Református gimnázium, Máramarossziget, 1874

5 szerint a vezetés eszközölhető, de a­ki e téren nem elmélkedett, hogyan tudná azokat okszerűen felhasználni ? Azért nem lehet kétségbe vonni, hogy még az oly szülők körében is, a­kik jó példákat tudnak nyújtani gyermekeiknek, de ez minden rendszer nélkül, vagy épen nem öntudatosan történik, akaratlanul korlát van vetve a haladásnak. Ha tekintjük továbbá, hogy nevelésügyünk jó részben azért hiányos, mert a szülők nem bírnak oly ismeretekkel, melyek által a nevelést helyes irányban vezethetnék, a lélektan alapigazságainak ismerete nélkül pedig szó sem lehet a gyermek sikeres vezetéséről, akkor, ha mégis gyermek­­nevelésre vállalkozunk, mint Spencer állítja, „oly dolgok teljesítését vál­laljuk magunkra, a­melyeket a legmélyebb tudományos képzettség mellett is csak hiányosan eszközölhetni. 2. Ha már a családi nevelés oly hiányos, oly rész, vagy sok esetben egészen ki is marad, s az ifjúság vezérlése pusztán az iskolára van hagyva : nagyon nehéz feladat vár a tanárokra, melynek megoldásához annyival erélyesebben kell hozzáfogni, mert a kérdés nagyon fontos, és mert „a tár­sadalom jósága polgárainak természetétől függ, a polgárok természete pedig a fiatalkori nevelés által inkább módosítható, mint bármi egyéb által­, mely módosulás a helyes cselekvésben és nemes gondolko­zásban fog nyilatkozni. Nem tagadhatni, hogy találunk jellemnagyságokat, a­kikről élet­­íróik azt jegyzették fel, hogy azokat nem az iskolai nevelés, hanem az élet tette oly kiváló egyénekké, a­miből sokan azt következtetik, hogy ilyen sikerhez nem csak nem szükséges, de még csak alapot sem vethet az iskola. Készen vagyunk rá a felelettel Épen az tudni illik az oka, hogy aránylag kevesen bízják meg az élet viszontagságos iskoláját, mert nincs bennük elegendő erő az akadályok legyőzéséhez, nincs pedig azért, mert iskolai képzés nem előzte meg az életnek már egész és kifejlett erőt kívánó munkásságát. Kimondhatjuk bízvást, hogy az iskola van hivatva első­sorban azt megtanítani, mikép kell az életet a kötel­esség tudatával saját alakjában felfogni, mert parancs

Next