Modellezés, 1959 (1. évfolyam, 1-9. szám)
1959-04-01 / 1. szám
DÓZSA - MÁV - MÁVAG A Itaham Kcufe. 6%aks Witchty Icészülődike az új évcuha Alig száradt meg a nyomdafesték az évi pontverseny kimutatásán, de a lista élén álló három nagy szakosztály vezetője már a következő esztendő jó eredményeinek biztosításán dolgozik. Ezt a képet kaptuk, miután a Dózsa, MÁV és a MÁVAG modellező szakosztályainak vezetőivel terveikről, gondjaikról elbeszélgettünk. A „nagy” jelző a három szakosztályinál nemcsak az eredményekre, hanem a taglétszámrais vonatkozik. A Dózsa 19, a MÁV 26 és a MÁVAG 21 szorgalmas tagjával érte el az ország első, második, illetve harmadik legjobb szakosztálya címet- örvendetes dolog ez, mert az előző években a szakosztályok nagy létszáma csak a létszámstatisztikai íveken és az anyagigényléseken mutatkozott, de az eredménylistán mindig csak néhány név szerepelt A Dózsa szakosztályvezetője — Benedek György — sóhajtva emlékezik az 195®. esztendőben a szakosztály előtt álő nehéz feladatokról. Pedig — úgy érezzük — erre nincs különösebb oka. A Dózsa nagyon jó képességű versenyzőkkel rendelkezik és az l®S®-as évű nagy pontarámnyú győzelem az új esztendőre nézve is biztató jel számukra. Ráadásul két kivázó képességű versenyzővel is megerősödtek. Gutsohn Péter és Purgar Lajos ez évben mér a Dózsa színeiben versenyeznek. A gumimotoros, Team Racing és a 2,5 am*-es sebességi számok a két fő küzdőterületei, de minden kategóriában indulnak. A technikai sportágakban is nagyon szépen feljöttek, és ha a honvédségtől leszerelők ismét munkába állnak, nehéz lesz más szakosztályoknak a rangsor élére felkerülni. A tagság legnagyobb része otthon épít. Természetesen a terveket és műszaki kérdéseket mindigközösen megbeszéljük. Most a hivatalos versenyek mellett a szövetség április 4-i, a májusi—dj, valamint a repülőnapi bemutatókra készülünk — mondja a szakosztály vezetője. Az 1959-es esztendőre a MÁV szakosztályt jósolja favoritnak. Valóban, a MÁV modellező szakosztálya már hosszú múltra tekinthet viszsza, hiszen már 17 sikerekben gazdag esztendőt hagyott maga mögött. A Thököly úti helyiségjelemek ablakai minden nap a késő esti óráikig világosak és a tagok a kilincset egymásnak adják. Szinte minden este összejön egy kis csoport a munkagépekkel is jól felszerelt kérnben, hogy kicseréljék építési és repítési tapasztalataikat, — mondja Horváth Ernő, a szakosztály alapítója és vezetője. A szakosztály az összes mechanikusmotoros számokban erős, de nagyon jó gumimotoros gárdája is van, sőt most már egy ütőképes autóshajós csoportot is összehoztak. A MÁV vezetősége nagy megértéssel és főleg komoly anyagi támogatással segíti munkájaikat. Eredményeikkel be is bizonyítják, hogy a támogatást jól hasznosítják. A versenyprogram szerint minden taggal megbeszéljük az évi feladatokat és már most következetesen készülünk az évi versenyekre — mondja Horváth Ernő. Senki nem kérte átigazolását más szakosztályba, sőt új tagokkal is erősödött aMÁV és így 30-on felüli taglétszámával az ország legnagyobb modellezőköre. A régi repülőmodellezők közül sokan az autómodellezésbe is bekapcsolódnak, köztük nagy nevek is (Horváth, mi.t Egerváry, Krizsma) és így bizony a pontversenyben komoly harc lesz a MÁV és a Dózsa közötti A MÁVAG modellezők helyisége szerényen húzódik meg a Böksó Szilárd utcában. A belépő a tiszta, rendes helyiségbe lépve nem is sejti, hogy a tagság pár héttel ezelőtt még talpig festékesen dolgozott otthona rendbehozásán. A MÁVAG modellezők már a kábítéri versenyekre készülnek. Az A/2 kategória mellett ez a „főprofilunk”— mondja Somogyi Ferenc, a szakosztály vezetője. Az 1959-es év az A/2 világbajnokság miatt CH komoly mumikát kíván. A válogató versenyen indulók nagy része télen is kijárt repíteni. Sajnos a MÁVAG modellezőknek anyagi lehetőségei nagyon korlátozottak. Főleg a gépek — elsősorban a csiszolókoronig hiányzik a ködből és ezt csak több munkával lehet pótolni.