Mérleg, 2009 (45. évfolyam, 1-2. szám)
2009 / 1-2. szám
tünk. Az evangelikál protestantizmus ezzel szemben a világ olyan részeibe hatol be, ahol eleddig ismeretlen volt. S mindezt a tömeges megtérés eszközével teszi. Az evangelikál terjeszkedés legszámosabb és legdinamikusabb része a pünkösdistáké. A pünkösdi kereszténység majdnem pontosan száz éve jelent meg az Egyesült Államokban több helyütt, amikor emberek kis csoportjai nyelveken kezdtek szólni és csodás gyógyulásokat tapasztaltak meg. A pünkösdisták kezdettől fogva aktívan térítettek főként Amerikában (bár voltak kezdeti külföldi bástyáik is, érdekes módon például Svédországban). Mindazonáltal a nagy pünkösdista felívelés az 1950-es években kezdődött - leginkább a fejlődő országokban - és azóta is tart. A pünkösdistákhoz való tartozás határai kicsit bizonytalanok: sokrétű jelenség helyi felekezetekkel és felekezethez kimondottan nem kötődő pünkösdi gyülekezetekkel, pünkösdi jellegű jelenségekkel más protestáns egyházakban és a katolikus egyházon belül. Ha a pünkösdista jelenséget a karizmatikusok címszó alá soroljuk, egy a Pew Research Center által kiadott tanulmányból kiderül: négyszáz millióan vannak. A vallási dinamika azonban nem korlátozódik az iszlámra és a pünkösdistákra. A katolikus egyház, amely Európában problémákkal küszködik, a déli féltekén jól teljesít. Oroszországban az ortodox egyház megújulóban van. Az ortodox judaizmus Izraelben és Amerikában is terjed. Mind a hinduizmus, mind a buddhizmus új felvirágzást élt át, utóbbi sikeresen terjeszkedett Európában és Amerikában. Egyszerűen szólva: a modernitást nem Isten hiánya jellemzi, hanem sok isten jelenléte - két kivétellel ebben a vadul vallásos világban. Az egyik földrajzi kivétel: Nyugat- és Közép-Európa. A jelenség okait és jelenkori formáit feltárni napjaink vallásszociológiájának legérdekesebb feladatai közé tartozik. A másik kivétel a szekularizáció kérdését tekintve talán még figyelemreméltóbb, mivel egy nemzetközi kulturális elit hozta létre, nevezetesen az európai felvilágosodott értelmiség. Ez mindenütt a népesség kis, ám nagyon befolyásos része. A szekularizáció ekképp a dinamikusan fejlődő vallásosság globális összefüggésrendszerében találja magát.