Mérleg, 2015 (51. évfolyam)

JEGYZETEK A TÖRÉS BÁTORSÁGA. „Aki követi a szinódusi aulából ér­kező híreket, joggal mormolhatja magában a jó öreg Fontane szavait: »Nehéz kérdés... ne bolygassuk.«" Az Effi Briest szál­lóigévé vált utolsó mondatára utalva vezeti be töprengését a 2015 októberében Rómában ülésező családszinódusról Magnus Striet, a Freiburgi Egyetem katolikus teológiai karának profesz­­szora (Christ & Welt, 2015. október 1.). A politikai és kulturális adottságok világszerte rendkívül különbözőek, ezért a legsür­getőbb kérdések is sokféleképpen fogalmazódnak meg. A teo­lógiai gondolkodásmódok között is óriási eltérések tapasztalha­tók. „Aki ilyen helyzetben az egység szavatolója, vagyis Róma püspöke szeretne lenni, az vagy félreért valamit, vagy a ko­rábbiaknál jóval határozottabban át kell engednie a felelőssé­get a helyi egyházaknak." Aligha véletlen, hogy október 17-én - abból az ünnepi alkalomból, hogy a püspöki szinódus zsinat utáni története immár ötven évre tekint vissza - Ferenc pápa egyebek mellett a következőt mondta: „a harmadik évezred­ben Isten a szinódusi utat várja el az egyházaktól". (Sajnálatos, hogy a magyar katolikus hírforrások úgyszólván megfeledkez­tek a minden mértékadó elemző szerint történelmi jelentőségű beszédről, amely a Vatikán honlapján több nyelven olvasható.) Striet szerint a szinódusi folyamat, a kollegiális döntésho­zatal útja a szókimondás bátorságát, a kockázatvállalás kész­ségét feltételezi. A családszinódus „ezt az utat választotta. A holnap egyházában vitatkozni fognak. A katolikus egy­ház mostantól kezdve olyannak látszik, amilyen már jó ide­je: világszerte erősen tagolt, részben heterogén jelenségnek, amely a helyes útért küzd. Botrány volna ez? Az egység mint katolikus védjegy elárulása? A pápa nyitóbeszéde sze­rint az egyházi cselekvés ismérve egy bizonyos Istenbe, a szeretet Istenébe vetett remény, ellentéte pedig a képmuta­tás steril egyháza (1. 2014. december 19-én elmondott homí­­liáját), amely leginkább törvényeket ápol, ráadásul útját állja annak az Istennek, aki azt akarja, hogy az emberek boldo­gok legyenek. Csakugyan botrány?" A botrány éppenséggel az, hogy a ghánai Sarah bíboros, „a legmagasabb rangú katolikus egyházi méltóságok egyike" a szinódusi aulában „hihetetlen kijelentésre ragadtatta ma­gát: míg a 20. század emberiségét a náci fasizmus és a kom­munizmus fenyegette, a 21. században az iszlamista terror és a homoszexualitás nyugati ideológiája jelenti a fő veszélyt. Sarah állítása kétszeresen is embertelen, hiszen aki azt gon­dolja, hogy a házasságról és a családról alkotott elképzelé­sét joga van ilyen képtelen párhuzamot vonva megvédeni, a 3

Next