Medvetánc, 1983/4 - 1984/1

Ancsel Éva: A történelmi hallgatagságró

Ancsel Éva A TÖRTÉNELMI HALLGATAGSÁGRÓL* A történelem a mindenapokban készül. Akkor, amikor „semmi sem törté­nik”, amit egy krónika­író egyidejűleg följegyzésre méltónak találna. Mégis, ha a mindennapi tudat történelemre gondol, vagy arról beszél, akkor nagy földmozgásokra gondol: háborúkra, forradalmakra, amelyek kimozdítják az embereket lakóhelyükről, megszokott életmódjukból, amelyek veszedelmek­kel fenyegetnek, vagy nagy remények megvalósulását ígérik. A történelmet ezúttal ebben, a köznapi tudat által kitüntetett értelemben használom. Való­jában az megy végbe ilyenkor, hogy a történelem láthatatlanul mozduló jég­hegye kilódul, megváltoztatja a hétköznapi élet viszonylag csöndes mozgását, mely hirtelen háborogni kezd. Ahová az embereket a történelem ilyenkor át­mozdítja, ott újra működni fog a mindennapiság, bármilyen radikálisan megvál­tozott feltételek közt. Amikor az emberek mozdulni kényszerülnek a közvet­lenül történelmibe, akkor valójában mindennapiság megszokott rendje zilálódik vagy robban szét. A történelmet az emberek éppen ilyen földmozgásos szaka­szaiban, kataklizmáiban érzékelik. Mint mámorító lehetőséget, vagy félelmetes erőt. Az életnek a megszokottól erősen, sőt brutálisan eltérő terepein is vannak mindennapok. A háborúk lövészárkaiban is voltak — a bekerített Leningrádban is. S az emberek ezekben a mindennapokban is demonstrálják múltjukat, bár nagyobb a lehetősége és valószínűsége annak, hogy negatív vagy pozitív érte­lemben metamorfózis történik. A profán hétköznapiság, a család, az onnan kiszakított ember számára a há­borúk világában átváltozik szakrálissá. A levelek és a családi fényképek erek­lyékké lesznek; a mindennapi élet „semmiségei ”, a reggeli teázások megemel­kednek, átlényegülnek az emlékezetben. Amikor egy háború kitör, az emberek számára ez közvetlenül azt jelenti, hogy elviszik a fiúkat, vagy a családapákat. A pályaudvari mondatok, amelyek arra figyelmeztetik az újdonsült katonákat, hogy el ne felejtsék a meleg kötött sálat viselni, hogy előbb egyék meg a lepényt, mint a tartósabb pogácsát,­­ azt jelzik, hogy a mindennapiság megpróbálja befogadni a befogadhatatlant, a hétköznapi keretek közé el nem helyezhetőt is valahogyan elhelyezni ott. Ezzel a reménytelen, meddő kísérlettel mintegy megszelídíteni az idegent, a makroméretű történelmet. Ugyancsak erre vallanak a háborúk forgatagából küldött levelek, amelyek írói a tradicionális, nyugalmat sugalló szerkezetet követve családjuk egészségé­ről érdeklődnek, majd elmondják, hogy ők maguk jól vannak, csak nem igen van mit enniük és csomagot kérnek. Érdeklődnek az otthoni állapotok felől.

Next