Moldova Socialista, 1967 (XLIII/206-231)

1967-09-16 / nr. 219

Сымбэтэ, 16 септембрие 1967. ПЕНТРУ ПУТЕРЯ СОВЕТЕЛОР! 13 ОКТОМБРИЕ 130 СЕПТЕМБРИЕ) Пентру а ле анорда ажутор форцелор револуционаре дин Тираспол ла ликидаря «погромурилор де вин», дин Одеса а сосит ун деташамент ал Гэрзий роший (70 де оамень), кондус де болшевичий М. Кангун ши М. Томас. Кулежеря де артиколе «Октябрь на Одессщине», Одеса. 1927, паж. 220 — 221. «Известия Бендерского Совет я рабочих, солдатских и крестьянских депутатов» No 102. 30 септембрие 1917. Ла Бэлць ау авут лок ребелиунь де фоаме. Мунчиторий ши солдаций ау диструс секторул 2 де милицие. Конгресул жудецан Бэлць ал ынвэцэторилор а черут сэ фие организаге ыи орашул лор курсурь де лимбэ молдовенясиз. И. Дыков. «Хроника...», паж. 56. 14 (1) ОКТОМБРИЕ Дупэ кум с’а анунцат, Сибирев, делегат дин Унгень. луыкд кувынтул ла Конгресул I губерниал сочиал-демомрат женерал де партид басарабян, а менционат, кэ ла Унгень а Фост креатэ ну ажуторул луй Я. Д. Мельошин о организацие еочиалдемомратэ. Диспозиция мембрилор ачестей организаций, а слус ел, е абсолут болшевимэ. «Известия Кишиневского Совета рабочих и солдатских депутатов» No 114, I (14) октомбрие 1917. Цэраний дин сатул Баймаклия ау пус мына пе пэмынтул мошиерулуй Томов. Цэраний дин сатул Флорицоая, жудецул Бэлць, ау луат пэмынтул ши роада де ла мошиерул Куцило. С’ау ынчепут ребелиунь де фоаме ла Кишинэу. Маселе ынфометате луау дин магазине ши депозите мэрфуриле индустриале ши алиментеле. Солдаций, тримишь сэ ыннэбуше ребелиуниле, с’ау алэтурат челор ынфометаць. 1 И. Дыков. «Хроника...», паж. 56—57. С’а анунцат, кэ мишкаря аграрэ ын губерния Басарабия се интенсификэ зи де зи, купринзынд ун сат дупэ алтул. Кумай ын жудецул Орхей ын курс де о сэптэмынэ ау фост ынрежистрате рэзврэтирь цэрэнешть ын сателе: Припичень, Чинишеуць, Грушева, Круглик, Избешть, Киштелкица, Машкэуць. Чокылтень, Хыртопул-Мин, Фурчень, Березложь, Алчедар, Дышкова. Кулежеря де реферате: «Борьба за власть Советов в Молдавии», паж. 136. 15 (2) ОКТОМБРИЕ Цэраний дин сатул Скэень, жудецул Сорока, ау трекут ла акапараря пэмынтурилор арендаторулуй Абрамов. Комитетеле аграре але жудецелор Бендер ши Акерман резолвау де сине стэтэтор иестиуниле аграре ши репартизау пэмынтул дупэ апречиеря лор. Цэраний ынармаць дин сатул Метилень ау пус мына пе пэмынтул мошиерулуй Леонарди ши ау ымпрэштият деташаментул секторулуй 3 де милицие. И. Дыков. «Хроника...», паж. 57. А авут лок шединца момунэ а комитетулуй екзекутив губерниал басарабян ал Советелор де депутаць ай мунчиторилор ши солдацилор, а комитетулуй ензенутив басарабян ал Советелор де депутаць ай цэранилор ши а Комитетулуй екзекутив молдовенеск нейтрал, консакратэ контопирий лор. С’а адоптат хотэрыря: «I. Комитетеле ышь пэстрязэ аутономия ын активитатя ши ын вяца лор интернэ, дар акционязэ ын стрынс контакт ын чея че привеште кестиуниле реферитоаре ла ынтряга Басарабие, се адунэ шединце пленаре але челор трей комитете». Кулежеря де реферате «Борьба за власть Советов в Молдавии», паж. 138. / 16 (3) ОКТОМБРИЕ Цэраний дин сатул Марамоновка, жудецул Сорока, ау пус мына пе 100 десетинь де пэмынт, че апарциняу мошиерулуй Отонович. И. Дыков. «Хроника...», паж. 57. Дупэ кум с’а анунцат, ла Кишинэу а авут лок адунаря делегацилор дин партя мембрилор нондучерилор синдикателор, каре фак парте дин Бироул нейтрал, суб прешединция болшевикулуй И. Галицкий. Ау фост адоптате ун шир де хотэрырь, каре асигурау организаря планификатэ а дугенелор пентру мунчиторь. «Известия Кишиневского Совета рабочих и солдатских депутатов» No 115, 3 (16) октомбрие 1917. 18 (5) ОКТОМБРИЕ Ла Кишинэу ау авут лок мишкэрь солдэцешть ши мунчиторешть. Дупэ кум а рапортат ла штабул округулуй милитар Одеса номисарул губерниал ал Гувернулуй провизориу Кристи, трупеле, тримисе ла Кишинэу пентру а ыннэбуши «ребелиуниле», с’ау алэтурат рэскулацилор. Ын легэтура ку ачаста ел ыл руга пе номандантул де округ сэ ле акорде ун ажутор уржент. Комитетул жудецан аграр дин Хотин а хотэрыт кэ - пэмынтул че апарциня проприетарилор приваць есте пус ла диспозиция комитетулуй жудецан пентру а фи репартизат ынтре цэраний фэрэ пэмынт ши ку пуцин пэмынт нумай ын казул, дакэ проприетарул ну поате сэ-л лукрезе сингур. И. Дыков. «Хроника ...», паж. 58. Комитетул ПМСДР(б) ал кампанией 2 а баталионулуй 24 де феровиарь, дизлокат ла Бендер, с’а адресат принтр’о скрисоаре КЧ ал партидулуй болшевичилор сэ и се тримитэ 50 де екземпларе де Програмул партидулуй. «Переписка секретариата ЦК РСДРП (б) с местными партийными организациями в 1917 году», вол. I, Москова, 1957, паж. 458. 19 (6) ОКТОМБРИЕ Ла шединца Комитетулуй екзекутив басарабян ал Советелор де депутаць ай мунчиторилор ши солдацилор с’а дискутат кестиуня конвокэрий Конгресулуй II ал Советелор дин тоатэ Русия. С’а адоптат хотэрыря де а апроба конвокаря Конгресулуй II ал Советелор дин тоатэ Русия. Ын скопул де а авя ла конгрес репрезентанце дин партя Советелор мичь, а конвока конферинца районалэ а Советелор пентру а алеже делегаць. Архива Инстицгутулуй де историе а партидулуй де пе лынгэ КЧ ал ПКМ, фондул 49, инв. 20. дос. 97. Фойле 10—12. Шединца комунэ а комитетелор де режименте ши кампаний але Дивизией 165 де инфантерие а адоптат резолуция ку привире ла предаря путерий де стат Советелор ши ынчетаря рэзбоюлуй империалист. Архива Чентралэ историко-милитарэ де Стат. фондул 2138, инв. I, дос. II, фоая 177. Шединца комунэ а комитетелор де дивизие, режименте ши алте комитете егале ку еле але дивизией 160 де инфантерие а адоптат резолуция ку привире ла предаря путерий де стат Советелор ши ынчетаря рэзбоюлуй империалист. Архива Чентралэ историко-милитарэ де Стат. фондул 2210, инв. 8, дос. 7. фоая 128. КРОНИНА ЕВЕНИМЕНТЕЛОР РЕВОЛУЦИОНАРЕ ДИН МОЛДОВА дин летопксекуа мшпслуй ОКТОМБЖЕ Колхозул «Жигант» е чя май , маре господэрие ын районул Вулкэнешть. Плугарилор де аич ле мерже вестя де оамень вредничь. харничь ши кибзуиць, каре ау ын сама лор 14 мий де хектаре де пэмынт. Чей 88 де комуништь дин ачест колхоз сынт мереу ын фрунтя маселор, сервеск дрепт екземплу де мункэ ши пуртаре. Комитетул де партид ал организацией се афлэ мереу ын мижлокул маселор. ле куноаште пэсул, поартэ грижэ де фиекаре ом ын парте. Ши плугарий сусцин ку кэлдурэ мэсуриле трасате де комуништь, , кэч ачесте мэсурь оглиндеск нэзуинцеле маселор ларжь, контрибуе ла спориря продукцией, ла ынфлориря културий, адук белшуг ши трай ынстэрит. Анул ачеста венитул колхозулуй се ва чифра ла чирка чинч милиоане де рубле. Фондул индивизибил конституе шасе милиоане ши жумэтате де рубле. Ла фиече зи-ом а ревенит о плата де 4,2 рубле фацэ де 87 копейчь ын 1959, Ляфа лунарэ а колхозникулуй а ажунс ын медие ла 90 де рубле. Ынтруниць ла адунаря де даре де самэ, комуништий господэрией н'ау ридикат ын славэ резултателе ынрежистрате. Атыт рапорторул, секретарул организацией де партид Николае Мунтяну, кыт ши чейлалць ворбиторь, синтетизынд експериенца акумулатэ, ау пропус ной мэсурь ши май ефичиенте ын ведеря споририй сукчеселор. Прогресул техник е уна дин кестиуниле примордиале, де каре сынт преокупаць организация де партид. фиекаре комунист ын парте. Ел а контрибуит ши контрибуе ездит ла креаря базей технико-материале а вииторулуй. Ын продукция агриколэ с'ау апликат де акум мулте методе ной, прогресисте. Даторитэ стабилирий ын мод кибзуит а асоламентелор ши апликзрий систематике а ынгрэшэминтелор натурале ши минерале, господэрия, кяр ын аний ку пуцине пречипитяций, обцине реколте стабиле ши ливрязэ статулуй де 2—3 орь май мулте череале декыт лреведе планул-командэ. Ын господэрие функционязэ де кыцьва ань о сочиетате технико-штиинцйфикэ, каре пропагэ реализэриле штиинцей ши експериенцей ынаинтате, а ынтродус ын тоате бригэзиле хозрасчотул, се окупз ку десэвырширя формелор де организаре а мунчий. Трей пэтримь дин нумэрул готал ал комуништилор лукрязэ немижлочит ын сфера де продукцие материалэ. Комуништий сынт промоторий ноулуй ын продукцие. Фиекаре дин ей е ынкадрат ын мунка културал-политикэ ла секторул дат; 47 сынт ажитаторь, яр рестул — лекторь. Ла фиекаре сектор де продукцие функционязэ унгераше роший перманенте, библиотечь амбуланте. Рапорторул ну поате сэ ну адукэ кувинте де лаудэ челор май бунь ажитаторь: И. Танасюк, Н. Гермек, С. Штиру, С. Паруш. Ачештя сынт мереу ын мижлокул плугарилор, дискутэ ку ей челе май актуале теме, че реес дин Тезеле партидулуй, едитязэ фой воланте. Пентру а доведи ролул лор де авангарда, комуништий ышь ридикэ нивелул де куноштинце женерале ши политике. Ын анул трекут де ынвэцэмынт ын черкурило де инструире политика ау ынвэцат 71 де комуништь, 26 де комсомолишты ши 30 де активишть фэрз де партид. Ын анул де ынвэцэмынт че се апропие вор ынвэца чирка 170 де персоане, инклусив 77 де комуништь — тоць, ефарэ де чей че-шь фак сгудииле фэрэ фреквенцэ ла техникумурь сау институте. Организация де партид а акумулат о богатэ експериенцэ ын че привеште ынтречеря сочиалистэ. фолосинд ын мод кибзуит диверсе форме де стимуларе моралэ ши мате риалэ. Ла ынгрижиря културилор де кымг1 н'а трекут нич о зи, ын каре сэ ну се факэ билан цул ынтречерий. Екипей класате пе примул лок и се ремитя фанионул трансмисибил ши ун премиу бэнеск де зече рубле. Де асеменя а фост стимулатэ ши мунка ла стрынсул културилор тимпурий, яр акум — ла челе тырзий. Актуалеле кондиций де лукру сымт приелниче пентру тинерий абсолвенць ай школилор дин локалитате. Ей се ынкадрязэ ку плэчере ын мунка пе огоареле колхозулуй дин сатул натал. Кестиуня ачаста а фост абордатэ ла адунаре де комуниста Ирина Танасюк. — Е плэкут, кынд фрунташий ноштри ын продукцие сервеск дрепт пилдэ ын фамилия лор, ши е трист. кынд се ынтымплэ инверс. Комунистул Теодор Кисаков, комбайнер, ну с'а симцит ку нимик датор ын ачастэ привинцэ. Де акум ал трейля ан мунчеште алэтурь де ел дупэ абсолвиря класей а опта фиул сэу Думитру. Тынэрул, фрунташ ши ел ын продукцие, н'а легат, кум се спуне, картя де гард. Ел ышь фаче студииле ла техникумул транспортулуй ауто ши ал конструкцией де друмурь, ла секция фэрэ фреквенцэ. Ал дойля фиу — Г еорге, терминынд ын ачест ан тот опт класе, а урмат пилда фрателуй — лукрязэ ка ажутор ле комбайнул татэлуй сэу ши а трекут ын класа IX а школий де сарэ. Пилде симиларе се пот гэси ши ын фамилииле комуништилор Думитру Великсав, Петре Петриоглу, Думитру Русев (тоць меканизаторь). Урмынд екземплул плугарилор фрунташь дин републикэ, мембрий колхозулуй «Жигант» с'ау адресат зилеле трекуте агрикулторилор дин район, кемынду-й сэ термине пынэ ла 20 октомбрие тоате мунчиле де кымп, сэ-шь реализезе сарчиниле де вынзаре а продуселор агриколе ла стат. Нимень ын район ну пуне ла ындоялэ фаптул, кэ оамений мунчий дин колхозул «Жигант» вор реализа ку чинсте ачест ангэжамент. Яр апой, дупэ викторие, 720 динтре чей май бунь колхозничь вор плека ымпреунэ ку прешединтеле господэрией ши ку секретарул де партид реалес (Николае Мунтяну) ынтр'о ллимбаре де 4 зиле ку мотонава «Осетия» пе Маря Нягрэ, Екскурсий де фелул ачеста ау май авут лок дупэ герминаря мунчилор ла ынгрижиря прэшитоарелор. Комитетул де партид штие сэ ымбине мунка де продукцие ку чя идеоложикэ, ку одихна плэкутэ, де каре аре невое омул. В. СТЕФОГЛУ. (Кореспоидентул ностру). ДЭРИЛЕ ДЕ САМЭ ШИ АЛЕЖЕРИЛЕ ЫН ОРГАНИЗАЦИИЛЕ ПРИМАРЕ ДЕ ПАРТИД О КОМУНИШТИИ ЫН АВАНГАРДЭ ОПЕРЭ ЕПОКАЛЭ Ла Институтул политехник «Сергей Лазо» дин Кишинэу а авут лок о шединца лэрцштэ а консилиулуй штиинцифик ши комитетулуй де партид. консакратэ жубидеулуй де 100 де ань дин зиуа апарнцией оперей луй Карл Маркс «Капиталул». Шединца а фост дескисэ де кэтре тов. Кожухарь А. Ф., секретар ал комитетулуй де партид ал ииститутулуй, кандидат ын штиинце економиче. дочент. Реферат пе тема «Чя май импортантэ оперэ политико-економикэ а секолулуй» л-а фэкут Н. П. Фролов, мембру-кореспондент ал Академией де Штиинце а РССМ, доктор ын штиинце економиче, професор. Кореферате ау фост презентате де Н. П. Васильев, кандидат ын штиийце филозофиче, ши С. В. Царанов, дочент. МОЛДОВЯ СОЧИЯПИСТЭ А Иван ГОРОБЧЕНКО (фотография дин стынга) е унул динтре чей май бунь лэкэтушь-рационализаторь де ла фабрика «40 лет МССР» дин Бэлць. Ел а фэкут мулте пропунерь де рационллизаре, каре ау дат ун маре ефскт економик. Ну демулт Иван Горобченко ку ажуторул товарэшилор а конструкт о инсталацие, каре мэсоарэ ши сортязэ цесэтуриле дестул де репеде. Фото де Г. Райллн. Ш Ь1н бригада М» 2 де кымп дин нолхозул «Маяк», районул Теленешть, штюлеций де лэпушой се курэцэ де пэнушь ын мод менанизат. Агрегатул трактористулуй С. Капсызэ нурэцэ пе скимб кыте 60 — 70 тоне де штюлець. ЫН ФОТОГРАФИЕ: агрегатул трактористулуй С. КАПСЫЗЭ ын тимпул лукрулуй. Фото де В. Бебишев. ЫНГРИЖОРАРЯ КОНСТРУКТОРИЛОР ДИН ТИРАСПОЛ Дин примеле зиле але анулуй курент колективул трестулуй де конструкций дян Тираспол се стэруе сэ-шь ындеплиняскэ ангажаментеле Луате ын чинстя семичентенарулуй Путерий Советиче. Ын примул триместру ал анулуй конструкторнй ноштри ау дат ын експлоатаре. ынаинте де термен, песте 3.000 де метри даграць де спациу локатив, шь-ау депэшит планул ши ын триместрул ал дойля. Колективул дирекцией No 27 де конструкций ышь депэшеште дин лунэ ын луна сарчиниле де продукцие. Ын примеле шапте лунь ел а дат песте преведериле планулуй 100 де апартаменте, планул ла конструкция институциилор школаре ши прешколаре л-а депэшит ку 120 мий де рубле. Индичь ыналць де продукцие ау обцинут ши колективеле дирекциилбр де конструкций ЖМ 28. 29. 30. Еле ау дзт ынаинте де термен ын експлоатаре депозитул пентру продукцие гата ал фабричий де консерве «1 Май», секция де прегэтире а консервелор пентру копий де ла фабрика де консерве дин фрукте, ау терминат реконструкция секцией де консерве а фабричий «Ткаченко». Мулте бригэзь обцин сукчесе марь ын ынтречеря дин пряжма луй Октомбрие. Принтре челе май буне путем н-умн сектоареле, кондусе де И. Вадюл ши П. Кравец, бригэзиле де мункэ комунистэ ын фрунте ку А. Бацанюк, В. Николаев, Ероул Мунчий Социалисте А. Юраш. Дар ын презент тоате ачесте колективе с’ау поменит ынтр'о ситуацпе «ритикэ. Дин кауза апровизионэрий проасте а щантиерелор ку материале нечеоаре де -конструкцие ентузиазмул де мункэ ынчепе сэ се стинг гэ. Ын ултимеле доуэ лунь а скэзут бруок ритмул де конструкций кяр ши ла обьектеле де примэ импортанцэ. Н’ам ындеялинит програмул пе жумэтате де ан ла астфел де объекте, ка: узина де металолитографие, узнна де репараре а машинилор пентру сэпат пэмынтул «Ремземмаш», шантиер де шок, база де ынвэцэмынт а техникумулуй индустрией алиментаре ши адтеле. Ынтр’о анумитэ мэсурэ сьштем виноваць ши сингурь. Спечиалиштий ноштри н’ау организат бине мунка копструкторилор, адмит стационэрь нежустификате але меканиэмелор ши оаменилор. Дар графнчеле де конструкций ши монтаре ну ее респекта май алее дин кауза, кэ организацииле републнкане ну не аировизионязэ ку материалеле нечесаре. Сэ луэм, де пилдэ, шантиерул де шок ал републичий — узина де репараре а машинилор де сэпат. Ачест шантиер есте комплектат ку чей май бунь спечиалншть. кыт ши ку бригэзь де конструкторы де ыыниле кэрора ау фост ынэлцате мулте ынтреприндерь индустриале дин Молдова. Астэзь ачесте колективе ау ынтреруперь ын лукру, конструкторий де ыналтэ малификаре де мулте орь екзекутэ операций де мына а доуа, не каре ле-ар путя фаче мунчиторий аукзилиарь. Кауза — липса де материале. Ну не аж.унг 140 де тоне де цевь металиче, каре требуе инсталате акум ши ну ла ярнэ. Дин лнпса з 12 тоне де баре No 36 ну путем инстала системул де вентилацие. каре конституе ун волум де лукрэрь ын сумэ де 46 мий де рубле. Ачеяш ситуацие есте ши ла алте шантиере дин ораш. Н’авем ын де ажунс бетон армат монтабил. метал ши армэтурэ де диферите профилурь, стиклэ пентру жя-мурь ши алте материале. Де асеменя ну не ажунг песте 20 тоне де вопселе... Дат фиинд тоате ачестя, ну путем прсгэти фронтул де лукрэрь пентру организацииле де монтаре. каре де аерменя сынт невоите сэ стационезе. . Планул лукрэрилор де конструкций ши монтаре пе чел де-ал трейля триместру, триместрул хотэрытор ал анулуй жубилиар, есте ын перикол. Ын доуэ лунь абя ам ындеплннит жумэтате дин сарчина триместриалэ. Ын репетате рындурь не-ам адресат организациилор републикане, дар дежяба. Астфел, трестул «Стройиндустрия» (шеф тов. Файнберг) ну цине конт де интереселе конструкторилор, пе хрэнеште нумай ку промисиунь. Яр товарэший де ла Министерул де конструкций стрынг доар дин умерь: адикэ, ну вэ путем ажута ку нимик. Пынэ ла слэяитул шубилеу ау рэмае зиле нумэрате. Тоате колективеле прегэтеск сэрбэторнй кадоурь де мункэ. Яр ной, конструкторий дин Тираспол, не путем Тюмени ын нумэрул челор лэудэрошь, каре шь-ау луат ангангаменте, дар ну ле ындсплинеск. Конструкторий ноштри ну меритэ о асеменя рушине! Ши, прин интермедиул газетей, не адресам тутурор организациилор републнкане коиитересате: ну не пунець беце ын роате, ажутаци-не сэ не ындеплиним' аигажаментеле луате. А. МИХАИЛОВСКИИ, секретарул комитетулуй де партид де ла трестул де конструкций дин Тираспол. ИЛЛ^ЛЛЛ^ЛVЛVV^VУVVV\ЛЛЛА^^VVVИVV^Л^^^ЛVЛ^ЛЛЛАЛVИЛЛААЛ^^ РЕПЛИКЭРЕБЗГТ ШИ ЯР РЕВУТ Узина менанииэ дин Дубэсарь, пентру а лунра ын мод нормал, аре невое де о маре кантитате де лемн, пе каре й-о фурнизязэ господэрия силвикэ меканизатэ дин Сорока. Дар сэ ведем, че се ынтымплэ. Нумай ын прима жумэтате а анулуй нурент сорочений ну й-ау ливрат 137 обезь. 7.500 первазурь, 15 мий де спице. Ласэ мулт де дорит налитатп семифабрикателор, примите де ла Сорока. Ятэ ун екстрас динтр’ун акт: «Динтр’о партидэ де 4.500 де спице примите 50 де проченте с’ау доводит а фи ребут». Ын алт каз дин 4.300 де спице ну с’а путут алеже нимик — тоате ерау ребут. — Ной, — спун чей де ла Дубэсарь, — транспортам ребутул де доуэ орь. Май ынтый ыл адучем ынкоаче, апой ыл експедием ынапой. 3. К. Варгина, прешединтеле Комитетулуй де Стат ал Советулуй Миништрилор ал РССМ пентру господэрииле силвиче, деши куноаште неажунсуриле екзистенте ын активитатя господэрией силвиче меканизате дин Сорока, пынэ акум н’а ынтрепринс нимик ын ведеря ымбунзГтэцирий лукрулуй ачестей организаций. Ынсэ ачест Комитет де Стат пентру господэрииле силвиче ар требуй сэ ее мэсурь кыт май урженте. Л. ГРИГОРИУ. ^V|ЛЛVЛАА^Л^^АЛЛЛЛЛЛ^V^Л^^^ЛЛЛЛЛЛА^^ЛЛ1VУЛ^VV^ЛЛЛЛЛА^^ В рем я: леску и ту луй Колхозуриле ши совхозуриле дин рейубликэ. каре се окуиэ ну писчикултура. требуе сэ кряекз ши сэ пес•куяскэ ын курсул анулуй курент 13.000 чецтнере де пеште, дин каре 5.200 требуе сэ фие вындуте организ'ациилор де комерц дин републикэ. Периоада де крештсре а пештелуй се апропие де ефыршит. Ынчепе перноада пескуитулуй ын масэ. Еа коинчнде ку реколтаря културнлор агриколе тырзий. Ын консечинцэ, мулць кондукэторь де господэрий организязэ пескуптул пря тырзну — мижлокул-ефыршитул луний октомбрие щи ну реушесн сэ аеигуре, ка пынэ ла ынгец с,э фне приме тот пештеле, каре ын периоада ерний, дин кауза инсуфнчиенцей де оксижен ши а ынгрижирий иееатисфэкэтоаре а язурилор, десеорь пере. Астфел се адук пагубе атыт господэрией. кыт ши популацией, каре е липситэ де ун про дус атыт де валорос. Акум. ын периоада пескуитулуй ын масэ, се чере сэ фие ынтокмите планурь де скуржере тоталэ а базинелор пентру реколтаря комплекта а пештелуй, сэ фие репарате унелтеле ши инвентарул нечесар, мижлоачеле де транспорт цш челе де пэстраре а пештелуй. Требуеск прегэтите дин гимн локул, унде бригада ва гтреда пештеле. ши ордння, ын каре се ва фаче ачаста. Ын т-импул пескуитулум женерал се чере а се детерм пиа нумайдекыт греугатя .медие ши нумэрул крапилор крескуць ын яз. О асеменя евиденцэ есте облигаторие пентру а не фаче о идее деспре продуктивитатя натуралэ а язулуй ши деспре мэримя пердерилор де пеште ын перноада крештерий. Требуе сэ фие луат ла евиденцэ ши кынтэрцт фиекаре ал оптуля сау ал зечеля кош ку пеште. Пештеле принс ын язурь се пэстрязэ чел май бине ын старе вне. Ку ачест цел с.е фолосеск кошурь-пласе, каре се ашазэ ыр яз пе ниште парь, прекум ши кошурь де лемн плутитоаре. Ын тимпул пескуитулуй женерал де тоамнэ урмязэ сэ фие органнзатэ паза язурилор. Резултате фрумоасе ла спориря продукцией де пеште, прекум ши ла прегэтиря бунэ пентру пескуитул ын масэ ал луй ау обцинут господэрииле писчиколе дин колхозуриле «Ка л и н и н », районул Глодень. «XXII съезд КПСС», районул Фэлешть, «Киров», районул Рышкапь, совхозу.! «Победа», районул Бричень, ш. а. Мулте дин еле ау ынчепут пескуитул ын масэ. Аша сынт господэрииле писчиколе дин колхозул «Калинин», районул Глодень. «XXII съезд КПСС», районул Фэлешть, ш. а. Ын анул курент мажоритатя господэриилор писчиколе дин колхозуриле ши соахозуриле републичий ау тоатэ посибилитатя сэ-шь "ындеплиняскэ ши сэ-шь денэшаскэ плануриле'. Се чере нумай, ка ачастэ камлание сэ фие ынчепутэ ла тимп, ын мод организат ши ефектуатэ ку причепере. Оамений мунчий дин републикэ аштяптэ де ла писчикулторь май мулт пеште де калитате супериоарэ. Датория лор е де а сатисфаче ачастэ черинцэ лежитимэ. Сэ ле дорим, дар, писчикулторилор дин колхозуриле ши совхозуриле Мол до вей сукчесе ын мункэ ши о ынтымпинаре дестойникэ а марелуй жубилеу. И. КАРАНТОВИЧ, инжинер супернор ла Дирекция писчикултурий де пе лынгэ Советуя Мнништрнлор ал РСС Молдовенешть. ДУПЭ ЧЕ А ИНТЕРВЕНИТ «МОЛДОВА СОЧИАЛИСТЭ» Кореспонденца, публикатэ ын «Молдова Сочиалистэ» дин 11 аугуст суб титлул «Кынд шефий се скимбэ пря дес»..., а дезвэлуит дрепт неажунсуриле, че ау авут лок ла конструкция фермей де вите норнуте марь ын совхозул «Бозиень». — номуникэ редакцией тов. Романенко В,, шефул диренцией районале де продукцие агриколэ Котовский. Ын урма мэсурилор луате ау фост ликидате лакунеле сиоасе ла ивялэ. Конструкция е асигуратэ де акум ку материале нечесаре ши ку ораце де мункэ. Ачест обьекг е луат суб контролул спечиалиштилор дирекцией районале де продукцие агриколэ. Ын тимпул де фацэ се апликэ мэсурь ын скопул де а да клэдиря ын експлоатаре пынэ ын луна октомбрие а. к. * * * Тов. Карамедов И., локцми«орул прешединтелуй униуний ранонале де консум дин Кахул, не-а комуникат, кэ критика, фэкутэ ын артиколул «Ку пыня де акасэ», публинат ын газета ноастрэ де ла 19 аугуст ын че привеште налитатя проастэ а лыний коапте ла комбинатул дин Куиоара, е жустэ. Ындатэ с’ау луат мэсурь пентру а ымбунэтэци налитатя пыний. Ау фост адусе фэинэ де иалитэць супериоаре, дрождий, с’ау дезинфентат тоате инсталацииле ши инвентарул. Кореспонденца «Педичь ын каля уней инициативе», публикатэ суб ачест титлу ын газета «Молдова Сочиалистэ» дин 7 юлие, а дезвэлуит жуст неажунсуриле, че ау авут лок ла картиерул Боюкань, — комуникэ -.ов. Михалани П., локцииторул прешединтелуй комитетулуй екзекутив районал Фрунзе дин Киажнэу. Ын урма мэсурилор луате, пентру тинерий аматорь де волейбал ши фотбал дин микрорайонул Скулень ау фост аменажате доуэ теренурь спортиве, яр ын презент континуэ лукрэриле ла конструкция стадионулуй. Георге Бостан дин сатул Гидигич, районул Стрэшень не-а сирис, чэ шоферул влад, ;арег, кондуче аутобусул N9 48-54, че ч^ркулэ пе трасеул Кишинэу —Гидигич, е гросолан иу пасажерий, ну дЭ билете пентру баний ынкасацз. Тов. Семионов в., шефул Дирекцией орэшенеш^ь ауто ДИн «и^инэу не-а комуни»*ат, нэ фаптеле сынт адевэрате. Пентру ыннэлкаря оегулняор ла транспортаря пасэжери/юр, шоферул Влад а прнмит м\страре аспрэ ши а Фогг липсит де челе 25 проченте дин сума нувенйтэ ка премиу. Тов. Воротилэ Е. дин сатул Ваду-Рашков. районул Резина, ни с’а желуит, нэ ын магазинул дин локалитате е прост организат комерцул ну газ. Дупэ нум не информязэ тов. Маковей В., шефул секцией де комерц а униуний районале де консум, ын урма мэ-г'/рилор луате с’а ымбунэтэцит* апровизионаря сэтенилор ку газ ши ку алте мзрфурь. Нетэцанул К. Потерна дин сатул Брынзень, району ! Теленешть, с’а желуит, кэ шефа магазинулуй Е. Балан с непэсэтоаре фацэ др ындаторириле сале, брутаяэ ши десеорь ын> калнэ регулиле номерцулуй советин. Тов. Русу И., локцииторул прешединтелуй униуний районале де консум дин Теленешть, а комуникат редакцией, кэ ын урма нонтролулуй, тоате фаптеле с’ау адеверит. Шефа магазинулуй тов. Балан е елибератэ де ла лукру. Ау фост луате мэсурь пентру а организа окне лукрул магазинулуй ши а асигура популация дин сат ку тоате мэрфуриле нечесаре.