Medgyesi Lapok, 1935 (2. évfolyam, 1-48. szám)

1935-01-01 / 1. szám

1935 január 1 Medgyesi Lapok Imára kulcsolta két kis kezét és forró imát kezdett rebegni. Éva sírját kerestem forró köny­­nyekkel teli szemmel, hogy bo­csánatot kérjem . . . hogy meg­­valljam , őrült voltam és nem tu­dom mit tettem.* * * * Másnap reggel arra ébredtem, hogy minden . .. minden csak álom volt. Mintha nem is történ­hetett volna meg. Mindent elkö­vettem, hogy megszabaduljak a kínzó önvádtól, hogy feledni tud­jak. Az órák napoknak, a napok éveknek tűntek és igy telt el a szomorú ősz* * * Karácsony szombatja van .. . Az éjszakai szentbeszédet hall­gatom a templom egyik félreeső egyszerű kis padján. Valamilyen ismerős illatot ér­zek. Tűnődöm, hogy hol éreztem ezt és mikor... de nem tudok rájönni és kíváncsian nézek kö­rül ... Nem messze tőlem térdel egy nő, az illat bizonyosan, onnan jön. Ki lehet vájjon?... Töröm a fejem rajta. Egyszerre ott lá­tom magam, egy zord őszi napon a temetőt járva, keresve egy sir­­hantot... Igen ... az akkori gyá­szoló nő, aki ottan állott köny­­nyet hullatva egy frissen hantolt sir mellett. Nem látszott rajta, hogy gyá­szol ... A kíváncsiság mind kö­zelebb és közelebb űzött hozzá... és remegő szavakkal súgtam a­­fülébe : Bocsásson meg .. . Ugy­e Ön volt. . . Emlékszik-e egy hi­deg őszi napra ... a temetőre . .. egy frissen hantolt sírra . .. A nő ijedten rezzent fel és fürkésző, gyanakvó szemekkel te­kintett reám . .. Ideges, alig hall­ható hangon felelt: Igen ... én voltam ... mit akar ? Csak annyit óhajtanék meg­tudni, hogy kit siratott akkor ? Ne . . . ne idézze a múltat, le­gyen könyörületes és hagyjon. Köszönöm és bocsánat, lebeg­tem suttogva és mindketten to­vább hallgattuk a karácsonyi szentbeszédet.* * * A tél is elmúlt, háborgó szivem nem talált vigasztalást. Üde, tavaszi szellő és a nap lanyha melege keltette szívemben az első napsugárt.. . Ibolyát szedtem a parkban és ábrándoz­tam egy szebb és jobb jövőben. Kis tavacska partján egy nő eteti a kis aranyhalacskákat és amint arra megyek, megint az az illat... Ez ő . .. Igen, a temetői és a templomi nő . . . A tavasz segítségével megis­merkedtem Margarettal, akivel a­­zon rideg őszi napon együtt könnyeztünk ... és sirattuk a múltat. ..* * * Megjött a nyár, forró, tikkasz­tó melegével. Boldogan kacagó kedvvel csol­­nakáztunk Margarettal. Csendesen himbálózott a tenger vizén a csol­­nakunk és egymásra találva, el­felejtkeztünk az egész világról, a múltról és annak keserű per­ceiről ... Újra boldog lettem ... Körülöttünk a láthatárig a ha­ragos zöldszinű víz. A tenger mormogása térített magamhoz és ijedten néztem a fejem felett tor­nyosuló sötét felhőket ... és a hirtelen keletkezett szél zugva­­bugva korbácsolta fel a tenger hullámait. A vihar egyre erősödött... el­sötétült a láthatár... A dühöngő tenger habjaiból Éva arcát véltem látni . .. A kezem görcsösen szorítja az evező nyelét . . . egy hatalmas hullám és a csalnok felborul. Éva!.. Éva ! .. Éva! .. Várj !.. Jövök én is . . . Berzsnik Gyula. Egyről­másról A romantika még mindig erős béklyókban tartja az emberisé­get. Életem során végigszem­léltem egynéhány temetést, a­­mely ezt igazolja. A szere­lem, a családi perpatvar és ha­sonló magánügyek szerencsétlen áldozatait rendszerint óriási tö­megek kísérik ki a temetőbe s esetük napokig foglalkoztatja a közvéleményt. De az­kor a nincs­­telenség, a kenyérnélküliség, az éhség ad öngyilkoló szerszámot valaki kezébe, ez nem eset, er­ről nem beszélnek s a mai tár­sadalmi rendszernek ezt a sze­rencsétlen áldozatát senki sem kiséri. Pedig fordítva kellene legyen. Ha valakit elpusztít a nyomor, akár úgy, hogy elébe megy a halálnak, akár másként, akkor kellene felhördüljön a tár­sadalom, a temetésen a rend­szer elleni tüntetés kellene meg­nyilvánuljon, mert ez nem ma­gánügy, ez közügy, az én, a te, az ő és mindnyájunk ügye. Ma a technika és kultúra századá­ban nem volna szabad hogy senki a nincstelenség, a kenyér­­nélküliség, az éhség miatt kény­telen legyen az életét magától eldobni. Az emberiség annak is kö­szönheti nyomorát, hogy a ro­mantika mindig közelebb állott hozzá, mint a realitás, az élet szebbé tételéért való harc. * * » A medgyesi magyarság szám­szerű megerősödéséről a fővá­rosi lapok itteni tudósítójának adatai, illetőleg cikkei alapján megemlékeztek, sőt ezen adatok alapján a képviselőházban in­­terpeláltak is. Nem akarok hosz­szasan foglalkozni ezen kérdés­sel, azonban le kívánom szö­gezni, hogy az itteni tudósító teljesen hamis adatokat használt­­ fel, amikor abból indult ki, hogy­­ az imperium átvételekor a med­gyesi magyarok száma négy­száz fő volt és ma eléri a négy­ezret. Az utolsó hivatalos népszám­lálás 1910. évben volt, amikor Medgyes lakossága 8.626 volt, amelyből rom. kath. 1 124, re­formátus 641 és unitárius 56, tehát összesen 1.821 magyar, vagyis valamivel több mint 21 százalék. Ma a magyarok száma nem egész 23 százalék, vagyis még 2 százalékkal sem több a szaporulat. Ha figyelembe vesz­­szük, hogy a magyarság ter­mészetszerű szaporodása, értve­­ a születéseket, még ma is a­­ legnagyobb, továbbá Medgyes gyáripari várossá való fejlődése magával hozta a munkásoknak városunkba való beözönlését és igy idevont a magyarságnak egy bizonyos elhelyezkedési lehetőségektől megfosztott ré­tegét, reális számítás szerint nagyobb százalékú magyarság-­­ gal kellene számolni. Ez a va­lóság és így teljes joggal fel­hívjuk a tudósítást beküldő fi­gyelmét ezen adatokra, minden további kommentár nélkül. * * * Teljes kifogástalan keresztény forrásokból alkottam magamnak képet a zsidó vallásról. Meg­győződést szereztem róla, hogy a Tóra és a Talmud erkölcsileg sokkal magasabban állnak, mint sok mai modern törvény. Nem célom dicsérő rigmuso­kat zengeni a zsidókról, csak egy pár szóval óhajtom állás­pontomat megvilágítani, hogy miért nem úszom a felkapott irányzattal és miért nem va­gyok és lehetek antiszemita. Nem lehetek, mert a gyakor­lati életben volt elég sokszor alkalmam az antiszemitizmus hazug voltáról magam tapasz­talatai és­­megfigyeléseim alap­ján meggyőződni. Valódi magyar székely ne­mesi családból származom, úgy apai, mint anyai részről. Ke­resztény szellemben nevelked­tem, katholikus lévén. Tehát sem félzsidó, sem elzsidósodott­ nem vagyok. Az antiszemiták arra hivat­koznak, hogy a Talmud mellett vannak bizonyos titkos előírá­sok, amelyek egész sereg bűn­cselekményt sorolnak fel és a­­melyeket a zsidók az előírások­nak megfelelően a keresztények ellen követnek el. Tehát vala­melyes titok, amik mint dog­mák szolgálnak. Ezeknek a tit­koknak minden betűje nem le­het más, mint kitalált hazugsá­gok. Ostoba gyerekeknek tart­hatnak bennünket, akiknek ilyen rémmeséket el lehet mondani és tévednek, amikor azt hiszik, hogy mindezt gondolkodás nél­kül el fogjuk hinni. Azért használnak fel ily bár­gyú hazugságokat, mert valódi argumentumok nincsenek és miután számolnak azzal, hogy a nyilvánvaló hazugságokat köny­­nyen lehet leleplezni, készletben tartanak a mindenkori gazdasági viszonyoknak megfelelő és félre­vezető nagyhangzású hazug jel­szavakat. Egyszerre több vasat tartanak a tűzben. Ha csődöt mond az egyik hazug érv, ak­kor vehessék elé a másik hang­zatosabbat. Ezért törekszenek is az úgynevezett faji érzés felfő- 3 Húzás minden 15-én Siessen nyitsa meg sorsjegyét a következő osztályra: Ha még nincs sorsjegye legyen azonnal, hogy résztvehessen 232.000.000 Lei nyerési esélyeiben ! XU sorsjegy ára 200 Lei, mellyel már két nyerési lehetőséget szerez ! Erdélyi és Báná­ti főelárusítók : Arasi , Ált. Tkptár r. t. és Al. Goldschmidt. Brassó : Fortuna Al. Enkelhardt Cluj: Iliescu Bank rt. Takarékosság. Ker. H. int. Orasdea : Dacia Bank, Union Bank, Yargu-Qltare é­s Révész Ernő. Ti­mişoara : Központi Bank, Leszámitoló Bank, Temesvári Bank. Mediason: Tutungerie „Centrale“ (Grünfeld dohánytőzsdében)

Next