Milcovul, ianuarie-martie 1970 (Anul 3, nr. 148-221)

1970-01-14 / nr. 156

J f / X 4 Miercuri 14 ianuarie 1970 Condiția eficienței - legătura, strinsă cu viața , întreprinderii Un titlu care încearcă să sintetizeze punctul de vedere exprimat de tovarășul Gh. Terder, locțiitorul secretarului comitetului de partid de la Fabrica de confecții Focșani. — Nu știu dacă e cazul să demonstrez — ne spunea interlocutorul nostru — ceea ce propria noastră experiență a confirmat, nu o dată, prin fapte. Eficiența muncii politice este condiționată, în primul rînd, de gradul legăturii ce se stabilește între conținutul acesteia și viața întreprinderii. Aceasta, mi se pare, că este aspectul esențial, dar nu singurul. Este vorba și de competența cu care se folosește gama variată de forme și mijloace care ne stau la îndemînă, de fantezie — dacă se poate spune așa... — Vă rugăm să exemplificați. — Da. Referitor la eficiența pe care o asigură corelarea strînsă a muncii politice cu viața întreprinderii, cu preocupările oamenilor, v-aș putea oferi mai multe exemple, dar mă rezum la unul singur, care mi se pare mai concludent. A existat la noi o perioadă de timp cînd eram pur și simplu „bombardați" cu reclamații din partea beneficiarilor pentru calitatea necorespunzătoare unor confecții. In 1967, bunăa oară, volumul refuzurilor înregistrase aproape 1 900 000 lei, în 1968 peste 670 000 lei, în urma analizelor întreprinse de comitetul de partid au fost dezvăluite numeroase carențe în organizarea producției și muncii, manifestări de neglijență și indisciplină, „inadvertențe" în procesul tehnologic. La toate acestea se adăugau și lipsurile serioase care au existat în desfășurarea muncii politice, faptul că ea se ducea la general. Vorbeam, ce-i drept, despre necesitatea îmbunătățirii calității produselor, s-au ținut pe această temă nu știu cîte expuneri, s-au scris articole la gazeta de perete, dar totul „plutea" pe deasupra. Cu ajutorul Comitetului municipal de partid, al Comitetului județean, am reușit să urnim lucrurile din loc. Specialiștii au fost puși la treabă, au fost stabilite, în urma unor studii, măsuri pentru organizarea mai bună a producției și a muncii, a fost îmbunătățit procesul tehnologic, s-au organizat cursuri de calificare și specializare etc. Comitetul de partid a pus în discuția comuniștilor toate aceste probleme, au avut loc dezbateri vii în adunările generale ale organizațiilor de partid, în grupele sindicale. Comitetul sindicatului a fost îndrumat să organizeze consfătuiri pe produri și sectoare de producție, în care s-au ridicat aspecte concrete legate de respectarea strictă a tehnologiei de fabricație, a disciplinei la fiecare loc de muncă, a fost întărit controlul interfazic, comuniștii au fost repartizați la locurile - cheie. Munca de la om la om, discuțiile pe grupe, articolele critice, cu țintă precisă, publicate la gazeta de perete, caricaturile, epigramele, emisiunile stației de radioamplificare — toată această „artilerie grea" a muncii politice a avut un mare efect, a dus la crearea unei puternice opinii de masă. MILCOVUL pag. 3 rate cu multă atenție și chibizuință, munca politică să înlesnească o comunicare directă a ideilor organizației de partid, un dialog viu, permanent cu oamenii. Și — de ce să n-o spunem ■ mai avem mult de făcut pentru realizarea acestei cerințe. Un „test“și două răspunsuri La Fabrica de confecții am zăbovit mai mult. Ne interesa și opinia unor cadre din conducerea tehnico-administrativă despre munca politică de masă, despre aportul acesteia la realizarea sarcinilor de producție. La „testul" nostru, tovarășul Ștefan Moraru, directorul întreprinderii, ne-a răspuns : — Munca în întreprindere nu trebuie privită numai prin „ochelarii" de director. E necesar să vedem mai departe, să nu ne mărginim doar la măsurile de ordin tehnic și organizatoric care intră în atribuțiile obligatorii ale conducerii administrative. în fond, activitatea economică se interferează cu cea politică, acțiunile inițiate de comitetul de partid vizînd, în mod expres, ridicarea eficienței întregii noastre activirepartizați pe organizațiile de bază? Prin aceștia comitetul are posibilitatea să cunoască, direct și în orice moment, starea de lucruri concretă din fiecare sector de producție, fenomenele care apar, putînd interveni cu promptitudine atunci cînd se ivește vreun „necaz". Aceasta este prima și cea mai însemnată sursă de informare. Dar mai există la noi și analizele zilnice care au loc la nivelul conducerii întreprinderii și la care, în afară de mine, mai participă și alți membri ai comitetului de partid. — Ce ne-ați putea spune dacă am încerca să pătrundem mai adine in mecanismul intim al muncii politice? — Aș releva două aspecte care mi se par fundamentale. In primul rînd, faptul că în desfășurarea acestei munci antrenăm, de regulă, tovarășii care participă la asemenea analize. Cunoscînd bine situația zilnică din producție, soluțiile preconizate în colectiv, ei reușesc să imprime muncii educative o notă concretă, asigurîndu-i astfel un plus de eficiență. în al doilea rînd, e vorba de munca de la om la om, care — cel puțin din practica noastră — a dovedit că dă cele mai bune rezultate. Să vă dau un exemplu. La jumătatea lunii decembrie, din cauze independente de voința noastră, planul anual la export era amenințat să nu se realizeze în întregime. Se înregistrase o restanță de cca. două milioane lei la producția globală. Pînă la sfîrșitul anului mai erau două săptămîni, timp în care trebuia să In acest context, zilele trecute a avut loc in întreprinderea noastră o intîlnire între Biroul Comitetului județean de partid și consiliul de administrație al Combinatului, la care au participat comitetul de partid, reprezentanți ai organizațiilor de masă. Cu acest prilej au fost analizate posibilitățile de care dispunem pentru ca în acest an — ultimul din actualul cincinal — să obținem noi parametri în ridicarea calitativă a întregii activități economice a C.E.S.S. în acest scop, pe agenda muncii politice au fost înscrise măsuri care vizează mai buna folosire a mașinilor și utilajelor, reducerea consumurilor specifice, ridicarea productivității muncii, sporirea eficienței economice în valorificarea superioară a lemnului. In munca politică nu pot exista „rețete“ — Formele și mijloacele muncii politice — remarca tovarășul Iordache Păcuraru, membru al biroului organizației de bază A ori pe săptămînă, in timpul liber, să fie organizate cu aceștia dezbateri conduse de cei mai buni maiștri, pe diferite probleme privind tehnica reparațiilor de calitate. Maistrul Petru Cioca, de exemplu, le-a explicat tinerilor care sunt defectele ce apăr mai frecvent în exploatarea locomotivelor Diesel — electrice, cum se remediază ele la motoarele de tracțiune, maistrul Emil Botez le-a demonstrat cum trebuie făcută remedierea defecțiunilor la pompele hidrostatice și turbosuflante etc. Lucrurile merg acum spre bine. Am dat aceste exemple pentru a „demonstra", la rîndul meu, că munca politică presupune o îmbinare de acțiuni bine gîndite, folosirea unei varietăți de forme și mijloace potrivite situației concrete de la locul de producție. Valențe ale propagandei tehnice Din „testul" colectiv organizat la întreprinderea de morărit și panificație s-a desprins . In afară de cele „clasice" -conferințe, convorbiri, schimburi de experiență, concursuri etc, noi folosim cu succes, din anul 1965, un buletin de informare tehnică pe care-l edităm cu ajutorul comisiei inginerilor și tehnicienilor și care reprezintă un bogat izvor de informare și documentare. Știți, revoluția tehnico-științifică a făcut să apară pe plan mondial o nouă profesiune — specialistul în informare și documentare, adică omul care, stăpînind teoria și practica informării, participă, cu funcții specializate, la activitatea de cercetare științifică. Această muncă de informare și documentare — păstrînd, bineînțeles, proporțiile — se realizează de cîțiva ani și în întreprinderea noastră. Cu sprijinul organizației de partid s-a constituit un colectiv de specialiști, care, printre altele, editează și buletinul de informare tehnică unde sunt prezentate cele mai noi metode folosite în industria de morărit și panificație din țară și străinătate. — Ce ne-ați putea spune despre efectul practic? *— Multe. La ora actuală, de pildă, problema nr. 1 pentru colectivul nostru este îmbunătățirea calității plinii negre. Soluția a fost preconizată în ultimul număr al buletinului nostru de informare tehnică. E vorba de introducerea drojdiei cu infuzie de hamei și utilizarea acidului ascorbic. Materialul a fost dezbătut cu cadrele tehnice și cu muncitorii de la secția nr. 1. S-au făcut și experimentări cu bune rezultate. Procedeul este acum folosit pe și ele uitate. Unul îți face cunoștință cu angajamentele luate de colectivul de muncă în... anul trecut, iar celălalt e... gol. Pe frontispiciu stă însă scris: „Evidențiați în întrecerea socialistă" (fotografiile evidențiaților le poți găsi pe alte panouri), în carte întîlnești și alte... mijloace ilustrative. Pe un panou scrie: „în producție, același ritm în fiecare lună". Iar pe verso: „Tovarăși, să realizăm la cît mai multe produse cele mai mici consumuri specifice și cea mai bună calitate". Panouri, panouri... Am ajuns și la gazeta de perete. Ediția poartă nr. 12, în cele trei rame sunt afișate două articole și... un semn de întrebare însoțit de mențiunea: „Articol scris de tovarășul Emil Dumbravă". Ce subiecte trata gazeta de perete pe data de 8 ianuarie, cînd am vizitat fabrica? Unul — închinat aniversării Republicii, celălalt succeselor obținute în realizarea planului pe 1969. Citim: „Acum, cînd ne mai despart cîteva zile de finele anului...". Am stat de vorbă cu tehnicianul Virgil Ene, care face parte din colectivul de redacție: — Gazeta apare de două ori pe lună și articolele își pierd actualitatea. Nu pledez pentru desființarea gazetei de perete, dar ar trebui să găsim — chiar în cadrul ei — „formule" mai interesante, mai eficace. Cînd apăreau la gazetă și caricaturi, era parcă mai atractivă. Acum oamenii trec pe lângă ea și rar se întîmplă ca unul să se oprească... De aceeași părere este și tovarășul Virgil Băncilă, membru al comitetului de partid, care ne spunea: „ Mai eficace ar fi o gazetă satirică, cu texte scurte și caricaturi, care să „ardă" fenomenele negative, obiceiurile înapoiate, pe cei certați cu disciplina... Un embrion există — panoul intitulat: „Știați că...". Consemnăm cîteva rînduri: „Știați că... ...Pogan Vlădoianu de la atelierul de gelatinare la 10 decembrie a venit la lucru în stare de ebrietate? rul ...Staicu Nicolae de la atelieracuri-chituri își întregește veniturile vînzînd tabla rezultată de la butoaiele de colofoniu? ...Antaluță Dumitru, Sima Dumitru și Turcu Ștefan nu respectă programul de producție și nu fac curățenie în secție? Și așa mai departe. — Are efect? îl întrebăm pe tovarășul Vasile Sterian, secretarul organizației de bază T.A. — Mai întrebați? ! Cînd zugravul Gheorghe Filip s-a văzut trecut pe „listă" că venise într-o zi la lucru în starea de ebrietate, a fugit la director și i-a spus: Luați-mă de-acolo, ră nu mai fac!" ...Am cerut mai multor tovarăși părerea despre mijloacele ilustrative din curtea fabricii, care... ilustrează neglijența celor chemați să se ocupe de această latură a muncii politice de masă. Ni s-a spus: Trebuie să asigurăm acestor mijloace conținut, orientare, prospețime, să reflecte viața concretă, sarcinile actuale, preocupările colectivului. Este timpul să punem capăt caracterului festivist, frazeologiei generale. Rezultatul? In primul trimestru al anului trecut valoarea refuzurilor a scăzut la 51 291 lei, în trimestrul următor la 29 000, iar în trimestrele III și IV nu s-a mai înregistrat nici un leu refuzuri. „Marca" fabricii noastre se bucură astăzi de prestigiu și peste hotare. Pe lista beneficiarilor externi s-au mai înscris firme din R.D.G., Anglia, R.F. a Germaniei, Franța, Libia. I și suplețe — In „pledoaria" dv. v-ați referit la fantezie... — Este probabil o deformație profesională. Știți, în confecții fantezia e o condiție a creației. Mă refeream la ideea că munca politică— prin specificul ei — cere mai multă elasticitate, suplețe, că trebuie să ne descotorosim de metodele vechi, perimate, care nu mai corespund astăzi. Oamenii cărora ne adresăm sunt — la figurat vorbind — alții, nivelul lor de cunoștințe profesionale, de cultură, este mai ridicat și în continuă ascendență. Tocmai de acest lucru trebuie să ținem seama în desfășurarea muncii politice. Adresa acesteia e precisă: conștiința omului. De aceea, acțiunile noastre trebuie desfășu rat multa elasticitate Munca politică are o adresă precisă: CONȘTIINȚA OMULUI CUM AJUNGE LA EA? „Pentru realizarea sarcinilor ce ne revin vom intensifica munca politică de masă“».; „Pentru a asigura înfăptuirea exemplară a tuturor obiectivelor propuse, este necesar să îmbunătățim munca politică..."; „Va trebui să dăm o atenție mai mare conținutului muncii politice..." în această diversitate de formulări pe care le găsim, de regulă, ca un lait-motiv, în planurile de activitate ale organizațiilor de partid, se întrezărește permanența unei preocupări care vizează una și aceeași idee majoră: necesitatea amplificării, îmbunătățirii muncii politice de masă. Este cunoscut faptul că sporirea rolului și însemnătății acesteia e determinată de dinamismul vieții noastre tău. Participarea cadrelor din conducerea tehnico-administrativă la munca politică este deci o necesitate și neîndoielnic — o obligație de prim ordin. Iată și părerea tovarășului Aurel Cioc, inginerul șef — Pentru a fi urmată de finalitate, de eficacitate în producție, munca politică nu se poate rezuma doar la adunări, consfătuiri, la gazeta de perete. Eu concep munca politică într-o îmbinare organică cu măsuri tehnico - organizatorice bine chibzuite, care să ofere o bază materială inițiativelor politice pe care le ia organizația de partid. Noi ne străduim să asigurăm această bază. Pornind de la cunoașterea operativă a situației din producție Interlocutorul nostru este, de astă dată, tovarășul Augustin Flonta, secretarul comitetului de partid de la Platforma industrială a C.E.I.L. Dialogul a relevat un punct de vedere care ni se pare interesant. — în desfășurarea muncii politice nu trebuie să scăpăm din vedere operativitatea acțiunii. E un aspect deosebit de important. Astfel, umblînd cu „încetinitorul", valoarea practică a acestei munci poate fi pusă sub semnul întrebării. — Cum se asigură la dv. acest caracter operativ în munca politică de masă? — Cum e și firesc, pornind de la cunoașterea operativă a situației din producție, de la fiecare loc de muncă. Care e sursa informării? Membrii comitetului de partid. Nu sunt ei sociale, de amploarea crescîndă a participării maselor la opera de edificare a societății socialiste, la înfăptuirea programului stabilit de Congresul al X-lea al partidului, în acest context, munca politică — cu multilateralitatea ei de forme și mijloace — exercită o înrîurire activă asupra conștiinței oamenilor, ajutîndu-i să înțeleagă in profunzime sensul fundamental al politicii partidului nostru, al hotărîrilor și măsurilor stabilite pentru fiecare etapă a dezvoltării, să desprindă concluzii practice care să jaloneze activitatea lor creatoare. Realizarea acestui deziderat presupune ca organizațiile de partid să desfășoare o activitate laborioasă, asigurînd muncii politice un bogat conținut de idei, forme de manifestare interesante, atractive, care să stimuleze jir. 1 de la Depoul G.F.R. Adjud — nu trebuie privite in mod fixist, invariabil. In acest domeniu — ca și în general în munca de partid — nu pot exista „rețete", viața n-o poți turna în tipare. Esențial este să organizezi munca politică în așa fel încît ea să exercite o influență mereu mai activă asupra conștiinței oamenilor. Și nu putem spune că ne lipsesc mijloacele de înrîurire. Dezbaterile din cadrul învățămîntului de partid, lecțiile, conferințele, simpozioanele, propaganda tehnică, cu formele ei specifice, mijloacele scrise ale propagandei de partid — sunt tot atîtea instrumente viabile, eficace Bineînțeles, cu condiția ca toate acestea să aibă un bogat conținut de idei. — V-ați referit la „rețete"... — Da. Vroiam să spun că nu poate exista o anume stare de lucruri la care să se „potrivească", ca un calapod, o anume formă a muncii politice. Bunăoară, dacă apar — să presupunem — anumite fenomene de indisciplină în producție, „leacul" să fie, în exclusivitate, convorbirea, sau articolul la gazeta de perete. E o chestiune de orientare, de competență, dacă vreți. In atelierul nostru, de pildă, aproape 80 la sută din meseriași sunt tineri. Nu putini ne-au dat — și ne mai dau — de furcă. Intr-o zi, doi dintre aceștia, Ion Stan și Toader Hulea, care lucrează la sectorul termic, au montat necorespunzător o chiuloasă la motorul Diesel. în altă zi, electricianul Constantin Mocanu a lucrat neglijent la o instalație. Pe deasupra, începuseră să apară în mod frecvent și întîrzieri la serviciu. Mulți tineri, ca Petru Neamțu, Costel Ichim, Alexandru Martin și alții își făcuseră din aceasta un obicei. Există oare vreo „rețetă" specială pentru cei care întîrzie sau care dau lucru de mîntuială? Se pot luă, desigur, măsuri administrative, au și ele efectul lor educativ. Noi am pus însă aceste cazuri în discuția colectivului. Opinia de masă și-a spus cuvîntul. Dar nu ne-am rezumat la aceasta. La recomandarea biroului organizației de partid, problema disciplinei în producție, a calității reparațiilor a fost larg dezbătută în organizația U.T.C. și în grupele sindicale. Cu acest prilej au ieșit la iveală și alte aspecte — anumite goluri în pregătirea profesională a tinerilor meseriași. Ne-am gîndit că acțiunea trebuie întregită cu măsuri practice, care să ducă la îmbogățirea cunoștințelor tehnice ale acestor tineri. Așa s-a născut inițiativa ca de 2—3 recuperăm restanța și să realizăm integral planul. Era o chestiune de onoare pentru întregul colectiv. N-am să intru în amănunte, dar vă pot spune că în această perioadă munca politică a dat un examen serios, pe care l-a trecut cu succes. Munca individuală cu omul și-a dovedit incă o dată eficacitatea. La sfîrșitul anului am putut raporta că planul a fost nu numai realizat, dar că s-a dat în plus o valoare de cca. 800 000 lei. — în întreprinderea dv. mișcarea de inovații și raționalizări ,a găsit un climat prielnic de dezvoltare. Cum a acționat în această privință munca politică ? — în organizarea și desfășurarea activității politice de masă, comitetul de partid s-a străduit să abordeze nu numai laturile general-cantitative ale procesului de producție, ale activității economice, ci și — în mod deosebit — aspectele cele mai importante legate de eficiența acesteia, de ridicarea ei, în adunările generale ale organizațiilor de partid, în grupele sindicale, consfătuiri de producție au fost puse în discuție problemele referitoare la mobilizarea largă a rezervelor interne, folosirea mai rațională a lemnului, înlăturarea risipei, a pierderilor. Au fost luate măsuri pentru îmbunătățirea propagandei tehnice, a conținutului ei tematic, care a fost direcționat spre abordarea unei probleme importante pentru colectivul nostru de muncă, cum este aceea a economisirii lemnului și a altor materiale din metal. Au fost puse în mișcare comisia inginerilor și tehnicienilor, cabinetul tehnic, atenția specialiștilor a fost polarizată spre căutarea unor soluții eficiente care să ducă la realizarea unui volum sporit de economii. într-un cuvînt, s-a creat o adevărată efervescență, un climat creator, de cercetare, care au stimulat oamenii, imaginația lor. Efectul practic în cursul anului trecut au fost propuse 36 de inovații și raționalizări, din care s-au aplicat 32, cu o eficiență economică antecalculată de 1 200 000 lei. Care sunt în prezent principalele obiective ale muncii politice de masă? — Munca politică a fost axată pe sarcinile importante ce ne revin din hotărîrile plenarei C.C. al P.C.R. din 10—13 decembrie 1969, din cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu rostită la încheierea lucrărilor plenarei — documente de o deosebită însemnătate principială și practică în care găsim jaloane prețioase pentru munca noastră, receptivitatea, și — ceea ce constituie esențialul — să fie puternic ancorată în realitatea concretă, în actualitate. Pornind de la aceste considerații, ziarul nostru a întreprins recent o anchetă prin mai multe organizații de partid din Focșani, Adjud și Mărășești. Discuțiile purtate cu diferiți membri ai birourilor organizațiilor de bază și ai comitetelor de partid, cu alți tovarăși, investigațiile făcute „pe viu", in diferite compartimente ale muncii politice ne-au dat prilejul să cunoaștem unele aspecte, puncte de vedere, anumite concepții in legătură cu organizarea și desfășurarea acestei activități — pe care le consemnăm, in parte, in cuprinsul paginii de față, importanța pe care tovarășii de aici o atribuie propagandei tehnice — latură esențială a muncii politice de masă. — Este unul din instrumentele cele mai viabile ale activității politice. De aceea, noi am înglobat propaganda tehnică în sfera preocupărilor zilnice ale organizației de partid, urmărind să conferim activităților din acest domeniu o valoare practică, un spor nelimitat de eficiență (Constantin Olteanu, secretarul organizației de partid). — Strîns corelată cu obiectivele imediate și de perspectivă ale întreprinderii, cu preocupările fundamentale ale colectivului de muncă, propaganda tehnică se transformă într-o puternică pârghnie a activității politice. (Ion Stanciu, locțiitorul secretarului). — Propaganda tehnică trebuie să aibă un scop bine precizat, să opereze mutații calitative în gîndirea tehnică, să comunice cele mai noi realizări ale producției materiale, să aibă, într-un cuvînt funcționalitate (S. Davidovici, inginer șef). — Propaganda tehnică joacă un rol deosebit de important în creșterea eficienței activității economice (Dumitru Popa, contabil șef). Considerațiile interlocutorilor noștri au — după cum ni s-a relatat — o corespondență directă cu viața întreprinderii, cu cerințele producției. Propaganda tehnică a găsit aici un teren fertil pe care au încolțit numeroase inițiative. Am vrea, în primul rînd, să subliniem un punct de vedere interesant referitor la modul în care biroul organizației de partid concepe organizarea și desfășurarea propagandei tehnice. — Atenția noastră — ne spunea secretarul organizației de partid — este concentrată îndeosebi spre conținutul propagandei tehnice. Latura organizatorică are importanța ei incontestabilă, dar in mod practic nu realizezi mai nimic dacă nu asiguri acestor activități un conținut precis, o direcție bine conturată. —în ce direcție acționează la . dv. propaganda tehnică? Răspunsul îl aflăm, sintetic, de la inginerul șef: — îmbunătățirea calității, creșterea productivității muncii, diversificarea sortimentală, studiul amelioranților, utilizarea integrală a capacităților de producție, reducerea consumurilor specifice etc. Categorii economice și tehnice, care se intercondiționează. — Ce forme și mijloace folosiți ? scară largă. A fost abordată și problema utilizării acidului ascorbic în combinație cu zer de lapte. Acesta conține proteine și glucide care sporesc conținutul nutritiv, gustul și frăgezimea plinii. Metoda a fost experimentată la secția nr. 4 și va fi generalizată la noua secție de franzelărie. Pe primul plan al preocupărilor propagandei noastre tehnice se află acum o nouă metodă, care se bazează pe folosirea amidonului din porumb ca înlocuitor al fainei de cartofi. Metoda este nouă pentru noi, dar ea se folosește cu succes, de mai mulți ani, în Franța și în alte țări. Acest procedeu conferă produselor de panificație caracteristici nutritive superioare și o eficiență economică ridicată. Din studiul făcut de specialiștii noștri reiese că se pot economisi 51,22 lei la 1000 lei marfă, ceea ce la nivelul producției noastre din acest an ar însemna o economie de peste 1 200 000 lei.  Ce ilustrează mijloacele... ilustrative? Ancheta ne-a purtat pașii și la Ce concluzii am putea trage din această investigație? Apare, în primul rînd, evidentă preocuparea birourilor organizațiilor de bază și a comitetelor de partid de a găsi, în complexitatea de forme și mijloace ale muncii politice de masă, pe cele mai eficiente, de a acționa multilateral pentru a imprima acestora un conținut viabil, strîns legat de cerințele concrete, actuale, ale activității economice. Am făcut cunoștință cu mai multe puncte de vedere din care s-a desprins ideea necesității de a se renunța la metodele învechite, de a adopta cu maximum de operativitate forme noi, rezultate din confruntarea directă cu realitatea. Munca de la om la om, discuțiile în grupuri restrînse, acțiunile diferențiate, antrenarea celor mai pregătite cadre la desfășurarea acestora, la întreaga muncă politică, și-au dovedit pe deplin eficacitatea. Se cere însă — așa cum au remarcat unii dintre interlocutori — mai multă operativitate, suplețe, elasticitate, ancora muncii politice să pătrundă mai adinc în realitatea concretă. Pe un plan secundar se află, din păcate, preocuparea pentru folosirea mijloacelor ilustrative ale muncii politice de masă — panouri, grafice, lozinci etc., care, în majoritatea întreprinderilor din județul nostru, continuă să păstreze caracterul general, festivist, lăsînd impresia că sînt socotite ca niște simple mijloace de pavoazare. Am consemnat, în această privință, starea de lucruri de la Fabrica chimică Mărășești (situația este insă aproape generală) pentru a semnala organizațiilor de partid un aspect care cere intervenția lor neîntîrziată. Mijloacele ilustrative, ca și celelalte forme ale muncii politice, trebuie să aibă o adresă precisă, să țintească spre obiectivele concrete ce stau în fața colectivelor de muncă. Sarcinile sporite din acest ultim an al cincinalului solicită, poate mai mult ca în alți ani, o activitate politică bine pusă la punct care să determine declanșarea energiilor creatoare, a inițiativei plenare in toate celulele producției materiale. în acest context, un valoros liant îl reprezintă formele și mijloacele muncii politice de masă, spre perfecționarea cărora se cere concentrată toată atenția organizațiilor de partid. Ancheta recalizată de LB5SRBU Fabrica chimică Mărășești. Aici ne-am propus să ne ocupăm de mijloacele ilustrative ale muncii politice de masă. Ideea ne-a venit ad-hoc, cînd am pășit pe poarta întreprinderii. De ce? Să