Mohács és Vidéke, 1888 (7. évfolyam, 1-53. szám)

1888-09-16 / 38. szám

VII. évfolyam. 33. sz­ám. Mohács, 1888. szeptember 16-án. Társtulalm­i hel­ilap. Meg­jelen minden vasárnap. Szerkesztőség : Hová a lap szellemi részét, illető közlemények küldendők • Előfizetés német-hite?« 82­ . Kéziratok vissza nem küldetnek. Hi­ts egész évre 4, félévre 2, negyedévre 1 fit. KgY ö 11 hm a hmn Kiálló hivatal : I egy es számi 1­0 ki. Hová « 1«j»m­­egrend­el­és­ek és hirdetések küldendők: Blandl Egy hn példányok Itlandl .Iáim* kjnn y v n y n unl áj « I‚m ii l‚ n ph ›i t.«› l› . .. .. _ Hirdetések ára : petit. sor egyszeri vieszjalen­éNeér't ^ kr., három­­.n. d­l«r. fizetendő. ,dij I. fi 10.11 30 kr. ■r egy petit sora 10 kr. .János könyvn­y­­mdájá­ban. 1 Árnyfoltok a családi életben. i­. A gyermek jövője attól függ, hogy minő nevelésben részesül az a szülői ház­nál, minő irányt nyer a családi élet­ben. A házi nevelésről is el lehet mon­dani, hogy e 11 ér­a 1 he 11 e n jelt nyom az ember lelkére. A ferde irányú, vallásta­lan, önző, anyagias és elpuhult nevelésnek nem lehetnek jó gyümölcsei az életben! A családnak azért egyik igen lénye­ges hivatása: a gyermek életének jó irányt adni, annak nemcsak testi, hanem szellemi kiképeztetését is léte első pillanatától kezdve gondosan elősegíteni és a gyermeket azon állásra előkészíteni, melyre tehetségei és személyes hajlamai őt kijelölni látszanak. A gyermek tagja nemünknek , ember kis alakban. Neki, mint embernek, természet­­joga­ van élni, nevelést, eltartást és kiképzést követelni azoktól, kiknek életét köszöni és kiknek oltalma alá van helyezve mindad­dig, míg önmagát fenntartani képes. A házi nevelés az alapot veti meg?; ezen épít az iskola és befejezi az élet. És most kérdem, hány család áll e te­kintetben hivatása magaslatán? hány szülő bir tudatával azon fönséges kötelességnek, mely a gyermeknevelés tág mezején az ő osztályrészük?! Nem tapasztaljuk­ általá­ban, hogy vastag tájékozatlanság és hideg­­közöny jellemzi e téren őket (tisztelet a kivételeseknek !), hogy igen sokszor emberi szeszély és a véletlen űzik pajzán játéka­kat ott, hol a keresztény nevelés-tudomány meghatározott elvei és szabályai szerint kellene a szunnyadó erőket a dermedés bilincseiből fölszabadítani!? Az alsó néposztály nevelési esz­meköre legfölebb a test felületes ápolására terjed ki. A szellemi erők műveléséhez nem ért. Ebben ő —­ lehet mondani — egészen járatlan. Akár­hány falusi anyát ismerek, ki apró házi állatait több gonddal neveli és ápolja, min­t kis gyermekeit. „Úgysem lesz belőlük sem pap, sem pró­kátor, sem doktor, minek tehát az a sok beszéd!?“ — így nyilatkozik a földműves nép bölcsesége a pedagógiáról. És ily meg­rögzött indolenciával szemben hasztalan azután minden okoskodás! A legbuzgóbb igyekezet is fennakad és megfeneklik a közönyösség kopár zátonyán. A felsőbb o­sz­t­á­l­y­ú­a­k­ná­l a kis gyermekekkel való foglalkozás nem idő szerinti, unal­m­a­s, kényelmetlen, azért erre idegen kezek alkalmaztatnak. A kis úrfia­k és komteszek számki vet­tetnek a család édes és éltető légköréből és cselé­dek, dajkák, vagy idegen­ ajkú nevelők rideg gondozására bízatnak. Hadd bajlód­jann­k azok velők! Hadd hurcolják őket az utcákon és szabad tereken. Csak otthon ne alkalmatlankodjanak! — Már hogy mennyi roszat tanulnak azután ezektől , — minő szellemet oltanak be ezek az ártat­lanok fogékony lelkébe, azzal persze a nagyságos és méltóságos szülők keveset törődnek. A fődolog az, hogy a nevelőnő tartása modern divatjának elég­tétessék és a magas uraságok a gyermektől megsza­baduljanak ! — A­mi a középosztályt illeti, itt még leginkább feltalálható a házi nevelés oly családi körben, melynek ékességét, te­szik: ősi vallásosság, antik egyszerű er­kölcsük, háziasság, megelégedés stb. Ta­­gadhatlan azonban, hogy a modern kor szellem kinövései és a házas élet, ziláltsága már itt is gyászos rést nyitottak a családi tűzhely szentélyén. Korunk ugyanis az egyesülés k­ora, jelszava: „Viribus unitis!“ — Midőn azon­ban a korszerű eszmékkel szaturált családfő polgártársaival jótékony célokra százféle módon és alakban egyesül — sajnos! — övéitől m­i­n­­d i­nk­á­b­b elszakad! Sok, kivált városi apa alig tekinti csa­ládját egyébnek, mint pihenő állomás­­n­a­k, szállodának, hová visszavonul, midőn kifáradt, az élet mozgalmaiban. Az ilyen családfő minden inkább, mint apa; otthon rendesen reszkedve, ingerült; gyermekei akkor örülnek neki legjobban, ha nem látják.­­ — És hány anya van, ki az egyleti tevé­kenység rohanó árjától elsodortatva, bele­vegyül a társas élet mozgalmaiba, és ke­resve keresi az utcákon és sötét zúgokban az elhagyott árvákat, hogy azokat felru­házza és ápolja — — és nem jut eszébe, hogy míg ő a filantrópia holdvilágánál az idegen árvákat, gondozza, addig otthon sa­ját szülöttjei sajnosan nélkülözik az édes anyai érzelmek éltető napmelegét, és meg­fosztva az éltető légkörtől, testileg-lelkileg elcsenevészednek. Nem visszás állapot-e az­, hogy az anyának a nagy társadalom az otthonja, és nem a családi szentély!? És váljon kifogástalan indok, magasabb ih­let­­ség tereli-e őket mindig legfönségesebb ki­­válásuk mezejéről?! —avagy talán inkább a vétkes hiúság és szereplési viszketeg: hogy t. i. a közélet nagy piacán nagyobb zajt lehet, ütni és jobban lehet feltűnni, mint a sz­rény házi csendes kör falai között ?! Csoda e azután, ha ily megvesztegetett családi légkörben oly ifjúság serdül fel, melynek elszilajulása, rakoncátlansága fe­­gyelmetlensége és is­tentelensége felett csak nem kétségbe esnek már korunk komoly fél fiai és erkölcsbirái! ? TAKYA: Rezervista élet. Irta: Kugler Nándor. I. Bevonulás. Élénkül, népesül a laktanya tágas, simára taposott udvara ; ez egyszer „cibil“ népség áll­dogál, csoportosul benne. Feszes, testhez ido­muló magyar nadrág, elegáns francia szabású kabát, szűr, zsiros kalap, bocskor, hat szál gatya keverszik egymás közé mint egy országos vásáron. Víg lárma, zaj, zsibongás mindenünnen, harsány kiáltozások, zajos, derült nevetés, ka­cagás hal­ak minden oldalról. Mosolygó arccal, heves taglejtéssel, erős kézszorítással üdvözli egymást a régen látott bajtárs, barát, ismerős, örömteli ábrázattal kér­dik egymás hogylétét, tudakolódznak családjaik felől és kockáztatnak egy egy kérdést, az azóta valószínűleg beszerzett feleség után, vagy ha­marosan felelevenítenek egy-egy bakahumoros apró történetkét azokból az időkből, mikor még „standbeliek“ voltak. Nevetve mutogatnak egyik, másik nagyon megszakásosodott vagy csupaszon maradt fiúra és mind akettőnek jut a csúfolko­­dásból elég. Tréfás káromkodással illetik a be­hívást, a gyakorlatot, a­melytől az ilyen vén gyerekeket bizony már fel is menthetné a felsé­ges hadúr, tréfás káromkodással emlegetik az iszonytató nehéz három évi szolgálat keserveit is, az unalmas fegyverfogást, a csatárgyakorlat, a nagy hőségben tett hosszú meneteket, a fá­rasztó nagy gyakorlatokat, és biztatják egymást, hogy a mostani hadgyakorlatok csak „suviksz“ azokhoz képest, miket ők tettek még csak pár évvel ezelőtt. S ezenközben mindinkább megtelik a ka­szárnya ; a tarka-barka tömeg lassankint sza­bálytalan, elkülönített csoportokat képez ; kiki a saját századától a tarta­­sosok fogadására ki­küldött altiszt­ köré sorakozik, ki váltig erőlkö­dik a szubordinációt még elismerni nem akaró rakoncátlank­odó népséget együtt tartani. Hja! még a civilruha van rajta, még nem szalutál, hanem holnap ilyenkor ! Most hirtelen elcsendesült a mozgó tenger, a tartalékosokat átvevő tiszt jelent meg és har­sány hangon szólítja az egyes századokat. Csapatonként és most már meglehetős rend­ben távoznak rendeltetési helyükre, vígan ne­vetve, lármázva, kurjongatva. S felhangzik az első kemény szó a vezénylő tiszt részéről; valamelyik duhaj legény nagyon eltalálta magát ordítani s nyomban rá h­allik az első félig elnyomott, viszont a tisztet illető bakaimádság —­rekte káromkodás II A gyakorlaton. Nyelnek port, különfélét, szép hamvas fe­héret az országút mentén; világos sárgát, ho­mokosat, midőn arról letérnek ; kedves, majd­nem jóizű­ barnát a kenyeret termett száraz ugarokon ; keményet, vöröses színűt bazalt szik­lákról ; olyat, melyet saját bakkancsuk ver fel, vagy mely nehezen dübörgő ágyúszekér után hú­zódik, avagy amely vágtató lovasok tömege után képez sűrű átkatlan felhőt. A verejték ellepi homlokukat, arcukat, úgy csepeg róla, mintha mindegyik baka feje lyukat kapott pálinkás kazán volna, csakhogy alkohol helyett sósizűs, kellemetlenül meleg folyadékot ereszt, mely az arcot ellepett porral vegyülve tésztát képez. Előre! A­ nap égetően tűz le a már fáradt legény­ségre, egyik másik lankadtad lógatja .H a fejét és haza gondol, hol nem kergeti senki, hol nin­csen engedelmességet követelő tiszt úr, mellet fullasztó „cakumpak.“ Egy ágyulövés dördül el. Az ellenség megkezdette a csatározást:­­ tényszavak hangzanak, trombita harsan, doh pe­reg, lovas csapatok vágtatnak előre, nehéz ágyú­­ütegek nyomulnak fel a magaslatra, habzó lo­vakon száguldanak jelentést, parancsot vivő tisztek , a bakák mozdulatai is megélénkülnek. Előre ! Fel a hegy oromra , lassan, óvatosan, ne­hogy a hegy túlsó lábánál álló ellenség valamit észrevegyen s aztán hajrá­­­reszkető inakkal, zi­háló mellel tüzet neki, pattog a sortüz ezernyi ezer drága Mannlicher-fegyverből, mintha az úr­isten egy óriási szitán kukoricát pattogtatna az

Next