Milcovul, ianuarie-martie 1970 (Anul 3, nr. 148-221)

1970-01-29 / nr. 169

i Pag. 4 ■ - Orientul Apropiat Atacuri ale aviației israeliene la 20 km de Cairo CAIRO 28 (Agerpres). Citind declarația unui purtător de cuvînt al forțelor armate ale R.A.U., agenția France Presse informează că avioane israeliene au efectuat miercuri dimineața raiduri în regiunea El Maadi, la aproximativ 20 kilometri de Cairo, precum și în sectorul Dahshur. Purtătorul de cuvînt militar egiptean a menționat că, în cursul acestor raiduri, trei civili au fost uciși, iar alți 12 răniți. Artileria antiaeriană a R.A.U. a intrat în acțiune, obligînd avioanele israeliene să se retragă — a precizat el. TEL AVIV 28 (Agerpres). Un purtător de cuvînt al armatei Israelului a anunțat că avioane israeliene au atacat miercuri dimineața două tabere militare egiptene,, situate în sud-estul Deltei Nilului — relatează agenția Reuter. El a precizat că una dintre aceste tabere este amplasată la El Maadi, la sud de Cairo, iar cealaltă în sectorul Dahshur, la 13 kilometri de Heluan. . Purtătorul de cuvînt israelian a menționat că toate aparatele de zbor israeliene s-au înapoiat intacte la bazele lor. O declarație a primului ministru al Franței PARIS 28 (Agerpres). Intr-o convorbire avută cu directorul „Canalului—I“ al posturilor de televiziune franceze, primul ministru, Jacques Chaban-Delmas, s-a referit pe larg la hotărîrea Franței de a livra avioane de tip „Mirage“ Libiei, încercînd să tempereze temerile manifestate în țara sa și să răspundă presei internaționale, care a acordat o atenție deosebită acestei probleme. Primul ministru francez a precizat în acest scop că cele o sută de avioane „Mirage“, ce vor fi vîndute Libiei, încă nu au intrat în procesul de fabricație, iar piloții libieni nu sunt încă instruiți pentru a conduce asemenea aparate. El a menționat, de asemenea, că primele livrări nu vor avea loc decât peste 15 sau 16 luni și că acestea vor fi eșalonate în timp. Chaban-Delmas a subliniat apoi că „Franța se menține pe poziția sa de a nu livra arme țărilor în conflict“, remarcînd că avioanele „Mirage“ au fost cerute de guvernul libian în vederea dotării țării „cu un sistem de apărare care să-i garanteze securitatea“. „Nu trebuie să ne sprijinim pentru totdeauna pe tratatul de securitate japono-american TOKIO 28. — Corespondentul Agerpres, Florea Țuiu, transmite „Nu trebuie să ne sprijinim pentru totdeauna pe tratatul de securitate japono-american“ — a declarat Yasuniro Nakasane, director general al Agenției japoneze pentru autoapărare, într-un interviu acordat cotidianului „Asahi“. Nakasane consideră că termenii „abolirea tratatului“ constituie totuși o expresie „nepotrivită“ și că ar fi mai bine să se vorbească despre „adaptarea flexibilă a acestuia la cerințele anilor 1970, determinate, printre altele, de dezvoltarea economică a Japoniei și de schimbările intervenite în poziția S.U.A.“. Tratatul de securitate japono-american, a precizat el, trebuie să fie „dizolvat“ în conformitate cu evoluția situației internaționale și pe baza acordului cu cealaltă parte. In acest context, directorul agenției pentru autoapărare a dezaprobat actuala politică a Partidului liberal-democrat de guvernămînt de a menține tratatul pe „o perioadă considerabil de lungă“. El susține că politica de apărare a Japoniei nu trebuie să mai fie legată de strategia americană în Extremul Orient, ci să fie orientată spre realizarea unei „apărări autonome“, care să constituie o parte integrantă din politica externă a țării. in Vietnamul de sud Instalații militare americano - saigoneze bombardate de patrioți de patrioți s-a aflat una dintre oazele de artilerie ale primei divizii de cavalerie aeropurtată americană, amplasată la 100 kilometri nord de Saigon. Tot în ultimele 24 de ore, detașamentele patrioților au supus unui intens tir de mortiere postul primei divizii de infanterie americană, situat la 48 kilometri nord de capitala sud-vietnameză. în cursul nopții de marți spre miercuri, forțele patriotice au bombardat, de asemenea, instalațiile militare ale trupelor inamice din orașul Fo Ham Tan. Totodată au fost semnalate ciocniri între unități ale forțelor americano-saigoneze și detașamentele patrioților la marginea junglei U Minh, în Delta Mekongului. în ultimele 24 de ore, bombardierele americane „B-52“ și-au concentrat raidurile în valea A Shau, unde comandamentul forțelor S.U.A. presupune că patrioții dețin poziții fortificate-STOCKHOLM 28 (Agerpres). Comitetul suedez pentru Vietnam, ale cărui lucrări s-au încheiat la Stockholm, a cerut ca Suedia să recunoască Guvernul Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de sud. Totodată, Comitetul a adresat, un apel guvernului suedez în care cere să nu se permită regimului de la Saigon să deschidă un birou de informații la Stockholm. SAIGON 28 (Agerpres). Marți noaptea și miercuri dimineața, forțele patriotice din Vietnamul de sud au bombardat cu rachete și mortiere 12 baze ale trupelor S.U.A. și ale administrației saigoneze. Printre principalele obiective ale atacurilor lansate CARACAS Sesiunea Consiliului interamerican economic și social Critici la adresa actualelor relații comerciale inechitabile dintre S.U.A. și America Latină CARACAS 28 (Agerpres). — în capitala Venezuelei s-au deschis lucrările celei de-a opta sesiune a Consiliului interamerican economic social, la care participă 150 de deleși gați din țările Americii Latine. încă din ședința inaugurală, numeroși participanți și-au exprimat nemulțumirea față de actualele relații comerciale inechitabile dintre Statele Unite și America Latină. Vicepreședintele sesiunii, Antonio Casas Gonzales (Venezuela), a criticat politica comercială discriminatorie aplicată de Statele Unite față de materiile prime și mărfurile latino-americane, precum și condițiile grele impuse la acordarea de „ajutor“ țărilor din această regiune. „America Latină dorește ca Statele Unite să elimine toate restricțiile impuse asupra importurilor de produse de pe acest continent“ — a afirmat, la rîndul său, Manuel San Miguel, președintele Conferinței Consiliului interamerican economic și social, care este și conducătorul delegației Argentinei la actuala sesiune. El a adăugat că „în prezent este necesar ca Statele Unite să răspundă grabnic la necesitățile vitale ale țărilor Americii Latine“, afirmînd că obiectivul delegației argentiniene este „sporirea posibilităților desfacerii produselor latino-americane pe piața nord-americană“. Pe de altă parte, într-o conferință de presă ținută la Santiago de Chile, ministrul chilian al afacerilor externe, Gabriel Valdes, a declarat că problemele care sunt Caracas „constituie un dezbătute ua subiect de profundă preocupare pentru latino-americane“. Referindu-se țările la intențiile unor cercuri financiare și politice din S.U.A. de a impune noi bariere în calea importurilor de produse primare din America Latină, Valdes, a spus că aceasta „ar însemna o lovitură mortală dată eforturilor întreprinse pentru perfecționarea relațiilor dintre țările producătoare de materii prime și puterea industrializată din nord“. O asemenea politică, a adăugat el, „ar reprezenta o contradicție flagrantă cu tot ceea ce a fost enunțat pînă în prezent de Administrația din Washington privind colaborarea în scopul învingerii subdezvoltării“. în câteva rînduri JÁNOS KADAR, PRIM-SECRETAR AL C.C. aL P.M.S.U., și Jeno Fock, președintele Guvernului Revoluționar Muncitoresc Țărănesc Ungar, au sosit miercuri dimineața la Berlin, unde vor face o vizită la invitația C. C. al P.S.U.G. și a Consiliului de Miniștri al R.D.G. La sosire, ei au fost întîmpinați de Walter Ulbricht, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., și de Willi Stoph, președintele Consiliului de Miniștri al R.D.G., informează agenția ADN. IN A DOUA ZI CONSECUTIV, în orașul pakistanez Hyderabad, situat la 160 km nord de Caraci, au avut loc incidente violente între polițieni manifestanți, soldate cu 26 de răniți. Acestea au izbucnit între populația autohtonă, aparținînd comunității etnice Sind și cea provenind din alte părți ale Pakistanului, stabilită aici. MARȚI S-AU DESCHIS LA ULAN—BATOR lucrările celei de-a doua sesiuni a celei de-a șaptea legislaturi a Marelui Hural Popular al R.P. Mongole. Cu acest prilej, A. Rintzenpilsee, președintele Comitetului de Stat al Planificării, a prezentat „Proiectul planului de stat de dezvoltare a economiei naționale și a culturii R.P. Mongole pe anul 1970“. DOI COPII AU FOST UCIȘI, IAR MAI MULTE PERSOANE AU FOST RĂNITE în timpul unei ciocniri dintre poliție și 240 de persoane lipsite de locuințe, care și-au improvizat niște adăposturi primitive în apropierea capitalei chiliene. Poliția, care a primit ordin să evacueze pe cei în cauză, a făcut uz de grenade cu gaze lacrimogene, împrejurare în care s-au produs ciocnirile soldate cu un bilanț atît de tragic. OPT STUDENȚI AU FOST RĂNIȚI LA SANTO DOMINGO în cursul ciocnirilor ce au avut loc între poliție și studenții ce manifestau în semn de protest împotriva dispariției misterioase a trei colegi de ai lor, precum și a arestării unui profesor universitar. Cîțiva dintre răniți se află în stare gravă, fiind atinși de gloanțe. Momente din acțiunea de recoltare a trestiei de zahăr la Mahambala ZAMBIA. i ÎN FOTO Una din halele Uzinei de automobile „Volga“ (U.R.S.S.), Kuibîșev Din mișcarea revendicativă Spania MADRID. — In bazinele carbonifere din Astoria continuă grevele minerilor, declanșate cu o săptămînă înainte de sfîrșitul anului 1969. Marii nu s-au prezentat la lucru 5.668 de muncitori de la societatea de stat „Hunosa“ și 300 de la societățile particulare. Deși conducerea întreprinderilor miniere „Hunosa“ a anunțat că va închide definitiv mai multe puțuri de extracție, concendiindu-i pe muncitori dacă aceștia nu se vor prezenta la lucru în ziua de 26 ianuarie, minerii continuă greva. Tot marți au declarat o grevă 200 de mineri de la întreprinderile „Garcia Simon“ din localitatea Leon, în semn de solidaritate cu 8 muncitori concediați de conducere. Pe de altă parte s-a anunțat că muncitorii din sectorul viticol de la Xeres, Sanlucar de Barrameda și din alte regiuni ale provinciei Cadix au obținut satisfacerea revendicărilor lor și au reluat lucrul. Belgia BRUXELLES. Guvernul belgian a adoptat marți mai multe hotărîri care, potrivit unei declarații a primului ministru, Gaston Eyskens, sunt menite să ducă la o „destindere“ în bazinul minier Limbourg. Hotărîrile guvernamentale nu satisfac însă decit parțial revendicările muncitorilor, fapt care a făcut ca minerii să continue greva declarată în urmă cu 3 săptămîni. In semn de solidaritate cu minerii din Limbourg au fost declarate o serie de greve, iar la mina Zolder au avut loc ciocniri între greviști și poliție. Marea Britanie LONDRA. — Marți a început cea mai importantă grevă a învățătorilor din Marea Britanie. La ea participă 6.300 de cadre didactice din 450 de școli. Alți 500 de învățători au anunțat că se alătură, începînd de miercuri, celor aflați în grevă. Greviștii, a căror acțiune va dura pînă la 4 februarie, revendică sporirea salariilor. Noile acțiuni se datorează faptului că negocierile între sindicate și autorități nu au fost duse pînă la capăt, aflîndu-se în prezent într-un impas. Suedia STOCKHOLM. După șase săptămâni de grevă, la minele de fier din Kiruna (Suedia) nu se întrevede încă nici o rezolvare a conflictului de muncă. Marți după-amiază, reprezentanții greviștilor s-au întîlnit pentru a doua oară cu cei ai administrației minelor, dar convorbirile nu au dus la nici o înțelegere. Conducerea concernului minier a caracterizat revendicările muncitorilor ca „nerealiste“. Cei aproximativ 4.700 de greviști cer, printre altele, îmbunătățirea sistemului de salarizare și a condițiilor de transport. Sesiunea Comisiei pentru produsele manufacturate a UNCTAD . Intervenția delegatului român sesiunea Comisiei pentru produsele manufacturate a UNCTAD, delegatul român Octavian Botez a abordat o serie de aspecte ale problemei exporturilor. El a susținut principiul după care măsurile ce urmează a fi adoptate trebuie să răspundă nevoilor precise ale tuturor țărilor. Nu există o rețetă unică a încurajării industriilor de export — a precizat vorbitorul. Documentul supus discuției nu tratează problemele specifice care se pun, în acest domeniu, țărilor cu economie planificată. Eforturile în vederea promovării exporturilor industriale nu pot avea efecte depline, a subliniat vorbitorul, decit în măsura în care vor fi eliminate obstacolele tarifare și netarifare menținute încă în mod discriminatoriu. GENEVA 28. — Corespondentul Agerpres, H. Liman, transmite: In cadrul dezbaterilor celei de-a patra Mici ale partizanilor din Columbia BOGOTA 28 (Agerpres). Un detașament de partizani columbieni a ocupat timp de șapte ore localitatea Nutata, situată la granița dintre departamentele Antioquia și Cordoba. In cursul luptelor cu trupele guvernamentale doi soldați au fost uciși. Partizanii au organizat un miting în cursul căruia i-au chemat pe locuitorii din Natata să nu participe la alegerile prezidențiale din luna aprilie. In Cipru, situația se menține incordată NICOSIA 28 (Agerpres). Din Nicosia se anunță că situația din Cipru continuă să rămînă încordată. Membrii organizației teroriste ilegale „Frontul Național“ refuză să îndeplinească ordinul guvernului de a preda armele. Ei întreprind atacuri asupra instituțiilor civile și militare, provoacă explozii și își însușesc armament și muniții. Referindu-se la acțiunile acestei organizații, G. Kleridis, președintele Camerei reprezentanților din Cipru, a menționat că ele urmăresc să creeze impresia că în țară domnește haosul politic și anarhia, că guvernul nu este capabil să întreprindă măsuri pentru apărarea legalității și ordinii publice. Activitatea organizațiilor clandestine, a spus el, poate să complice situația de pe insulă, să ducă la întreruperea tratativelor , dintre comunitățile greacă și turcă și,, totodată să pună în pericol integritatea teritorială și independența statului. Pe măsură ce perspectivele unor negocieri directe între Marea Britanie și „cei șase“, pentru lărgirea Pieței comune, devin tot mai evidente, opinia publică britanică manifestă un dezinteres cresdin Marea Britanie. Cu această ocazie, el a precizat încă o dată intenția guvernului său, declarînd : „Noi dorim să jucăm, în întregime, rolul nostru în Europa de mîine. Eu sper că vom putea negocia în condiții echitabile și cînd vorbesc de condiții echitabile mă gîndesc atît la Marea Britanie, cit și la ceilalți candidați care solicită intrarea în Piața comună, ca și la țările Commonwealthului. Noi am dovedit suficientă răbdare, dar acum cred că a sosit timpul să limităm chestiuni negocierile la importante. Toată lumea se gîndește la agricultură și va trebui să avem în minte ce reprezintă acest lucru pentru prețurile noastre, pentru balanța noastră de plăți. Aceste preocupări nu trebuie însă să ne determine să uităm avantajele integrării pe plan industrial“. In cursul scurtei sale intervenții, Wilson confirmat publicarea în curînd a unei „Cărți Albe“ intrării asupra costului Marii Britanii în Piața comună, care, desigur va urmări să anihileze evaluările fanteziste. El a propus de asemenea, iar aceasta constituie noutatea declarației sale, să se studieze mai tîrziu posibilitatea creării unui institut pentru reconstrucția industrială la nivel (vest) european, nu numai pentru a contribui la regruparea firmelor, dar pentru a „întineri“ anumite sectoare. Viitoarea „Carte Albă“ va reprezenta primul act al unei campanii care se va amplifica permanent pînă la deschiderea negocierilor, în principiu, în luna iulie, și care va cuprinde un flux de articole de presă, de programe educative la televiziune etc. In acest articol consacrat problemelor pe care le implică aderarea Angliei la C.E.E. se amintește de o întîmplare a lui G. B. Shaw. Marelui scriitor i s-a refuzat mai întîi participarea la un club. Obținînd-o după aceea, el ar fi declarat: „Acum, eu nu știu dacă trebuie să fac parte dintr-un club unde sunt primiți oameni de teapa mea“. (Din „Le Monde“ Paris) Wilson încearcă să trezească interesul opiniei britanice pentru aderarea la Piața comună cînd față de candidatura Marii Britanii, cercul oponenților acestei idei lărgindu-se permanent. In dorința sa de a afla sentimentele reale ale britanicilor și de a le trezi interesul pentru această problemă, premierul Wilson a organizat un colocviu cu ziariști din cele șase țări membre ale C.E.E. și cei « Joi 29 ianuarie 1970 1 kor \ Satelit meteorologic ț perfecționat ) N.A.S.A. a lansat recent, deja la baza militară Vandenberg din California, cu ajutorul unei Í rachete de tipul „Thor-Delta“, și un satelit meteorologic perfecționat „Tiros-M“. După cum se subliniază în comunicatul agenției spațiale, acest prim satelit inaugurează „o nouă serie de sateliți meteorologici ope iraționali“. Caracteristica princicipală a acestor sateliți constă în faptul că au fost înzestrați cu instalații care permit foto- ii grafierea păturilor de nori, și îmultan cu studierea complexă a condițiilor meteorologice glo iobale, iar datele obținute sunt și centralizate și transmise de 4 două ori pe zi stațiilor terestre de recepție. 1 Cu aceeași rachetă a fost plansat și un „mini satelit“ de telecomunicații „Oscar Australis“, lansat în colaborare cu • 1 Societatea națională a radio- \ amatorilor australieni. Prin in itermediul acestui mic satelit, 7 ' toți radioamatorii din lume au 4 \ posibilitatea să intre în contact. \ s Satelitul este prevăzut cu ba iterii care vor funcționa celel puțin două luni. \ \ s ) 0 arsură stranie \* | O arsură stranie provocată \ \ unui copil de 12 ani de o pu \ 4 termică rază luminoasă de oriigine necunoscută va fi examinată de către Consiliul medicilor din Chile. Rana făcută pe 4 numărul drept al acestui copil 7 are forme geometrice perfecte I \ — două cercuri concentrice și ^ 4 mai multe puncte de aceleași i 7 dimensiuni. Potrivit afirmațiii lor făcute de mama copilului, 4 ^ arsura își schimbă mereu cu 4 floarea trecînd succesiv de la 7 roșu la cafeniu și apoi spre 4 \ galben. ^ ^ „Concert mamut“ \ \ s 4 Renumită orchestră simfonică din Los Angeles va sârbă, 4 Itomanul jubiliar Beethoven înntr-un mod neobișnuit. La 16 decembrie, ziua nașterii compozitorului, orchestra va da un i 7 „concert mamut“ care va dura Ja 12 ore și care va cuprinde nu 4mai opere ale lui Beethoven. ^  „Tăietorii de capete“ | 4 In parcurile și grădinile Cetetății eterne au apărut din nou 7 „tăietorii de capete“. Aceștia 4 sunt răufăcători care au decapipitat sau au mutilat grav în in ultimul timp statuile antice și 1 moderne din Roma. Ultima vietimă este un „Zeus“ din Piața 41 „Scipione Borghese“ din cenztrul Romei, căruia i s-a smuls 4 capul și brațul drept. Polițiai întîmpină mari dificultăți în i7 cercetările pentru descoperirea infractorilor. După cum observă presa italiană, se pare că ii comerțul cu capete de statui 7 ‘ este destul de rentabil, deoarece toți efebii, centurionii și ^ i zeițele din parcurile Romei i I și-au pierdut capetele. 1 . „Nu este nimic \ neobișnuit“ ^ * \ „Nu este nimic neobișnuit“ ^ — a declarat un tînăr șofer polițiștilor care i-au oprit auto-mobilul în orașul Lincoln (Nebraska). „Părinții mei știu că eu conduc automobilul. Fac aceasta de cînd aveam cinci ani“. Și totuși cazul este cu totul neobișnuit. Șoferul are acum... 10 ani !* Descoperirea unei gravuri de... Goethe La Muzeul de artă din Karlovy Vary a fost descoperită o gravură în cupru al cărei autor este... Johann Wolfgang I Goethe. Se presupune că gravura, care poartă inițialele celebrului poet german, a fost creată de acesta în timpul unei șederi mai îndelungate în stațiunea menționată. Această lucrare se adaugă celor 12 desene ,ale poetului , create la Karlovy Vary și păstrate în muzeul din localitate. Un furt In capitala Republicii Irlanda s-a înregistrat un furt neobișnuit. Masca mortuară a celebrului scriitor James Joyce a dispărut de la sediul societății constituite pentru a cinsti memoria acestuia. Poliția a întreprins cercetări, care au rămas fără nici un rezultat. Un alt exemplar al măștii mortuare se află la Muzeul din ,Zürich, oraș în care scriitorul irlandez a murit în 1941. TIPAR Alb 5 întreprinderia poligrafici Bacău. s