Református gimnázium, Máramarossziget, 1880
. Köszönetemet kell tehát kijelentenem e T. Gy. tagjainak, hogy ez ünnepélyünkön megjelenni szíveskedtek, hogy meghallgassák azokat az adatokat, amelyek meg fogják mutatni, hogy e tanintézet ez évben is becsülettel töltötte be azt a helyet, melyet társai között elfoglal, s méltó közönségünknek nemcsak figyelmére, hanem pártolására is. Ami a tanári testületet illeti: itt a jogakadémián történt annyi változás, hogy, mivel miniszteri szabályzat a törvényszéki orvostant azok közé a tantárgyak közé sorozza, amelyek a tudori szigorlat letehetéséhez okvetlen megkívántainak, lyceumunk kormányzó tanácsa e tanári állomást rendszeresítette s arra dr. Szilágyi István urat választotta meg, a ki e megbízást elfogadván, előadásait ez évben meg is tartotta. A közép-tanodában nem adta magát elő semmi változás. Voltak tehát összes tanáraink azok és annyian, akik és amennyien a múlt iskolai esztendőben. Tanulófjaink száma a) a jogakadémián 54 nyilvános volt, ezeken kivül 2en felsőbb engedélylyel, mint rendkívüliek, tanfolyam hallgatása nélkül tettek vizsgálatot. E szerint akiket e tanoda látott el akadémiai igazolványnyal, azoknak a száma 56, mely számnál fogva akadémiánk ez évben a hazai protestáns akadémiák között a 2-dik helyet foglalta el. b) A középtanodai létszám 275-öt tett, tehát kevesebbet 10-zel, mint a múlt évben, amikor 285 volt. Magántanuló eddig 10 tett vizsgálatot, akikkel a középtanodai létszám 285-re emelkedik. Együtt a két intézet létszáma az eddigiek szerint 341-et tesz, melyhez lesznek még csatlandók a már jelenkezett, de az érettségi vizsgálatot még csak ezután leteendő magántanulók. Honossági tekintetben ezek a nyilvános tanulók úgy oszlanak meg, hogy Máramaros megyére esik 257, Szatmár megyére 34, Ugocsa megyére 19, Bereg megyére 17, Szabolcs megyére 7, Ung megyére 3, Szolnok-Doboka, Zemplén, Hajdú- és Szilágy megyékre 1—1"; a magántanulókat ide nem számítván. Feladatunk, tisztünk nekünk tanároknak az volt, hogy e szép számmal egybesereglett ifjúságnak adjunk testre, szívre és értelemre vonatkozó összhangzatos nevelést és tanítást. A jól végzett munka meg szokta hozni a jó gyümölcsöt, a tudományos képzettséget egyfelől, másfelől azt az édes nyugalmát a szívnek, mely kizár minden önvádat, hogy az idő nem jól használtatott fel, hogy csak az úr, a távolság nagyobbodott, mely az embert a műveit-