Állami polgári fiú- és leányiskola, Mezőberény, 1941

3 A helyes magyarságra való nevelés a polgári iskolában. A polgári iskolának külön helye van a magyar iskola­rendszerben. Ép­pen ezért iskolánkat nem állíthatjuk egy vonalba más közép- és középfokú iskolákkal, mert ezeknek a célja más. Nekünk négy év alatt kerekded egé­szet kell tanulóinknak nyújtanunk, arra gondolva, hogy tanítványaink nagy­része ezzel be is fejezte tanulmányait. Falusi viszonylatban nagy többsége a mezőgazdaságban folytatja munkásságát, másik nagy része a magyar iparos­társadalomnak lesz értékes tagja. Aránylag kis százalék tanul tovább vala­melyik középiskolában vagy líceumban. Volt tanítványainknak — az életbe kikerülve — minden téren meg kell állaniok a helyüket, ki kell venni részüket a nemzet minden irányú munkájából, legyen az testi, vagy szellemi. A nemzetet összetartó legfőbb erő a nyelve. Ennek csodálatos varázsa forraszt egybe milliókat, magához láncolva olyanokat is, akik nevük szerint más nemzetekhez tartozóknak látszanak, de lélekben jó magyarok. Példa erre éppen Mezőberény. Nyelvünk tisztasága és helyessége érdekében mindannyiunknak állandó harcot kell folytatnunk, mert a nyelvhelytelenségek még a „SLAGER‘‘-eknél is gyorsabban terjednek. Elsősorban természetes, hogy a magyar nyelvet tanító tanárnak kell őzt állania, de ez a törekvése csak úgy vezethet ered­ményre, ha minden nevelő hadat üzen mindennek, ami nyelvünk szépségét és tisztaságát meg akarja rontani. Az előforduló hibák hangtaniak, szótaniak és mondattaniak lehetnek. Elsősorban a nyelvtani és stilisztikai anyag alapos feldolgozása hoz a magyar tanár munkájában eredményt és sikert. Gondosan óvakodnunk kell a száraz grammatizálástól, de a helyesírási készség fejlesztése érdekében bizonyos szabályok megtanítása elkerülhetetlen. Gyakrabban előforduló és általános hibák leküzdésére minden órán időt kell szentelnünk. Munkánk akkor kez­dődik, amikor először találkozunk tanítványainkkal. Pár hét alatt megismer­jük nyelvkészségüket, tapasztalatok alapján rájövünk, hogy hol van a hiba, milyen nyelvhelytelenségek szaporodtak el tanítványaink körében. A tanulók révén arról is meggyőződhetünk, hogy ugyanazon hibák általánosak-e,­vagy csak hellyel-közzel fordulnak elő. Csak az ellen küzdjünk, ami valóban van, nem létező ellen küzdeni szélmalom-harc. Módszerek a helyes magyarságra nevelés érdekében: sok-sok jó példa, irodalmunk válogatott kincseiből, rászoktatás a helyes nyelvhasználatra, a nemzeti öntudat és önérzet ébrentartása.

Next