Református gimnázium, Máramarossziget, 1887

. Ambitiója a tanári kathedra volt, s hogy sem kormányzó­­tanácsunk, sem az akadémiai hallgatóság- benne nem csalat­­koztak: arról mindazok, a­kik alapos előadásainak hallói voltak, kétségtelen tanúságot tettek és tesznek. Öregbítette iránta való becsülésünket és várakozásunkat az az újabb ki­tüntetése is, mely szerint, a­mi még hiányzott nála, az ügy­védi oklevelet is fényesen kiérdemelte. Bár adná Isten, hogy a körünkben töltött próba­éve után is akadémiánk magáénak mondhassa őt, hogy segítse emelni nevét annak az intézetnek, melynek már most is egyik dísze volt. K­ö­z­é­p t­a­n­o­r­i tanárkarunkban egy időközi változás adta magát elő, a mennyiben a r. kath. növendékek vallástanára nm. püspöke által hivatala alól fölmentetvén, helye­tt. Csiz­már­ György segédlelkész ur által töltetett be. Személyzeti ügyeink sorában a tanári kar után a tanu­lók következnek. A tanulók szám­a, mint évek óta, folyvást emelkedő­ben volt ez évre is, mérsékelten ugyan, de még­is emelkedőben. Az akadémia létszám­a múlt évben 63 volt; az idén 66, s így egy színvonalon az állam legtöbb királyi akadémiá­ival , a felekezetiek között pedig most is megtartotta a 2-dik helyet, következvén azonnal a debreczeni után. A középtanodai 8 osztály beírt nyilv. növendékeinek száma 331, több a múlt évinél 41-gyel. Ezek mellett eddig 23-an tettek, mint magán­tanulók, vizsgálatot, így az e kategóriájú növendékek 354 számot tesznek. A két tanszakasz növendékei és hallgatói száma e szerint 421-re megy. Tetemes szám tagadhatatlanul. Átlag 40 tanítvány esik a középosztályokban egy-egy osztálytanár közvetlen vezetése és fegyelmezése alá, s ez ha kisebb komáknál, mondhatni még gyermekeknél, könnyen és sikerrel kezelhető is: nem úgy a serdülés éveiben, a­hol az erők pezsgő forrongása, a fej­lődés folyamához képest, mintegy vegytanilag explodálni haj­landó is, kész is. Ez az, a­mi nehézzé teszi a tanár helyzetét, ha ő, a­mint kell, nem csupán tanító, hanem nevelő is akar lenni. S ez évkornak szolgáltatják a fenyítő igazságszol­gáltatás subjectim­ait nagyobb számmal mindenütt és mindenkor. Tanárkarunk úgy egyénileg, mint egészben igyekezett a lefolyt évben is a szig­ort párosítani az atyai kegyelemmel.

Next