Magyarság, 1927. július (8. évfolyam, 146-172. szám)
1927-07-01 / 146. szám
MVlPVPIRVPiPPHBIPiPIP^ 1927 július 1, péntek Byrd kapitány a Miss Amerikán negyedmagával átrepülte az óceánt, de francia földön eltévedt Hónapokig tartó gondos előkészület után Byrd kapitány, amerikai időszámítás szerint, szerda reggel 5 óra 10 perckor, középeurópai időszámítás szerint délelőtt 10óra 25 perckor, felszállott a newyorki repülőtéren, hogy átrepüljön Európába. Newyorki jelentések szerint a start kitűnően sikerült s a Miss Amerika négy utasával és rendkívül súlyos felszerelésével néhány pillanat alatt a levegőbe emelkedett. A Miss Amerika Fokkergép és hasonló rendszerű, mint aminővel Byrd átrepülte az Északi-sarkot. A vakmerő amerikai kapitány útitársai Ascot, Baldhen ésSeville, kik indulásuk alkalmával az újságíróknak úgy nyilatkoztak, hogy útjukat emberileg a lehető leggondosabban készítették elő s a többi már csak a sors kezében van. Azt, hogy a Miss Amerika valóban Párisba készül-e, vagy pedig Európának más városába fog leszállani, egyetlen szóval sem említették. Byrd kapitány startjánál mintegy háromezer ember jelent meg a newyorki repülőtéren, köztük Byrd és Ascot felesége is, kik a búcsúzás pillanatában hősiesen viselkedtek. Rövid nekifutás után a gép a magasba emelkedett, néhány perc alatt eltűnt a nézők szeme elől s 11 perc múlva már Byrd első rádiójelentését is felfogták, mely így szólt: „Minden rendben, gyorsan repülünk". Byrd gépe 75 óráig képes a levegőben maradni Byrd kapitány gépe, mellyel az óceán átrepülésére vállalkozott, közvetlen a start előtt való lemérése alkalmával hét és fél tonnát nyomott. Jelzése N. X. 206. Három Wrigsetmotora van, kitűnően megkonstruált hűtőkészülékkel, minden motor 200 lóerős, melyek Henderson-féle propellereket hajtanak.A szárny átmérője 22 méter, 30 centiméter.A főtankban 3600 liter benzin van, de ezenkívül a szárnyakon még négy tankot szereltek föl, amelyeknek mindegyike 95 gallon üzemanyagot tartalmaz. Összesen tehát több, mint 6000 liter benzint visz magával és mivel a motorok óránként körülbelül 120 liter benzint fogyasztanak, a Miss Amerika 75 óráig képes a levegőben maradni leszállás nélkül. Van a repülőgépen rádiókészülék is és Byrd a start előtt a newyorki rádióállomás marconistájával abban állapodott meg, hogy hatpercenként 690-es hullámhosszas kivójelet fog adni. A hivójel: W. T. W. Byrd leadókészüléke 150 watt erős s így meglehetős nagy körben tud majd az óceánjárók marconistáival érintkezni. A repülőgép rádiójának hatóképességét normális időjárás mellett 250—600 kilométer sugarú körre lehet becsülni, mely azonban éjjel sokkal nagyobb. A Miss Amerika egyik oldalán öles betűkkel Peace felírás olvasható, míg annak jeléül, hogy hivatalos postát is visz magával, a másik oldalon az U. S. Mail jelzést viseli. Aztán sorra került ő is. A fogorvos Szeme megakadt a nyakkendőtűn.— Szép darab! — mondta fölcsillanó eszemmel. — Szabad megnéznem? Medgyes kivette s odaadta.— Apámtól való, de nem szoktam hordani, — mondta közönyösen, mert arra gondolt, hogy ez még csak nem is hárommilió. — Nem szeretem az ékszereket. A feleségem erőszakolta rám, mert így akarta eltakarni ezt a rozsdafoltot az uj ingemen. Nézze csak, doktor úr, rozsdafoltot kapott az uj ingem. Igazán haszontalanok ezek a mosónők. •— Nem adná el ezt a tűt? — kérdezte az orvos. — Ugyan! Hiszen szinte értéktelen,— húzódozott Medgyes. Aztán munkához fogott az orvos és közben arról beszélt, hogy milyen szép ékszergyűjteménye van. — Imádom a kuriózumokat! — mondta. — Ha rászánná magát és el akarná adni . . . Medgyes alig hallgatott rá. A nyelve le volt szorítva s az orvosság izére, amit a fogába tett az orvos, cigaretta után vágyódott. — Majd veszek az ötven filléremen!— gondolta. Kezelés után az orvos behívta a feleségét. Hízásnak induló csinos asszony volt, nyitott ajakkal, szemében valami emésztő szomjúság. Medgyes csak ritkán látta. Most megfeledkezett kifényesedett ruhájáról és kihúzta magát. — Nézd meg ezt a tűt. — mondta az orvos. Igazi szkarabeusz. Meg van kövesedve. Nézd, látszanak a lábai is, nagyszerű! S a keze kissé remegett. Az orvos feleségének is tetszett a tű. — Érdekes dolog. Még sose láttam ilyet. — Szívesen megajándékozom vele adoktor urat. — mondta Medgyes gyorsan. — Nem szeretem az ékszereket. Most is a feleségem tűzte a nyakkendőmbe, mert . . . ■— Ó, én rajongok a szép ékszerekért! — lelkendezett az orvos felesége. — Tessék parancsolni! — udvariaskodott Medgyes. — Igazán nekem adja? Igazán? ... Nem, ön csak tréfál! . . . Igazán? Nagyon szépen köszönöm, f áradozott az orvos. — Majd revansálni fogom . . . — Ó, erre ne is gondoljon, — tiltakozott Medgyes. — Különben nem adom oda. Semmit se fogadok el érte, semmit! Ilyen csekélységért ... Jól esik, hogy örömet szereztem a doktor úrnak. És elbúcsúzott. Az utcán kicsit szórakozottan ment. Az orvosság ize émelyitette és megint cigarettára vágyakozott. De nem volt nála egy darab se. Trafikot keresett hát s ment. Aztán megállt egy kicsit s a kék égre nézett. A láthatár mélyén ezüstösen kerengett egy repülőgép. Most ott szeretett volna lenni, nem a gépben, hanem azon is túl, a végtelenben. Sóhajtott. Fáradt volt. A gép egyre kisebb lett, ment befelé, a végtelenbe és már csak akkorának látszott, mint egy kis szkarabeusz . . . Egy villanyos robogott el arra. Fölkapott rá. Szórakozottan nyúlt a zsebébe. Az ötvenfilléres eszébe juttatta megint a dohányt és szeretett volna leugrani a kocsiról. De már nem tehette: a kalauz jött. Odaadta a pénzt s az ablak felé fordult. Úgy tetszett neki, mintha a tű a nyakkendőjében fénylene. Odanyúlt. Nem volt ott. •— Most már ennyi arany se marad utánam, — gondolta. És legyintett. Csak úgy szokásból. Mert egyébként egészen hiábavaló mozdulat volt. Ködben, esőben, napsütésben Európa felé A start után alig néhány óra múlva a newyorki rádióállomás marconistája jelentést fogott fel Byrd kapitánytól, melyben arról panaszkodik, hogy süni ködbe került s az alacsonyan járó felhők miatt nem lát sem földet, sem vizet. Délelőtt 8 óra 41 perckor újból megszólalt a rádiós Byrd arról értesítette a new yorkiakat, hogy Cape Rod (Yarmouth) fö lött vannak New Fullandon. Az idő kedvező, kezd szépen derülni, a szárnyakra erősített benzintankok azonban zavarják a kompaszt. Néhány perccel 9 óra után új jelentés érkezett a Miss Amerikáról: — Szárazföldet még nem látunk, több mint félmértföld magasságban repülünk. Kezd dermesztő hideg lenni. Byrd kapitány következő jelentése már szélről és viharról panaszkodik. — Az idő kedvezőtlen. Szelet kapunk északnyugati irányból. Az égbolt felhős. Időről-időre záporeső zúg végig fölöttünk, — jelenti 9 óra 30 perckor Byrd. 10 órakor a New Scottlandon fekvő Monghanról jelentették, hogy Byrd elrepült a város fölött. 11 óra 35 perckor Halifax jelentette ugyanezt, míg 11 óra 50 perckor Byrd repülőgépét már Bedfort fölött látták. Innen Sherbrook felé vette irányát a Miss America, majd 12 óra 15 perckor New Scottlandból megérkezett a hír, hogy, Byrd elrepült Sherbook fölött s nagy magasságban a Canso-tengerszoros felé igyekszik. Ezután hosszabb ideig nem érkezett jelentés. Délután 5 óra 30 perckor végre ismét jelentkezett a Miss America, mely ekkor már a Cap Breton felett szárnyalt, tehát 830 mértföldet tett meg Newyorktól. A jelentés igy szólt: a Scafari-sziget fölött elrepültünk, tisztul az idő, lejebb ereszkedtünk s figyeltjük, hogy New Fullandon nem találjuk-e meg Nungesser és Coli nyomát. Ezen az útvonalon a Miss America komoly veszedelembe került. New Fulland fölött sűrű ködbe jutott a gép s mint Byrd szűkszavú távirataiban jelentette, a kormánykerék mellől a szárnyak végéig sem lehetett látni s a heves szél majdnem lehetetlenné tette a repülést. Néhány óra múlva azonban már megnyugtató hír jött a Chalutier nevezetű oceánjáróról, mely jelentette, hogy látta Byrd repülőgépét, mely nyugodtan szárnyal keleti irányban. Az oceánjáró gőzösök egyébként állandó érintkezésben voltak a Miss Americával s kérdéseikre mindig azt a választ kapták, hogy minden rendben van. A párisi Compagnie Générale Transallan tique hajóstársaság Paris nevű hajója, greenwichi időszámítás szerint csütörtökön délután 1 óra 20 perckor, Byrd kapitánynak a következő szikratáviratát fogta fel: Tízezer láb magasságban nagyon sűrű és hideg ködben vagyunk. Tizenegy órakor az északi szélesség 49 foka és 33 perce és a nyugati hoszszúság 18 foka és 10 perce alatt voltunk. Írország legdélibb pontján A késő délutáni órákban Párisba érkezett jelentések szerint a Miss Amerika, angol időszámítás szerint délután 3 órakor, átrepült a Cap Clean, Írország legdélibb pontja fölött. A Bretagne északnyugati csúcspontján fekvő Onassant kielőváros rádióállomása, nyugateurópai időszámítás szerint délután 4 óra 05 perckor, radiogramot vett föl, amelyben Byrd közli, hogy 5 és fél 6 között érkezik a francia kontinens fölé. A Miss Amerika fedélzetén minden rendben van. Az ouassanti rádióállomás délután 4 óra 30 perckor a következő jelentést továbbította Párisba: A rádióállomás 4 óra óta 6 perces időközökben veszi a Miss Amerika adójelét, a W. T. W.-t. A Cherbourg melletti Rougeterra-i repülőtér rádióállomása este 6 órakor rádiógrammot vett fel, amely szerint Byrd kapitány gépe, a Miss America este 6 órakor a következő földrajzi pont fölött repült át: 50 fok 49 perc északi szélesség, 5 fog 54 perc nyugati hosszúság. Ez a földrajzi pont Írország és Dél-Wales között fekszik, a délangol félszigettől körülbelül 60 kilométernyire délkeletre. Byrd kapitány gépe ezen a ponton délnyugati irányban haladt, úgy hogy a francia ■■p^brpibibr! ■5WT*”A partvidéket valószínűleg Bretagne fölött fogja elérni. »Egy órán belül látjuk a szárazföldek Az auassanti szikratáviróállomás 7 óra 5 perckor Bird kapitány következő táviratát . Legkésőbb egy órán belül látjuk a szárazföldet. A repülőgépen minden rendben van. A Havas-iroda bresti jelentése szerint a tengerészeti kerületi hivatal közli, hogy a megandi szikratávíróállomás Byrd repülőgépének kivótelét vette fel. Brest és Brieux fölött Este 20 óra 32 perckor a Miss America 600 méter magasságban átrepült a Bretagne legnyugatibb pontján fekvő Brest kikötőváros fölött. A brest a párisi útvonal távolsága légvonalban 450 kilométer Este 20 óra 55 perckor Byrd a Finisterre megyében fekvő Landwislau város fölött repült át. Este 21 óra 19 perckor Byrd gépe Brieux városa fölött repült el. Páris várja Byrd kapitányt Arra a hírre, hogy Byrd kapitány és három utasa Párist választotta ki útja végcéljául, a Le Bourget i repülőtéren minden előkészületet megtettek az amerikai pilóták fogadtatására. A városban olyan az izgalom, mint mikor Lindberget várták s így nagyarányú rendőri intézkedések váltak szükségessé. A repülőteret elzárták s minden fényszórót működésbe hoztak. A Mont Valeriainon óriási fényszórót is felgyújtottak, melynek fénycsóvája egészen Londonig és Brüszszelig beragyogja az eget. Én Július hó 9-ig olcsó napot residezünk Nyári mosóárak, nyári selymek, fürdőcikkek és egyéb szezoncikkeket hozunk erősen redukált árban forgalomba, szemben a Teréz-templommal Nagymező-utca 2, Király-utca 52, Vámház-körút 16 Francia földön irányt tévesztett a Miss Amerika Párisból jelentik: A St. Brieuxból féltíz órakor érkezett hírek voltak az utolsók a Miss Amerikáról. Éjfél után fél órakor még semmi nyoma nem volt Byrd kapitány gépének. A tömeg kitartóan várakozott Le Rougetben. A fényszórók minden irányban működnek és a cherbourgi, le havrei, le bourgeti és a többi francia rádióállomás este 10 óra óta szünet nélkül hívja a Miss America állomását, de a repülőgép nem felel. Éjfél után újra megindult a zápor és sűrű köd ereszkedett alá. Úgy látszik a ködben az amerikai gép vezetői eltévesztették az útirányt, mert csak 12 óra 38 perckor érkezett jelentés, hogy Abbéville városa felett látták átrepülni a Miss Amerikát. Ez a város a Brest—Paris-i vonaltól egészen távol, Calais és Páris között fekszik. Éjjel 1 óra után jelentik, hogy a Miss Amerika nyilvánvalóan távolabb van Le Bourget-től, mint hitték, mert leszállásra nem került a sor. 1 óra 10 perckor a le havrei rádióállomás felvette Byrd rádióközlését, amely szerint fogalma sincs arról, hol jár, teljesen elveszítette a tájékozódást. 1 óra 40 perckor jelentik, hogy a Miss America Paristól déli irányban eltévedt, mert az iránytű felmondta a szolgálatot. A repülőgépről azt kérték, hogy Páristól délre jelöljenek meg alkalmas leszállóhelyet, egyútta közölték, hogy a gép utasai jól érzik magukat, még három órára való benzinkészletük van. Chamberlin és Levine fogadják a Miss Amerikát Baselból jelentik: Chamberlin és Lewine a Miss Columbiával Thurnból jövet délelőtt 1 óra 30 perckor érkeztek a baseli repülőtére. Baselben alig két órát töltöttek és két svájci repülőgép kiséretében délután 1 óra 20 perckor startoltak Párisba. A repülőtéren csak néhány százan gyűltek össze, lelkesen ünnepelve a pilótákat. Délután 4 órakor érkeztek meg az amerikaiak a bourgeti repülőtérre. Strassburgtól öt francia repülőgép kísérte a Miss Columbiát. A le bourgeti repülőtéren félórával a Miss Columbia érkezése előtt leplezték le Lindberg emlékoszlopát. A két amerikai pilóta este kimegy a le bourgeti repülőtérre Byrd kapitány és kísérőinek fogadtatására. San Franciscóból jelentik: Maitland és Hegenberger pilótahadnagyok gépének, amely, mint ismeretes, amerikai időszámítás szerint kedden hajnali két órakor startolt San Franciskóból a Csendes Óceán átrepülésére.