Medvetánc, 1984/4 - 1985/1

Szilágyi Ákos: Ezerkilencszáznyolcvannégyen innen és túl

Szilágyi Ákos EZERKILENCSZÁZNYOLCVANNÉGYEN INNEN ÉS TÚL .A haladás fogalma a katasztrófa eszmé­jébe ágyazandó. Az a katasztrófa, hogy »ez így megy tovább«. A katasztrófa nem a mindenkori következő, hanem a mindenkori adott. Strindberg gondolata: Nem­­ a ránk váró pokol a baj, hanem éle­tünk. ” (Walter Benjamin) A személyes tudat felszámolása Az utópia megvalósítása — a negatív utópiák borúlátó jövendölése szerint — nem a létben eredményezne radikális fordulatot, hanem a változatlan lét tuda­tában. Megsemmisítené az ontológiailag tökéletlen, rossz, ellentmondásos, bol­dogtalan lét adekvát személyes tudatát, a szenvedés és a lázadás tudatát, hogy a modern tudomány és technika minden eszközét felhasználva új, „helyes”, sze­mélytelen, általános tudatot csúsztasson helyére: az egységes állam, a „mi”, az „objektív ész” tudatát. S maga ez a folyamat — a személyes tudat szétzúzásának, kicserélésének biz­tosítása — lesz az új lét. Sziszüphosz mítosza úgy alakul át, hogy nem az értel­metlen, abszurd lét, nem a szenvedés szűnik meg, hanem a szenvedés, az abszur­ditás tudata. Sziszüphosz vagy az idióták infantilis-boldog mosolyával görgeti fel újra meg újra a visszahulló szikladarabot a csúcsra, vagy az „Egységes Állam” fanatikus részecskéjének eksztázisában, teljesen összeolvadva a tőle elvált, idegen értelemmel, amely az abszurditást ésszerűséggé, a hazugságot igazsággá, a rabsá­got szabadsággá varázsolja. Mindhárom negatív utópia az adekvát személyes tu­dat felszámolásának, kioperálásának, megtörésének, leépítésének és az államilag előállított és folyamatosan ellenőrzött ,„kollektív” tudat beépítésének, beoperá­­lásának története. Az egyén autonómiájának tehát a személyes tudat megléte vagy hiánya az egyetlen - mindenesetre leglényegesebb - kritériuma. A negatív utópia csak ezen a ponton érintkezik a technikai utópiákkal és a sci-fivel, tudni­illik ahol a diadalmasan előrenyomuló „ész” technikai csodáit egy új inkvizíció totális uralmának eszköztáraként leplezi le. Éppen az új technológiák révén vá­lik lehetségessé a személyes tudat teljes bekebelezése, egy olyan behatolás ebbe

Next