Mohács és Vidéke, 1883 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1883-09-16 / 37. szám

II. évfolyam. 37. szám. Mohács, 1883. szeptember 16-án. Társadalmi hetilap. Megjelen minden vasárnap. Szerkesztéség és kiadó hivatal : a luy s­.ellemi ilirto kozleménye‘h úgy a laj­­in«gVHfidwlésiMk­en kiii «lot^sr*k is kfih­m­­idok : nőin«-*.­ utca 44 K^/.iratok víhskíi ihmii klil<If*t.n«k. Előfizetés: 4vre 4. félévre k2. n«‘gy**dévre 1 frt. Eg­yes szám 10 f­r. legyes példányok K­land I János S­öny­vnyomdájában kaphatók Hirdetések ára : I egy ‘4 k­anádos petit női- egyszeri m­egjelenéseért 10­kr., fiárom­­ 4, tizszeriért 3 kr. fizetendő, b­élyegdij külön 30 kr. A nyi liter egy petit sora 10 kr. Mohács, — szept. 10-ikén. Pusztítja az embert a lángszárnyú tűz, a b­absirt adó a víz, a megrázkódó föld, a betegséget lehelő­ség ; pusztítja az embert mind a négy elem, de nincs oly gyilkos elem, mely emberben, vagyonban oly óriási pusztításokat okozna, mint maga az­­ ember ! A kárvallott veszteségét visszaadni, a szenvedő szeméből a könyet kitörölni, a betegnek gyógyirt nyújtani megjelent a földön a Részvét. Az emberek szű­kkeblű­sége, gőgje, érzéketlensége sokáig távol tar­totta, az emberiség e jó szellemét ; de ime a jótékonyság napja felragyogott és a, Részvét bő kézzel jár közöttünk. Áldott, ob áldott légy Te, jó Szellem, ki megjelentél közöt­tünk, most már nem félünk tűztől, víztől, földtől, levegőtől, nem félünk legnagyobb ellenségünktől, az embertől; nem félünk, mert a Te áldásos kezed minden nyomort, bajt, szenvedést, kárt eltüntet, eltöröl Csodás hatalommal. A Részvét egyik legjótékonyabb kép­viselője kopogtatott be hozzánk , a­ki ne tudná, hogy a Vöörös-Ke­reszt-Egylétről van szó ! V ... Oly rég vártunk reád ! Meg­ismertünk, mielőtt, hozzánk jöttél volna : árvízkárosultjainknak Te küldtél 1088 frt 77 krnyi gazdag könyvvadományt. Városunk és vidékünk emberbaráti kö­zönsége, hozzád szólunk. — ugy­e, tárt karokkal fogadod a Részvét­e legjótéko­nyabb küldöttjét ? Ugy­e, hogy istápolni akarod őt legemberbarátibb munkájában ! — Jöjj ! Hallod, mi szépen szól hozzád, —­ hallod, mennyire kér a szenvedő em­beriség nevében ! ? És te közönség, meg­érted a hivó szózatot, mert ha minden hidegen hagyott volna, de a Vörös­ Kereszt- Egylet azon célja, hogy a dúló csatákban megsebesült harcfia­k gondos, édesanyai ápolásban részesüljenek, — az lefegyverzett. Hányan vannak közületek , kiknek fia fegyvert visel s ki — ha majdan meg­harsan a harci riadó ■—­ fegyverrel kezében száll a csatába a hazáért és a királyért ! A harcban pedig a­ pusztulás angyala jár ; ad, mily jól esik tudnunk, hogy van egy egylet, mely fiainkat a harcmezőn elpusz­tulni nem hagyja. A Magyar Szent-Korona Országainak Vörös-Kereszt-Egylete Ő Felségeik, koronás királyunk és királynénk legmagasabb vé­delme alatt áll ; — nem bizonyos-e, hogy ezen egylet, céljai a legnemesebbek, a leg­­emberbarátiabbak ? ! E hó 8­ikán a mohácsi kaszinó nagy­termében Deutsch Lipót országgyűlési kép­viselőnk kezdeményezése folytán az e­l­ő­­értekezlet a Vörös­ Kereszt-Egylet vá­­lasztmányának Mohácson való megalakítása iránt megtartatott. Városunk és a környék nagyszámú intelligens közönsége jelent meg az elő­­értekezleten s elfogadta kerület­ünk képvi­selőjének azon indítványát, hogy a neve­zett, egylet céljait, tegyük magunkévá s hogy a lehetőséghez képest alakítsunk vagy vidéki választmány­t vagy­­fiókegy­­letet. Mi meg vagyunk győződve, hogy városunk és vidékünk férfi- és hölgy­­közönsége szolgáltat e legnemesebb célú egylet számára 300 tagot s akkor­­ mo­­hácsvidéki választmányt alakíthatunk. Hölgyeink, asszonyaink és önök, kik édes anyák, karolják önök különösen fel az eszmét és akkor a nemes mag vidékünk fogékony talaján is megered. Nincs az az ügy, mely az önök kezében fel ne virá­gozzék. Egyet,értőleg, az önök társaságában akarjuk az egylet nemes céljait előmozdí­tani, önökkel együttesen akarjuk a mohács­vidéki választmányt vagy fiókegyletet meg­alakítani. Felkérjük különösen még városunk és vidékünk vezérférfiait : a lelkész, jegyző, tanító, földbirtokos s a községi biró urakat s általán a jótékonyság terén ismert, egyé­neket, karolják fel e legnemesebb ügyet, hassanak körükre, hogy a tervezett választ­mány mi­előbb és minél nagyobb számú egyénekből megalakulhasson. Mi h­iszszük uraim, hogy az önök ügybuzgó tevékeny­sége nemcsak lehetővé fogja, tenni azt, hogy a m­ohácsvidéki választmány létesül, hanem hogy el nem múló virágzásnak is fog örvendeni ! A cél nemes, a cél emberbaráti , — mutassa, meg Mohács és vidéke nemesszivil közönsége, hogy az ily célokért lelkesülni tud, áldozatot hozni akar. S. K. ^ JÜL O JL. A vőlegény. — Megtörtént história. — Ki ne látott volna már legalább egyszer életében műkedvelői előadást ? ! Oh, ez a szin művészetbe való belekontárkodás fölöttébb ér­dekes ; érdekes a tisztelt sógorság-, komaság- és atyafiságnak, a­ki a művész-rokont bámulja, de százszorta érdekesebb a lelkesült játszókra nézve. Addig cserélik-berélik a szerepeket, míg össze­jönnek a játékban azok, a­kik „összejönni“ akar­nak a valóságban is. Egy kis intrika, egy kis politi­ka mindent kivisz ilyenkor. Szerelmet vallhat a „hős“ bátran annak a kis leánynak — vagy ha úgy esik a dolog — ennek a kacér menyecskének a világ szeme láttára, a­kinek más­különben csak azt meri mondani a gyáva, hogy „kiszu­hand !“ A műkedvelő-produkciók ma­holnap elv­esztik a házasító asszonyok kenyerét. A vi­déken pláne e nemes sportot egész szenvedél­lyel űzik , de hogy is ne, a kisvárosban az em­berek csak kártyázni tudnak, aztán meg inni és enni, az asszonyok pedig uzsonázni és pletykázni. Ez a nemes foglalkozás pedig, ha az ember minden istenáldott napon gyakorolja, egyszer csak mégis unalmassá válik. Ilyen istenverte egyhangúságban, ha támad egy bátor, a­ki fölhívja a város intelligenciáját, (minden kisvárosi publikum „intelligens“) hogy hát rendezzünk jótékonycélú műkedvelő-előadást, — az lesz a nap hőse. No, hát jámbor és nyájas (így szokták mondani) olvasóm, én neked ilyen „nap hősé“­­nek a keserves történetét akarom elmondani. Zsebkendőt azonban nem kell elővenned, nem lesz a história valami nagyon siralmas. Kálmán — ez volt becses neve a nap hősének — a legszenvedélyesebb műkedvelő­­példány volt. Szegénynek a torkára is forrt, azaz hogy majdnem a torkára forrt ez a szen­vedélye. Legnagyobb előszeretettel játszna a szerelmes tollokat, pedig — amint azt a műértő fiskálisáé ténsasszony egész határozottan kijelen­tette — a hangja nem vált be egy amorozó hangjának, mivelhogy az olyan volt, akár csak egy bölömbikáé, vagy mások szerint nagyon hasonlított a szava a repedt fazékhoz. No, de ő mindennek dacára a műkedvelők szerelmes színésze volt. Volt ugyan ellenpárt is, és ennek az volt a véleménye, hogy Kálmán egy kis Lendvay. És ez a párt sem állt holmi pipogya emberekből, oh nem, Kálmán bámulói közé tar­tozott a miniszteri rokonsággal dicsekvő „királyi ember“, a mindig elegáns patikárius, a báró, kinek birtokai a holdban vannak, az obsitos katonából lett fiskális­ irnok, az egy szót magyarul nem tudó inzsellér s több más ilyen falusi notábi­­litás. Kálmán barátunk tehát egész önérzettel játszhatta kedvenc szerepeit. Játszta is,­­ és addig játszta, míg egyszer csak azon vette magát észre, hogy fülig szerelmes Kerekesék Erzsikéjébe, a­ki a szerepkiosztás szerint mu­szájból hallgatta végig az ő szerelmi vallomá­sait ... a megszandálhatlan sok próbán és min­den előadott darabban. A provinciális gond­viselés — ebből is látszik — egymásnak szánta őket. Erzsike leányasszony, pardon kisasszony, nem volt valami csodaszépség, termete bizony kissé vékonydongája volt, a hangja cérnavé­konysága, csak a szemei voltak elragadok.......... azok előtt­­. i. a kik rövidlátók valának s a kik igy nem láthatták azok albinusi mi vált­ját. De már azt aztán meg kell engednünk, hogy Erzsike úgy tudta a szemeit forgatni és olyan hanglétrája volt a beszédjének, hogy öröm volt látni, azaz hogy hallani. Kálmán barátunk örült is, ha Erzsike közelében lehetett,­­ és ezt ko­molyan mondjuk. A­mit aztán nem tett meg a színpadi komédia, megcsinálta azt az ügyes doktorné meg a mindennapos uzsona. Száz szónak is egy a vége. Kálmán Erzsike vőle­génye lett. Hiszen eddig csak minden annak rendje és módja szerint ment volna, hanem hát bezzeg most. A­ki valakinek a vőlegénye, az — úgy illik — hogy a tisztességes hajadont el is vegye. Kálmánnak ugyan nagy házasodhatnék­ ja volt, de mit használt az, ha még nem volt diplomája. A zsidó-kérdéshez. A tűzláng mint tudjuk, ha sivító szél üvöltve hajtja, házról-házra, pajtáról-pajtára száll, s ha az emberi kezek a tüzgátló eszközökkel képtelenek a tűztenger tovaterjedését megaka­dályozni , nagyja, apraja siet menteni azt, a­mi még megmenthető. Ki venne a veszély idején bátorságot, egyenetlenséget szítani , vagy ki tagadná meg embertársától — legyen gazdag vagy szegény — a segélyt, ha, veszni látná min­denét ? ! Senki ! Mert ha valamikor, úgy a veszély idején voltunk­­— legalább eddig — egyek. Legyen meg mindenkinek a maga hite ; de merem állítani, hogy köznépünk nemzetiségi s felekezeti különbség nélkül, nem oly vad, nem oly elfásult, hogy közönyösen, kárörvendezve nézné a veszély idején ember­társának, felebarát­jának vesztét. Köznépünk romlatlan, nyílt s jószivü. Ily nemes tulajdonok kizárnak mindenféle vadállati ösztönt. Csakhogy egy m­a­i­n­z­i érsek mondása szerint : „a­z emberi árr olyan, mint valamely malomkő, ha búz­á­t t­e­­szesz közé, lisztté darálja, ha üresen hagyod, úgyis horzsol­ó­­d­i­k, csakhogy akkor maga magát koptatja e­l.“ Köznépünket a mai napig magára hagytuk. Nem sokat törődtünk szellemi s anyagi fejlődé­sével. Kizsákmányolta azt —­ ne tagadjuk — osztály, rang s felekezeti különbség nélkül mindaz, a ki élelmesebb volt s hozzá férhetett. Hogy ezen élelmességben excellált a zsidó elem.

Next