Modellezés, 1965 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1965. január / 1. szám

Néhány szempont a sebességi hajók tervezéséhez és építéséhez Az alábbi cikket azoknak ajánlom, akik a modellek tervezésénél problémákkal küszködnek, vagy nem rég kapcsolódtak be a hajómodellezésbe! Itt csak az alkatrészeknél adódó szem­pontokat ismertetem, mivel az 1983-ban ma­gyar és nemzetközi versenyt nyert model­­lem a modellezés mellékleteként úgyis is­mertté válik. Vízcsavaros modelleknél a motort fém motorbakra építjük, mert csak így lehet biztosítani a tengelyes at­lak­ozás pontos il­leszkedését. Famotorágy esetén a kartel be­nyomódik a fába, és minden szerelés alkal­mával más helyzetet vesz fel a motor. Nem egy karteltörésnek volt már oka a fa motorágy. Az üzemanyagtartály elhelyezése sokkal nagyobb hatással van a túra beállítására, mint azt az első pillanatban gondolnánk. Az üzemanyagtartályt minden esetben úgy építsük be, hogy­ a motor és az üzemanyag­tartály tengelyvonala felül nézeti esetten egybeessen. Oldalnézetben, a tengelyvonal alá kb. 16—15 mm-re. Az üzemanyagtartály befogadóképessége 2,5 cm3 5 cm1 10 cm3 40,45 cm3 60—65 cm3 80—85 cm3 modell esetén ennél nagyobbat építeni nem érdemes. A megadott űrméretű tartályokkal a modell 15—20 kört tud megtenni. Az üzemanyagtartály alakja élére állított téglalap. A tartály jobb oldalán egy 5 mm-es kiemelkedésre kerül beforrasztva a kivezető cső. Az időzítő használata a „NA­VIG­A” sza­bályzat szerint nem kötelező, de ne saj­náljuk a munkát, mert az alábbi okok miatt szükség van rá: 1. A szabályzat megengedi, hogy egy start­ban a modellt kétszer lehet indítani. Rossz túra esetén módunkban van a modellt be­állítani és ismételni. 2. Ha a modellt végig ki hagyjuk futni, és a motor „lekevesel”, ez a legtöbb eset­ben a gyertya kiégését eredményezi, ami jelenleg kényes probléma. Az időzítő tenge­lyét nagy gonddal illesszük, mert ha a tengely mellett „fals” levegőt szív a motor, igen nehéz dolgunk lesz a túra beállításánál. A meghajtó tengely mérete kategórián­ként: 2,5 cm* 5 cm3 10 cm1 0 7 mm 0 6­­nm 0 7 mm modell esetén Ilyen erős méretre azért van szükség, mert a tengely két végére vágott menet­nél a tényleges átmérőt a magméret adja. TENGELY A tengelyre a menetet minden esetben padon vágjuk, mert csak így lehetséges, hogy a kardáncsukló minimális teljesítmény veszteséggel dolgozzon. A tengely motor­­felőli oldalára kerülő gömbcsuklót ajánlatos úgy készíteni, hogy a nyers­anyagba a mo­tor űrtartalma szerint megadott méretű menetet befúrjuk, majd a tengelyre fel­csavarva fazon késsel a végleges formára mintázzuk. Ugyanezt az eljárást ajánlom a hátsó tengelyre kerülő gömbcsuklónál is. A hajócsavar készítéséhez csak főbb szem­pontokat adok, mivel ennek tárgyalása és számítása külön fejezetet kívánna. Ne felejt­sük el, hogy minden motorhoz más és más emelkedési hajócsavart kell készíteni, mivel a motorok nem azonos fordulatszámmal dol­goznak. A hajócsavar egy átmérője minden esetben egyezzen a tönkcső átmérőjével. Anyaga jól forrasztható acél, vagy kemény bronz. A hajócsavar készítés egyik formája ha a csavarszárnyakat két darabból készítve 1—1,5 mm mély vájatba helyezzük, amelyet a tengely hossztengelyét alapul véve 4°-ra készítünk. A csavar szárnyak alakja a Sz­árny szimmetria vonalának megközelítő­leg mindkét oldala egyforma legyen (szim­metrikus levélalak), ettől eltérő formát nem ajánlatos alkalmazni, mivel a gyakorlat azt mutatja, hogy a szimmetrikus, vagy az azt megközelítő forma dolgozik a legjobb hatás­fokkal. A csavarszárnyak rögzítésére kemény for­rasztást alkalmazzunk (ezüst). A csavar­szárnyak beforrasztásánál ügyeljünk arra, hogy a forrasztás befejezésekor az egész szárnyterületet cseresznyepirosra melegít­sük fel, mert ellenkező esetben a forrasz­tás mellett 2—3 mm-re eltörik, az a hő­­különbözetből adódó feszültség hatásának következménye. A hajócsavar készítésének másik módja, ha a csavarszárny egy darabból készül. Ebben az esetben a csavaranya acélból készül, melybe szoros illesztéssel helyezzük el a csavarszárnyat, majd cinnel rögzítjük. Én jelenleg is így készített hajócsavarokat használok, amelyeket 1963 májusában ké­szítettem, és még nem mozdult ki, pedig volt rá példa, hogy fadarabba ütközött a vízben. (A teljes nyomatékot a szoros i­llesz­­tésű acélanya veszi át.) Ha egy darabból készítjük a csavarszárnyat úgy azt előre a megadott emelkedésre állítjuk be, és azután elnézzük a helyére. Két félből készítés ese­tén a keményforrasztás után adjuk meg a végleges emelkedést. A megmunkálás után a hajócsavart polírozzuk. Ügyeljünk arra, hogy a ki- és belépőélek kés­élesek legye­nek. Minden esetben azt az aranyszabályt tart­suk be, hogy a vízzel érintkező felületek polírozva legyenek. (Úszók futó felülete, tönkcső, csavarszárny.) A kantár bekötésének helyét úgy határoz­zuk meg legegyszerűbben, ha a nyers álla­potban elkészült modellt felfüggesztjük, hogy a modell hossztengelye vízszintes, kereszttengelye pedig függőleges — vagyis az úszók futófelülete által adott képzeletbeli egyenes függőleges legyen. Ezután építjük helyére a bekötést szolgáló alkatrészt. Különös gonddal állítsuk be a hátsó bakot az első startra minden esetben a tönkcső meghosszabbított alsó vonalának érinteni kell az úszó futófelületének legalsó pont­ját. Ha a modell súlypontja a lendkerék hátsó harmadában van és a súlypont pedig az úszó él és a csavar első harmadában, úgy a modell futásának tökéletesnek kell lennie. Végül a modellek festésénél olyan színt válasszunk, amely a víz színétől elüt, lehe­tőleg élénket. Törekedjünk az egyszerű, de hatásos dí­szítésekre. Semmi esetre sem ajánlatos lehetetlen, komolytalan, vignetták és matri­cák felraga­sztása. Hiszen a nagy gonddal és fáradtsággal elkészített modell külalak­ját tesszük vele tönkre. A modellek a kate­gória megjelölése és a modell száma jól lát­ható módon legyen feltüntetve. (Szabályzat előírja.) Takács Béla 2sz ABRA K­I A TÉNYLEGES TERHELÉST ÁTVEVŐ Mit sz­er 3szABRA NYERS MERET 4sz. ABRA 5­sz.ABRA

Next