Mérleg, 1998 (34. évfolyam, 1-4. szám)

1998 / 1. szám

ilyen törekvések ráadásul szektásodáshoz vezetnek, és néha a vallási őrületbe sodornak, amint az amerikai abortuszklinikák ellen végrehajtott gyilkos merényletek mutatják. Valóságérzékkel és az állam­i egyház különleges együttműködésével Németországban sok emberi életet meg lehet menteni, úgy ahogy ez a legtöbb más államban nem lehetséges. A logikátlanság, a képtelenség, sőt az egyházi botrány csúcsa, hogy a német különleges helyzet miatt botrán­­kozó keresztény kisebbség azoknak a kezére játszik, akik szabadosabb határidős abortusztörvényt követelnek. Itt a világ rossz normáját akarják ráerőltetni Németországra — a rosszban való normalitást. A németországi világnézeti helyzetben és a rossz törvény ellenére sikerült állhatatossággal a nagyobb rosszat elkerülni. A német szabályozás az abortuszügyben — akármennyire rossz is — még mindig jobb, mint a hasonló törvények a világ más részében. Az élet védelmében tanúsított egyházi egység inkább ott homályosul el, ahol a keresztények reálpolitikai kreativitás és fantázia hiányában csak prófétai szavukat emelik föl a magzatöléssel szemben, de tettekkel nem dolgoznak ellene. Az egyház Németországban nem államegyház, az állam nem egyházál­lam. Mindkettő megőrzi önállóságát anélkül, hogy teljes szétválasztásuk megvalósult volna. E viszony különleges, talán szerencsés eset. Az egyházi tradicionalisták manapság szövetségre lépnek az egyházellenes erőkkel, hogy az államot és egyházat eltávolítsák egymástól, pl. az állami hittudo­mányi karok megszüntetésével, mert az ott tanító és kutató „állami teoló­gusok” nem osztják mindenben a vatikáni teológusok nézeteit. Ami a jövőt illeti, teljesen bizonytalan, hogy az állam és egyház fokozottabb elválasz­tása az államot szabadabbá és az egyházat dinamikusabbá tenné-e. Ezt a bizonytalanságot találóan leírta a Süddeutsche Zeitungban Heribert Prantl: „Ha a nyomás mindkét oldalról eléggé megerősödik, akkor össze­omlik a német rendszer. Nem biztos, hogy kár lesz érte. A német katoli­cizmusban mindenestre szakadással fenyeget majd: egy dinamikus, alulról épülő egyházzá és egy muzeális-episzkopális egyházzá... A szociális háló az egyház részvétele nélkül azonnal elszakadna, és kétséges, hogy a lebontásán szorgoskodó állam meg tudná-e teljesen foltozni. A II. Vatikáni Zsinat felszólította az egyházat, hogy ne vesse a reményét az állam által felajánlott privilégiumokba. A németországi egyháznak talán az eddiginél komolyabban kellene vennie ezt a kijelentést.” Az abortuszvita drámailag érzékelteti, hogy ebben nemcsak egyházon belüli gondokról van szó, hanem egy új kor messze vezető szellemi, filo­zófiai és állampolitikai döntéseiről. A pápai levél — ha tanácsa Németor­szág számára rossz is, ha nem épp végzetes—tudatosította a ma bennünket szorongató kérdéseket, és nem alaptalanul kavarta föl a kedélyeket. Mit szabad a szabadságnak, mire köteles az állam, mi a jog éppen az emberi lét határhelyzeteiben? — kérdezi cikke végén Röser. (B. J.) MEGHALT TARGONSKI GYÖRGY IVÁN MATEMATIKAPRO­FESSZOR. 1998. január 10-én, szombat délben a münchen-schwabingi kórházban, hosszan tartó betegségében, 70. életévében — a katolikus egyház szentségeivel megerősítve — elhunyt dr. Targowski György Iván matematikus, a marburgi egyetem nyugalmazott professzora, az 1956-os nyugati magyar emigráció kiemelkedő személyisége. 4

Next