Magyar Élet, 1942. szeptember (4. évfolyam, 190-221. szám)

1942-09-01 / 190. szám

Kedd, 1942. szeptember hó 1. MÁSUK ÉLET Kizák László főhadnagy riportja a keleti frontról• Első mise a romtemplomban (Honvéd haditudósító század. Kizák László főhadnagy.) Messze Muszkaföldön, egy ki­­csíny faluban, huszonkét év után újra megszólalt a­­ harang!... Misére indulnak az emberek. Ma nem munkaszünet van, mint Sztálin uralma alatt, hanem­­ vasárnap, ünnepnap, Isten megszentelt napja. Buszokét éve nem halgattak misét erre az emberek, huszonkét éve, hogy a bolsevisták elvetemült lé­lekkel kifosztották a templomot, elzavarták a pópát és a szovjet nincstelenjeitől elvették az egyet­lent, amit magukénak vallhattak, akihez fohászkodhattak, akiben re­ménykedhettek és vigaszt nyerhet­tek — az Istent... Ma újra hívogat a harang — tömjénillatos misére ... — Ugyan túlzás harangnak nevezni azt a tá­kolmányt, ami a feltépett templom szárnyépületének tetején áll — há­rom kilőtt ágyulövedék üress sárga­rézhüvelye a „harang”. Az öntött, széphangú rézkolosszusokat elvitte a vörös­­ ágyút önteni belőle Isten keresztes vitézei ellen ... De a rézhüvely is szól, szépen szól, Isten­­imádásra hív. A magyar honvéd templomot, papot ad az orosz népnek Különös története van ennek az istentiszteletnek. Amikor a magyar csapatok bevonultak a kis orosz fa­luba, összelőtt templomot találtak itt, amely raktár céljaira szolgált. Üresen állott, térdig érő szemét, gaz takarta padozatát. Félgömb alakú tornyairól bolsevista kezek ledön­­tötték a kettőskeresztet, a jellegze­­tesen orosz stílű templomépület va­kolata lehullott, szárnyépületét orosz gránát tépte fel. Falait az idő megtépázta, a gaz kiverte. Azután, hogy a küzdő csapatok továbbüldözték a vakon menekülő ellenséget és a kis faluba a ma­gyar katonai közigazgatással egye­temben beköltözött a nyugalom, a békés élet, egy magyar tisztnek eszébe jutott: — hívják vissza a fa­lu pópáját, tartson istentiszteletet a lakosságnak ... A régi pópa azon­ban már nem élt, ellenben az öreg sekrestyés tudott arról, hogy a szomszéd községben még él egy gö­rögkeleti pap. Kocsit küldtek a pópáért.­­ A templomot szépen kitisztították A kupolára az egyik magyar baka hajmeresztő tornászás után kitűzte a kettős keresztet. Magyar, német lobogókkal díszítették fel belül a templomot. Bizony, a zászlódísz volt az egyetlen éke a templomnak, gyalulatlan, közönséges asztal volt az oltár, durva pokróc az oltárterí­tő. Még gyertyájuk sem volt a földhözragadt falusiaknak, úgy ad­tunk nekik két darabot. Tépett nyo­morúságában, kopottságában is megőrizte a tempóm hajdani pom­páját, ékességét. Huszonkét esz­­tendő zománca alól kopott freskók villannak elő, lemosolyognak a szen­tély menyezetéről, a boltozatos hatalmas hajó oldalfalairól , aho­vá most türemlik befelé a nép, a jámbor, tépett köntösű falusi asz­­szonyok, csapzott hajú, kócos sza­­kállú, nagybajuszú muzsikák, cifra, „városi” ünneplőbe öltözött ha­risnyák — a kommunizmus a nép­művészetet, a népviseletet is meg­öli — mezítlábas gyerkőcök ... — Buksifejű aprónép, akiket már há­rom napja tanítanak a szülők ke­resztvetésre, imádságra . . . Az első mise 22 év után odakint megszólal a „harang”. Kezdődik a mise. Szavakkal ne­héz leírni azt a meghatottságot, azo­kat az érzéseket, ahogyan az orosz lakosság 22 év után újra az Isten házába lépett. Sírva borult a földre és csókolta a templom padlóját. — Könnyezett az őszszakállú muzsik, sírtak az asszonyok, csak a gyere­kek néztek értetlenül, kerekre tá­­gult szemekkel. Azután a szentélyben megjelenik a pópa. Nincs díszes papi ornátus­­ban, kopott, rojtos, foltos fekete ka­bát van rajta, rongyos az inge, de átszellemült az arca, patakzik ólom­karikás szeméből a könny, amikor letérdel az „oltár” előtt. Nem búg az orgona sem, nem égnek a gyer­tyák, de mindez semmit sem von le­ a pillanat nagyszerűségéből. A pó­pa elsárgult, rojtos imakönyvet vesz elő zsebéből — ez a miseköny­ve s azután halkan imádkozni kezd. Bátortalanul, lassan átveszi az ima szavait a nép is, mind erősebb, oda­ Álruhában, muzsikként bujkált két évtizedig a pópa Sztálin elől Amikor vége lett a szép, felejt­hetetlen istentiszteletnek, elbeszél­gettünk kicsit a pópával. Hatvanéves, szikár ember, szeme­­■árkából még most is könny gördül ki, lepereg ajkáról remegő szakál­lára. Röviden elmondja élettörténe­tét. Titov Martin Jefimovics a ne­ve. Nős. Előbb kántor volt, azután szentelték pappá Voronyezsben — a pravoszlávoknál könnyen megy ez, nem kell hozzá főiskolai vég­zettség. — Azután jött a nagy összeom­lás! — meséli tovább remegő han­gon. — Jöttek az istentelenek, a kommunisták. Feldúlták a templo­mot, kifosztották. — Elvitték az aranykelyheket, ikonokat, a szent, képeknek kiszúrták a szemét, ösz­­szetépték a misekönyveket, a bib­liát, meggyalázták, elégették a papi ruhákat . .. Engem pedig elkerget­tek, elűztek. . Azt mondták, ha vissza merek jönni, kivégeznek. A Kaukázusba mentem, a Fekete-ten­ger mellé. Két évig Batumban él­tem . . . Jártam a környéki falva­kat és ahol templom volt, miséztem. A nép tartott el ... De innen is to­­vábbütött Sztálin véres uralma.... Visszatértem szülőfalumba Jablov­­novsba lerongyolódva, összetörve.... — s itt békén hagyták a vörösök? — kérdezzük az öreg pópától. — Békén, mert álruhában búj­­káltam . . . Teheneket őriztem és közönséges muzsikként éltem . . . Ha tudták volna, hogy pap vagyok, — kivégeztek volna, mint sok tár­­almat .... A politikai biztosok, a bizalmi embereik uszították a népet és vad vérfürdőket rendeztek. — A nép nem mert moccanni sem, csak titokban imádkozott ,bár visszatérne a régi istenfélő idő. Sokat szenved­tünk, tűrtünk, nékülöztünk, mert az istentelenek uralma csak a veze­tőknek, zsidóknak jelenthetett zsí­ros jólétet . . . „Hittünk abban, hogy vége lesz Sztálin uralmának“ — Hittek abban, hogy egyszer megszűnik Sztálin uralma? — Mi ,idősebbek hittünk... És ezt a hitet tartottuk a népben is. — Mikor nem látta senki, összegyűl­tünk valamelyik házban s az ikon előtt házimisét tartottam . .. Ilyen­kor előkerült valahonnan a biblia is ... De a fiatalabb korosztály, a gyerekek, azok nem jöttek. De nem is csoda. A tanítók mindennap arra oktatták őket: nincs Isten, a jólé­tet, az emberi bodogságot csak a bolsevizmus hozza meg .. . Ha va­lamelyik gyermekre édesanyja kis láncocskán keresztet akasztott, le­tépték róla és megverték. A szülők az első időben még tanították imád­ságra, istenfélelemre gyermekeiket. Ennek ellensúlyozására a tanítók arra intették a gyermekeket: ne higyjetek és ne engedelmeskedjetek a szülőknek, mert elbuktatják őket, ha hisznek Istenben . . . A magyar tisztek villásreggelire hívták meg az öreg pópát. Bárány­pörköltre. Szegény elcsigázott öreg ember mohón látott a rég nem lá­tott finomsághoz. És könnyes szem­mel köszönte meg a cigarettát . . . Azután menekülteket, asszonyokt. Pannónia Kávéházban ma és minden este a fővárosból jól ismert Szilassy Kató magyar nótaénekesnő varázsol aranyos jókedvet hangulatos zenekar élén Minden szombaton, vasárnap és ünnepnapokon tánc a külön teremben 3 adóbb lesz az ének és nemsokára magasan szárnyal az ima s vala­­hol Oroszországban 22 év után újra alázatos lélekkel, meleg, Krisztusra­­vágyó szívvel dicsérik az Urat! — Gospodin pomiluj! . . . A törött ablakokon aranyzuhatag ömlik be, Isten napja, mintha csak napsugárból szőtt glóriát vonna az egybegyűltek feje köré . . . A kassai sört továbbra is a régi jó minőségben de új helyiségben, Kazinczy­ utca 21. szám alatt, teljesen újonnan felszerelt sörraktár és sörfejtő üzemünkben hozzuk forgalomba. KOPPÁNDI FERENC Telefon 21-11 SOMOGYI KÁROLY

Next