Magyartanítás, 2008 (49. évfolyam, 1-5. szám)

2008 / 1 - Költészet - Apáti Lajos: Petőfi Sándor: A puszta, télen

Apáti Lajos Petőfi Sándor: A puszta, télen Ugyan napvilágot láttak már korábban is hazai tájleírások, tájmegjelenítő versrészletek, mégis a reformkorban teremtődött meg a honi tájköltészet. Törvényszerűséget kell ebben látnunk, hiszen ekkor vetődött föl hangsúlyozottan a nemzeti önállóság, a Habsburg­­birodalomtól való teljes elszakadás kérdése. Egy eszmeáramlat, a nacionalizmus fűtötte a hazafiak lelkét, s szabadított föl óriási erőket. Ezek teremtették meg a hazai tudományt, kul­túrát, s ez tette szükségszerűvé, hogy fölfedezzük a honi táj kivételes nagyszerűségét és pompázatos szépségét, gyakorlatilag tehát tájköltészetünk létrejöttét is elsősorban ez ösztö­nözte. Végső kiformálódásához azonban jelentősen hozzájárult a polgári szabadságeszme, a li­beralizmus is, hiszen nem csupán önálló, hanem egy fejlettebb polgári állam megteremtését tűzte ez zászlajára. Tehát a feudális abszolutizmus helyett alkotmányos monarchiát, sőt köz­társaságot is, a jobbágyrendszer helyett polgári földtulajdonon alapuló mezőgazdaságot, amely fölszabadítja a feudális kötöttségek alól jobbágyságunkat. Meg természetesen az ipar fejlődését is, céhek helyett manufaktúrákat és gyárakat. Nemzetünk legjobbjai természetesnek tartották, hogy az önálló haza fejlett, polgári le­gyen, ezért nálunk különösen összefonódott ez a két eszmerendszer. Jelszavaink valónak: haza és haladás” - fogalmazta meg Kölcsey ezt az összefonódást. Ugyanezt tette Vörösmar­ty is: Szép vagy ó hon, bérc, völgy változnak gazdag öledben, Téridet országos négy folyam árja szegi: Am természettől mindez lelketlen ajándék: Naggyá csak fiaid szent akaratra tehet. (Magyarország címere) Nem tudhatjuk, mit jelentett ez az iránymutatás Petőfinek, ezek ösztönözték-e, vagy más pél­dák. Tény, hogy mikor megteremtette a hazai tájköltészetet, radikális forradalmárként tette ezt. Segítette a költőt abban is radikalizmusa, hogy fölé tudjon nőni tájköltészete a romanti­kus szépségeszmény tájábrázolásának. Ez utóbbi ugyanis a vadregényes hegyvidéki tájakat, a különleges, egzotikus vidékeket tartotta csupán szépnek. Mesteri módon emelte Petőfi ezek fölé a jellegzetes magyar tájat, az alföld világát - ami egyben a költő szülőföldje is -, külön­leges értékek hordozójává tette. Az ő tollán a szabadság szimbólumává vált a végeláthatat­lan tér, hiszen itt a tekintet nem ütközik akadályokba, korlátokba. Börtönéből szabadult sas lelkem. Ha a rónák végtelenjét látom - írja a romantikus szépségeszmény elutasítása után Az alföld című versében. Azonban A puszta, télen című verset más anyagból szövi össze, ha nem is tagadja meg benne az alföldi táj és a szabadság jelképi azonosítását. Megváltozik a költemény hangneme is, a fenséges esztétikai minőség helyett már a mű elején jelzi a mókázó, a társalgási stílusra emlékeztető tréfás hangnem, hogy más utakon fog járni a versíró, a humoros stílushatás for­rása a puszta szónak mellékévi és egyben főnévi jelentése. És ez a humoros versindítás átsu­­gárzik a szövegkörnyezetre is, a derűs világlátás lesz a jellemzője a költeménynek, így aztán az ezt követő metafora („...az ősz olyan gondatlan rossz gazda”) ott hordozza ugyan magá­ban a humort, ám ezt csak a megfelelő szövegkörnyezet emeli ki belőle. 4

Next