Modellezés, 1967 (9. évfolyam, 1-12. szám)
1967. január / 1. szám
Eredményes rakétakísérletek Szegeden Az MHS elnöksége két évvel ezelőtt felhívással fordult a modellezőkhöz — készítsenek olyan rakétamodelleket, amelyek olcsón, könnyen és veszélytelenül építhetők. Ilyeneket — tudomásunk szerint — először Szegeden röppentettek fel 1966. március 5-én délben az EAC sporttelepen. Sikeres bemutatójuk: Boros János volt, a szegedi MIIS modellező szakosztályának vezetője. A bemutatón 12 rakétát indított, ebből kilenc fellövése sikerült. Az elért magasság 250—300 méter volt, a távolság pedig 200 méter. Néhány szót a rakétákról: száraz, szilárd hajtóanyaggal működnek, a töltetet 16-os kaliberű vadásztöltény hüvelybe helyezik el. A rakétatest hossza 27 cm, súlya 4 dkg. Borús János eddig körülbelül 100 rakétastartot hajtott végre. (matkó) Kilovó-Állványon egy rakétamodell Borús János az elektromos gyújtóberendezést állítja be a rakétamodellen „DÓZSA KUPA" 1966 Az MHS B. M. „Dózsa” Repülőklub Modellező Szakosztálya 1966. november 7-én a dunakeszi repülőtéren rendezte meg másodízben a szabadon repülő modellek „Dózsa Kupa” egyéni és csapatversenyét. A verseny előtti napokban igen rossz időjárás volt. Ennek ellenére szép számú induló gyűlt össze a versenyre, és akik kijöttek, nem bánták meg. A verseny folyamán meglepően jó szélcsendes, enyhe napsütéses idő volt. Ennek következtében sok jó eredmény született. A versenyzők 60° %-a 700 mp feletti eredményt ért el. A három kategóriában 47 versenyző állt starthoz és ért el értékelhető eredményt. A 2 vitorlázó kategóriában hatodik startra is sor került, három versenyző részvételével. A csapatversenyt a Dózsa szakosztály nyerte. Fischer K., Kreisz R., Széchenyi J. összetételű csapattal 2533 ponttal, így a kupa, melyet 1965-ben a MÁV szakosztálya nyert el hazakerült. Eredmények: A 2-es hát. (33 értékelt versenyző): 1. Kempf István 900", 2. Vörös Endre 900", 3. Tomkovszky Sándor 900", 4. Vodicska Sándor 873", 5. Gál István 868", 6. Vellai Tibor 859", 7. Bácsi Sándor 832", 8. Fischer Károly 815", 9. Erdélyi István 796", 10. Schnitzler József 792". ZÁRÓAKKORDOK Október első két napján a trencséni völgykatlan modellmotorok zajától volt hangos. Sebességi hajósaink , akik az idén több új Európa-rekordot állítottak fel , stílusosan, nemzetközi győzelemmel zárták a versenyévadot a festői környezetben megrendezett Szlovák Nemzeti Bajnokságon Trencsén-Teplicben. Eredmények: Bl. kategória (13 induló): 1. Takács Béla (H) 163, 636 km/ó, 2. Marton Béla (H) 156, 521 km/ó. Szlovák bajnok: Novotny Ladislav 147, 540 km/ó. A/1 kategória (4 induló): Magyar versenyző nem indult. Szlovák bajnok: Moucha Viteslav 135, 338 km/ó. A/2 kategória (7 induló): 1. Takács Béla (H) 135, 338 km/ó. Szlovák bajnok: Schütz Emil 133, 333 km/ó. A/3 kategória (4 induló): 1. Takács Béla (H) 138, 460 km/ó. Szlovák bajnok: Vorlicek Jiri 133, 333 km/ó, 3. Payer Imre (proxi Marton B.) 128, 571 km/ó. A jéghideg víz erősen próbára tette a versenyzőket, de a mindvégig forró hangulatot nem tudta lehűteni. Segített ebben a magnetofon is, amely szünet nélkül játszotta a jobbnál jobb számokat. Az időnként felharsanó ..Pivó’* kiáltások, elhibázott startnál .»vigasztalták” a bajnokjelölteket. (Pivó: sör, serital, árpából erjesztett lé, amelynek eredete ismeretlen, de búfelejtő hatása közismert. Fő lelőhelye Pilzen mellett Ceské Budejovice. Modellező körökben kizárólag verseny után mint alapüzemanyag használatos, ebben az esetben a nitrometánt a sligovica helyettesíti. Igen veszedelmes vegyszer, mert verseny előtti tankolása a startengedély megvonását eredményezheti.) Vitorlásaink november 6-án a Sportszerárugyár immár hagyományos évadzáró versenyén a Hatvani Erőmű taván búcsúztak a víztől. Bár az idő szomorú volt, a gyenge szél és szemetelő eső mellett Vigyázó István sporttársunknak oka volt a vidámságra, hiszen sikerült az érdemes szintet teljesítenie. Vitorlásainknak különösen fontos, hogy minél több versenyt rendezzenek, hiszen az érdemes sportolói szint csak három versenyen teljesíthető és az Európa-bajnokságon induló csapat kiválogatása júniusig meg kell hogy történjen. Dr. Sz. I. T SOR VAS Kupa évadzáró szabadonrepülő modellverseny Az öntödei Vállalat 2. számú gyára a Soroksári Vasöntöde MHS-alapszerű modellező szakosztály 1966. november 20-án első ízben rendezte meg a Dunakeszi szabadonrepülő egyéni és csapatversenyét az A/2 vitorlázó, a gumimotoros és az átlagmechanikus kategóriákban. A versenyre a három kategóriában 44 versenyző nevezett és indult el. Eredmények: A/2 vitorlázó kategória, egyéni: 1. Fischer Károly, Dózsa szakosztály 879', 2. Szabados Imre, SORVAS 861", 3. Szálkai András, Csepel Csőgyár 855", 4. Masznyik Gábor, Ganz-Mávag 812", 5. Vellai Tibor, Csepel Csőgyár 801", 6. Szarka József, Magyar Gyapjúfonó 797", 7. Schnitzler József, Bp.-i Klub közp. műh. 796", 8. Vörös Endre, Szegedi Építők 776", 9. Kesselyák Mihály, Bp.-i Klub közp. műh. 763*, 10. Bácsi Sándor, 25. Építők 737*, 11. Pataki Géza, V. kerület 720 p. A/2 csapatverseny: 1. Csepel Csőgyár Modellező Szakosztály 2326 pont, 2. Soroksári Vasöntöde 2247 pont, 3. Bp.-i Mod. Klub Közp. Műh. 2116 pont. Gumimotoros kategória, egyéni: 1. Kreisz Rudolf, Dózsa szakosztály 798 p., 2. Purgai Lajos, Dózsa szakosztály 617 p., 3. Mányi Béla, Hajdú megyei Klub 602 p. Átlagmechanikus kategória, egyéni: 1. Szécsényi János, Dózsa szakosztály 900', 2. Debreczeni György, SORVAS 815*, 3. Fischer Károly, Dózsa 358*. Átlagmechanikus kategória, csapatverseny: 1. Dózsa szakosztály csapata 1550 pont, 2. Soroksári Vasöntöde szakosztály csapata 1101 pont.