Miskolczi Napló, 1910. január (10. évfolyam, 1. szám)

1910-01-01 / 1. szám

V 2 nagyvárosi jelentőségünk. — Hiába szépítgetjük, az az oka minden bajunknak, minden szel­lemi és anyagi tespedésünknek, hogy értéktelen elemek törnek maguknak utat a dolgokat intéző testületekbe s akik ezt a tü­lekedést megakadályozhatnák, nincs szavuk és kezük hozzá. Milyen máskép festene a mi városunk,­­ ha azok a köz­életi és társadalmi kitűnőségek, akik igazán méltók arra, hogy irányítsák és vezessék minden ügyünket, erős kézzel elzavar­nák a hozzájuk dörgölődző akar­­nokokat, olyan munkatársak után néznének, akik tudnak is dol­gozni. Aztán társadalmunknak volna annyi erkölcsi ereje, hogy új szilárd alapra fektesse egész vidéki életünket. A haladó idő talán meghozza ezt az egészséges gyökeres át­alakulást is. Az uj év legalább kínálja a szép reményeket. És mi kíván­juk, hogy ezek a szép új remé­nyek minden téren valósuljanak. Hozza el az uj esztendő min­denkinek, egyesnek és összesség­nek azt, ami szivének, lelkének legkedvesebb! Egy indítvány (vita-estélyek rendezése iránt.) Irta : Hevesbáthory László. Miskolcz, dec. 81. Van az ország legészakibb részén egy 16—18000 főnyi lakossággal bíró kis városka, mely néhány száz főnyi intelligenciájával nemcsak véd­­bástyája, erős vára a magyarságnak a nemzetiségek között, hanem egy országrésznek szellemi centruma, valóságos Athén­­ja. A városka kicsiny volta dacára is három főiskolának és 7 középiskolá­nak ad otthont, nem csoda tehát, ha oly szellemi erők tömörölnek benne, melyek együttesen hatalmas erkölcsi és szellemi tőkét képezve, gazdag termést adnak. Hiába volna azonban intelligenciája nagyszámú, nagytudású, ha e szel­lemi tőke gyümölcsei csupán az is­kolákban volnának élvezhetők. Van azonban ennek az intelligenciának egy néhány oly szép tulajdonsága,­­ mely tudásuk, szellemi tőkéjük érté­­l­mét megsokszorozva, mindenkinek­­ hozzáférhetővé teszi. És­pedig : a vállalkozási szellem, agilitás, jóakarat. Nem elég, hogy szellemi kincsü­ket, tudásukat 3-4 közművelődési kör keretében teszik hozzáférhetővé a nagyközönségnek felolvasások, szabad előadások, társadalmi kurzu­sok útján, hanem újabban egy na­gyon kitűnő módot találtak arra, hogy a fontosabb közéleti thémákat behatóbban, több oldalról világítsák és ismertessék meg. Néhány héttel ezelőtt ugyanis az intelligens társadalomnak úgyneve­zett „eréme“ ja elhatározta, hogy függetlenül minden társadalmi, egye­sületi, felekezeti vagy hivatali kor­látoktól, vita-estélyeket rendez, melyeken a politikai, közgazdasági, társadalmi, szóval a közélet minden fontosabb tárgyáról beható megbe­széléseket, szabad értekezést fog rendszeresíteni. E vita-estélyeken tevőleges és hallgatólagos részt vesz az intelli­gens társadalom minden rétege. A jogakadémiai, theológiai, gymna­­ssiumi, képezdei, polgári iskolák ta­nárai, papok, orvosok, ügyvédek, állami, megyei, városi, magántiszt­viselők, iparosok, kereskedők, a tőke képviselői. Hogy milyen t­émák kerülnek napirendre, csak néhányat jelzek . Az önálló bank kérdése, a kész­fizetések felvétele, a magyar köz­­igazgatás előnyei és hiányai, a ma­gyar közigazgatás összehasonlítása az angol, francia és porosz közigaz­gatással stb. stb. Már most tessék elképzelni egy­­egy oly vitaestély hasznát, ahol a közigazgatás és állami élet oly kiváló elméleti tudósai, mint dr. Eseky István, dr. Ráz Mihály szálla­nak szembe a gyakorlati élet em­bereivel, a vitában személyesen részt vevő alispánnal, árvaszéki elnökkel. Ahol az állami, politikai, közigazga­tási kérdések elméletének legkivá­lóbb tudósai, országszerte elismert kapacitásai mutatnak rá a vármegye és város aktív emberei, az alispán főjegyző, aljegyzők, tiszti ügyész, árvaszéki elnök, polgármester, tanács­­nokok, megyei és városi bizottsági tagok előtt állami és közigazgatási szervezetünk hiányaira és azok orvoslásának módozataira. Vagy ahol igazságszolgáltatási, pénzügyi, jogi kérdésekben a jog­akadémia ország­hírű, sőt a külföldön is ismert, becsült nagyindúan tanárai szállnak vitára az ügyvédi kar, pénz­intézetek, igazságügyi és pénzügyi hivatalok legkiválóbb képviselőivel. Kiszámíthatatlan az ily vitatkozá­sok haszna. Hiszen régi igazság az, hogy a vitatkozás az ész és tudás köszörvköve. Amidőn az elméleti és gyakorlati élet emberei összemérik tudásuk, kutatásaik, tanulmányaik, tapaszta­lásaik fegyvereit, oly harcjáték ez, mely értékes tanulságokkal jár. A gyakorlati élet emberei elméleti is­mereteiket gyarapítják, meglátják saját ténykedésük f­olytonossági hiá­nyait, megtalálják azok orvoslási módját. Az elméleti élet emberei pedig megismerik elméleteik gya­korlati értékének hasznát, súlyát, mit igazol azokból az élet. S amennyiben a vitatkozó felek mind nagytudású, nagy tapasztalat­tal bíró egyének, s amennyiben, aki akár mint előadó, akár m­int a vitában felszólaló résztvenni akar, feltétlenül készülnie kell az előre meghatározott vita tárgyra,­­ ami ismét nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az amúgy is nagytudású és képzett­ségű ember még mélyebben hatoljon a théma mélyére, még szélesebb körű tanulmányokat folytasson. A vitaestélyeken hallgatólagos részt vevő közönségnek pedig nem-­­ csak egy-egy nagyszerű szellemi tűzijátékban van része gyönyörköd­hetni, hanem műveltsége, tudása, elméleti és gyakorlati ismeretei sok­oldalúig, szinte észrevétlenül emel­kednek, gyarapodnak. De főként két óriási haszonnal is jár e vita­estélyek hallgatása. Először is a közé­rt legfontosabb problémáiról helyes ismereteket szerez. Másodszor pedig megtanul a komoly (s éppen ezért csak exkluzíve ismert) thémák iránt érdeklődni, azokkal foglalkozni. Megmérhetetlen haszon ez a mai könnyelmű, felületes és csupán szenzációkat hajszoló korban, amikor Stein­heim­é, Haverda Mariska sorsa, egy-egy frivol színdarab jobban jobban f­glalkoztatja az úgynevezett ,intelligens a társadalomnak a zömét, mint az, hogy miért előnyös az ön­álló bank, mi haszonnal, vagy kárral járna a készfizetések fölvétele, mik a hibái, fogyatkozásai a közigazga­tási, állami szervezetünknek, miké­pen kellene ezeken segíteni, miképen lehetne szanálni politikai, társadalmi, közgazdasági életünk bajait . . . Kevés, aránylag nagyon kevés emberünk van, aki szakszerűen ké­pes e thémáról csak beszélni is. S ha esetleg akarnának is,­­ nincsenek akik meghallgatnák őket, nincs rá mód, hogy ahol ismereteiket hozzá­férhetővé tennék. Miskolcz városnak és Borsod vár­­megyének sajnos, nincsenek főiskolái, amelyek a nagyobb elméleti tudás­nak mintegy tűzhelyei lennének. De mindazonáltal vannak oly férfiai, akik mindennemű társadalmi, poli­tikai, közgazdasági, egyszóval a köz­életi kérdések minden ágazatában mély és értékes ismeretekkel bírnak. Az állami, közigazgatási hivata­lokban, az orvosi, ügyvédi karban, az­ egyházakban, tanintézetekben, kereskedelmi, ipa­r. testületekben, pénzintézetekben oly szellemi tőkék vannak együtt, melyeket, ha kon­centrálnának,­­ együttesen a köz­művelődést hatalmas léptekkel vin­nék előbbre. Van egyesület, mely erre hivatva volna — a Borsod­­miskolczi Közművelődési Egyesület, — amely nagyjából egyesíti ezen szellemi tőkét — számszerűleg. De csak számszerűleg, papiroson! Mert e szellemi tőke jelenleg csak holt tőke. Olyanforma, mint egy szoba­tudósé, akinek hatalmas tudása, lángelméje csak egy kicsi szűk körben világít. De ha azt a munkát végezné is, amelyet egy időben, néhány évvel ezelőtt oly lelkesedéssel, oly ambí­cióval (és oly szalmatűzzel) végzett, akkor sem kamatoztatja értékéhez képest, a benne rejlő szellemi t­őkét. Nem elég az, ha felolvasó és zeneestélyeket rendez, melyeken a­­rt igazán szép ódáját. Ezután a Szózatot énekelte el az énekkar. Majd Fejes István és Tótpápay Soma teológusok olvasták fel alkalmi köl­­­teményeiket és Székelyhidy főgiim­­­náziumi nyolcadik osztálybeli tanuló szavalta el a Tompa Mihály első pályadíjjal koszorúzott magasztos ódáját. Végül az éneklőkar énekelte el azt a szép könyörgést, melyet­ Erdélyi János tanár a Norma egyik­­ szép részére alkalmazva irt. Ez az ünnepély iskolai ünnepély­ volt, de nem egészen zártkörű. A második ünnepély, melyen részt vettem, 1859. december 30 án volt Széphalmon a Kazinczy Ferenc sír­jánál. Akkor már igazán .Megren­dült a Sátorhegy orma.* Feljegyzé­sem szerint legalább 5000 magyar zarándokolt el akkor a nemzet egyik szent sírjához. A hosszú szekérsor eleje már Széphalomhoz ért, mikor este vége még nem jött ki Sátoralja-­­ Tujhely házai közöl. Sennyei báró rövid, de szívreható,­­ beszédet mondott. Az agg Kálniczky­­ András kovácsvágási református lel­­­kész rövid imádságában kifejezést adott annak, hogy 1831 ben, midőn ő a megboldogultat temette, tizenöten álltak a sír­körtől, melyhez most egy nemzet szine-java zarándokolt el, „hogy a nagy embernek, a balos tu­dósnak, az igazi magyarnak meg­adja az őt megillető tiszteletet. Az ünnepi beszédet Erdélyi János sárospataki tanár tartotta. Beszéde méltó volt a nemzeti ünnephez. Iga­zán helyén való volt után­a a sáros­pataki tanuló ifjúsági énekkara által vezetett, de az egész ünneplő közön­ség által énekelt Hymnus. A Sze­mere Miklós által írt költeményt Matulay Ede szavalta el. Végül a sárospataki énekkar énekkar éne­kelte el a Szózatot. Az ünnepély az­zal végződött, hogy Gróf Károlyi a széphalmi református gondnok figyelmébe ajánlotta a a Kazinczy Fe­rencz sírjához ültetett 4 élőfát. Ugyan éltek-e írig azok?. Az ünnepély feirása talán hiá­nyos is lenne a sátoraljaújhelyi* ebé­den mondott beszédek felemlítése nélkül. Az ebéd a Korona nagyter­mében volt, de a hely nagyon is ezű­knek bizonyult. A beszédekből, melyek­­szakadatlanul hangzottak, nem sokat hallottunk, de a főbb dolgokat mégis megértettük. Báró Sennyey emelte fel először a poharát, éltette először is a hazát másodszor is a hazát, harmadszor is a házat Nagy dolog volt ez akkor és éppen Báró Sennyeitől Aztán hiába kér­deztü­k : ki beszél ? Visszakérdezték tőlünk, így a legtöbben nem tudták, hogy ki éltette az akadémiát, az Akadémia elnökét, az erdélyieket, gróf Mikó Imrét. A kor jellemzésére vall, hogy a szeptember 1-én kiadott császári nyílt parancs és szeptember 2 án kelt osztrák miniszteri rendelet által fel­zavart protestánsok egyik erős osz­lopa, Hegedüs László sárospataki református lelkész, a katolikusokért és azok kiváló oszlopáért, Báró Bartakovics Béla egri érsekért emelte­­el poharát. — Csak Kun Dániel­­sárospataki iskolai pénztárnok be­széde alatt nem volt zaj, mert ő az asztal tetejéről­ először is azt mondta : Hogy ne kérdezzék ki, beszél ? előre megmondom, hogy én Kun Danyi vagyok Patakról. Azután elmondta, hogy itt, hol én állok, az alsó par­lamentben, nem sokat beszélnek, de azért ne higgyék, hogy mi nem tu­dunk beszélni. Örülök azon, hogy a mágnások a közrendűekkel így egyet­értve működnek,most, midőn a nem­zetnek szüksége van a karra és a főre. Iszom tehát azokért, kikért még soha sem ittam, itszom a magyar arisztok­ratákért. Szívesen ittak a többiek is. Ebéd után az ott levők kezünk igen fáklyával elindultunk a­­C­sikó utcába, hogy azt Kazinczy utcának szenteljük fel. S a fáklyákat a sátor­aljaújhelyi piac közepén levő emlékkő előtt rakták máglyába. Ezt a követ a Kazinczy Ferenc és gróf Dessewffy József ösztönzésére állították fel a Győrnél elesett nemesek emlékeze­tére. Míg a fáklyák égtek, elkezdtük énekelni az Apotheosist. „l­yugosznak ők, a hős fiúk Dusó csaták után.“ Elmondtuk ezeket a sorokat is: „E porba omlott szép haza Fel fog születni még. Van bíró a felhők fölött. Áll a villámos ég.­ Mikor énekeltünk, az egész csapat a levegőben rázta kalapját, mintha csak a mennyei atya figyelmét akarta volna felhívni arra, hogy ezt a mi porba omlott hazánkat is emelje fel már. , Az ünnepély lefolyása tanúbizony­ságot tett arról, hogy a Kazinczy Ferencz által a 19 ik század elején ébredésre hívott magyar nemzeti, még nem halt meg egészen, a börtön és akasztóf­a csak arra volt jó, hogy a nemzetet a rákényszentett álom kar­­­jai közé kergesse. A Solferinónál elsütött ágyuk dör­gése és a hald­oklók utolsó sóhajtása felébresztette álmából az egész ma­gyar nemzetet és megjelent a nagy ébresztő síkjánál, hogy a nagy szel­lem előtt hódolatát fejezze ki és sa­ját életéről is tanúbizonyságot tegyen. A nemzetet vezető tudósok ragadták körökbe a zászlót, magyar tudo­mányos akadémia hívó szavát a nem­zet meghallotta, megmozdult mint egy test és egy lélek ab a szent sió­nál fogadást tett, hogy­ hazájához hűt marad és a sátoraljaújhelyi emlék­től azzal a bizalommal oszlott szét MISK­OLCZI NAPLÓ Miskolc­, 1610. január 1.

Next