Miskolc, 1878 (3. évfolyam, 5-96. szám)

1878-05-23 / 41. szám

MISKOLC, 1878. május 23. 250.—41. szám. HARMADIK ÉVFOLYAM. «i. , .. . lg Előfizetési díj: Ü­IjNegyedévre 1.50 kiv ■jf Félévre ... 3 ft. ^J|Egész évre 6 Megjelen PjEminden csütörtökön^ w· és vasárnapon ej. ’‹}­yi. ere ‘=®?£<£^=* <gp MISKOLC. Helyi értékeket képviselő, ipar, kereskedelmi, tardászati és ismeretterjesztő kézig. Szerkesztőségi iroda: Széchenyi­ utca 757. sz., dr. Bódogh-féle ház. Egress szám­ára 7 sor. Kiadói iroda: gí^#^=6(5=® S=51^g.Í L Hirdetési díj: JgNégyhasábos petit sor 5 kr. Többszöri­ hirdetésnél olcsóbb.^ Bélyegdíj 30 kr. $]­|^Éves hirdetés 70 írtj' - ■ -. í:-" "* -■h-' Széchenyi-tér 749. szám. Kraudy-féle ház. Miskolc, 1378. május 20. Lapunk legközelebbi számában bámu­latunkat fejeztük ki, hogy a városi szer­vezkedés nagy fontosságú művelete felett, bár oly közelben áll az előttünk, alig hang­zik el egy-két rövid észrevétel, — de érdemleges nézetek fejtegetése, elvek beha­tóbb meghányás-vetése, egyáltalán nem történik. — Alig fejeztük ki bámulatunkat, e méltán csodálatraméltó közöny vagy meg­nyugvás felett: ime nagy örömünkre megszólal városunk egyik képviselője, még pedig egyik­­olyan képviselője a­kit sem tapasztalás, sem figyelmes szemlélődés, sem éles belátás és tehetség tekintetében nem előz meg nálunk senki. Szívesen nyitunk tért — mint azt már ki is jelentettük —­ bárkinek is lapunkban, de Bizony Tamás külön véleményének a nagy­közönség eléhozatalába­n valódi hasznot látunk, s azért, melegen ajánljuk is azt olvasóinknak figyelmébe. Külön javaslat. Miskolc város tisztikara jövőbeni szervezésére nézve, szemben az eddigi szervezettel és szemben az albizottsági véleménynyel Polgármester a törvényekben, szervezeti munkálatban s tiszti utasításban körülírt felelősség, felügyeleti s ellenőrzési joggal s kötelességgel, — egyúttal árvaszék­i elnök. Albizottsági javaslat 1500 írt, külön vélemény 1500 frt. Első tanácsnok vagy alpolgármester, egyszersmind az igazságügyminiszter által kine­vezendő békebíró, — gyakorolja a községi bírás­kodást is, — lenne még a polgármester helyettese. — Azonban apróbb teendőit, — milyenek a gazdaságiak — közvetlenül végezné. Az újoncozást teljesítené a főjegyző. A katona szállásolási ügyek átmennének a rendőrséghez. Mint békebiró­s községi birók, az adatnék egy tollnok rendes irnoki fizetéssel, a minő jelenleg is van a községi bírás­kodást vezető tanácsnokok mellett. Ezen állásnak ily munkakörrel jövendőre is fenntartása indokolva van a következők által: A polgármestert, a­kinek számos teendőin felül hivatalos állásából kifolyó kötelessége, a városháznál jelentkező folyamodókat, kisebb s nagyobb rangú hivatalos látogatásokat fogadni, felmerülő esetekben sürgősen intézkedni, aláírá­sokat teljesíteni a dolog természete szerint, csak oly hivatalnok helyettesítheti, ki mindig a város­házánál foglalkozik, — tehát ezt nem teheti szakaszszal ellátott tanácsnok, kinek különösen adóösszeírások alkalmával, heteken át a városházán kívül kell foglalkoznia. A polgármestertől nem követelhető, hogy folytonosan jelen legyen a városházán, mivel felügyelete s ellenőrzési kötelességénél fogva számtalanszor a városházán kívül is van foglal­kozása. De megyei gyűléseken, választmányi üléseken, városi közgyűléseken stb. kelletvén elnökölnie, sokszor jön azon kényszerűségbe, hogy egyik kötelessége teljesítésével más kötelességét kell elmulasztania. A békebíróság felállítását különösen mellőz­­hetlennek tünteti fel azon körülmény, hogy a Miskolcon túlnyomó számban létező iparos és kereskedői osztály aprólékos peres ügyei ellátá­sára a járásbíróság távolról sem elengedő. A községi bíráskodás is csak akkor felelend meg teljesen feladatának, ha békebírósággal lesz összekötve. Nagy mulasztás lenne tehát elejteni, a bé­kebírói intézményt, melynek nagy jelentőségét jelzi azon tapasztalat is, hogy Borsod megye minden járásában egy szolgabiró ruháztatott fel a békebirói tiszttel. Miskolc mint mely a megyének egy jelen­tékeny járásnak mondható része sem maradhat ezen intézmény nélkül, pedig ha most elejtetnék, hat éven át alig lenne mód és alkalom e hibát helyrehozni. Most ezt nagy áldozat nélkül tehető, sőt csak így lehet a közigazgatási teendőket is helye­sebben beosztva ellátni. Ezen okoknál fogva alulírott az alpolgár­mesteri állást összekötve békebíróság­­gal fentartandónak véli, és pedig mivel a név úgy sem lényeges kellék, a megszokott néven látná meghagyandónak. Díjazására mint a múltban úgy a jelenben is javaslatba hozatik­: Külön vélemény 900 frt, fizetési több­let 900 frt. Megjegyeztetik miként ezen hivatal fizetése az alább indokolandó megtakarí­tások folytán a pénztárra uj terhet nem hárítana. Főjegyző: Eddigi teendőid felül megbízva lenne az ujoncozással,­­ az árvaszéknek ülnöke, szükség esetén helyettes elnöke lenne. Az albizottság által is ekként javasolt mun­kakör, nem haladná felül az ezen hivatal által meg­hívható teendőket. A főjegyző lévén főnöke kü­lönben is az irodának akként lehetne rendelkez­nie, hogy újoncozás idején az irnoki személyzet annak teendőit is megbízná a nélkül, hogy dij­­nokkal kellene szaporítani. Eddigi fizetése volt 800 frt. Az albizottság javasol 1000 frtot. Mindazáltal a szaporodott munkához képest is, alulírott elegendőnek vél 900 frtot. Albizottsági javaslat 1000 frt, külön vélemény 900 frt megtakarítás 100 frt. Árvaszéki ülnök és rendes előadó (uj­­állomás). Ennek szervezését a gyámhatósági tör­vényekben az árvaszékekre szabott kötelességek, s a miskolci árvák elhanyagolt állapota mellőz­­hetlennek tüntetik fel. Ezen állomáshoz kellene még kötni a ha­gyatéki tárgyalások vezetését, mely munkakör talán illőbben is sorozható ezen hivatal körébe, mint az inkább kezelési teendőkkel foglalkozó közgyáméba. S ezen két foglalkozás annyira is igénybe venné minden idejét, hogy ha az árva ügyet jó rendbe kívánjuk hozni, úgy ennek több munkakört nem adhatunk. Erre elég megemlí­teni csak annyit, hogy a miskolci árvák száma meghaladhatja a 2000-et is, a nagyon elhanya­golt állapotban vannak jelenleg. Fizetése lenne. Albizottsági javaslat 800 frt, külön vélemény 800 frt. Pénztárnak eddigi fizetése volt 900 frt az albizottság felemelendőnek vélt 1000 frtra alólirott is helyesli, tekintettel azon súlyos fele­lősséggel járó munka­halmazra mit a többnagű állami és városi pénztárak kezelése, a az újabb adótörvények megkívánnak. Albizottsági javaslat 1000 frt, külön vélemény 1000 frt. Főkapitány. Úgy állásának tekintélye, mint halmozott munkaköre javaslatba hozott 1000 frt fizetését eléggé indokolják. Albizottsági javaslat 1000 frt, külön vélemény 1000 frt. Tanácsnokok. Az albizottság az eddigi négy tanácsnok helyett hármat hozott javaslatba, s a várost három szakaszra véli osztandónak, ha­bár az sem teljesen biztos, hogy három egyén megfelelhet-e a számos teendőknek, különösen az adó­összeírások idejében kevés időre szorított összeírás és kivetés munkáját tekintve. De az kétségtelen, hogy ezen a tanácsnok közzett egyet még a polgármester helyettesítésével is felruházni merőben képtelenség. Ez indította alalk­ottat arra, hogy az alpolgármesteri állás fentartását is javasolja. Egyenlő munkakörük lévén tehát, a fizetés­nek is egyenlőnek kell lenni. És pedig tekintettel arra, hogy a hagyaté­kok leltározásánál törvény szerint is díjakra tarthatnak igényt, tekintettel továbbá arra, hogy ezen állomásokra ezentúl is alig fognak diploma­tikus egyének vállalkozni, alulírt elengedőnek vélne 100 frt javítást. A 3 tanácsnok fizetése tehát tenne 1800 frtot és így az albizottságnak 2200 frtot tevő javaslatával szemben megtakaríttatnék 400 frt. Albizottsági javaslat 2200 frt, külön vélemény 1800 frt, megtakarítás 400 frt. Tiszti ügyésznek, tekintettel arra, hogy magán­ügyeket is folytat, a jelenlenlegi fizetését alulírott elegendőnek véli. Albizottsági javaslat 500 frt, külön vélemény 400 frt, megtakarítás 100 frt. Közgyám. Ezen állás fenntartását a gyám­­hatósági törvény szükségessé teszi s elegendő teendőkkel is ruházza fel, jelesül: árvák nyilván­tartása, irattár rendezése, az előadandó ügydara­bok felszerelése stb. Az albizottság még a tárgyalások vezetését is rá akarja ruházni, azonban ezen munkakör inkább az árvaügyi előadóéba lenne beosztandó, kitől e tekintetben jogosabban meg lehet a nagyobb képzettséget várni, és ki ezen terv szerint nem leendvén békebíró, arra rá is érne. Ezen egyénnek foglalkozása e szerint inkább csak kezelési leendvén, neki tanácsnoki fizetés elegendő. Albizottsági javaslat 700 frt, külön vélemény 600 frt, megtakarítás 100 frt. Alj­egyző. Ezen állomás jelenleg 500 frt fizetéssel van ellátva. Jövőre, tekintettel számos teendőire, a tanács jegyzőkönyvei nagy­ halmazára, tekintettel arra, hogy ő az iparügy­i előadó és árvaszéki ülnök is,­­ az albizottság által javasolt 100 frt fiz­etés javítás indokoltnak tűnik fel. Albizottsági vélemény 600 frt, külön vélemény 600 frt. Ellenőr, vagyis inkább alpénztárnok fizetése, tekintettel arra, hogy a napi bevételeket ő szedi be, — az albizottság által helyesen terveztetik. Albizottsági javaslat 700 frt, külön vélemény 700 frt. Számvevő fizetése — noha teendői a kór-

Next