Modellezés, 1989 (31. évfolyam, 1-12. szám)
1989. január / 1. szám
Szabadonrepülő modellek EB Zrenjanin 1988 Csapatunk 1988. július 3-án indult a jugoszláviai Zrenjaninban megrendezett Európa-bajnokságra. Szegeden találkoztunk Zsengellér Gáboréknál. Rövid megbeszélés, kávézás és az okmányok kitöltése után indultunk tovább Pinkert György csapatkapitány vezetésével. A versenyzőkön kívül velünk utazott dr. Reé András zsűritag és segítő családtagok. Mivel az EB-n való részvételünk a Bp.-i XVI. kerületi Úttörőház modellezőklubjának jugoszláv kapcsolatára és az MHSZ OK támogatására épült, utazási eszközként személygépkocsikat és mikrobuszt használtunk. Délután érkeztünk meg az EB színhelyére. Bejelentkezés után szállásunkra hajtattunk , sátrat vertünk egy Tiszaparti kempingben. Ezután a reptérrel ismerkedve edzést tartottunk. A következő két napra városnézés, edzés és műszaki vizsga volt a program. 6-án reggel 6 órakor FIA kategóriával kezdődött az EB 18 ország 54 versenyzőjének részvételével. Sajnos mindhárom versenyzőnk eladott pár másodpercet az első startban, ezért a csapateredmény került előtérbe. Ezek után csak totálokat repítettünk, és egyre jobb helyet foglaltunk el a csapatok között. Kár, hogy Szabó Miki utolsó startjából hiányzott 65 mp, mert ezzel visszaestünk a hetedik helyre. Az időjárás - hasonlóan a többi versenynaphoz - rendkívül meleg (38 - 43 °C) volt, 0-5 m/sec-es szél fújdogált. A hetedik start után szünet következett, majd délután 15 fő kezdte meg a döntő startokat. Kilencen repítettek 4 percet. A tizedik, végeredményt hozó startra már csak négy fő maradt. Az európa-bajnoki címet a szovjet Viktor Chop nyerte el, míg második helyezett honfitársa, Kochkarev Mihail lett (új arc a nemzetközi mezőnyben). Harmadikként szimpatikus versenyzéssel Iván Horejsi, (Csehszlovákia) végzett, míg a negyedik helyet Nicolai R. Rusen Bulgáriának szerezte meg. A csapatversenyt Olaszország nyerte. Műszaki szemmel nézve a versenyt nem volt kiugró újítás, megoldás. Egyre többen használnak az építéshez karbont, kevlárt, ezáltal nőtt a modellek fesztávolsága. Sok repülőben van jeladó berendezés (modellvesztés ellen), ami túlnyomó többségben hangfrekvencián működik, de használnak rádiófrekvenciát is. Pl. a rendkívül szimpatikus szovjet Isaenko Viktor is ezt használja, egyébként az edzéstartok alkalmával az ő repülőjét találtuk a legjobbnak fantasztikus kilövései és repült ideje miatt. Sokan borítják modelljüket japánpapír helyett műanyag fóliával, Mylar, Larsan stb. A versenyzők közül mindenki köröztető berendezést használt termék-kereséskor. A következő versenynapon 36 mechanikus versenyző mérte össze tudását. Ebben a kategóriában érvényesült legjobban a papírforma, mely szerint jóval a világ élvonala előtt járnak a szovjetek. Négy versenyzőjük közé csak egy angolnak sikerült beverekednie magát negyedik helyével. A bajnoki címét védő Evgenij Verbickinek második helyezéssel kellett megelégednie a tizenegyedik startban Strukov Valerijjel szemben. Ezek után természetes, hogy a csapataranyat is hazavitték. A magyar versenyzők közül évek óta a stabil, jó versenyzéssel kitűnő Napkozinak sikerült döntőbe kerülni, ahol a nyolcadik helyet szerezte meg. Maczkó Oszkár negyedik startját rontotta, míg Zsengellér nagyon rossz formát mutatott. Ezt a nem kellően beállított modelljének számlájára lehetett írni. Csapatmunkájuk kilencedik helyet eredményezett. Műszaki szemszögből külön meg kell említeni a szovjet modelleket fantasztikus teljesítményükkel és precíz, rendkívül sok munkát igénylő kivitelezésükkel. Kivétel nélkül fém, kevlár, karbon, kevés balsa építésűek voltak. Az egyéni motorokon kívül még az időzítőóra is saját készítésű. A versenyzők túlnyomó többsége Rossi motorokat használt. Sokan építenek különféle habokból (ROHACELL, ROOFMATE) karbon, illetve üvegborítással szárnyakat, vízszinteseket. Szinte majd mindenki műanyag törzset használ burkolt motorral és hátrahajló légcsavarral, motorfékkel. Az emelkedési szakaszra is a rakétastílus jellemző, majd motorleállás után „rányomás” hozza repülési helyzetbe a modellt. Az utolsó versenynapon léptek pályára legeredményesebb versenyzőink, a gumisok. Az időjárás kissé szeszélyes volt a nagy hőségben. Az első startban Krasznai Józsinak kellett lemondania az egyéni helyezés lehetőségéről 12 mp hiány miatt. A második startban mindhárman totált repítettek, sajnos a harmadikban az EB címet védő Zöld Csaba rontott, majd ezt megismételte a negyedikben is. Döntőbe az egyenletesen versenyző Váradi Misi (a debreceniek hajtóereje) került. Az ötödik helyezéssel kellett megelégednie, mivel az első számú modelljét nem tudta használni (az előző startban sérült a sokat tudó légcsavar mechanika). Európa-bajnoknak Andrjukov Alexander mondhatta magát a kilencedik start után megszerezve a harmadik egyéni aranyat is a Szovjetuniónak. A második svéd, a harmadik lengyel versenyző lett. Csapathelyezésben Franciaország megelőzte a Szovjetuniót. A harmadik helyre az évek óta jól szereplő debreceniek alkotta magyar csapat került. A gumis kategória műszaki részét később közöljük az érintettek tollából. Még egyszer szólni kell az időjárásról, ami rendkívül próbára tette az emberek teljesítményét, tűrőképességét (a meteorológia szerint afrikai front volt). A verseny rendezői jól látták el feladatukat, pontos, jó hangulatú versenyen vehettünk részt, ennek köszönhetően Pinkert Györgynek, illetve a versenyzőknek nem volt problémás helyzete. Eredményhirdetésre és bankettre 9-én került sor. Kedves színfoltja volt az eredményhirdetésnek, hogy a magyaroknak dr. Reé András gratulált és adta át az érmet. A bankett kellemes környezetben és hangulatban telt el. Július 10-én búcsúztunk és indultunk, illetve érkeztünk haza. Eredmények FIA: 1. CHOP VIKTOR 1260 + 850 2. Kochkarev Mihail 1260 + 799 3. Horessi Iván 1260 + 768 19. Szvacsek Ferenc 1252 22. Bodó János 1244 37. Szabó Miklós 1175 Csapat: 1. Olaszország 3777 2. Nyugat-Németország 3761 3. Lengyelország 3743 . . . 7. Magyarország 3671 FIA: 1. STRUKOV VALERIJ 1260 + 1312 2. Verbicki Evgenij 1260+1308 3. Muhin Alexander 1260 + 939 8. Napkori György 1260 + 440 19. Maczkó Oszkár 1222 34. Zsengellér Gábor 991 Csapat: 1. Szovjetunió 3780 2. Nyugat-Németország 3734 3. Csehszlovákia 3670 . . . 9. Magyarország 3473 FIB: 1. ANDRJUKOV ALEXANDER 1260 + 530 2. Leif Erisson 1260 + 486 3. Krzysztof Rozycki 1260 + 470 5. Váradi Mihály 1260 + 417 14. Krasznai József 1248 35. Zöld Csaba 1174 Csapat: 1. Franciaország 3724 2. Szovjetunió 3716 3. Magyarország 3682