Milcovul, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 298-375)

1970-09-16 / nr. 363

Pag. 4 NEW YORK 15. — Corespondentul Agerpres, Constantin Alexandroaie, transmite : Marți după-amiază, la Palatul Națiunilor Unite din New York, s-au deschis lucrările celei de-a 25-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. Ședința inaugurală a fost deschisă de președinta sesiunii precedente, Angie Brooks (Liberia). După numirea comisiei de verificare a deplinelor puteri, participanții la lucrările sesiunii au ales ca președinte al actualei sesiuni pe reprezentantul permanent al Norvegiei la Națiunile Unite, Edward Hambro. S-a trecut apoi la desemnarea președinților celor 7 comitete principale ale Adunării Generale. In calitate de președintă a Comitetului nr. 3 pentru problemele sociale, umanitare și culturale a fost aleasă Maria Groza, vicepreședintă a Marii Adunări Naționale, membră în delegația română. Observatorii politici și diplomatici de la O.N.U. apreciază că actuala sesiune, care va prilejui aniversarea unui sfert de veac de la crearea Organizației Națiunilor Unite, se va înscrie ca un moment de seamă în istoria organizației: între 14 și 24 octombrie, va avea loc o sesiune jubiliară în prezența a numeroși șefi de state și guverne. Pe ordinea de zi a sesiunii sunt propuse a fi înscrise 108 puncte. Pe primul plan se situează problemele dezarmării, dezvoltării și decolonizării, promovării unor relații prietenești și de cooperare între state prin respectarea normelor justiției, legalității și eticii internaționale. O importantă problemă ce revine din nou în atenția statelor membre privește necesitatea urgentă a realizării universalității organizației, condiție esențială pentru întărirea ei, pentru mărirea eficacității sale în dezbaterea și soluționarea marilor probleme care confruntă astăzi comunitatea internațională a națiunilor. Timpul rezervat elucidării problelor de organizare și procedurale ale sesiunii a fost considerabil scurtat anul acesta, astfel încît dezbaterea generală va începe joi. •k NEW YORK 15 (Agerpres). — Nicolae Ecobescu, adjunct al ministrului afacerilor externe al Republicii Socialiste România, a făcut o vizită secretarului general al Organizației Națiunilor Unite, U Thant. Cu acest prilej, a avut loc un schimb de păreri în legătură cu problemele celei de-a XXV-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. M Deschiderea lucrărilor celei de a 25-a sesiuni a Adunării Generale a ONU Stare excepțională în Sierra Leone FREETOWN 15 (Agerpres). — ln statul african Sierra Leone a fost decretată starea excepțională. Guvernul de la Freetown, a declarat primul ministru Siaka Stevens într-o cuvîntare radiodifuzată, deține informații potrivit cărora „un grup de persoane, care tind să preia controlul asupra țării, desfășoară o activitate contrară menținerii unui climat sănătos". Premierul Stevens a cerut concetățenilor săi să păstreze ordinea și a avertizat că guvernul va adopta măsuri din cele mai energice împotriva persoanelor care prin activitatea lor vor provoca dezordine în Sierra Leone. După opinia unor observatori, măsurile anunțate la Freetown au o strînsă legătură cu cererile de demisie prezentate de ministrul finanțelor, Mohammed Farwa, și ministrul pentru problemele dezvoltării, Bash Taqi. Aceștia s-au declarat nemulțumiți de programele politice elaborate de guvernul premie rrului Siaka Stevens. 7 l 1 lărgire dificilă; in ajunul vacanței de vară, „cei 4 șase“ și negociatorii Marii Britanii s-au despărțit după ce au expus liniile generale ale pozițiilor 4 < lor și au prezentat programe de , lucru Comisiei Pieței comune și respectiv supleanților lor. In ce stadiu ne găsim In preajma reluării discuților ? (prevăzută pentru 16 septembrie — N.R.). ^ Britanicii au fost întîrziați prin moartea fostului ministru de finanțe, care i-a obligat să-și schimbe negociatorul cu piața comună. Ei n-au precizat încă modificările ce ar dori să fie aduse, cel puțin , cu titlu provizoriu, organismelor Pieței comune agricole. Statutul marrelui lor furnizor de produse agricole al Marii Britanii, Noua Zeelandă, va fi greu de stabilit, ini i schimb, Londra a făcut precizări asupra a ceea ce, după părerea sa, ar constitui, în 1978, contribuția britanică la cheltuielile co- ^ \ \ j Din presa STRĂINĂ Cambodgia. Puternic atac al forțelor de rezistență populară PNOM PENH 15 (Agerpres). — în urma unui puternic atac lansat de forțele de rezistență populară din Cambodgia, efectivele militare ale regimului de la Pnom Penh care înaintau spre orașul Kompong Thom, asediat timp de 60 de zile de patrioți, au fost obligate să se retragă, după ce au suferit pierderi grele — relatează corespondenții agențiilor de presă. In cursul luptelor, patrioții au distrus podul pe unde trecuseră unitățile militare inamice, blocînd astfel calea altor efective trimise de administrația Lon Nol în aceeași direcție. Ciocniri violente între forțele de rezistență populară și trupele regimului de la Pnom Penh au fost semnalate, de asemenea, în apropierea localității Taing Kauk, aflată în prezent sub controlul patrioților. Amploarea mișcării greviste din S. U. A. WASHINGTON 15 (Agerpres). Mișcarea grevistă din S.U.A. a luat amploare prin încetarea lucrului, începînd de la miezul nopții de luni spre marți, a peste 340.000 de lucrători de la cea mai mare societate constructoare de automobile „General Motors“. Hotărîrea de declanșare a grevei a fost luată luni după-amiază de Sindicatul muncitorilor din industria de automobile, după întreruperea tratativelor purtate de peste trei luni cu administrația companiei pentru reînnoirea contractului colectiv de muncă ce a expirat în virtutea hotărîrii sindicatului de a limita efectele grevei numai la producția de automobile a lui „General Motors“, sunt afectate de mișcarea revendicativă toate uzinele și întreprinderile societății din S.U.A. și Canada, cu excepția a 27 de unități care produc echipamente pentru alte companii. Mișcarea revendicativă s-a extins și în transporturile feroviare, deși judecătorul federal al districtului Columbia, Howard Corcoran, a interzis luni sindicatelor să declare grevă până la încheierea audierilor, la 23 septembrie a. c., în urma acțiunii intentate de conducerea societăților pentru a împiedica încetarea lucrului Interdicția a fost impusă numai cîteva ore înainte de declanșarea grevei. Conducerea sindicatelor a criticat interdicția, iar organizațiile locale din Ohio nu au respectat-o, peste 40.000 de muncitori intrînd în grevă. Un purtător de cuvânt al sindicatelor din transporturi a declarat că în următoarele zile se va lua o hotărîre cu privire la declararea unei greve naționale sau la obținerea anulării deciziei judecătorului federal, Corcoran. Legalitatea acestei decizii judecătorești este contestată pe temeiul că sindicatele hotărîseră luni să limiteze greva la principalele trei societăți feroviare, recurgînd la greve perlate, ceea ce nu ar fi scos din funcțiune întregul sistem de transporturi și ar fi evitat o intervenție a președintelui S.U.A., care ar putea impune o amînare de 90 de zile a declarării grevei. Negocierile directe dintre, sindicate și societățile feroviare pentru reînnoirea contractului colectiv de muncă au fost întrerupte luni. ★ Președintele S.U.A., Richard Nixon, a adresat luni o scrisoare deschisă liderilor sindicali, în care dă asigurări că Administrația sa va promova o politică antiinflaționistă, care nu se va baza pe o strategie ce implică creșterea șomajului. Din Orientul Apropiat AMMAN 15 (Agerpres). Lupte violente au reizbucnit marți, în localitatea Zarka, situată in apropiere de Amman, între unități ale armatei iordaniene și comandourile palestiniene, anunță agențiile de presă. Au fost semnalate lupte și în nordul Iordaniei, orașul Irbid fiind, potrivit agenției France Presse, în mîinile partizanilor palestinieni. AMMAN 15 (Agerpres). — Un purtător de cuvînt al Frontului Popular pentru Eliberarea Palestinei (F.P.E.P.) a precizat marți la Amman, în cursul unei conferințe de presă, condițiile — sensibil modificate — puse pentru eliberarea celor 54 de pasageri reținuți ca ostatici. Acestea includ pe lîngă eliberarea palestinienilor deținuți în Elveția, R.F.G. și Anglia și publicarea unei declarații de principiu prin care Israelul să se oblige să-i elibereze pe cei doi cetățeni algerieni reținuți luna trecută , la Tel Aviv, pe un tînăr elvețian aflat în închisoarea din Haifa sub acuzația de a fi colaborat cu F.P.E.P., precum și pe cei 10 soldați libanezi făcuți prizonieri în luna ianuarie de unități israeliene în timpul unei incursiuni pe teritoriul Libanului. Prin această declarație Israelul ar trebui, de asemenea, să se angajeze că va pune în libertate un număr neprecizat de prizonieri palestinieni, pe baza unor liste ce vor fi prezentate ulterior de F.P.E.P., în schimbul eliberării ostaticilor israelieni, americani și ai celor cu dublă cetățenie. Deturnări de avioane Acțiune piraterească asupra unui avion al companiei Tarom Un avion al companiei aeriene române TAROM, plecat în după-amiaza zilei de 14 septembrie în cursă regulată pe ruta București—Budapesta— Praga, a fost deturnat cu 12 minute înaintea aterizării la Praga și silit să se îndrepte spre München. Această acțiune piraterească a fost săvîrșită de un grup de pasageri unguri, îmbarcați la Budapesta care, sub amenințarea armelor, au silit echipajul să zboare deasupra teritoriului Austriei și R. F. a Germaniei și să aterizeze pe aeroportul Reim din München. Deși propria lor viață era in pericol, membrii echipajului românesc au acționat cu calm, au prevenit panica în rîndul pasagerilor și au asigurat securitatea zborului, ținînd permanent legătura cu punctele de dirijare a navigației din Austria și R. F. a Germaniei. Autorii acțiunii piraterești sunt trei bărbați însoțiți de o femeie și doi copii. La aterizarea la München a avionului, la fața locului au sosit autoritățile vest-germane. Poliția din München a dezarmat și arestat imediat grupul persoanelor din R. P. Ungară care au atentat la securitatea pasagerilor și a echipajului avionului românesc, în prezent au loc cercetări, urmând a fi aplicate prevederile legilor în vigoare. Pe aeroportul Riem, după un control menit să asigure securitatea zborului avionului, cei 73 de pasageri și 5 mebii ai echipajului s-au reîmbarcat și au continuat, în cursul nopții, călătoria la Praga, unde au aterizat în bune condiții. Ulterior, avionul TAROM a efectuat cursa regulată spre București, cu pasageri îmbarcați la Praga și Budapesta. Organele de stat românești au luat măsurile corespunzătoare pentru desfășurarea zborurilor, atît pe liniile interne, cit și pe rutele internaționale, în cele mai bune condiții de siguranță. (Agerpres) încercare de răpire a unui avion T. W.A. a eșuat SAN FRANCISCO 15 (Agerpres). Pentru prima oară de la intrarea in vigoare, sîmbăta trecută,, a măsurilor speciale pentru asigurarea securității transporturilor aeriene civile americane o încercare de răpire a unui avion „Trans World Airlines" a eșuat marți dimineața. Pilotul avionului, care decolase cu 17 pasageri la bord, de la Los Angeles a informat turnul de control al aeroportului San Francisco că unul din pasageri a obligat echipajul „să plece mai departe". Aparatul a aterizat totuși la ora 6:06 (ora locală) pe aeroportul San Francisco, pilotul comunicînd prin radio cu automobilele poliției să nu se apropie decit atunci cînd vor fi aprinse toate farurile de aterizare ale avionului. La ora 7:04 a fost dat semnalul respectiv. între timp, autorul tentativei de deturnare fusese rănit de un agent înarmat aflat la bordul aparatului. PREȘEDINTELE IOSIP BROZ TITO l-a primit marți pe Tan Abdul Razak, vicepremier al guvernului Malayeziei, care se află într-o vizită oficială în R.S.F. Iugoslavia. Cu acest prilej, menționează agenția Tawzig, a avut loc o convorbire prietenească. LI SIEN-MEN, MEMBRU AL BIROULUI POLITIC AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST CHINEZ, vicepremier al Consiliului de Stat al R. P. Chineze, a purtat convorbiri cu Nguyen Don, membru al Secretariatului Comitetului Central al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. D. Vietnam, care conduce o delegație economică a R. D. Vietnam. Convorbirile au decurs într-o atmosferă deosebit de cordială și prietenească, relatează agenția China Nouă. PRIMUL MINISTRU BELGIAN, Gaston Eyskens, și-a încheiat marți vizita oficială făcută în Turcia, înainte de a pleca spre Bruxelles, Eyskens a precizat într-o conferință de presă că a discutat cu premierul turc, Suleyman Demirel, și cu ministrul de externe, Ihsan Sabri Chaylayangil, unele probleme internaționale și de interes reciproc. Există o multitudine de probleme, printre care Orientul Apropiat și Piața comună, asupra cărora punctele noastre de vedere coincid, a adăugat el. LA INVITAȚIA DIRECȚIEI CRUCII ROȘII POLONEZE, în intervalul 11-14 septembrie în Polonia s-a aflat în vizită în fruntea unei delegații Walter Bargalzky, președintele Crucii Roșii din R. F. a Germaniei. Delegația vest-germană, relatează agenția P.A.P., a purtat la Direcția Crucii Roșii Poloneze convorbiri cu președintele acestuia, Jan Rutkiewicz. Au fost discutate aspecte ale colaborării celor două organizații în probleme cu caracter umanitar. MINISTRUL AFACERILOR EXTERNE AL ITALIEI, Aldo Moro, a părăsit marți Roma, plecînd într-o vizită oficială de trei zile la Teheran. în capitala Iranului, șeful diplomației italiene va avea întrevederi cu ministrul de externe, Ardeshir Zahediv și cu alte oficialități ale guvernului iranian asupra unor probleme internaționale actuale, precum și cu privire la relațiile dintre cele două țări. Agendă economică . Valoarea comerțului mondial din anul 1969 a înregistrat o creștere de 14 la sută față de anul precedent, ridicîndu-se la suma de 272 miliarde dolari, se arată în raportul anual al Acordului General pentru Tarife și Comerț (GA.T.T.). Raportul apreciază că volumul exporturilor a crescut cu 10 la sută. Documentul subliniază că pentru anul 1970 se așteaptă ca schimburile comerciale internaționale să înregistreze o nouă creștere de 10 la sută. ■ Ministrul economiei și finanțelor al Franței, Valery Giscard d'Estaing, și-a reluat consultările cu reprezentanții sindicatelor și cu organizațiile profesionale asupra proiectului de reformă fiscală prezentat recent de guvern în fața Comisiei financiare a Adunării Naționale, în scopul realizării unei unități de acțiune pentru satisfacerea principalelor revendicări ale muncitorilor, astăzi urmează să aibă loc o întîlnire între conducerile centralelor sindicale C.G.T. și C.F.D.T., care împreună cuprind 75 la sută din totalul muncitorilor sindicaliști. ■ Deschizînd marți noua stagiune a Parlamentului olandez, regina Juliana a relevat, în discursul său, intențiile guvernului de a adopta o serie de măsuri economice și financiare severe în vederea stopării inflației și a „supraîncălzirii" economiei. Ea a subliniat „profunda preocupare" a guvernului în legătură cu evoluția economiei Olandei, marcată și de deteriorarea balanței comerciale. Sesiunea Consiliului Ministerial al U.E.O. ROMA 15 (Agerpres). — In totalitatea turistică italiană Tivoli s-a desfășurat sesiunea de toamnă a Consiiului Ministerial al Uniunii Europei Occidentale (organism care grupează tarile membre ale Pieței comune și Marea Britanie). Delegațiile celor șapte țări s-au referit pe larg la o serie de probleme privind relațiile Est-Vest, situația din Orientul Apropiat și stadiul actual al negocierilor de aderare a Angliei la Piața comună. Problemele europene au ocupat o mare parte a dezbaterilor. Majoritatea vorbitorilor au constatat existența unor elemente încurajatoare care facilitează acțiunile pentru convocarea unei conferințe asupra securității europene. Cu toată discreția păstrată de Whitehall în legătură cu turneul de o lună de zile pe care William Luce îl întreprinde în regiunea Golfului Persic, în calitate de emisar special al Foreing Office-ului, această călătorie diplomatică a atras atenția observatorilor politici, îndeosebi din două motive. Mai intîi, fiindcă ea a intervenit înainte de împlinirea a două luni de la instalarea la Londra a actualului guvern conservator, ceea ce teste, desigur, semnificativ pentru interesul manifestat de cabinetul Heath față de problemele diplomației britanice în zona „Golfului". în al doilea rînd, periplul lui William Luce urmează turneului efectuat cu numai două săptămîni înainte de lordul Carrington, ministrul englez al apărării, în Singapore, Malayezia, Australia și Noua Zeelandă. Or, întrucît bazele britanice din regiunea Golfului Persic și cele din zona Orientului îndepărtat, vizitată de Carrington, constituie pilonii extremi pentru ceea ce a mai rămas din axa strategică denumită cîndva „marele drum imperial" ce lega Anglia de Peninsula Arabică și Extremul Orient; observatorii au dedus că misiunile „Carrington" și „Luce" sînt de fapt complementare, ambele vizînd în fond, jalonarea viitoarei politici a Whitehall-ului la „est de Suez". Dar, dacă lordul Carrington avea de prezentat țărilor pe care le-a vizitat o propunere concretă, respectiv realizarea unui „aranjament" australoasiatic, turneul lui William Luce nu are decât un caracter de sondaj. La Londra a fost remarcată chiar o atmosferă de evidentă circumspecție în legătură cu această misiune. Motivele sunt multiple și nu greu de sesizat. Pe de o parte, călătoria lui Carrington în Extremul Orient a suscitat deja reacții aprinse in rîndul opoziției laburiste și în cercurile de stingă, in general, care au văzut conturîndu-se cu mai multă claritate intenția guvernului Heath de a proceda la o reconsiderare a politicii Marii Britanii la „est de Suez", în sensul menținerii prezenței britanice în zona amintită. Deși formula la „est de Suez", cu rezonanțe din epocă victoriană, nu a fost menționată ca atare (programul cabinetului conservator lăsînd doar să se întrevadă eventualitatea unei asemenea revizuiri), ea este supusă in momentul de față unor tiruri de focuri încrucișate, criticile provenind de pe poziții deosebite și exprimind interese diferite. Sunt numeroși cei care consideră că menținerea strategiei britanice la „est de Suez" este depășită de noile realități mondiale și o etichetează drept o nostalgie absurdă pentru un trecut imperial dispărut. Nu numai laburiștii, dar și unii conservatori atrag atenția că o astfel de politică nu mai corespunde nici actualelor posibilități bugetare ale Marii Britanii, reamintind că unul dintre principalele motive pentru care guvernul Wilson hotărîse retragerea, pînă în 1971, a tuturor trupelor britanice din Golful Persic și din Orientul îndepărtat era și achitarea notei de plată1 pentru întreținerea acstora, care , impunea economiei țării sacrificii prea mari. Conjunctura in care are loc turneul lui William Luce este cu atît mai complicată, cu cit controverselor interne britanice li se adaugă dificultăți serioase legate de menținerea prezenței militare engleze în Golful Persic, ivite în această zonă. Eventualitatea prelungirii termenului de staționare a efectivelor britanice în regiunea „Golfului" readuce în actualitate situația Federației emiratelor, creată aici imediat după ce Wilson anunțase hotărîrea de a evacua forțele engleze din zona de la „est de Suez". La aproape trei ani de la constituirea sa, Federația se zbate într-o criză de profunzime, fără să reprezinte nici pe departe o uniune reală. în condițiile disensiunilor, existente in cadrul ei, sunt prea puține șanse ca emisarul Foreign Office-ului să poată obține acordul deplin ® emirilor și șșicilor locali în privința Prez jutei militare britanice,chiar dacă unii dintre aceștia sunt, din diverse motive, foarte sensibili la doleanțele Londrei. Printre aceștia se află conducătorii din Abu Dhabi, Mascat și Oman — îngrijorați de intensificarea acțiunilor Frontului de Eliberare din Golful Persic — și cei din emiratul Dubai, care nu dispune de o armată proprie. Pe de altă parte, o serie de state din regiunea Golfului Persic (Iran, Arabia Saudită, Kuweit) și-au exprimat opoziția fermă față de prelungirea, după 1971, a prezenței militare britanice. Pe aceeași poziție se situează, de asemenea, R.A.U. și Irakul, care consideră că menținerea trupelor engleze în zona Golfului Persic, este de natură să contribuie la o încordare a atmosferei în Orientul Mijlociu. In aceste condiții, care ar putea, fi rezultatele turneului întreprins de sir Luce ? Este puțin probabil — apreciază observatorii — ca ele să capete pentru adepții strategiei britanice „la est de Suez" va aflarea unui argument. Rămâne de văzut, de asemenea, care vor fi reacțiile’cercurilor ’oficiale de la Londra,după ce" le »va fi prezentat’raportul asupra „misiunii Luce". ■ Sabina BONDOC Semnificațiile unui turneu III Miercuri 16 septembrie 1970 leviti ȘI TOTUȘI SE MAI ÎNTIMPLA NEW YORK. — Și un computer poate să piardă o partidă de șah... Așa s-a și întîmplat săptămîna trecută, cînd două computere de mare capacitate, valorînd fiecare cite 10 milioane de dolari, și-au disputat prima partidă de acest fel din istoria șahului. Protagoniștii, un computer al Universității Columbia din New York, iar celălalt al Universității Alberta din Canada, au jucat „calm", avînd nevoie fiecare de un timp de „gîndire" de la 1 pină la 3 minute pentru fiecare mișcare, în cele din urmă, computerul universității newyorkeze a reușit să cîștige în fața partenerului canadian. DESCOPERIRE ARHEOLOGICA ATENA. O necropolă din epoca miceniană (1240—1170 î. e. n.) a fost recent descoperită în regiunea Tanagra din centrul Greciei. „Cimitirul" conține 32 de morminte, cea mai mare parte dintre ele fiind săpate în rocă de calcar, ca și mai multe urne funerare. ACTIVITATEA VULCANULUI ETNA S-A INTENSIFICAT ROMA. De două zile, vulcanul Etna și-a intensificat activitatea. Din craterul secundar este aruncată la mare înălțime materie incandescentă. Puternice explozii au fost înregistrate și în craterul de nord-est. NOI CAZURI DE HOLERĂ ÎN ISRAEL TEL AVIV. La Tel Aviv s-a anunțat că au fost înregistrate alte 17 noi cazuri de holeră, în Israel, numărul total al celor bolnavi de la declanșarea epidemiei ridicîndu-se la 120. Dintre aceștia numai 42 de bolnavi se află în prezent în spital, ceilalți fiind vindecați. INUNDAȚII BOMBAY. Inundațiile care s-au abătut asupra statului indian Gujarat au distrus în întregime două sate și au provocat moartea a 329 de persoane. TOKIO.— Corespondentul Agerpres, Florea Țuiu, transmite: Savanții japonezi au reușit, pentru prima dată in lume, să fotografieze molecule organice cu dimensiuni de 15— 16 angstromi (1 angstrom este de 10 milioane de ori mai mic decit un milimetru). Profesorii Eiji Suito, Natsu Ueda și Takashi Kobayashi, de la Institutul de cercetări chimice al Universității din Kyoto, au folosit în acest scop un microscop electronic de 100 Kw, reușind să obțină un contrast in jurul atomilor luminoși din molecule prin înlocuirea atomilor de hidrogen cu donna grea. Pînă în prezent au putut fi fotografiate numai molecule cu dimensiuni de minimum 100 de angstromi, în care sunt grupați mii de atomi. Firma japoneză Hitachi în colaborare cu Universitatea din Osaka a construit un microscop care prezintă cel mai înalt voltaj electronic din lume (3.000.000 e. v.) și are o capacitate de a mări de 100.000 ori. El are o înălțime de 12 metri și cîntărește 67 tone. ÎN FOTO . Uriașul microscop care a fost prezentat la cea de-a VI-a conferință internațională pentru microscoape electronice, care s-a desfășurat la Grenoble la sfîrșitul lunii august.