Állami főgimnázium, Makó, 1922

— 2 / I. Az iskolai év története: 1. Tanári testület. Az iskolai év végén a tanári testület 30 tagból állott; közülük 1 igazgató, 1 igazgatóhelyettes, 17 rendes tanár, 1 helyettes tanár, 1 torna­tanár, 5 hitoktató, 1 énektanár, 1 egészségtantanár, 2 gyakorlótanár. Az iskolai év folyamán a tanári testületben változás nem történt. A múlt évi létszámmal szemben azonban a testület tagjainak száma 3-mal csökkent: dr. Popovics Miklós r. tanár saját kérésére Balassagyarmatra helyeztetett át; Fü­löp Béla és Oravecz Lajos r. tanárok nyugalomba vonultak. A gör. kath. hittan tanítását a tanév elején Groholy Jenő gör. kath. lelkész vette át. 2. Oktatás. A tanári testület alakuló értekezlete, a felvételi-, magán- és javító­vizsgálatok aug. hó végén voltak. A behatásokat szept. 1—4. napjain tartották; szept. 5-én volt a „Veni Sancte“, az iskolai év ünnepélyes megnyitása és osztály­rendezés. A rendes tanítás szept. 6-án kezdődött és június hó 16-ig bezárólag folyt. A szokásos szüneteket leszámítva, a tanév folyamán tüzelőanyag hiánya miatt 11 napi szünetet tartottunk március hóban. A VIli. osztály évvégi vizsgálatai május hó 11 —15. napjain voltak; az évvégi összefoglaló előadások június hó 18—23. napjain folytak le. Az évvégi magánvizsgálatokat június 25—28. napjain tartották meg. A tanév ünnepélyes bezárása június 29-én történt. A hazafias érzés ébrentartása, a nemzeti öntudat ápolása céljából intézetünk négy ízben tartot iskolai ünnepélyt a nagyközönség bevonásával. Okt. 6-án a tanuló­­ifjúság részt vett az aradi vértanukért mondott gyászmisén, majd a tornacsarnokban gyászünnepély volt, mely alkalommal az igazgató mondott ünnepi beszédet. Január 21-én megünnepelte intézetünk Petőfi születésének 100 éves fordulóját; a szavala­tokból és énekszámokból álló ünnepély kiemelkedő pontja volt Tettamanti Béla r. tanár előadása Petőfi költészetéről. Március 4-én az önképzőkör rendezett Madách I. születésének 100 éves fordulója alkalmából; az ünnepély tárgysorozatát — ének, zene, szavalat, beszéd — kizárólag a tanulók adták elő. Március 15-én nagy­közönség jelenlétében ünnepeltük meg a szabadság megszületésének napját; az ünnepély fény­pontja volt Takáts L. J. tanár lelkesítő beszéde. Ugyancsak hazafias célt szolgált az osztályok plakettjeinek ünnepélyes kifüggesztése osztályonként; a tanárok buzdító szavai mellett történt meg a plakettkifüggesztéssel kapcsolatos fogadalom megújítása. Intézetünk egyes osztályai — I/a., I/b., IV., V., VI., VII. — egyenként tettek 1 — 1 napos kirándulásokat osztályfőnökük, illetőleg dr. Márton Gy. r. tanár vezetése mellett; alsó osztályaink, különösen a tavaszi hónapokban, többször felkeresték a szabad természetet. E kirándulások mindegyikét felhasználta a vezetőtanár a madarak és fák napjának megünneplésére. Helyszűke miatt nem számolhatunk be részletesen e helyen, hogy mit tett intézetünk a vallásos és hazafias, erkölcsös és nemzeti nevelés terén. A fentebb felsorolt ünnepélyek csak nyílt dokumentálásai voltak annak a szellemnek, melyben intézetünk ifjúsága nevelődik. Tanári testületünk minden tagja át van hatva annak a feladatnak a fontosságától, mely édes hazánk mai szomorú helyzetében egy tanárra háramlik. Ennek a nagy feladatnak a tudatában folyik intézetünkben nemcsak a tanítás, hanem a fegyelmezés, oktatás, nevelés és irányítás is. Mint a múlt évben, úgy ez idén is három szülői értekezletet tartottunk: okt. 15-én, február 18-án és június 10-én. Az első kettőn Altmann J. J. tanár volt az előadó, a harmadikon az igazgató. A szülői értekezleteken a következő kérdések

Next