogom . . . — Ó, erre ne is gondoljon, — tiltako­zott Medgyes. — Különben nem adom oda. Semmit se fogadok el érte, semmit! Ilyen csekélységért ... Jól esik, hogy örömet szereztem a doktor úrnak. És elbúcsúzott. Az utcán kicsit szórakozottan ment. Az orvosság ize émelyitette és megint cigaret­tára vágyakozott. De nem volt nála egy darab se. Trafikot keresett hát s ment. Aztán megállt egy kicsit s a kék égre nézett. A láthatár mélyén ezüstösen ke­rengett egy repülőgép. Most ott szeretett volna lenni, nem a gépben, hanem azon is túl, a végtelenben. Sóhajtott. Fáradt volt. A gép egyre kisebb lett, ment befelé, a végtelenbe és már csak akkorának látszott, mint egy kis szkarabeusz . . . Egy villanyos robogott el arra. Föl­kapott rá. Szórakozottan nyúlt a zse­bébe. Az ötvenfilléres eszébe juttatta megint a dohányt és szeretett volna le­ugrani a kocsiról. De már nem tehette: a kalauz jött. Odaadta a pénzt s az ablak felé for­dult. Úgy tetszett neki, mintha a tű a nyakkendőjében fénylene. Odanyúlt. Nem volt ott. •— Most már ennyi arany se marad utánam, — gondolta. És legyintett. Csak úgy szokásból. Mert egyébként egészen hiábavaló moz­dulat volt. Ködben, esőben, napsütésben Európa felé A start után alig néhány óra múlva a newyorki rádióállomás marconistája jelen­tést fogott fel Byrd kapitánytól, melyben arról panaszkodik, hogy süni ködbe került s az alacsonyan járó felhők miatt nem lát sem földet, sem vizet. Délelőtt 8 óra 41 perckor újból megszó­lalt a rádió­s Byrd arról értesítette a new­­ yorkiakat, hogy Cape Rod (Yarmouth) fö­ lött vannak New­ Fullandon. Az idő kedvező, kezd szépen derülni, a szárnyakra erősített benzintankok azonban zavarják a kompaszt. Néhány perccel 9 óra után új jelentés ér­kezett a Miss Amerikáról: — Szárazföldet még nem látunk, több mint félmértföld magasságban repülünk. Kezd dermesztő hideg lenni. Byrd kapitány következő jelentése már szélről és viharról panaszkodik. — Az idő kedvezőtlen. Szelet kapunk északnyugati irányból. Az égbolt felhős. Idő­ről-időre záporeső zúg végig fölöttünk, — jelenti 9 óra 30 perckor Byrd. 10 órakor a New­ Scottlandon fekvő Monghanról jelentették, hogy Byrd elrepült a város fölött. 11 óra 35 perckor Halifax jelentette ugyanezt, míg 11 óra 50 perckor Byrd re­pülőgépét már Bedfort fölött látták. Innen Sherbrook felé vette irányát a Miss Ame­rica, majd 12 óra 15 perckor New­ Scott­­landból megérkezett a hír, hogy, Byrd el­repült Sherbook fölött s nagy magasságban a Canso-tengerszoros felé igyekszik. Ezután hosszabb ideig nem érkezett je­lentés. Délután 5 óra 30 perckor végre is­mét jelentkezett a Miss America, mely ek­kor már a Cap Breton felett szárnyalt, te­hát 830 mértföldet tett meg Newyorktól. A jelentés igy szólt: a Scafari-sziget fölött elrepültünk, tisz­tul az idő, lejebb ereszkedtünk s figyeltjük, hogy New­ Fullandon nem találjuk-e meg Nungesser és Coli nyomát. Ezen az útvonalon a Miss America ko­moly veszedelembe került. New­ Fulland fö­lött sűrű ködbe jutott a gép s mint Byrd szűkszavú távirataiban jelentette, a kor­mánykerék mellől a szárnyak végéig sem lehetett látni s a heves szél majdnem lehe­tetlenné tette a repülést. Néhány óra múlva azonban már megnyugtató hír jött a Cha­­lutier nevezetű oceánjáróról, mely jelen­tette, hogy látta Byrd repülőgépét, mely nyugodtan szárnyal keleti irányban. Az oceánjáró gőzösök egyébként állandó érint­kezésben voltak a Miss Americával s kér­déseikre mindig azt a választ kapták, hogy minden rendben van. A párisi Compagnie Générale Transallan­­ tique hajóstársaság Paris nevű hajója, green­­wich­i időszámítás szerint csütörtökön délután 1 óra 20 perckor, Byrd kapitánynak a kö­vetkező szikratáviratát fogta fel: Tízezer láb magasságban nagyon sűrű és hideg ködben vagyunk. Tizenegy órakor az északi széles­ség 49 foka és 33 perce és a nyugati hosz­­szúság 18 foka és 10 perce alatt voltunk. Írország legdélibb pontján A késő délutáni órákban Párisba érkezett jelentések szerint­ a Miss Amerika, angol idő­számítás szerint délután 3 órakor, átrepült a Cap Clean, Írország legdélibb pontja fölött. A Bretagne északnyugati csúcspontján fekvő Onassant kielőváros rádióállomása, nyugateurópai időszámítás szerint délután 4 óra 05 perckor, radiogramot vett föl, amely­ben Byrd közli, hogy 5 és fél 6 között érkezik a francia kontinens fölé. A Miss Amerika fedélzetén minden rendben van. Az ouassanti rádióállomás délután 4 óra 30 perckor a következő jelentést továbbította Párisba: A rádióállomás 4 óra óta 6 perces időközökben veszi a Miss Amerika adójelét, a W. T. W.-t. A Cherbourg melletti Rougeterra-i repülő­tér rádióállomása este 6 órakor rádiógram­mot vett fel, amely szerint Byrd kapitány gépe, a Miss America este 6 órakor a követ­kező földrajzi pont fölött repült át: 50 fok 49 perc északi szélesség, 5 fog 54 perc nyugati hosszúság. Ez a földrajzi pont Írország és Dél-Wales között fekszik, a délangol félszi­gettől körülbelül 60 kilométernyire délke­letre. Byrd kapitány gépe ezen a ponton dél­nyugati irányban haladt, úgy hogy a francia ■■p^brpibibr! ■5WT*”A partvidéket valószínűleg Bretagne fölött fogja elérni. »Egy órán belül látjuk a szárazföldek Az auassanti szikratáviróállomás 7 óra 5 perckor Bird kapitány következő táviratát . Legkésőbb egy órán belül látjuk a szá­razföldet. A repülőgépen minden rendben van. A Havas-iroda bresti jelentése szerint a tengerészeti kerületi hivatal közli, hogy a megandi szikratávíróállomás Byrd repülő­­gépének kivótelét vette fel. Brest és Brieux fölött Este 20 óra 32 perckor a Miss America 600 méter magasságban átrepült a Bretagne legnyugatibb pontján fekvő Brest kikötővá­ros fölött. A brest a párisi útvonal távolsága légvonalban 450 kilométer Este 20 óra 55 perckor Byrd a Finisterre megyében fekvő Landwislau város fölött re­­pült át. Este 21 óra 19 perckor Byrd gépe Brieux városa fölött repült el. Páris várja Byrd kapitányt Arra a hírre, hogy Byrd kapitány és há­rom utasa Párist választotta ki útja végcél­jául, a Le Bourget i repülőtéren minden elő­készületet megtettek az amerikai pilóták fo­gadtatására. A városban olyan az izgalom, mint mikor Lindberget várták s így nagy­­arányú rendőri intézkedések váltak szüksé­gessé. A repülőteret elzárták s minden fény­szórót működésbe hoztak. A Mont Valeriai­non óriási fényszórót is felgyújtottak, mely­­nek fénycsóvája egészen Londonig és Brüsz­­szelig beragyogja az eget. Én Július hó 9-ig olcsó napot residezünk Nyári mosóárak, nyári selymek, fürdőcikkek és egyéb szezoncikkeket hozunk erősen redukált árban forgalomba, szemben a Teréz-templommal Nagymező-utca 2, Király-utca 52, Vámház-körút 16 Francia földön irányt tévesztett a Miss Amerika Párisból jelentik: A St. Brieuxból féltíz órakor érkezett hírek voltak az utolsók a Miss Amerikáról. Éjfél után fél­­ órakor még semmi nyoma nem volt Byrd kapitány gépének. A tömeg kitartóan várakozott Le Rougetben. A fényszórók minden irány­ban működnek és a cherbourgi, le havrei, le bourgeti és a többi francia rádióállomás este 10 óra óta szünet nélkül hívja a Miss America állomását, de a repülőgép nem felel. Éjfél után újra megindult a zápor és sűrű köd ereszkedett alá. Úgy látszik a ködben az amerikai gép ve­zetői eltévesztették az útirányt, mert csak 12 óra 38 perckor érkezett jelentés, hogy Abbéville városa felett látták átrepülni a Miss Amerikát. Ez a város a Brest—Paris-i vonaltól egészen távol, Calais és Páris között fekszik. Éjjel 1 óra után jelentik, hogy a Miss Amerika nyilvánvalóan távolabb van Le Bourget-től, mint hitték, mert leszállásra nem került a sor. 1 óra 10 perckor a le havrei rádióállomás felvette Byrd rádióközlését, amely szerint fogalma sincs arról, hol jár, teljesen elveszí­tette a tájékozódást. 1 óra 40 perckor jelentik, hogy a Miss America Paristól déli irányban eltévedt, mert az iránytű felmondta a szolgálatot. A repülőgépről azt kérték, hogy Páristól délre jelöljenek meg alkalmas leszállóhelyet, egy­­útta közölték, hogy a gép utasai jól érzik magukat, még három órára való benzin­­készletük van. Chamberlin és Levine fogadják a Miss Amerikát Baselból jelentik: Chamberlin és Lewine a Miss Columbiával Thurnból jövet délelőtt 1 óra 30 perckor érkeztek a baseli repülő­tére. Baselben alig két órát töltöttek és két svájci repülőgép kiséretében délután 1 óra 20 perckor startoltak Párisba. A repülőtéren csak néhány százan gyűltek össze, lelkesen ünnepelve a pilótákat. Délután 4 órakor érkeztek meg az ameri­kaiak a­­ bourgeti repülőtérre. Strassburg­­tól öt francia repülőgép kísérte a Miss Co­­lumbiát. A le bourgeti repülőtéren félórával a Miss Columbia érkezése előtt leplezték le Lindberg emlékoszlopát. A két amerikai pi­lóta este kimegy a le bourgeti repülőtérre Byrd kapitány és kísérőinek fogadtatására. San­ Franciscóból jelentik: Maitland és He­­genberger pilótahadnagyok gépének, amely, mint ismeretes, amerikai időszámítás szerint kedden hajnali két órakor startolt San Fran­ciskóból a Csendes Óceán átrepülésére.

Next