Mérleg, 1980 (16. évfolyam, 1-4. szám)

1980 / 1. szám

vest fogalmazott meg. Eszerint Jézus a keresztfán az utolsó pillanatig remélte volna, hogy az Atya megmenti a kereszthalál­tól. Súlyos konfliktusra nem kerülhet sor, mert Boff kész feladni egyéni hipotézisét.­­ Januárban sokakat nyugtalanított a rendkívüli holland szi­­nódus is (1. „Pontos jegyzetek“). Feszültség és megosztottság jellemzi az egyházi életet az utolsó negyedévben, de ma a szellemtörténeti helyzet minősé­gileg más, mint a korábbi (pl. a Humanae vitae-ről szóló) szenvedélyes viták idején volt. Kitűnően megfogalmazta az evangélikus egyház szempontjából ezt Jürgen Moltmann, tü­­bingeni teológia tanár a Frankfurter Allgemeine Zeitung de­cember 22-i számában: „Többé nem Prométeusz, hanem Nár­­cisszusz a kor szimbóluma ... Ha áttekintjük a 70-es éveket, akkor akár tetszik, akár nem, meg kell állapítanunk, hogy a modern világ szekularizációja nem jelent már kihívást a kereszténység számára. Ehelyett a vallás feléledése lett kihívás a kereszténység és a modern világ számára. Elszámította magát az, aki egyházkritikájában a­­vallás elhalására­ számított. Aki a vallással szemben kritikus beállítottságában a vallásnélküli kor­­ban­ reménykedett, most csalódott. Aki a halottnak­ hitte Istent, azt most Chomeini ajatollah tanítja móresre ... A vallásos kihívás az egyházakban ellentmondásos. Felhangzik a több kötöttség, biztonság, tekintély sürgetésében, de a nagyobb sza­badság, spontaneitás és közösség igényében is ...“ David A. Seeber, a Herder Korrespondenz főszerkesztője a folyóirat februári számában megjelent vezércikkében arra mutat rá, hogy az egyház megerősödését nemcsak a keresztények igénylik, ha­nem külső, világi társadalmi és kulturális tényezők is elvárják, hogy az Egyház hatékonyabban ellássa sajátos hivatását az ember önbizalmának, jövőbe vetett hitének és hagyományos értékeinek az alátámasztásában. Ennek az igénynek kitűnően megfelel a pápa: az utóbbi években senki sem tudott hozzá hasonlóan bizalmat, biztonságérzetet, apostoli küldetéstu­datot felkelteni a keresztényekben és hiteles főpásztori tekintélyt megtestesíteni. Ezt elsősorban látogatásaival, megnyilatkozásai­val és személyes varázsával érte el. Joseph Ratzinger, mün­cheni bíboros érsek szerint a hit követelményeinek a határozot­tabb megfogalmazásával, „az igazság és a tévedés szétválasztá­sával“. A helyzetet Franz König, bécsi bíboros érsek „A sze­retetlen polarizálódás egyértelmű visszautasítása“ címmel megjelent interjújában így értékelte (Die Furche i. sz.): „Tudom, hogy egyesek ma másként nézik a pápát, mint még egy évvel ezelőtt. Bizonyos fokig ezt érthetőnek is tartom. Ezt a pápát olyan lelkesedéssel fogadták, hogy a rajongás és elragadtatás után természetszerűleg a kijózanodásnak kellett következnie ... Megértem néhány katolikus aggodalmát, úgy hiszem azon­ban, hogy megnyugtathatom őket. Nem jön új integralizmus, új anti-modernizmus,­­eretnekszimatolás, és nem is szabad jönnie. Az Egyház ajtói és ablakai nyitva maradnak és nyitva is kell maradniuk. Éppen ez a pápa nem halad a gettó felé, de még 2

Next