Makói Népujság, 1945. június (1. évfolyam, 122-127. szám)

1945-06-24 / 123. szám

2 értékű darabokat, hogy kipusz­títsuk a lenge erkölcsű, könnyű világszemléletet árasztó színi­kultúrát, mert végső célunk az, hogy új, felelősségtudatosabb generációt neveljünk a kultúra erejével. Ha nincs igény, nevelnünk kell igényesebb közönséget, így lesz csak kultúránk, kultúra és nem az annak csúfolt, becskereki­ me­­nyecskés giccs. (—) Felfüggesztették a HONSz önkormányzatot (Budapest, MTI.) A hadigondo­zottak társadalmi képviseletét el­látó HONSz önkormányzatot a népjóléti miniszter június else­jével felfüggesztette. A szövetség ügyeinek továbbvitele és eddigi működésének felülvizsgálása cél­jából egyidejűleg Melegházi Sán­dor miniszteri segédtitkár minisz­teri biztossá kirendelte. A mi­niszteri biztos június 23 ra köz­gyűlést hívott össze, amely hi­vatva lesz az ideiglenes központi tisztikart megválasztani. A köz­gyűlés által megválasztott új tisztikar feladata lesz a HONSZ keretén belül a demokratikus eszmék útján képviselni a hadi­­gondozottak érdekeit. — Találkozó. A „Zrinyi Ilona“ polgári leányiskola 1940 ben vég­zett B. osztály növendékei július 1-én délután 3 órakor tartják 5 éves találkozójukat. Délelőtt 11 órakor megbeszélés a polgári leányiskolában, melyre szeretettel hívjuk és várjuk volt osztálytár­sainkat. Szűcs Rozália és Túri Irén. — Ma, vasárnap a Horthy-parkban Szűcs, szalon- és tánczene szó­rakoztat. LOMONOSZOV (1711—1765) A Szovjetunió most ünnepli Lomonoszov halálának 180. év­fordulóját. Ebből az alkalomból C. I. Vavilov, a Szovjetunió Tu­dományos Akadémiájának tagja, előadást tartott a moszkvai ta­nulóifjúság számára. Az előadás címe: „Lomonoszov és az orosz tudomány". Mih­ail Vaszilevics Lomonoszov, az orosz tudomány egyik legjelenté­kenyebb képviselője, az „arh­an­­gelszki muzsik", az orosz kultúra jel­legzetes alakja, a nép gyermeke. Mély érdeklődése a természeti jelen­ségek iránt, a gyakorlat kérdései az ipari technika, nyelvápolás, közokta­tás problémái felé viszik. A nép gyer­meke úttörője lesz annak a tudo­mánynak, amely a nép felé fordul. Lomonoszov 1711-ben született Észak-Oroszországban, a Fehér-ten­ger partján fekvő Deniszovka falu­ban, az északi sarkkör szélsőségesen hideg vidékén. Apja halász, aki fiát gyakran magával vitte a tengerre. A fiatal Lomonoszov imakönyvekből tanult meg olvasni, de 14 éves korá­ban már jól ismer néhány fizikai és matematikai kézikönyvet, korának egyik legjobb számtankönyvét és egy nagyobb szláv nyelvtant.­ A tanulóévek. Lassan megérik benne az elhatáro­zás, 19 éves korában gyalog indul el a Fehér-tenger partjáról Moszkvába, hogy megismerhesse korának tudo­mányos eredményeit. Három évig ta­nul Moszkvában, majd Kievbe megy, a Teológiai Akadémiára, amely ak­kor Oroszországban a tudományos képzés egyik első intézete. Teológiai tanulmányokat folytat, de nem lép egyházi szolgálatba. 1735-ben Szent­pétervárra megy. Ismeretei ekkor már széles körre terjednek ki: a hit­tudomány, nyelvészet, retorika épp­úgy erős oldalai, mint a fizika, ké­mia és technika. A Szentpétervári Tudományos Aka­démia kiküldi Németországba tanul­mányútra, öt évet tölt külföldön. Először a Merburgi Egyetemen Chris­­tian Wolf-tól tanul filozófiát, fizikát, mechanikát, Duisingtől pedig mate­matikát és kémiát. Megtanulja a francia és német nyelveket, a latint és görögöt már Moszkvában és Kiev­­ben elsajátította. 1739-ben Freiburg­­ba utazik, ahol főleg geológiai ta­nulmányokat folytat. Majd bejárja még Németország és Hollandia több városát. Néz, olvas, tanul , sok min­dent meglát és sok mindent megért. Végül 1741-ben visszautazik Peterburgba. A németek. Hamarosan megjelenik két mun­kája. Egyik a fizikai­ kémia, másik az optika köréből. Adjunktussá nevezik ki az Akadémia fizikai osztályán. Fi­zikai és kémiai kutatásairól több közleményben számol be és ekkor aratja verseivel első sikereit. A Szentpétervári Akadémián eb­ben az időszakban németek voltak az urak. Az orosz tudósok nagy része nem akart és nem tudott együtt dol­gozni a németekkel. Az Akadémia németjei rossz szemmel nézték Lo­­monoszovot. Féltékenyek voltak si­kereire, áskálódtak ellene. De Lomonoszov tehetsége és ered­ményei nem voltak gátak közé szorít­hatók. 1745-ben a kémia professzo­rává lett, majd az Akadémia választ­ja rendes tagjai közé. Ő az Akadé­mia első valóban orosz tagja, nem­csak származásban, hanem szellem­ben is.­ Egyre világosabban látja, nem elég, hogy külföldiek műveljék a tudományokat Oroszországban. Csak akkor válik a tudomány való­ban az ország kincsévé, ha az ország fiai tanulják és művelik. Kiragadni a németek kezéből a tu­dományos élet vezetését, csak úgy lehet, ha az oroszok közül egyre töb­ben lépnek tudományos pályára.­ A Moszkvai Egyetem. Lomonoszov így nemcsak kutató tudós, nemcsak felfedező, nemcsak professzor, hanem egyben a tudo­mány széleskörű terjesztője és szer­vezője is. 1755-ben megnyílik a Moszkvai Egyetem, amely hamarosan a felvi­lágosodás nagy szellemi áramlatai­nak központja lett. Az Egyetem munkarendjének és szervezetének ter­veit Lomonoszov készítette el. Az ő tanácsai alapján szervezték meg a Moszkvai Egyetem tanmenetét és tu­dományos munkáját. Lomonoszov korának gyermeke. S ez a kor enciklopédista. Természet­­tudomány, bölcselet, szépirodalom nem egymástól különálló területei a szellemi tevékenységnek. Valameny­­nyit átfogja a társadalmi hasznosság és a gyakorlati elv gondolata. Mint sokan a tizennyolcadik század nagy gondolkozói közül, Lomonoszov is egyaránt termékeny a tudomány, a bölcselet és a szépirodalom területén. Természettudományi laboratóriumi kutatások mellett foglalkozik bölcse­lettel és szépirodalommal is. Tanköl­teményei, ódái, tragédiái jelentek meg. Verseskötetét a Szentpétervári Akadémia adta ki. Az orosz nyelv mestere, Lomonoszov szépirodalmi munkái esztétikai értékükön túl, nyelvtörté­neti jelentőségűek. Az orosz irodal­mi nyelv első megszólalásai. A volt teológus, aki az egyházi nyelv merev formáin nevelkedett, a kémikus, akit a természettudományi kifejezésmód tételszerűsége kötött, — mint nyelv­újító, a könnyedség, egyszerűség és változatosság irányában halad. A nép gyermeke a népi nyelv könnyed­ségének és az egyházi szláv nyelv formai fejlettségének harmóniájából meríti saját stílusát. Nyelvújító munkássága nemcsak spontán jellegű. Tudatosan keresi az új orosz stílust. 1757-ben kiadja „Orosz nyelvtan“­át. Megjelenik az orosz verselésről írt munkája és egy kézikönyve az ékesszólásról. Stilisz­tikán, poétikán, retorikán át elméle­tileg, szépirodalmi művein át gyakor­latilag úttörője volt az új orosz iro­dalmi nyelv kialakításának. Annak a nyelvnek, melyet aztán Puskin mű­veiben ismert meg a világ. Puskin írja: Lomonoszov „alapí­totta az első orosz egyetemet, he­lyesebben mondva, ő maga volt a mi első egyetemünk“.­ A hétköznapok tudósa. A Moszkvai Egyetem terveinek és a tudatos nyelvfejlesztés is megmu­tatják, hogy Lomonoszov nem szoba­tudós. Mindkét lábával a földön áll. Munkáját áthatja a társadalmi hasz­nosság tudata. Még szembetűnőbb ez, ha mint természettudóst vizsgáljuk. Vegyészeti laboratóriumában a mo­zaikkészítés eljárását és a színes üveg technikai és optikai kérdéseit tanulmányozza. Számos mozaikképet állít elő laboratóriumában, technikai és művészi, újításokkal gazdagítva a készítési eljárást. Kísérleteinek sike­rére Szentpétervár közelében üzemet rendeznek be a színes üveg és mo­zaik gyártására. Lomonoszov maga ké­szíti el az üzemberendezés és a gyár­tási folyamat terveit. A kémia és fizika területén végzett munkásságát felsorolni is hosszú volna. Kísérleti és elméleti művek egész sorával vitte előre az orosz ter­mészettudományt. Mih­ail Vaszilevics Lomonoszov 1765-ben halt meg. Sírja Leningrádon van, az Alexander Nevszki temető­ben. Az orosz nép szeretettel emlékezik meg halála évfordulóján nagy fiáról, kinek jelleme és hazafiassága éppoly példaadó volt, mint tudományos lelki-tá s ismerete és termékenysége. MAKÓI NÉPÚJSÁG Aratási rohammunkát! Minden munkáskézre szükség van az aratási és csép­­lési munkáknál — A hatóság erélyes intézkedéssel biztosítja a jövő évi terménybetakarítást A jövő évi kenyér- és élelem­ellátásunkat a gazdatársadalom­mal együtt minden közhatóság a legnagyobb igyekezettel és erély­­lyel igyekszik biztosítani. A há­ború utáni nehézségek amúgy is kérdéssé teszik a jövő évi ter­vényellátást, ezért fokozottabb mértékben van szükség arra, hogy a közösség érdekében föld­munkás, mezőgazdasági munkás és gazda a legteljesebb egyetér­tésben fogjon össze a teljes igye­kezetével oda hasson, hogy ezt közös munkával a legteljesebb mértékben biztosítsák. Sajnos, ezt a gazdák részéről történő igyekezetet egyáltalán nem látjuk a mezőgazdasági mun­kásság részéről megnyilvánulni, mert mind sűrűbben érkeznek panaszok a gazdák és a tanyai körzetvezetők részéről, hogy most, amikor a megfelelő iga hiányá­ban fokozottabb szükség lenne a kézimunkaerőre, nem kapnak még a drága napszám­bérek mel­lett sem munkást, az égető me­zőgazdasági munkák elvégzésére. Ez, a munkásság részéről meg­nyilvánuló közömbösség késztette arra a hatóságot, hogy a gazdák kérésére már jóelőre gondoskod­jék a közelgő aratási és cséplési munkák elvégzésére a munkaerő biztosításáról. Ezúton és nyomatékosan fel­hívja a város illetékes hivatala­­ a mezőgazdasági munkásokat, sa­ját érdekükben is, hogy az ara­tási és cséplési munkálatokra igyekezzenek jelentkezni, abban részt venni, mert — az aratási és cséplési munkák befejezése után — azoknak a munkásoknak, akik nem tudják igazolni, hogy ebben a mindnyájunkra nézve létkér­dést jelentő munkálatokban részt vettek, a város közellátási hivatala nem ad ki őrlési tanú­sítványokat, hanem liszt- és ke­nyérjegy ellátásra utalja őket. — Házinyulak összeírása. Min­denki előtt tudott az, hogy a hús­ellátás az állatállományban be­állott háborús veszteségek miatt rendkívüli mértékben lecsökkent, így előtérbe kerül a baromfi- és házinyúltenyésztés fokozottabb mértékben való felkarolása, hogy a hússzükséglet valamelyest pó­tolva legyen. A kormány az állat­­állomány nagysága és fajták sze­rint való megoszlása felől tájéko­zódni óhajt. A Csanád-Arad Toron­­tálvármegyei Gazdasági Egyesület Baromfi- és Házinyúltenyésztői­nek a szakosztálya e célból fel­kéri tagjait, hogy az összeírást haladéktalanul végezzék el, mert június 25 ére be kell adni illeté­kes helyre az összeírás adatait. I PARK MOZI Ma, vasárnap 6, fél 8 és 9 órakor PARK MOZI Zrr~T~~~rzr~“ bemutatjuk Dosztojevszkij „Játékos" című ——­—T“——t­­­elefon: 275. regényének filmváltozatát. Telefon: 275. Az­ áldozat Társadalmi dráma. Főszereplők: Pierre Blanchar, Vivian Romancé, Marcel Andre 1945 június 24. Egy érettségi kép margójára Olyan párhuzamot, amit ez a kép ábrázol, ma nem lehet von­ni, de nem is hisszük, hogy ez­zel a rejtett gondolatokkal, az érettségi előtt álló magyar ifjak egyetértenek. A múltban a ma­gyar falusi parasztifjú szabadon nem tanulhatott, mert lenézték és nem voltak meg az anyagi lehe­tőségei. A tanulás főleg az úri­osztály kiváltsága volt. Paraszt­ruhás tanulók a jövőben lesznek nagyobb számmal. A reakció úgyis dühöng, nem kell azt a falra festeni! Az 1945-ös kép csak egy feldúlt lelkű diáktól származhatik. Ez a kép már csak azért sem fedi a valóságot, mert a háborún túl vagyunk s a tűz, a pusztítás Makót nem úgy érte mint Budát. A tanulmányi eszközök már visszakerültek az asztalra s akinek még mindig a földön fetreng, az ne menjen érettségire, a tanulónak ma már nem kell eszeveszetten kapkodni a fejéhez, hanem nyugodt meg­fontolással végeznie a tanulmá­nyait, mert Makón kisebb meg­szakítással rendes tanítás folyt. Hiányzik a képből a jövőbe ve­tett reménynek legalább egy hal­vány sugara is. Vagy talán a háttér akar reményt kelteni a revízió átkos politikájával ? Sz. — Esküvői hír. Görbe Etelka és Kovács Sándor folyó hó 23-án házasságot kötöttek. — Katonaviseltek jelentkezhetnek rendőrnek. A demokratikus rend­őrség kötelékébe katonaviselt fér­fiakat felvesz a makói rendőrség. Jelentkezni a rendőrparancsnok­ság I. emelet 25-ös számú szo­bájában lehet. Szolgáltass adatokat a­z iga­zoláshoz !

Next