Magyar Jövő, 1940. április-június (22. évfolyam, 73-146. szám)
1940-04-02 / 73. szám
2 tességtudóan, hangos panaszszó nélkül teljesítette fontos feladatát. Talán ez is oka volt annak, hogy nem látták meg a legfőbb illetékesek azt, hogy milyen heroikus munkát kellett végezni az üzletvezetőségek tisztikarának, üzletigazgatóól kezdve az irodasegédtisztig, hogy milyen terhes szolgálat jutott osztályrészül állomásfőnöktől, forgalmi tiszttől kezdve a mozdonyvezetőn, kalauzon, fékezőn keresztül 3©fez ■ a vasúti pályaőrig és pályáinunkásig, hogy milyen idegmegfeszítő módon kellett racionalizálni a munkát a műhelyekben, hogy a csökkentett mérnöki és munkás létszám mellett minél nagyobb legyen a produkció. Hosszú esztendőkön át szinte külön adót, külön robotot teljesített a vasúti személyzet minden tagja, tisztviselő, segédtiszt és munkás egyaránt és a fizetett adójukon kívül ezzel a megfeszített munkával teljesített különadóval járultak hozzá ahhoz, hogy Magyarország gazdaságilag, állampénzügyileg megerősödjék. És még, ha a vasútügyek legfőbb intézői akkortájban legalább azt megtették volna, hogy azt az igazán minimálisnak hagyott normálstátust betartották volna! Azonban esztendőkön át — írásban és szóban nem egyszer hívtuk fel erre az illetékes miniszter figyelmét — a normálstátus sem volt meg a vasútnál. Ezer segédtiszt és ezer altiszt fizetését spórolták meg esztendőkön át azzal, hogy nem alkalmaztak annyi segédtisztet és altisztet, mint amennyit a lecsökkentett státus előírt- Természetesen ezeknek a hiányzó segédtiszteknek és altiszteknek a munkáját is a többi meglévő segédtiszt és altiszt vállára kellett áthárítani. S ugyanakkor történt ez, amikor Magyarországon a fiatalság számára a legnagyobb probléma volt a kenyérhez, álláshoz jutás. Készületlenül találta a vasutat a felvidéki részek felszabadulása. Jöttek az új vasútvonalak, meggyarapodott a forgalom, a vasút vezetősége igazán jóakarattal átvett a cseh vasutaktól mindenkit, akit átvehetett és az eredmény mégis az, amit Angyay Hubert államtitkár panaszol, hogy minden vasutasra most a régi megigazített munkával szemben is újabb munkatömeget voltak kénytelenek ráárítani. Mert hisztik azt a munkát, amit 1934—35-ben 73 vasutas végett és most 62 vasutasnak kell elvégeznie. Ezért van az, hogy mindenfajta személyzetétől, tisztviselőtől, segédtiszttől, altiszttől, munkástól egyaránt még fokozottabb munkateljesítményt kénytelen követelni a vasút. A közönség, a törvényhozók is csak azt tudják és azt várják, hogy a személyvonatok pontosan közlekedjenek, hogy az áruszállítás késedelem nélkül történjék, de sajnos, nem igen gondol senki arra, hogy milyen munkába kerül ennek a kis vasúti személyzetnek, hogy a közönség nagy igényességét kielégítse. Álgyay-Hubert Pál államtitkárnak igazán rendkívül nagy érdeme, hogy nyilvánosságra hozott adataival a közönség elé tárta, hogy milyen rendkívüli munkateljesítmény az, amellyel a vasúti személyzet hozzájárul az ország rendjéhez, gazdasági és pénzügyi fejlődéséhez. Azonban, ha nem is ilyen hivatott helyről és nem is ilyen szakszerűen, de elismerést még itt-ott kapott a vasutas. De ez nem elég. Most különösen. Amikor ilyen hivatott hely megállapítja, hogy a vasút létszámát lényegesen szaporítani kell, akkor minden illetékes tényezőnek rajta is kell lenni, hogy az államtitkár jó szándéka és akarata elől elháruljon minden akadály. Közérdek, hogy a létszám tetemes szaporításával emberibb sors jusson a vasutasnik hogy ha már fizetése nem mentesíti azoktól a gondoktól, amelyek minden vasutas családot megülnek, legalább az a munkateljesítmény, amit, tőle megkívánnak, ne legyen több, mint amennyit a normális embe elbír s ne legyen olyan, amely időnek előtt elszívja erőiket s időnek előtte rokkant, elhasznált emberekké teszi őket. Olyan hírek járnak, hogy a vasút igazgatását átszervezni készül a kormány. A központi igazgatás kerülne a tervek szerint háttérbe, végre nagyobb jog és hatáskört kívánnak adni az üzletigazgatóságoknak, a legfőbb vezetést pedig a kereskedelmi minisztérium akarja önmagának az eddiginél teljesebb mértékben fenntartani. Arról van szó, hogy Álgyay-Hubert Pál államtitkár lenne az átszervezett vasút és közlekedésügyi igazgatás legfőbb feje. Az az előadás, amit Álgyay- Hubert Pál államtitkár az elmúlt szombaton tartott, világosan mutatja, hogy szerencsésebb, megfelelőbb kézbe a közlekedéspolitika igazgatását igazán nem lehetne tenni, mint az ő kezébe, aki nemcsak alapos ismerője a közlekedésügynek, hanem, mint előadása mutatja, tele van józan, reális, országfejlesztő tervekkelés gondolatokkal. Azonban még ennél is örvendetesebb az, hogy — amint mindaz, amit a vasút létszámáról olyan bátran és őszintén elmondott, igazol, — Álgyay-Hubert Pál államtitkár nemcsak a legkitűnőbb közlekedéspolitikai szakember, hanem ember is, szociálisan, emberségesen, megértően gondolkozó ember, aki a vasútban nemcsak technikát, nemcsak pénzügyi szempontból elbírált számoszlopokat lát, hanem meglátja mindezek mögött az embert, a vasutast, amelyeknek a ma hiányzó nagylétszámú személyzet munkáját el kell végeznie a maga reáeső terhes munkája mellett és aki ezen az áldatlan állapoton segíteni akar. Jöjjön hát gyorsan és segítsen. Mert a gyors segítés egyaránt szociális, nemzeti és honvédelmi feladat és kötelesség. VAGYÁPJÖVÖ Kedd, imér! április hón. (Folytatás az 1-ső oldalról.) nem annak a nagy rendezésnek szempontjából kell megítélnünk, amellyel állandó békét, virágzó fejlődésre való lehetőséget és megelégedettséget kívánunk a nemzeteknek teremteni. — Aki ebben részt akar venni — és többé-kevésbé a maga nagy vagy kis körében mindenkinek részt kell vennie —, el kell telve lennie bizonyos hivatástudattal és kötelességérzettel. Ilyen hivatástudatok emelhetnek nemzeteket a mindennapiság gondjai fölé. A mi hivatástudatunk magában foglalja nemzetünk megerősítésének kötelességét a Földnek ezen a táján, amely természetünk szerint való, magában foglalja európai kötelességünket, a századokat változatlan erővel átélt szentistváni gondolat értelmében és magában foglalja változatlanul hívően kereszténységünket. A Szentatya bensőséges érdeklődése hazánk minden fontos kérdése iránt . És ezért, minden magyar embernek mindenkor élmény, de különösen élmény annak, aki a nemzet képviseletének felelősségét érzi, ha Rómába mehet és a Pápa Őszentsége előtti megjelenhet. Amidőn átadtam Őszentségének Főméltóságú Urunk tiszteletteljes üdvözletét és a Főméltóságú Asszony hódolatát, mély meghatottsággal töltött el a Szentatyának irántunk, nemzetünk és hazánk iránt érzett őszinte szeretete, a magyar szentek iránti érzéseinek élénksége és hazánk minden fontos kérdése iránt való bensőséges és élénk érdeklődése. Nagy szó ez egy kis ország számára a mai idők nagy problémái és gondjai közepette. A Szentatya látogatásomkor áldását adta hazánkra és minden fiára. Élén,’ érdeklődéssel viseltetik mindenféle problémánk iránt Maglione bíboros államtitkár is, akivelnagyon örültem eszmecserét folytathatni. Teleki miniszterelnök : Magyarország Jugoszláviába! Jó és baráti viszonyt tart fenn Belgrád, április 1. Teleki Pál gróf miniszterelnök Triesztből Budapestre utaztában átutazott Ljubljanán. Az állomáson az újságírók várták a miniszterelnököt, aki azonban semmiféle politikai nyilatkozatot nem akart adni Olaszország útjáról. Arra a kérdésre, mi a véleménye a magyar-jugoszláv viszony alakulásáról, így válaszolt: — Magyarország Jugoszláviával jó és barát viszonyt tart fenn. A mi barátságunk reális tényeken alapszik. Meg vagyok róla győződve, hogy kapcsolataink még javaini fognak, mint hogy közös érdekeink vaníliak, a béke fenntartása és a háborún kívül való maradás terén. (MTI) Chamberlain ma jelenti be az ostromzár megszigorítását London, április 1. Imák Németország ostromzárát sző- A hétfői lapokban hír jelent meg, íresebb alapokra fektetik, amely szerint a szövetséges halál- 1 A Reuter-iroda ezzel kapcsolatban Arnóton a VII hadtest utászai mentik a jószágokat A csónakban Pártay Tivadar tanító,Frisch Oszkár felvétele.) megjegyzi, hogy szó sem lehet arról, hogy Anglia a semleges vizekre is benyomuljon és ezeken a vizeken ellenőrző szolgálatot állítson fel. Lehetséges hogy hamarosan nagyobb mértékben megszigorítják az ostromzárat Az idevonatkozó részletes tervek azonban a szövetségesek főhaditanácsának beszéden vannak, de azokat nem hozzák nyilvánosságra. (MTI) Londonbóljelentik: Az alsóház kedden tartja első ülését a húsvéti szünet után. Chamberlain miniszterelnök ezen az ülésen jelenti be a szövetségesek blokádjának megszigorítását, amelyet a fraancia-angol legfelsőbb haditanács a múlt héten határozott el. „ . . . Ez a terv közelről érinti Németország valamennyi szomszédját és ezzel áll kapcsolatban a délkeleteurópai államokban székelő angol követek londoni tanácskozása is Halifax lord külügyminiszterrel. Csáky külügyminiszter előadása a külpolitikai gondolkodásról Budapest, április 1. Hétfőn délelőtt nyitotta meg a VI. Közigazgatási Továbbképző Tanfolyamot Keresztes-Fischer Ferenc belügyminiszter, aki bejelentette, hogy a tanfolyam anyagául a külügyi igazgatás és a nemzetközi kapcsolatok minden ágát tűzték ki. Csáky István gróf fejtette azután ki, hogy a külpolitikai gondolkodás alapjait semmiféle spekulatív rendszerben nem lehet megtalálni., A külpolitikai gondolkodásnak a valóság talaján kell felépülnie. Ehhez kettőre van szükség: a külügyi igazgatásra vonatkozó pozitív ismeretek nagy sokaságára és külpolitikai gondolkodásra, a külpolitikai tájékozódásra. Magyarország -nak legalább „európai szem határral“ kell gondolkodnia. Ez különben Teleki Pál gróf miniszterelnöknek, az egyetemi tanárnak, mint a nol.Jkai földrajz kiváló művelőjének évtizedes tanítása. A szomszéd államokkal a mindennapi élet ezer szála költi össze hazánkat. Részletes ismeretre van szükségünk, elsősorban nyelvismeretre, a külföldi viszonyok bizonyos fokú tájékozottságaim, hogy európai módon tudjunk gondolkozni. Teleki Mihály földmívelési miniszter és Jaross Andor — titkos tanácsosok Budapest, április 1. — Magyarország kormányzója a miniszterelnök előterjesztésére vitéz széki Teleki Mihály gróf földmvelésügyi miniszter, országgyűlési képviselőnek''és vitéz nemesmiti Jaross Andor tárcanélküli miniszternek, akit ettől az állásától saját kérelmére felmentettek, a m. kir. titkos tanácsosi méltóságot adományozta. KÖZGAZDASÁG GABONAPIAC Az irányzat tartott s a forgalma hétfőn is csendes volt a készárupiacon. Az árkormánybiztos rendeletére a rozs árát 15, rák, árpáét 29, zab árát 20 fillérrel emelték. Viszont a tengeri árát 5 fillérrel leszállították. A búza ára változatlan maradt. A különfélék piacán igen szilárd a köles, emelkedett még a fehérbárcás lucerna ára is. CHICAGÓI TERMÉNYTŐZSDE Csikágói zárlat pengőben, maksában: Búza 13.33 1.119 13.16. tengeri 7.70 7.86 7,92 zab 9,76 8,69 7.94 rozs 9.05 9.22 9.32