Reggeli Hirlap, 1924. március (33. évfolyam, 51-75. szám)

1924-03-28 / 73. szám

1924 március hó 28. péntek. Ara 15©0 korona XXXIII. évfolyam, 73., sz. Miskolc. aaBaHHBBHRHaasGRnassBSNsaaHB ■■ Előfizetési árak helyben és vidéken: Negyed évre — — — — — — 90000 K Egy hónapra— — — — — — 30000 K POLITIKAI NAPILAP Szerkesztőség: Miskolc, Városház tér 22. sz. A szerkesztőség telefonszámai: 4-98 és S-10. Kiadóhivatal: Széchenyi­ u. 15. Telefon 6-64. P • / • •• w Sivár jovo Ha csak magát azt a tényt tekintenék, a­mit a felhatalmazási törvényjavaslatban fog­laltak fejeznek ki, egész bátran abban foglal­hattak össze, arról való véleményünket: con­­smnmatum est! Mindet­ szépítgetés nélkül be lehet ismerni, hogy ez a felhatalmazási tör­vényjavaslat — hivatalosan egyelőre két és fél évre — felfüggeszti az alkotmányosságot, diktátori hatalmat ad a kormánynak az ál­­lamélet egész vonalán és minden tekintet­ben csak az történhetik, amit a Bethlen-kor­­mány jónak és helyesnek talál. Ha ezzel szemben ellenvetik, hogy ez a diktatórikus hatalom csak a külföldi kölcsön és ellenőrzés által megszabott keretekben mozoghat, ez nem egyéb ügyeskedő magyarázatnál, mert a valóságos helyzet az, hogy az államélet megnyilvánulásának egész vonalán tulajdon­­képen a gazdasági és pénzügyi vonatkozások dominálnak és nehezen képzelhető olyan ter­rénum, amelybe ez a vonatkozás nem volna egész jogosan belemagyarázható. Átolvasva a felhatalmazási törvényjavas­latot, szinte beleszédülünk azoknak a küszö­bön levő intézkedéseknek olvasásába, amik­kel — akarva-nem akarva — rövid időn be­lül meg fog kelleni barátkoznunk. Milyen szí­vesen vigasztalnánk meg a közönséget, hogy törődjék bele a megváltozhatatlanba és ké­szüljön el minden eshetőségre, mert a sors, ami elé megyünk, kikerülhetetlen és meg­változhatatlan. Hazafias és emberi érzésünk egyaránt lázadozik, hogy a fatális belenyug­vást hirdessük, mert tagadjuk és tiltakozunk ama beállítás ellen, hogy annak, ami most következik, feltétlenül és okvetlenül be kel­lett volna következni. Nem! A megpróbáltatásokért, aminek elé­be, megyünk, önmagunkra vessünk! Önma­gunkra, ami alatt a kormányzatot és azt a rendszert kell értenünk, amely idáig hagyta , fejlődni a viszonyokat. Ne okoljuk a külföl­det, az antantot, mert ez csak kihasználja a helyzetünkben megnyilatkozó alkalmat, ha­nem be kell látnunk, hogy ami történik és ami még ezután történni fog, annak okát a magunk portáján keressük. A helyzet súlyossága tulajdonképen nem is abban van, hogy a felhatalmazási javaslat keresztülvitelével hosszabb időre felfüggesz­tik a parlamentáris kormányzást és kor­­mánydiktatúra következik. Végre is e címen az ország — valljuk be őszintén — keveset vagy éppen semmit sem veszít, hiszen eddig is csak látszatparlamentarizmus volt és ken­dőzött diktatúra. De igen­is nagy jelentőségű a kérdés abból a szempontból, hogy a dikta­­­túra nem is volt egyenes kormánydiktatúra,­­ amit ha elfogadni nem is, de bizonyos körül-­­­mények között talán megérteni lehetne, ha-­­ nem egy láthatatlan mellékkormány dikta-­­­túrája, mely ötödfél év­ alatt teljesen kiélte az országot, ma is lépten-nyomon megnyilat­kozik, sőt mert a felhatalmazási törvénytől bukását félti, elég vakmerő támadásba át­menni, mintha birtokába volna annak az er­kölcsi jogosultságnak, hogy a történendőkért ő rendezzen tetemrehívást. Másrészt arra is rá kell mutatni, hogy a mellékkormány törvénytelen működése nem szalválhatja a kormányt a bekövetkezett ese­mények történelmi és jogi felelőssége alól. A kormánynak kötelessége lett volna, hogyha bármely oknál fogva nem tudott ellentállani a jogtalan beavatkozásnak, hagyja el helyét és engedje át a politikai fórumot vagy a mellékkormánynak, hogy végre szemtől­­szembe álljanak az ország népével, vagy olyanoknak, akik elég bátorságot éreztek volna magukban, hogy szembeszálljanak. De a kormány sem az egyiket, sem a másikat nem tette, hanem engedte rothasztani közál­­l­­apotunkat a mostani pusztulásig és azt sem­­ tartotta szükségesnek, hogy valami felvilá­gosítással előkészítse az ország közönségét a bekövetkezendőkre, úgy, hogy ami e felha­talmazási javaslat kapcsán megpróbáltatás az ország népére vár, valóságos fejbekólintás gyanánt hat. A közélet egész vonalán kétségbeejtő álla­potok vannak. Kereset nincs, a megélhetési lehetőségük szinte elviselhetetlenek, a terhek napról-napra fokozódnak, az üzletek itt megáll­­tak, a te­­ghall és ily­eib­b­­b vi­szonyok között kell máról-holnapra új bi­zony­tal­an életet kezdeni. Az állami terhek mellett ismeretlen helyi gondok is nyakunk­ba szakadnak, mert az­ ország megkötöttsé­gét a városok megkötöttsége is kiegészíti és ez a maiaknál is primitívebb viszonyok közt az új terhek változatos sokaságát jelenti. Ha a kormányzat olyan volna, mely a nép bizalmára támaszkodnék, kisebb volna a baj, mert megvolna az a reményünk, hogy nincs olyan rossz, aminek ne volna meg a jó olda­la is és ha a felhatalmazás csak annyit je­lentene, hogy mert mi magunk nem tudtunk gazdálkodni, hát majd mások tanítanak meg minket, bele is lehetne nyugodni, így azon­ban, amikor a kormány felelős minden ba­junkért és szerencsétlenségünkért, fogva­cogva kell gondolunk arra: mi mindent kell majd átszenvednünk!. . . r Óriási áldozatokat követel a kormány az ország lakosságától A földadót 6 millióról 33-ra emelik, azután változatlan marad, a jövedelem­adó és a kázhaszonrészesedés a szanálási idő végéig állandóan emelkedik Nagy mértékben emelkednek az illeték- és vámjövedékek is A Reggeli Hírlap budapesti szerkesztősége jelenti telefonon. Csütörtöki számunkban beszámoltunk a felhatalmazási javaslatokról. A javaslatok­ról, melyeket a nemzetgyűlés elé csütörtö­kön terjesztette Bethlen miniszterelnök, pót­lásul még az alábbi részleteket közölhetjük: A kormány rendelkezik azoknak a szervek­nek felszámolásáról, amelyek eddig a ható­sági ellátásban részesülők lisztellátásával voltak megbízva. A feleslegessé váló közal­kalmazottakkal szemben úgy jár el a kor­mány, ahogy azt az 1918. évi XXXV. t.-c. előírja. Ez azt jelenti, hogy a kormány sza­bályszerű végelbánás alá vonja őket. A köz­ségi és körorvosok 1925. január hó 1-től kezd­ve az érdekelt községektől fogják kapni illet­ményeiket. Fontos a fuvarozási illetmények kulcsa, amely a közúti vasutakon 0,5, helyi illetőségű vasutaknál 1 százalékot tesz ki. A kereskedelmi vállalatok az 1923. évi végel­számolás alapján, ennek 2,5 százalékában megállapított terheket viselnek vagyonvált­­ság címén, amelynek legmagasabb határa 10 százalék. Ez vonatkozik az ipari vállal­atok­ra is. A vagyonváltságot 1925—26. évben 8 egyenlő, negyedévi részletben kell fizetni. Fontos intézkedés, hogy a közüzemi díja­kat az 1997. év novemberében érvényes tiszta bérek százalékszerű­en megállapított hánya­dának megfelelő aranykorona értékben fize­tendő összegben fogják megállapítani. Az egyes költségvetési deficit tételek így alakulnak: az 1924. év első felében 175.6, az 1924. év második félévében 85, az 1925. év el­ső félévében 115, az 1925. év második félévé­ben 60.4, az 1926. év első félévében 30.5 millió, aranykorona, míg az 1926. év második félévé­ben 13 millió aranykorona plusz mutatkozik a költségvetésben. Az adóknál a legérdekesebb, hogy a föld­adó összege az 1924. év első felében kimuta­tott 6,1 millió aranykoronával szemben, a következő félévben 33 millió aranykoronára emelkedik ugyan, de ezután ugyanennyi ma­rad öt féléven keresztül. Ezzel szemben a jövedelem és vagyonadó a mostani 24,5 mil­lió aranykoronával szemben 1924. második félévében 40 millió aranykoronára dagad és tovább emelkedik egészen 60 millió aranyko­ronáig. Leglényegesebb a kázhaszonrészese­désből befolyó összeg, amely a mostani 1,3 millió aranykoronáról a szanálási idő végé­ig 35,2 millió aranykoronára bővül. Ebből is nyilvánvaló, hogy a kormány a kincstári haszonrészesedés révén óriási áldozatot kö­vetel az ország lakosságától. Ezzel szemben csak a fogyasztási adó az, amely 30 százalékkal emelkedik. Nagy mértékben emelkednek továbbá az illeték és vámjövedé­kek. Ez azért tanulságos, mert itt az emelke­dés félévről-félévre fokozódik, ugyanekkor a földadó az első félévben fölemelkedik 30 mil­lió koronára és továbbra is stabil marad. Ellenzéki hangulat az egységespárti kisgazdák között Az egységes párt csütörtök este folytatta értekezletén tárgyalásait a külföldi kölcsön­nel kapcsolatban. Az értekezleten a kormány tagjai közül Bethlen miniszterelnök, Kle­­belsberg kulturminiszter és nagyatádi Szabó földmivelésügyi miniszter vettek részt. Bethlen miniszterelnök felkérte a párt tagjait, hogy a középiskolai javaslatnak to­vábbi vitájától álljanak el, mert hátra van a költségvetések tárgyalása előtt a földreform második szakaszának újabb megvitatása is. A kisgazdák nevében Lovász János szólalt fel és előterjesztette a kisgazdák régi kíván­ságait, mint aminő a kisgazdák a kormány­tól saját használatukra szabadon termelhes­senek dohányt, adja vissza a kormány a kis­­ü­stöt és a kényszerkölcsönnél a minimumot ne 50 ezer, hanem 100 ezer koronában álla­pítsák meg. Kifogásolta azt is, hogy a nép­­szövetségi delegátusok előtt a kisgazdák nem jelentek meg. Neubauer Ferenc kijelentette, hogy a nép tudatában van a szanálási terv fontosságá­nak de azt kívánja, hogy a kormány több, a lényeget nem is érintő kérését teljesítse. Pa­­tacsy Dénes a forgalmi adó körüli visszaélé­sek megszüntetésére kérte a kormányt. Ber­­ky Gyula a második vagyonváltságra vo­natkozóan kért felvilágosítást. Csontos Imre egészem ellenzéki hangú beszédet mondott. Azt fejtegette, hogy a kisgazdák a haza érde­keit kívánják szolgálni, de elvárják a kor­mánytól, hogy a kisgazdatársadalmat támo­gassa. Szóvátette azt is, hogy a személyzeti kiadások az utóbbi időben túlságosan megnö­vekedtek. Bethlen válaszolt az egyes felszólalásokra és a búzaföldadóra vonatkozólag a kedvez­ménynek további fenntartását kilátásba he­lyezte. Az új pénzügyminiszterrel egyetértő­­leg meg fogja vizsgálni azokat a kérelmeket, amelyeket­ az állam pénzügyi helyzetének hátránya nélkül teljesíteni lehet. A népszö­vetségi delegációval együtt a kormány azt az álláspontot fogadta el, hogy a felveendő 250 millió aranykorona külföldi kölcsön csak az állami büdzsé egyensúlyának helyre­állítására szolgálhat és a többi beruházáso­kat ebből az összegből nem lehet folyósítani. Kilátásba helyezték későbbre egy beruházási kölcsön folyósítását is, szükség van azonban egy olyan tartalékra, amelyet a kormány esetleges nem várt sürgős beruházásra, mint például árvíz esetére fordítana. A miniszter­­elnök azután felhívta a párt tagjait, h­ogy a szanálás érdekében mindenki tegyen meg­­ minden lehetőt. Lapunk mai száma 12 oldal

Next