Mai Nap, 1991. december (3. évfolyam, 281-304. szám)
1991-12-03 / 283. szám
mokba utazik a leendő Déli Autópályán? Joggal teszik. Jó úton haladnak ugyanis a tárgyalások az ukránokkal a szerződés felé. Barabás térségében csatlakozna a DAP az ukrán autópályához, az egyeztetések jelen állása szerint. Ukrajna egyben azt is kérte a Co-Nexus mérnöki irodától, hogy készítsen előzetes tanulmányt a Barabás-Kijev autópálya tervezéséhez. Az osztrák kérdés: hogyan kapcsolódik a DAP a nyugati határvidéken az ausztriai autópályák hálózatához. Valószínűleg több kapcsolat létesül, szétterülve, válaszul többek között a szomszédos ország környezetvédőinek egyébként jogos aggályaira is. Déli szomszédaink számára a DAP volna az európai autópálya. A jelenlegi súlyos feszültségek következtében izgalmassá vált a csatlakozás kérdésének megoldása, bár a körülményekhez képest kielégítőnek mondható a horvátokkal, illetve a szlovénekkel folytatott tárgyalás eddigi eredménye. Szinte hallom a közbevetést: mi legyen a magyar környezetvédőkar? Az ő aggodalmukat nem kellene figyelembe venni? Dehogynem. Megtörtént. Ennek köszönhetően több ponton változott már eddig is az eredetileg elképzelt nyomvonal, illetve kiegészült a program a természet- és környezetvédelem igényeinek megfelelően. Kinek az érdeke? Nagy kő esett le éppen ezért a kalocsai polgármester, Török Gusztáv szívéről. Ő volt az, aki „kályhacsőnek” nevezte egyik nyilatkozatában a Déli Autópályát, amiben süvítenek majd a kipufogógázok, s elárasztanak erdőt-mezőt, természetvédelmi területeket. Gemencért még így is aggódik egy csöppet, pedig a bogyiszlói polgármester szerint azt már meglehetősen tönkretették eddig is az emberek, jóformán nem maradt mit védeni. Na persze, Bogyiszlónak is érdeke, hogy megépüljön a DAP. Igen? S Kalocsának nem? Dehogynem - ságta rá nyomban Török úr. Az egész térségnek, nem csupán a városnak. Az ipar csak nyomokban fordul elő. A munkanélküliség 12-13 százalékos lesz ez év végéig. Az infrastruktúra a békának ama nemes része alatt leledzik, akár a gázellátást, akár például a távközlést tekintjük. A térséget a Duna túlpartjával egy lélekvesztő kompjárat köti össze. Az idősebbek emlékei őrzik csak azt az időt, amikor hajnalonta pezsgett az élet a meszesi kikötőben, indultak a kofahajók, viták az árut Pestre. Kedvezne a vállalkozásoknak a DAP. Képzeljük csak el - így a polgármester -, a fejlődésnek micsoda távlata nyílna meg az itteni emberek előtt is! Találkozna a földi, vízi, légi és vasúti forgalom. Nem túlzottan nagyra törő tervek ezek? Nem, mint kiderült. A fölhagyott szovjet repülőtér mindenfajta szóba jöhető gép fogadására alkalmas, a vasút ma is ott van. Már csak a hajóállomást kell kiépíteni. Ez szintén menne, mert a Duna sodorvonala lehetővé teszi folyami hajók kikötését is. Pénz beszél... , Az áruszállítás jövője a konténer. Úgynevezett konténeres árufordító centrum jöhetne létre Kalocsa szomszédságában. Kissé zavaró a képben, hogy messzebbre tervezték a leendő Duna-hidat annál, amit az itteniek elképzeltek. De ez még nem nagy baj - mondja Török Gusztáv. Baj csak az volna, ha az autópálya nyomvonala a hídról lejövet nem a jelenlegi tervek szerint folytatódna az Alföldön, hanem délnek tartana. Mert akkor Kalocsára nemhogy hozná az üzletet, inkább vinné a közelből a vállalkozásokat. Ez persze még a jövő zenéje. Mindazok, akik ennek az országnak tíz, igencsak elmaradott megyéjében hisznek az új kor szavának, amely körülbelül ugyanazt mondja, amit a régi - hogy tudniillik pénz beszél, kutya ugat -, aggodalommal olvassák, hallgatják a közlekedési tárca újabb és újabb megnyilvánulásait. A napokban ismét elmondta Kálnoki Kis Sándor, a KHVM helyettes államtitkára: nem fogadják el, hogy üzleti titok a befektető kiléte. Ahhoz, hogy kiírják a koncessziós pályázatot a Déli Autópályára, garanciára van szükségük a befektető személyét illetően. Enélkül nem írják ki a pályázatot, nem teszik nevetségessé a világ előtt Magyarországot. Nahát, mondják erre Körmendtől Füzesgyarmatig, sajnos eléggé nevetségessé váltunk már például az Expo miatt. És azt mégis mennyire erőltetik! És éppen a kormány tagjai. Arra sincs pénz. Csupán a vállalkozókban bíznak az okosok. Megmondta pedig a Magyar Nemzeti Bank illetékese idejében, hogy nem jön külföldről a nagy pénz az Expóra. A magyar vállalkozók is verik a dobot, de főleg persze a pestiek, nekik hozná a busás hasznot a világkiállítás. Az Alföldön nem ugrálnak érte. Amijük van, azt inkább az annyira ellenzett autópályával kapcsolatos beruházásokba fektetnék, hogy helyben forogjon-fialjon a pénzük. Siklós Csaba miniszter úr is sietett kijelenteni a napokban Vas megyében, hogy a közlekedési tárca nem tartja indokoltnak a DAP megvalósítását. A felmérések szerint a forgalom sűrűsége még nem olyan, hogy szükséges volna a sztráda. Néhány nagyváros - például Szeged - elkerülő útját meg kell építeni, azt elismerte. Szegeden meg nagyon jól tudják, hogy az autópálya-építéssel bűn addig várni, amíg olyan sűrű lesz a forgalom, mint például az E5-ösön. S azt is tudják, milyen tortúra ma eljutni mondjuk Kaposvárig. Nagy ügy! Utazzanak Bécsbe. De költözzenek előbb Pestre? Persze, ez sem így működik. Mondvacsinált vita volna ma már azt firtatni, hogy mi épüljön. A vagy-vagy kérdést túlhaladta az idő. Most a hogyan vitát kell folytatni, szakmai szempontok szerint. Sokfajta út elképzelhető. A kormányzat végül is elfogadta a nyomvonal szükségességét. Megállapodás kérdése, hogy hol lesz ebből sztráda, s hol autóút. 'MKMBCSA Dusnok'Öt . Török Gusztáv