Modellezés, 1989 (31. évfolyam, 1-12. szám)

1989. január / 1. szám

POICH LORÁND XXX. A repülőmodellek légcsavarja Miután rendelkezésünkre áll az öntőforma, a légcsavar kiformázása már nem okoz nehézségeket, ha gondosan megfigyeljük az öntőgyanta techno­lógiai ismereteit. Munkavégzés a kétrészű formával: 1. Szétszedjük a formát és elválasztószerrel szigeteljük. 2. Kikenjük az első vékony réteg poliésztergyantával a formát, ecset segítségével. 3. Behelyezzük az első réteget a már kiszabott üvegszálas szövetből és gondosan, könnyedén megérintgetjük („tapsoljuk”) az ecsettel, hogy a buborékokat elkerüljük. 4. A többi előirányzott üvegszálas szövetréteget poliésztergyantával válta­kozva bevisszük a formába. 5. Miután az előirányzott töltés a formában megtörtént, felrakjuk a forma felsőrészt és úgy nyomjuk össze, hogy a forma osztott felületei rés nélkül feküdjenek fel egymásra. Ebben az állapotban kell a kikeményedésnek megtörténni. 6. Mintegy 8 óra után lehet a nyers légcsavart a formából kivenni. 7. Készremunkálás a nyersdarab és az eredeti alak szempontjai szerint. Munkavégzés a négyrészű formával: 1. Szétszedjük a formát és elválasztószerrel szigeteljük. 2. Összeépítjük az 1. és 2. körvonal blokkokat. 3. Ráhelyezzük a 3. talplemezt. 4. Bevisszük a poliésztergyanta rétegeket váltakozva az előirányzott üveg­szálas szövetrétegekkel. 5. A felsőlemez (4) ráhelyezése és lepréselése következik, amíg a körvo­nalblokkok és a talp- és felsőlemez között már nincsen rés. Ebben az állapotban történik a kikeményedés. 6. A kikeményedés után kinyitjuk a formát és kivesszük a légcsavar nyers­darabot. 7. Készremunkálás a nyersdarab és az eredeti alak szempontjai szerint. A formafeltételek alapján a nyersdarabok készremunkálása a nagyrészű formából több munkát igényel, mint a kétrészű formából kivett nyers légcsavarok. A megmunkálás ugyanazokkal a szerszámokkal történik, mint a fa légcsavaroknál. A leírt két- és négyrészű formákkal készített műanyag légcsavarok igen jól beváltak. LÉGCSAVAROK GUMIMOTOROKHOZ Anyagok. A gumimotoros modellek légcsavarjainak anyagai messzemenő­en kisebb igényevételnek vannak kitéve, mint a belsőégésű motorok lég­csavarjai. Ezeknek mindenek előtt könnyűnek, és az elegendő alaktartóság 54. ábra: Rajzsablonok gumis légcsavarokhoz. Profil orr-rész /elől/ elől fent elől lent hátul r-T-T-i fent U '•1 L .1 1 L...I U TeiT­ | 11 ' 1.L1 1 1 a zi ja 1 *s [ jmuiii1 11.1 mellett mégis eléggé rugalmasnak is kell lenniük. Jól bevált az egyenletes erezetű középkemény balsafa (tükörmetszetben feldolgozva) valamint a hársfa és a nyárfa. Eredményesen használható az égerfa és a kőrisfa is. A légcsavarlapátok kialakításakor a modellező tartja mindig szem előtt egy madártoll rugalmassági viselkedését — azaz a légcsavarlapát szilárdsá­gának a tartója egy keményfa gerinc legyen (éknek is nevezhetjük), amely szárként a lapát csuklópontjánál kezdődik és mintegy R/2-ig kell hogy belenyúljon a lapátba. Technológia: Gumimotorokhoz való légcsavarokat nem lehet készen meg­vásárolni (bár régebben lehetett kapni kifaragható félkész piskótákat). Ezeket minden esetben a modellezőnek magának kell elkészíteni. Azt a döntést, hogy milyen befektetést, ráfordítást kell vagy lehet a munkaesz­közökbe beruházni, mindenek előtt az befolyásolja, hogy a légcsavarral csak egy modellező modelljét kell felszerelni, vagy hogy egy nagyobb „gumimotoros kollektíva” modelljeihez szükséges-e. Egyedi esetekben kijöhetünk sablonok készítésével (54. ábra). A nagyobb darabszámban készített egyforma légcsavarokhoz előnyösebb a munkaformák, sablonok készítése, már csak a nagyobb pontosság kedvéért is. Ezeknek (55. és 56. ábra) az alkalmazását következő számunkban fogjuk ismertetni. Ismertet­ni fogjuk továbbá a gumis légcsavarok készítésének legkülönfélébb módja­it is, kezdve az egy darab tömbből készítettektől a lapból és keretből készítettekig. (Folytatása következik ) 55. ábra: I. munkaforma a lapát alsórészéhez. 56. ábra: II. munkaforma a lapát felsőrészéhez. Szerkesztőségünk telefonszáma: 170-208

Next