Mérleg, 1984 (20. évfolyam, 1-4. szám)

1984 / 1. szám

ERRŐL A SZÁMUNKRÓL Huszadik évfolyamunk első számának központi fogalma a tapasztalás. E. Kunz vezető tanulmányunkban feltárja, hogy bizonyos emberi tapasztalatokban, mint amilyen az ember­társ feltétlen tisztelete és szeretete, burkoltan, mégis ténylegesen olyan ember felé tapogatódtunk, akiben Isten fenntartás nélkül és maradéktalanul megnyilvánult, vagyis Jézus Krisztus felé. A szerző ezzel a gondolatmenettel K. Rahner követi, akinek március 5-én volt a 80. születésnapja. Rahner szerint az emberi tapasztalás krisztológiai dimenziójának a kibontásával igazolhat­juk, hogy hitvallásunk nem valami idejét múlta mitológia. Kunz szerint legalábbis vitatott, hogy az emberi tapasztalás úgy magában foglalja-e a krisztológiát, hogy annak megítéléséhez kritériumként is szolgálhat. Jézus sorsa és története semmiképpen sem vezethető le az emberi tapasztalás alkatából. Mindenesetre a Krisztushitnek igazolódnia kell és meg kell nyilvánulnia az emberi tapasztalásban. Ezzel szemben R.Spaemann úgy véli, hogy Krisztusnak nem kell magát igazolnia a modern ember előtt, hanem fordítva, annak kell magát igazolnia Isten emberré lett Fia előtt. Spaemann szerint a kereszténység nem azonosulhat „trón- és oltárszövetségben“ a modern világszemlélettel, külön­ben azzal együtt fog eltűnni. A modern világszemlélet egyik fő hibája, hogy a tapasztalást az egyértelmű és ellenőrizhető kísérletezésre szűkíti le, és elutasítja a tapasztalás legintenzívebb módját, a misztikus megismerést. A szerzőt konzervatív katoli­kus gondolkodóként tartják számon, aki a környezetvédelmi mozgalommal is rokonszenvezik és az emberi haladásban inkább rosszra, mint jóra való tendenciát lát. Ebben szerkesztőségünk­­ több tagja nem ért vele egyet, és azt a tételét sem osztja, hogy a természettudományi megismerés elvesztette világnézeti jelen­tőségét. Meglepő, hogy Spaemann konzervativizmusa ellenére hangsúlyozza a korábbi tapasztalatokból le nem vezethető új­donságok létét és a felszabadulás teológiájának ortodox mivoltát.­­ R. Haight cikkében e teológiai irányzatnak tapasztalati és hitbeli „premisszáit“ vázolja. Tanulmányaink szerzői különböző gondolkodási irányokat kép­viselnek. Abban azonban megegyeznek, hogy meggyőződésük alátámasztására argumentumokra és nem emóciókra hivatkoz­nak. Nagyon időszerűnek érezzük manapság ezt a szellemi maga­tartást, amikor az irracionalizmus térhódításáról beszélhetünk, amint erre a Frankfurti Könyvvásáron is felfigyeltünk. Aktuális a Luther-évre megjelent könyvek szemléje is, nemcsak a jubileum miatt, hanem főképp a reformátor máig tapasztalható kultúr- és egyháztörténeti hatása miatt. „Írások a mérelegen“ c. rovatunk­ban több olyan könyvet ismertetünk, amely a vallásos tapasz­talatokról szól. Domonkos és más szerzők után számos jezsuita írását is bemutatjuk, mivel a Jézus társaság az utóbbi hónapok­ban újra az érdeklődés homlokterébe került.

Next