Március Tizenötödike, 1950 (4. évfolyam, 1-8. szám)

1950-01-09 / 1. szám

bn tu A MAO TAB KÖZÉPISKOLA» IFJÚSÁG IV. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM 1950 JANUÁR 9 ÁRA 60 FILLÉR — ........------------------------------------------------------------------------------------­ Pártunk útmutatása nyomán, SláAeói Mátyi,áő a­ zetéáénet az Ötéves Tervért! ★ Jótanulásoddal szolgáld a szocialista Tervet! M­egkezdtük ötéves nép­gazdasági tervünk végre­hajtását. Hazánk fejlett mezőgazdasággal rendelkező ipari ország lesz. 263 új üze­met építünk, korszerűsítjük technikánkat és olyan gépe­ket gyártunk, amilyeneket Ma­gyarországon eddig még soha nem gyártottak. Földjeink 60 százalékán traktor szált majd végig, legkisebb falvainkban is kigyul a világosság, a régi vályogkunyhó helyén új ház áll, benne rádió szól, film pe­reg a faluban. A Duna alatt földalatti villamosvasút ro­bog majd át! Hatalmas tervek ezek és hatalmas feladatok számunkra. Hogy jól, min­den részletében végrehajthas­suk őket, kiválóan képzett, a néphez hű értelmiség tízez­reire van szükség. Ez tűzi a diákok elé tisztán, világosan a mindennél szebb feladatot: jó tanulással készüljünk fel az ötéves tervre, a szocialista haza építésére! Ha az óra minden percében erősen odafigyelünk taná­runkra, ha a könyv minden­egyes fejezetét okosan, érte­lemmel, figyelemmel tanul­juk, akkor az ötéves terv ^5Bíre...datát teljesítettük. Ahogy a munkásosztály a gyárakban többtermelésel, úgy mi az iskolában a több, jobb tanulással emelkedjünk a ka­pitalizmus, a régi iskola fölé. Túl kell szárnyalnunk a régi iskolát! Nem kis feladat ez­­ ami előttünk áll, mert a való­ság az, hogy sok tekintetben igen lemaradtunk. Az Újpesti Könyves Kálmán gimnázium­ban például az egy tanulóra eső mulasztások száma 1937— 38-ban 39 óra, 1948/49-ben 50 óra! 50 százalékkal több! Nem várhatjuk, hogy csak részesedjünk a szocialista épí­tés eredményeiben: az új is­kola jobb tananyagában, az ösztöndíjakban, kollégiumok­ban, tanulószobákban — ne­künk is dolgoznunk kell érte. Nem kisebb szavak, mint Sztálin elvtárs szavai lel­kesítenek bennünket a tanu­lásra, mert az új értelmi­ségre mondotta : nagy taní­tónk: »valamennyien leendő parancsnokai az új társada­lom felépítésének, a szocia­lista gazdaság és szocialista _kultúra épületének«. Pártunk ■' ezt a feladatot állította »..ónk­­ság »A munkásfiatalság és diák­érezze át azt a fokozott felelősséget, amely rá a tanu­lás terén vár. Fokozott fegye­lemmel és szorgalommal ta­nuljon, képezze magát és így váljék méltóvá a szocializ­must építő hazája, osztálya bizalmára. Tartsák szem előtt a lenini megállapítást, hogy az ifjúság, és az ifjúsági szer­vezetek feladatait egyetlen szóban lehet kifejezni: a fel­iat — tanulni.« (Nagybuda­­est Pártbizottság határozatá­­ból.) Az elmúlt­ hónap, amikor a mi drága vezérünk és taní­tónk, Sztálin elvtárs születése napjára készültünk, megmu­tatta, hogy a diákok megér­tették mit jelent Sztálint sze­retni, mit jelent a Pártot szeretni, mit jelent a boldog jövőt, a szocialista hazát sze­retni. Azt jelenti: építeni a szo­cialista hazát. A sztálini fel­ajánlási mozgalom nagyszerű napjaiban az iskolai tanulás­ban, fegyelemben­ is megmu­tatkoztak a kíván lat első jelei. Sok hármasból lett ötös, sok ötösből hatos az elmúlt hetekben. A beérkezett jelen­tések szerint 0,38 emelkedés mutatkozik az országos tanul­mányi átlagban. Az ország 373 iskolája­­ közül csak 15-ben nincs emelkedés és az általá­nos emelkedés annál értéke­sebb, mert elsősorban a lema­radónak felzárkózását rejti magában. Az elsőosztályosok­­nak nagy nehézségekkel kel­lett megküzdeniök, mégis ők javítottak a legtöbbet és nem egy helyen kerültek az élre. Az elsőosztályos munkásdiákok most mutatták meg, hogy méltóak a Népköztársaság bi­­zalmára. A jászberényi peda­gógiai gimnázium osztálya az Ia osztály legjobb lett. A pestszentlőrinci gimnázium legjobb osztálya az I/c. Ezek a példák nem egyedül­állóak és bár még mindig sok helyen mutatkozik lemaradás az első osztályokban, mégis azt mutatják, hogy minden le­hetőség megvan arra, hogy fokozottabb figyelemmel az elsőosztályosok felé, ezeket a lemaradásokat eltüntessük. A felajánlások teljesítésé­ben példát mutattak munkás­diákjaink és példájuk szinte motorjává vált az általános javulásnak. Nemcsak az osz­tályzatok, hanem a tömegesen beérkező pedagógus- és diák­levelek is bizonyítják, hogy jelentősek az eredményeink. Tirth Géza, a Veress Pálné ál­talános gimnázium igazgatója szerint­­ a tanulópárok rend­szere rendkívül nagy mérték­ben sikeres. A legnagyobb si­ker, amit a Diákszövetség ed­dig felmutathat.­ A főigazgatósághoz beérke­zett levelekben sok pedagógus számol be arról, hogy mennyi­vel könnyebb volt tanítani a sztálini felajánlások heteiben, mint bármikor azelőtt. Az órák öntudatos fegyelme, az alapos egyéni és tanulóköri felkészülés megmutatta, hogy hogyan válhat a Diákszövet­ség, a pedagógusok, nevelőink segítőtársává. Az ifjúmunkások példája nyomán az iskolában is a munka új hősei születtek meg. Olyan diákok ezek, akik társaik előtt a tiszteletben állanak, legnagyobb követik őket, tanulnak tőlük, kérik, mondják el munkamódszerei­ket. Egerben például —­­ és még sok más városban i­s — a diákok egyenként gratulál­tak a legjobb eredményt el­érőknek. A diákság széles rétegeit ragadta magával az eddig még ismeretlen tanulási kedv. Sztálin elvtárs születése nap­jára 70.000 diák tett tanulmányi felajánlást. Közülük egyhar­­madrész teljesítette túl felaján­lásait, egy harmad teljesítette és ugyanennyi maradt le, ke­vesebbet teljesített a vállaltnál, vagy­ éppen semmit. Vannak ezek között a lemaradt diá­kok között szép számmal olya­nok, akik azért nem teljesí­tették felajánlásukat, mert az irreális volt, olyan nagy, amit valóban lehetetlen volt teljesí­teni, — de, sajnos, — olyanok is akadnak, akik nem vették komolyan a felajánlást, akik azt gondolták, hogy éppen elég megígérni. A heti osztálygyűléseken, a tanulókörökben, tanuló pá­ro­k­­­ban­, az egyéni agitáción és faliújságokon keresztül az eddi­ginél sokkal rendszeresebb ne­velő munka folyt. Sok gyen­gébb diákot fűtött és erősített a közösséghez való tartozás érzése: szégyent ne hozzak ta­nulókörömre! A kiskunhalasi diákszövetség jelentésében így írnak: »Min­den héten tartottunk osztály­­gyűlést. Itt a diákok megtár­gyalták a hét eredményeit, ki javított, ki rontott és mi annak az oka? Az osztálygyűlés alapja nálunk a szigorú kritika, ami kezdetén soknak rosszul esett, de ma már belátják helyessé­gét,.« A Diákszövetség tekinté­lye megnőtt, szervezeteink meg­­erősödtek. Legtöbb helyen megerősödött a kapcsolat a Diákszövetség és a pedagógusok között. A peda­gógusok látták a diákokban a tanulni akarást, és melyik igazi pedagógus ne segítené ezt min­den erejével ?! Ugyanakkor a diákok is látták, hogy a peda­­gógusok minden lehetőséget megadnak a jobb tanuláshoz, alaposabban foglalk­oznak ve­lük, módot adnak a felelésre, a javításra. Mindezeknek az eredmények­nek ellenére a sztálini felaján­lások során vezetőink komoly hibákat is követtek el. Eleinte csak formális eredményekre törekedtek: minél több szépen hangzó felajánlást összeszedni, táviratozni a Központnak, ün­nepélyes határozatokat hoztak és közben a felajánlások telje­sítését félvállról vették. Az ifjúmunkások példája nyomán, tanáraink segítségével ezeken a hibákon is részt sike­rült változtatni. De egy leg­lényegesebb hiba mindvégig megmutatkozott és ezen még ma sem igen változtattak alap­­szervi vezetőink. Sok helyen nem látják meg a legszívósabb ellenség, a klerikális reakció állandó működését. Nem lát­ják­ a klerikális reakció tanu­lás ellen folytatott aknamun­káját. A Szende Pál közgazda­­sági gimnáziumban azt terjesz­tették, hogy felesleges tanulni, hiszen úgyis »hadiérettségi lesz«, majd azon könnyen át­csúszunk. A Szent László gim­náziumban más fegyverhez nyúlt az ellenség: »kár tanulni, mert úgyis olyan nehéz az anyag, hogy lehetetlen megta­nulni! Különösen az érettségi tételek­. És diákvezetőink­ nem nagyon figyeltek fel az ilyesfajta be­szédekre. Kevés helyen keres­ték meg, honnan indulnak ki ezek a tudásellenes hangok, pe­dig ahol megkeresték, ott min­denütt, kivétel nélkül, a kleri­kális reakció kezére bukkantak. Ott az amerikai nyakkendős jampecek, a rothadó burzsoázia imádói voltak a hangadók. Ahol nem ismerték fel, ahol le­becsülték aknamunkájuk jelen­tőségét, ott támadtak a legerő­sebben, és ma ezeken a helye­ken mutatkozik a legnagyobb lemaradás a tanulás területén. Nem szabad elbizakodnunk, megelégedni az eddig elért eredményekkel, hanem még a komolyabban fel kell vennünk harcot a tanulás minden­nemű ellenségeivel szemben. Csak így tudjuk végrehajtani az előttünk álló feladatokat. A feladat pedig az, hogy ki­szél­esít­suk, továbbfejlesszük eredményeinket, hibáinkat pe­dig kiküszöböljük. Ehhez elsősorban szerveze­teink nevelési munkáját kell megjavítanunk. Magyarázzuk el minden diáknak, hogy mi­lyen lesz az egységes ifjúsági szövetség, melynek megterem­tésén fáradozunk. Ez a szövet­ség új korszakot nyit életünk­ben: hasonló lesz a mi példa­képünkhöz, a hős lenini Kom­­szomolhoz. A szövetség megte­remtéséért kemény, szívós munkát kell végeznünk. A munkásifjúság az első vonal­ban, a termelés frontján vívja a harcot ezért, a mi felada­taink a tanulás frontján állnak elibénk. Meg kell értetni min­den diákkal, hogy mi nagyszerű eszmékért: hazánkért, a szo­cializmusért, a békéért, az em­beriségért tanulunk — a kle­rikális reakció pedig ellensége mindennek és ezért ellensége a tanulásnak is. Ha akad olyan reakciós diák, aki jól tanul, azt csak a maga hasznára, tör­­tetésből teszik. A tudás csak akkor válik igazi erővé, ha a fejlődés, az új élet érdekében használjuk fel. A reakciós »jó­tanulók« igen hasonlatosak a japán baktériumháború »tudó­saira«, Jamadára és elvetemült társaira, akik tudásukat az emberiség elpusztítására akar­ták imperialista gazdáik utasí­tására felhasználni. Második feladatunk, hogy a bevált tanulási módszereket a­­ diákság széles körében elter­­­­jesszük. Egy-egy eredményes fizika vagy matematika tanu­lási módszer ne maradjon egy diák titka. Tanulópárok, ta­nulókörök, osztályok, iskolák cseréljék ki tapasztalataikat. Sok tanulókör van még, ahol vontatottak, unalmasak az elő­adások, pontatlanok, nem ké­­­szül fel a csoport minden tagja rendszeresen, hanem csak az előadó és így természetesen nincsenek hozzászólók, nem alakul ki értékes vita. A gyen­gébbek sokan heteken keresz­tül hozzá sem szólnak. Sztá­lin elvtárs azt mondja a szo­cialista verseny lényegéről az elmaradottaknak: »érd utói­ a legjobbakat!«. Rajta b­artársak, érjétek utói ti is! Nem könnyű, de szép feladat ! A felajánlások eredményei bebizonyították, hogy érdemes volt a munkásdiákokkal töb­bet­ foglalkozni. Jó tanulásuk magával ragadta az egész isko­lát. Ezt az utat kell követnünk továbbra is. Az elsősök segíté­sét is fokoznunk kell. Segítsék a felsős diákok a »kicsik« ta­nulóköreit, korrepetálják a gyengébbeket, így kovácsoljuk az új győzelmeket. Félév előtt állunk. A félévi bizonyítvány újból megméri erőnket. Most, az ötéves terv kezdetén az üzemekben ma­gasra csap, új erővel lobban fel a munkaverseny lángja, sorra új, nagyszerű eredmé­nyek születnek. Mi sem pihen­hetünk meg — de hiszen nem­ is igazi magyar diák az, aki most pihenne. Most, amikor nap mint nap az új, az új élet születik. Vállaljuk az Ötéves terv kezdetén tanulmányi ered­ményeink további fokozását. A tervért, a mi boldog jövőn­kért! A tanulmányi eredmények fokozásánál lelkesítő tudat fűt­het minden magyar diákot: legjobbjaink érettségi után a nagy Lenin, a nagy Sztálin né­pének földjén, a szocialista Szovjet­únióban folytathatják tanulmányaikat. A­­ negyed­rév­e­sek már ezzel a tudattal ké­szüljenek az érettségire. Tud­juk jól, hogy minden hazáját szerető magyar diák szíve fel­dobog erre a hírre, mert tud­ják, hogy hazánk legjobb szak­embereivé a szovjet egyeteme­ken válhatnak, mert tudják, hogy nincs nagyobb megtisztel­tetés magyar diák számára, mint a Szovjetúnióban tanulni. Előre házi új sikerek, új győzelmek felé! Előre a jó félévi bizonyítvá­nyért! Új sikerek, új győzelmek felé Nagy kitüntetés S­zámos levél érkezett az elmúlt héten a Diákszövetség Or­szágos Központjába. — »Komszomolista elvtársainknak« — így szól a levelek címzése és bennük diákok, tanulókörök, osztá­lyok, iskolai szervezetek írtak szeretettől áradó sorokat szovjet középiskolás elvtársainknak. Telve vannak ezek a levelek szere­tettel és nagy reménykedéssel az »élet legcsodálatosabb dolga« felől — mint az egyik írja — a­felől, hogy talán a mi iskolánk­ban, a mi szervezetünkben is lesz valaki, aki az iskola és a maga jó munkája, jó tanulása eredményeképpen <a szocializmus drága hazájában, a Szovjetunióban folytathatja tanulmányait. Erről és a végzett munka eredményeiről ír a pápai közgazdasági gimnázium diákszövetsége is: Drága komszomolista elvtársaink! December 21-e nemcsak a ti népeteknek, hanem az egész békéért harcoló emberiségnek ünnepe volt. Erre az ünnepre lázas munkával készült a mi népünk, a mi munkásosztályunk is. A dolgozók és a nagyszerű fiatal magyar sztahanovista ifjúmunkások példája nyomán mi, diákok is több és jobb tanu­lással ünnepeltük a mi drága Sztálin elvtársunk 70-ik szüle­tésnapját. Sztálin elvtárs még saját születésnapján is ad számunkra. Sokkal, de sokkal többet adott, mint gondolnánk, mert az, hogy mi jó tanulással ünnepeljük az ő születésnapját, nemcsak szá­mára készült ajándék, hanem mi is hatalmas eredményeket érünk el következtében. A sztálini felajánlások nagy hónapja alatt 11 százalékkal emelkedett iskolánk tanulmányi átlagered­ménye. Igaz, hogy ez nem nagyon sok, de reális, komoly munka eredménye és azt mutatja, hogy diáktársaink megértet­ték, miért kell nekik többet és jobban tanulni. Megértették, mit jelent számunkra Sztálin elvtárs, mit jelent a Szovjetunió. A sztálini felajánlások során egész sor új típusú diák alakult ki nálunk is. Olyan, aki megérti a tanulás fontosságát és már nem a régi típushoz tartozó lógó, mechanikusan magoló diák. Sokan közülünk túlteljesítették felajánlásukat. Voltak olyanok, akik kemény munkával 6—7 tizedet javítottak átlagukon. Ezek a­ tag­társak nálunk név szerint: Császár József, Léhner Tibor, Német Etelka. Munkásdiákok jártak elöl a tanulásban, az ő példájukat követte az iskola. Ma a népi demokráciában olyan lehetőségek vannak előt­tünk, hogy sokan közülünk a Ti hazátokban, a nagy Szovjetunióban folytathatják tanulmányaikat. Bízunk benne, hogy megismerünk benneteket, a szovjet embe­reket, akikről oly sok szépet és jót hallottunk. Meg akarjuk­, ismerni a szocialista munkamódszereket, a leghaladóbb tudo­mányokat, a marxizmust-leninizmust. Nagy szükségünk van erre, mert a szocializmust csak a Ti példátokon tudjuk meg­valósítani! Már­pedig elvtársak mi meg akarjuk és meg is valósítjuk a mi nagy Pártunk, a Magyar Dolgozók Pártja vezetésével, Sztálin éh­társ útmutatása nyomán! Lelkesedésünk a nagy nap, december 21-e után sem szűnt meg, sőt fokozódott és újult erővel törtünk előre a tudás várá­nak bevételéért. A fegyelem terén is jelentős eredményeket ért el iskolánk, bár még itt is vannak komoly hibáink. Tudjuk, hogy a tudomány várának két tornya van. Az egyik a tudás, a másik a fegyelem. Az egyik nélkül a másikat nem tudjuk bevenni, hát mind a kettőt egyszerre kell rohamozni. Nap,­­mint nap ebben a rohamban küldjük el hozzátok forró szeretetünket Sztálin elvtárs, a Ti nagy népetek felé és­ felé­tek, drága komszomolista elvtársaink, barátaink. Kérünk benneteket, írjatok Sztálin elvtársról, magatokról, módszeretekről, iskoláitokról,­­mozgalmi munkátokról, a Szov­­jetúnió nagy természetátalakító tervéről és elsősorban minél többet tanulásotokról. A Ti példátokon akarjuk felépíteni a szocializmust, hogy hazánkban egy új, szebb, kizsákmányolásmentes boldog életet teremthessünk. A szocializmus, a kommunizmus ! Mi erős kereteket fogva akarunk menni! Elvtársi és nagyon szerető baráti üdvözlettel. A Pápai Közgazdasági Gimnázium Diáks. E­ddig tart pápai tagtársaink levele és — míg a Szov­­ból válasz érkezik címükre — mi azt üzenjük nekik, boldogan olvastuk az új diákság hangját. Reméljük, hogy a szavak, amelyeket a pápaiak és hozzájuk hasonlóan az összes­­ levelekben leírtok, tanulmányi eredményetek további fokozásában válik valósággá. Hatalmas korszakban, gyönyörű világban élünk. A történelem »sztálini korszak«-nak fogja nevezni... És Sztálin elvtárs országa, a nagy Szovjetunió most kitárta kapuit a középiskolás diákok előtt is. Lehetőséget adott legjobb diákjaink számára, hogy a leg­jobban érettségizett magyar diákok a Szovjetunió egyetemein foly­tathassák tanulmányaikat. Nincs nagyobb dicsőség diák számára, mint ezt a nagy kitüntetést kiérdemelni. A Párt legjobbjainkat küldi a szovjet egyetemekre, hogy ott még alaposabb tanulással és munkával a jövendő szocialista Magyarország legjobb, legértéke­sebb mérnökeivé, tudósaivá, szakértelmiségévé váljanak! Negyedikesek ! Mag­yar diákok ! Tanuljatok így, hogy érdemessé váljatok erre a nagy, dicső kitüntetésre !

Next