Mai Nap, 1991. december (3. évfolyam, 281-304. szám)

1991-12-03 / 283. szám

mokba utazik a leendő Déli Autópá­lyán? Joggal teszik. Jó úton haladnak ugyanis a tárgyalások az ukránok­kal a szerződés felé. Barabás térsé­gében csatlakozna a DAP az ukrán autópályához, az egyeztetések jelen állása szerint. Ukrajna egyben azt is kérte a Co-Nexus mérnöki irodától, hogy készítsen előzetes tanulmányt a Barabás-Kijev autópálya tervezé­séhez. Az osztrák kérdés: hogyan kapcsolódik a DAP a nyugati határvi­déken az ausztriai autópályák háló­zatához. Valószínűleg több kapcso­lat létesül, szétterülve, válaszul töb­bek között a szomszédos ország kör­nyezetvédőinek egyébként jogos aggályaira is. Déli szomszédaink számára a DAP volna az európai autópálya. A jelenlegi súlyos feszült­ségek következtében izgalmassá vált a csatlakozás kérdésének meg­oldása, bár a körülményekhez ké­pest kielégítőnek mondható a horvá­­tokkal, illetve a szlovénekkel folyta­tott tárgyalás eddigi eredménye. Szinte hallom a közbevetést: mi legyen a magyar környezetvédők­ar? Az ő aggodalmukat nem kellene figyelembe venni? Dehogynem. Megtörtént. Ennek köszönhetően több ponton változott már eddig is az eredetileg elképzelt nyomvonal, illet­ve kiegészült a program a természet- és környezetvédelem igényeinek megfelelően. Kinek az érdeke? Nagy kő esett le éppen ezért a kalocsai polgármester, Török Gusz­táv szívéről. Ő volt az, aki „kályha­csőnek” nevezte egyik nyilatkozatá­ban a Déli Autópályát, amiben süvíte­nek majd a kipufogógázok, s elárasz­tanak erdőt-mezőt, természetvédelmi területeket. Gemencért még így is ag­gódik egy csöppet, pedig a bogyiszlói polgármester szerint azt már meglehe­tősen tönkretették eddig is az embe­rek, jóformán nem maradt mit védeni. Na persze, Bogyiszlónak is érdeke, hogy megépüljön a DAP. Igen? S Kalocsának nem? Dehogynem - s­ágta rá nyomban Török úr. Az egész térségnek, nem csupán a városnak. Az ipar csak nyomokban fordul elő. A munkanélküliség 12-13 százalékos lesz ez év végéig. Az infrastruktúra a békának ama nemes része alatt lele­dzik, akár a gázellátást, akár például a távközlést tekintjük. A térséget a Duna túlpartjával egy lélekvesztő kompjárat köti össze. Az idősebbek emlékei őrzik csak azt az időt, amikor hajnalonta pezsgett az élet a mesze­­si kikötőben, indultak a kofahajók, vit­ák az árut Pestre. Kedvezne a vállalkozásoknak a DAP. Képzeljük csak el - így a pol­gármester -, a fejlődésnek micsoda távlata nyílna meg az itteni emberek előtt is! Találkozna a földi, vízi, légi és vasúti forgalom. Nem túlzottan nagy­ra törő tervek ezek? Nem, mint kide­rült. A fölhagyott szovjet repülőtér mindenfajta szóba jöhető gép foga­dására alkalmas, a vasút ma is ott van. Már csak a hajóállomást kell kiépíteni. Ez szintén menne, mert a Duna sodorvonala lehetővé teszi fo­lyami hajók kikötését is. Pénz beszél... , Az áruszállítás jövője a konténer. Úgynevezett konténeres árufordító centrum jöhetne létre Kalocsa szom­szédságában. Kissé zavaró a kép­ben, hogy messzebbre tervezték a leendő Duna-hidat annál, amit az it­teniek elképzeltek. De ez még nem nagy baj - mondja Török Gusztáv. Baj csak az volna, ha az autópálya nyomvonala a hídról lejövet nem a jelenlegi tervek szerint folytatódna az Alföldön, hanem délnek tartana. Mert akkor Kalocsára nemhogy hozná az üzletet, inkább vinné a közelből a vállalkozásokat. Ez persze még a jövő zenéje. Mindazok, akik ennek az országnak tíz, igencsak elmaradott megyéjében hisznek az új kor szavának, amely körülbelül ugyanazt mondja, amit a régi - hogy tudniillik pénz beszél, ku­tya ugat -, aggodalommal olvassák, hallgatják a közlekedési tárca újabb és újabb megnyilvánulásait. A na­pokban ismét elmondta Kálnoki Kis Sándor, a KHVM helyettes államtit­kára: nem fogadják el, hogy üzleti titok a befektető kiléte. Ahhoz, hogy kiírják a koncessziós pályázatot a Déli Autópályára, garanciára van szükségük a befektető személyét il­letően. Enélkül nem írják ki a pályá­zatot, nem teszik nevetségessé a vi­lág előtt Magyarországot. Nahát, mondják erre Körmendtől Füzesgyarmatig, sajnos eléggé ne­vetségessé váltunk már például az Expo miatt. És azt mégis mennyire erőltetik! És éppen a kormány tagjai. Arra sincs pénz. Csupán a vállalko­zókban bíznak az okosok. Megmond­ta pedig a Magyar Nemzeti Bank ille­tékese idejében, hogy nem jön kül­földről a nagy pénz az Expóra. A magyar vállalkozók is verik a dobot, de főleg persze a pestiek, nekik hoz­ná a busás hasznot a világkiállítás. Az Alföldön nem ugrálnak érte. Ami­jük van, azt inkább az annyira ellen­zett autópályával kapcsolatos beru­házásokba fektetnék, hogy helyben forogjon-fialjon a pénzük. Siklós Csaba miniszter úr is sietett kijelenteni a napokban Vas megyé­ben, hogy a közlekedési tárca nem tartja indokoltnak a DAP megvalósí­tását. A felmérések szerint a forga­lom sűrűsége még nem olyan, hogy szükséges volna a sztráda. Néhány nagyváros - például Szeged - elke­rülő útját meg kell építeni, azt elis­merte. Szegeden meg nagyon jól tudják, hogy az autópálya-építéssel bűn addig várni, amíg olyan sűrű lesz a forgalom, mint például az E5-ösön. S azt is tudják, milyen tortúra ma eljutni mondjuk Kaposvárig. Nagy ügy! Utazzanak Bécsbe. De költözzenek előbb Pestre? Persze, ez sem így működik. Mondvacsinált vita volna ma már azt firtatni, hogy mi épüljön. A vagy-vagy kérdést túlhaladta az idő. Most a ho­gyan vitát kell folytatni, szakmai szempontok szerint. Sokfajta út el­képzelhető. A kormányzat végül is elfogadta a nyomvonal szükséges­ségét. Megállapodás kérdése, hogy hol lesz ebből sztráda, s hol autóút. 'MKMBCSA Dusnok'Ö­t . Török Gusztáv

Next