Magyarság, 1938. február (19. évfolyam, 25-47. szám)

1938-02-01 / 25. szám

1938 február 1, kedd HAGUBLift Ai alapokmány reformjáról tárgyal a népszövetség 28-as bizottsága A népszövetségi reform kérdésével foglal­kozó úgynevezett 28-as bizottság hétfőn dél­előtt tartotta ülését Bourquin belga meg­bízott elnöklete alatt. Az ülésen Angliát Eden külügyminiszter helyett Crem­borne államtit­­kár, Franciaországot Delbos külügyminiszter helyett Paul­ Boncour képviselte. Az első szónok Anden svéd megbízott volt, aki azt kívánta, hogy az alapokmány 16. szakaszának alkalmazása tetszőleges legyen, vagyis az alkalmazást az egyes államok egyéni hozzájárulásától tegyék függővé. Gorge svájci megbízott felszólalásában a svájci kormány teljes semlegességére helyez súlyt, amelynek logikus következménye az, hogy Svájcra az alapokmány 16. szakaszá­nak alkalmazása ne legyen kötelező. Egyéb­ként csatlakozik a svéd megbízott indítvá­nyához. Rüdgers németalföldi megbízott az­­ alap­okmány 16. szakaszának egyetemleges al­kalmazása mellett szólalt föl. Pflüger osztrák megbízott kormánya nevé­ben kijelentette, hogy a jelen időpontot nem tartja alkalmasnak e nagyfontosságú kérdés megvitatására, amiért is tartózkodik a vitá­ban való érdemleges részvételtől. A délutáni ülésen Komarnicki lengyel megbízott­­szerint a népszövetség reformját csak békés légkörben lehet megvalósítani, akkor, amikor a népszövetség egyetemes lesz. Ugyanezt követelte Argentína meg­bízottja is, míg Osusky cseh megbízott han­goztatta, hogy nem szabad szemet hunyni a népszövetség jelenlegi gyengesége előtt, amely feltétlen orvoslást kiván. Az ülést kedden délelőtt folytatják. * Ülést tartott hétfőn délután a népszövet­ségi tanács is, az alig negyedórás ülésen azonban csak­ az alexandrettai szandzsák­­sággal kapcsolatos török—francia viszály rendezése szerepelt. A legközelebbi tanácsülés időpontját később fogják közzétenni. ★ Mint a hétfő reggeli lapokból értesülünk a népszövetség tanácsa külön bizottságot küldött ki a romániai zsidók panaszának megvizsgálására. A bizottságot már össze is állították. Ha visszagondolunk ezzel kapcso­latban az erdélyi magyar kisebbségnek a múltban, tizennyolc év alatt a népszövetség­hez benyújtott panaszaira, amelyekben az ottani magyarság a zsidókénál jóval felhábo­­rító­bb sérelmei orvoslását kérte s amelyek ügyében a genfi intézmény évek során át a kisujját sem­ mozdította meg —­ akkor most meglepetéssel szemlélhetjük, hogy a minden más ügyben közönyösnek, vagy tehetetlen­nek, de legalábbis lassúnak bizonyult gépe­zet egyszerre élénkké, tetterőssé és gyors­­elhatározásúvá válik. Nem­ akarunk ebből a meglepő változásból merészebb, bár nem éppen képtelen követ­keztetéseket levonni a népszövetség és nem­zetközi zsidóság viszonyára vonatkozóan, mert hiszen jól tudjuk, hogy a nyugati de­mokratikus hatalmak a genfi intézményen keresztül is mindent elkövetnek, hogy a diktatúrás eszmével­ és rendszerrel kacér­kodó mai román kormányt lehetetlenné tegyék. A népszövetség gyors intézkedésé­nek egyik­ indokát bizonyára ezen a vonalon is kell keresnünk. A külpolitika egyéb hírei A Reuter-iroda bukaresti távirata szerint úgy Románia, mint Szovjetoroszország meg­kettőzte határőrségeit a Dnyeszter mentén. A Dnyeszter közelében a­ szovjet a közeljövő­ben hadgyakorlatot tart, szemben a román területtel.★ . • • • • ' • Az új amerikai—japán incidens elintézést nyert. A Domei-iroda értesülése szerint Horinaucsi japán helyettes külügyminiszter meglátogatta Grew-t az Egyesült Államok tokiói nagykövetét és kijelentette, hogy a japán kormány mélységesen sajnálja, hogy egy japán őrszem bánalmazta Allison követ­ségi titkárt és megígérte, h­ogy a bűnös elveszi méltó büntetését. Ugyanekkor Washingtonban Allison követségi titkár hivatalosan közölte a külügyminisztériummal, hogy annak a ja­pán szakasznak a parancsnokát, amelynek katonája őt bántalmazta, valamint a szakasz húsz tagját hadbíróság elé állítják. Párisban újra emelik a lapok árát Párisból jelentik. Február elsejével a leg­több párisi lap ára­­negyven centimétel öt­­venre emelkedik. Az áremelést a papír drá­gulása teszi szükségessé. Kérek még egy p­oh­ér kar M­ECSEKIT! Az albán parlament lelkese­déssel vette tudomásul Zogu király és Apponyi Geraldine grófnő házasságát Tiranából jelentik. Hétfőn délelőtt fél­tizenegykor nyílt meg a parlament ülése, amelynek tárgysorozatán egyedül Zogu ki­rály eljegyzésének bejelentése szerepelt. Az albán törvények értelmében addig nem tör­ténhetik meg az eljegyzés, amíg ahhoz a parlament beleegyezését nem adja. A kamara elnöke közölte képviselőkkel, hogy Ahhmed Zogu király eljegyezte Apponyi Geraldine grófnőt. A képviselők egyhangú lelkesedéssel vették tudomásul királyuk házassági tervét, mire az elnök a törvényhozás nevében sze­­rencsekívánatát nyilvánította az uralko­dónak. Zogu király és Apponyi Geraldine grófnő eljegyzése kedden délben lesz a tiranai ki­rályi palotában. Udvari körökben úgy tud­ják, hogy az esküvőt márciusban tartják. Zogu király vasárnap este a királyi palo­tában ötven személyes családi ebédet adott, amelyen a királyi család tagjain kívül Apponyi Geraldine grófnő és rokonai, a kormány tagjai, az állami és az udvari mél­tóságok voltak hivatalosak. Apponyi Geral­dine grófnő a vacsorán még mint magán­személy vett részt. A királyi palota tündöklő termeibe Apponyi Geraldine grófnő a királyi családdal vonult be és vele is távozott. Az asztalnál a menyasszony Zogu királlyal szemben ült és ujján káprázatos fényű bri­liáns díszlett. A diszebéd után bál volt, amelyet Zogu király Apponyi Geraldine grófnővel nyitott meg. A bál három óráig tartott és pompás látványt nyújtottak Apponyi Geraldine grófnő és a királyi hercegnők gyönyörű es­télyi ruhái és a gárda ragyogó díszöltöze­­tei. A városban az albán zászló mellett a magyar zászlók is lengenek. Római hír szerint a Vatikán cáfolja azokat a külföldi lap­jelentéseket, hogy a katolikus Apponyi Giraldine grófnő engedélyt kapott volna a pápától arra, hogy a mohamedán szertartás szerint esküdjön meg Zogu­ ki­rállyal és gyermekeit ne kelljen katolikus vallásban nevelni. Ilyen engedélyt ugyanis senki sem kaphat. Az olasz sajtó örömmel üdvözli Zogu ki­rály és Apponyi Geraldine grófnő eljegyzé­sének hivatalos bejelentését. Imrédy Béla nagyszabású beszéde az Országos Kaszinó Wekerle­­emlékvacsoráján „A tudatlanság a legbolondabb kalandokba taszíthat­ja a nemzetet** Vasárnap tartotta­ évi rendes közgyű­lését az Országos Kaszinó is Teleki Pál gróf igazgató­­ elnöklésével. A közgyűlés az igazgatóság kilépő tagját, dabasi Ha­lász Lajost közfelkiáltással három évre újra igazgatójává választotta meg. Vá­lasztmányi rendes tagok lettek: Belitska Sándor, Császár ■ Károly, farkasfalvi Farkas Géza, Gerlóczy Tamás, Ilodossy Gedeon, Sloepfner Guidó, Hó­man Bálint, Karafiáth Jenő, Lázár Andor, Malatinszky Lajos, Mayer Károly, Mi­kó Ferenc, Raffay Sándor, Rudnyánszky Béla, Schnetzer Ferenc, F. Szabó Géza, Székács Aladár, Tömöry Kál­mán, Vértessy Sándor és Windisch Ödön. Vitéz Sipos Árpád és Szukováthy Istvánt póttagokká, Weszely Gyulát, Nilsen Rudol­fot és vitéz Bat­hó Jánost számvizsgáló bi­zottsági tagokká választották meg. Imrédy Béla serlegbeszéde Este az Országos Kaszinó termeiben va­csora volt, amelyen a közélet számos jeles rep­rezentánsa vett részt. A serlegbeszédet Imrédy Béla, a Nemzeti Bank elnöke mondta. Imrédy Wekerle Sándor szellemét idézve, a többi között a következőket emelte ki: — Elém mered a súlyos kérdés, vajon ma, amikor a társadalmi igazságosság pro­blémája foglalkoztatja a lelkeket, amikor a nyomtatott betű szinte tüzessé izzik e kér­dés hevétől, amikor a házak falairól ordító plakátok rázzák fel a kollektív és egyéni lelkiismeretet, amikor egyfelől a demokrácia, másfelől a népközösség gondolatai diadalmasan haladnak előre és tördelik a társadalmi réte­gek még megmaradt választófalait, vájjon egy zártkörű, kooptálás útján kiegészülő társaság, mint a mi kaszinónk, nem a társa­dalmi múzeumba való régiség­e, amely ter­mészetes sorvadásra van ítélve s amelynek a társadalom újabb életformáiban illő he­lyet­­vindikálnia hiú törekvés volna? — Bárminő súlyosak e­ kérdések, teljes megyőződéssel vallom, hogy megoldhatók, a felmerülésük okozta diszharmónia maradék­talanul feloldható és e feloldás egyben valóraváltása is a kettős célkitűzésnek, amelyből kiindultam. — Wekerle Sándor műve és szelleme igenis tud mit mondani a mai kor gyerme­kének, sőt sokat tud mondani. Nem alkotá­sait akarom citálni, amelyek közül sok ma is élő törvény­, élő rendszer, élő anyagi való­ság. Az emberi nagyságot nem az dönti el, hogy mennyit alkotott, még az sem, hogy műve mennyire időt álló, mert­ hisz a pira­misok még ma is dacolnak az idők vihará­val, de a fáraókat az emberiség nagyjai közt mégsem tiszteljük. Ami egy nemzet nagyjai­nak mértékét adja, az művüknek a nemzet állandó nagy céljaihoz viszonyított eszmei tartalma és művük megvalósításának mi­kéntje. kisarjadzott s amikor keresztény társadal­munk is mindinkább felismeri a gazdasági munka értékét, illő és méltányos megállapí­tanunk, hogy Széchenyi eszméinek­ gyakor­lati megvalósításában senki többet nem tett, mint Wekerle Sándor.­­ A háború előtti magyar szociálpolitiká­nak legtöbb alkotása Wekerle miniszter­elnöksége alatt valósult meg. Azok a kon­zervatív szociálpolitikai elvek, amelyeket a mezőgazdasági kisember ügyes-bajos dolgai­nak napirenden tartásával Darányi Ignác igyekezett érvényre juttatni, a második We­­kerle-kormány idején bontakoztak ki első­­ízben erőteljesebb formában, de ugyanerre az időre esnek a munkásbiztosítási törvény megalkotása és a munkások egészséges la­káshoz juttatása terén történt nagyjelentő­ségű lépések. — Utálta a frázist, a bombasztot. Is­merte a nehézségeket, amelyek minden al­kotó ember elé tornyosulnak, mert hiszen az anyag — vegyük akár fizikai, akár eszmei értelemben — az emberi alkotni akarással szemben, mintha az ősátkot akarná ■ folyton emlékezetbe idézni, lázadoz, makacskodik, nem mozdul, vagy ha végre megmozdítod, kisiklik a kezedből. Tudta, hogy az állam­férfi alkotása nem pillanatnyi ötlet rakéta­szerű kiszökelléséből áll, hanem keserves részletmunkáknak egymásra halmozásából. „Nem lehet a bajokon nagy elvek proklamá­­lása által egyszerre segíteni“—mondja egyik legelső költségvetési beszédében és ez a mo­tívum folyton felbukkanik beszédeiben, írá­saiban. In principio est verbum, először kell az ige, az eszme, de testet csak akkor ölthet, ha tudást, akarást és munkát bőven pazaro­lunk rá. Tudás, akarás és munka, e három­nak együtt kell járnia — ha­ bármelyikük hiányzik, suta féleredményeket lehet csak elérni. A tudás és akarás, ha munkakészség­gel nem párosulnak, legfeljebb elméletileg helyes proklamációkig jutnak el; tudás­ és szorgalom, ha az­ eszme nagy akarása nem füti, atomizált részletmunkában és savanyú pedantériában merülnek el. Utoljára hagytam az örök, de ma különösen tenyésző dilettan­tizmus kedvelt kombinációját: az akarás és a munkakészség együttesét, mely ha vi­szont tudatlansággal párosul, a legbolondabb kalandokba tudja taszítani a nemzetet. S ta­lán ez a legveszélyesebb, különösen — ami nem is ritka eset — fia a munkakészség­ nem olyan nagyon kitartó, vagy ha az akarás nem prometheusi tűz, hanem szalmaláng, mely kialszik, amint a maga kis pecsenyéjét megsütötte. Wekerle alkotó zseni volt , Wekerle liberális politikus volt és bár a liberalizmus a politikai eszmék piacán ma nem örvend valami magas­ 4 árfolyamnak, mégis úgy érzem, el kell ismernünk, hogy ama korban vezető politikus, ha alkotni akart, nem lehetett más. A liberális irányzat annyira megingathatatlanul dominált, hogy agitálni, szónokolni, írni és egy szebb korról álmodni lehetett ellene, de a nemzetet kon­krét alkotásokkal gazdagítani csak vele, s­zekerte, ha tudott is messze távlatokba látni, nem látnoki, hanem alkotó zseni volt. Ma, amikor Széchenyi István megvetése már Mi a lovagiasság? — Ha az emberi történés értelmét kutat­juk és ha tekintetünket, a legmagasabb egye­temes szempontok régióiba igyekszünk föl­emelni, a nemzetekben élésnek, a nemzetekre való­ tagoltságnak az értelmét többek közt abban pillanthatjuk meg, hogy az egyetemes emberi értékek nagy skálájában az egyik nemzet ezt, a másik nemzet amazt a hangot tudja adottságainál fogva tökéletesebben, szebben, teljesebben megszólaltatni. S ami­kor rólunk van szó, sokszor halljuk — ma­gunkat és szeretjük így aposztrofálni —, hogy lovagias nemzet, vagyunk. Lovaglás az, aki szeret nyílt sisakkal kiállni, aki az adott szót szentségnek tartja akkor is, ha kellemetlen, vagy fáj a beváltása, aki a maga és mások számára egyenlő mértékkel mér s aki, ha férfiharcban becsülettel győz, szívesen, ra­gadja meg ellene kezét, hogy talpraállítsa. Ez a lovagiasság egyben mélyen átélt keresz­ténység is, mert nem egyéb, mint a küzdel­mes életbe transzponálása a felebaráti sze­retet nagy parancsolatának. Ebben a nem­zetben, nemcsak műveit rétegeiben, hanem a nép gyermekében is mélységesen benne gyö­kereznek a lovagiasság e jellemvonásai. Ez az ország mindig a gentleman-ok országa volt és kell, hogy úgy maradjon. Amiként e föld­tekén a Kárpátok medencéjén kívül nincsen számunkra hely, ugyanúgy a moralitás map­páján is csak az a hely lehet igazán magyar, a publica honestas minden virága pompázik. S most, amikor „új horizontok libegnek elé­­bünk“, amikor — kinek deinek tetszésére bí­zom a terminológiát — a demokratizálódás vagy a népközösségben való egybeolvadás folyamata idomítja országunk arculatát s amikor a műveltségi­ színvonal tartásának problémájával is kell­ birkóznunk, akkor ne­künk kettőzött gonddal kell ügyelnünk arra, hogy ez az ország új alakjában is ugyan­azzal a lovagiassággal vagy modern szóval élve, gentleman-ideállal eltelve vívja a maga belső és külső küzdelmeit, mint idáig tette. A nyíltság, a hűség, a méltányosság, a ne­­meslelkűség összeszűrődéséből előálló ideál azonban elmélyülést kíván és­ nem tűri to­vább az én-kultusz sallangjait.­­ A ma gentlemanjének­ mélységesen szo­ciális lélekkel kell a „noblesse oblige“ útján járnia,» éreznie kell a kötelességet, hogy ma­gához ölelje mindazokat, akiket mostohább sorsuk alacsonyabb műveltségi, vagy anyagi színvonalon hagyott, fel kell magához emel­nie őket anélkül, hogy éreztetné­k velük, hogy lehajolt. Elérkezett az idő, amikor nemcsak az egyént kell védeni az állami önkénnyel szemben, hanem amikor­ a társadalomnak kell magát hatékonyabban megvédeni az egyéni rosszindulat bomlasztó törekvéseivel szemben. A szabotálók és kútmérgezők, a nagy eszmék országutjaira betolakodott vámszedők és miegyéb paraziták "dzsungeljá­nak levilágítására a köznapi.Munka talajára állított új fényszórókra­ van szükség, ame­lyeknek azonban tájékozódást, irányt a publica honestas régi várainak, kaszinónk­nak és testvérintézmé­­yeinek, őrtornyaiból messzevilágító nagy tüzeken kell venniük. A beszéd igen mély hatást tett a vacsorán résztvevő kaszinói tagokon. 3 SZÖVETKEZETI BOLT ÁRUHÁZ A HANGYA KÖTELÉKÉBEN Székesfehérvárott lesz ez évben a vitézavatás Székesfehérvárról jelentik. Az 1918. évi vitézi avatást május 22-én rendezik Székes­fehérvárott, az ásatások színhelyén. A kor­mányza­t 1300 vitézt és vitézi várományost avat ezen­ a napon. Ugyanekkor a 2. számú vitézi törzs,­ amelyhez Fejér, Veszprém, Győr, Moson, Esztergom és Komárom me­gye vitézei, tartoznak, vitéz törzsnappot tart. A Műemlékek Országos Bizottságának kép­viseletében Gerevich Tibor és Lux Kálmán megtekintette az ásatások területét és meg­állapította, hogy a rendezési munkálatok május elsejére befejezést nyernek. Székes­­fehérvár műszaki hivatala pedig már elké­szítette a hatezer nézőt befogadó emelvé­nyek tervrajzát.

Next