Moldova Socialista, 1967 (XLIII/280-305)

1967-12-01 / nr. 280

ш Винерь, 1 дечембрие 1967. ПЕНТРУ ПУТЕРЯ СОВЕТЕ ЛОР! КРОНИКА ЕВЕНИМЕНТЕАОР РЕВОАУЦИОНАРЕ ДИН МОЛДОВА 7 ДЕЧЕМБРИЕ (24 коембрис) 1917 Принципала кестиуне де пе ординя де зи а шединцей секцией мунчиторешть а комитетулуй ензекутив ал Советулуй Кишинэу а фост кестиуня атитудиний фацэ де резолуция адунэрий лэржите а Советулуй дин Кишинэу де ла 5 дечембрие (22 ноембрие). Сенретарул секцией мунчиторешть, каре а кувынтат аич, а пропус сэ ну се адоптё нич о хотэрыре ши сэ конвоаче Советул де депутаць ай мунчиторилор ку партичипаря репрезентанцилор диренциилор тутурор синдикателор орашулуй «ын скопул де а кларифика атитудиня маселор ларжь але пролетариатулуй дин Кишинэу фацэ де моментул нурент ши фацэ де резолуция Советулуй». Дупэ дезбатерь ынделунгате, ачастэ пропунере а фост адоптатэ ши с’а хотэрыт сэ фие конвонатэ о асеменя адунаре пентру зиуа де 9 дечембрие (26 ноембрие). «Известия Кишиневского Совета рабочих и солдатских депутатов» No 161, 26 ноембрие (9 дечембрие) 1917. Ла шединца номитетулуй ензекутив губерниал ал Советелор де депутаць ай мунчиторилор ши солдацилор дин Басарабия с’а диснутат нестиуня ну привире ла атитудиня фацэ де резолуция адунэрий лэржите а Советулуй дин Кишинэу деспре моментул нурент, резолуцие, адоптатэ ла 5 дечембрие (22 ноембрие). Я. Д. Мельошин, каре а президат ачест фор, а пропус адунэрий сэ се алэтуре ла ачастэ резолуцие. Ку шасе вотурь контра трей (унул с’а абцинут), пропунеря а фост адоптатэ, ынсэ ну кондиция, на фиенаре дин челе патру пуннте дин партя дирентивэ а ей сэ се дискуте апарте. Ынсэ де акум диснутаря примулуй пуннт деспре рекуноаштеря Конгресулуй II ал Советелор дин тоатэ Русия ши а хотэрырилор луй а арэтат, нэ ензистэ доуэ пункте де ведере коктрадинторий. Вотаря а дат урмэтоареле резултате: чинч пентру адоптаря резолуцией ши чинч нонтра. А девенит лимпеде, нэ ну се ва реуши сэ се адопте вре-о хотэрыре асупра ачестей кестиунь ши дискуция а фост амынатэ пынэ ла виитоаря шединцэ. , «Известия Кишиневского Совета рабочих и солдатских депутатов» No 161, 26 ноембрие (9 дечембрие) 1917. Се комуника деспре фаптул, нэ организация дин Кишинэу а сочиал-демокрацилор интернационалишть униць конвоакэ ла 8 дечембрие (25 ноембрие) ын сала Адунэрий благородниче ун митинг пентру мунчиторий ши мембрий униунилор професионале дин Кишинэу. «Известия Кишиневского Совета рабочих и солдатских депутатов» No 159, 24 ноембрие (7 дечембрие) 1917. А фост публинатэ о порункэ а Советулуй Унгень ши а репрезентанцилор комитетелор де компаний дин гарнизоана локалэ, пе каре ей й-ау дат-о делегатулуй лор ла консфэтуиря режионалэ а репрезентанцилор Советелор де депутаць ай мунчиторилор ши солдацилор (консфэтуиря а авут лон ла Одеса ын зилеле де 2 — 4 дечембрие (19 — 21> ноембрие 1917). Ын ачест донумент ера рекуноскутэ рэскоала арматэ дин Октомбрие де ла Петроград, тречеря путерий ын чентру ши пе лоиурь ын мыниле Советелор, кондучеря цэрий де нэтре Советул Комисарилор Нородничь. Советул Унгень ши репрезентанций комитетелор де компаний ау фэгэдуит Путерий Советиче о сусцинере деплинэ ын лупта .пентру реализаря виселор нородулуй — ынкееря уней пэчь дрепте фэрэ аненсе ши контрибуций, трансмитеря ынтрегулуй пэмынт цэранилор ши демократизаря арматей. «Голос революции» Ма 114, 24 ноембрие 1917, Се да де штире, кэ цэраний дин сатул Цынцэрень, жудецул Орхей, ау пус стэпынире пе пэмынтул мошиерулуй дин локалитате, яр цэраний дин сатул Терзиень, ачелаш жудец, «ау алунгат де пе кымп плугуриле» проприетарулуй де пэмынт. «Бессарабская жизнь» No 267, 24 ноембрие (7 дечембрие) 1917. Се да де штире, кэ цэраний дин сателе Хородиште ши Петичень, жудецул Кишинэу, ши чей дин сатул Унтешть, пласа Скулень, жудецул Бэлць, ау тэят пэдуриле, че апарциняу мошиерилор. «Бессарабская жизнь» No 267, 24 ноембрие (7' дечембрне) 1917. 8 ДЕЧЕМБРИЕ (25 ноембрие) 1917 Зиарул «Свободная Бессарабия», каре се едита ла Кишинэу де нэтре сочиалиштий нородничь, а пуб'икат ун комуникат деспре фаптул, кэ Советул Кишинэу а адоптат ла шединца са лэржитэ резолуция дин 5 дечембрие (22 ноембрие) деспре рекуноаштеря Путерий Советиче суб титлул «Супунере гувернулуй луй Ленин». Ын комуникат се спуня, кэ а фост адоптатэ о резолуцие «ку карактер болшевик ку привире ла трансмитеря ынтрежий путерь де стат Советелор ши деспре супунеря фацэ де гувернул луй Ленин». Се сублиния, кэ ын нумэрул ачелора, наре ау вотат пентру ачастэ резолуцие, «ынтрэ ши сочиалиштий роволуционарь де стынга». «Свободная Бессарабия» МЬ 173, 25 ноембрие 1917. Се комуника деспре фаптул, кэ нырмуиря синдикатулуй мунчиторилор фотографь а анунцат о гревэ ын ателиерул де фотографият ал луй Рапопорт. «Известия Кишиневского Совета рабочих и солдатских депутатов» No 160, 25 ноембрие (8 дечембрие) 1917. Се да де штире, кэ комитетул ензекутив ши Орветул де депутаць ай цэранилор дин жудецул Тираспол, рекуноскынд Путеря Советелор, л-а алее пе Владимир Шопунов комисар ал жудецулуй Тираспол пентру традучеря ын фапт а декретелор Гувернулуй Комисарилор Нородничь. «Солдат и рабочий» (Херсон) No 158, 25 ноембрие 1917, 9 ДЕЧЕМБРИЕ (26 ноембрие) А авут лок адунаря унитэ а Советулуй Кишинэу де депутаць ай оаменилор мунчий ши а кырмуирилор синдикателор лонале, ла каре а фост адоптатэ резолуция пропусэ де сочиалдемокраций интернационалишть униць ку привире ла рекуноаштеря ши сусцинеря пе тоате нэиле а Комитетулуй Екзекутив Нейтрал ши а Советулуй Комисарилор Нородничь «Ын кестиуня конструкцией путерий, — се спуня ын резолуцие, — адунаря гэсеште де кувиинцэ, на, дин каузэ кэ дефенсиштий ау рефузат сэ ынтре ын Гувернул Комисарилор Нородничь, сэ фие алнэтуит гувернул дин ачеле партиде сочиалисте интернационалисте, каре вор фи де акорд сэ лукрезе ын контакт ку Комитетул Екзенутив Чентрал ал Советелор де депутаць ай мун. читорилор ши солдацилор». «Бессарабская жизнь» No 271, 29 ноембрие (12 дечембрие) 1917. Ла Кишинэу а авут лок ын сала Адунэрий благородниче о лекцие пе тема: «Че о аштяптэ пе Русия?». Кынд лекторул, ун оарекаре Перевалов, а ынчепут сэ афирме, кэ «болшезичий ну вор асигура пачя», солдаций презенць ла лекцие ау екенламат: «Минць, пачя де акум екзистэ». «Бессарабская жизнь» No 270, 28 ноембрие (11 дечембрие) 1917. Ын сатул Телешеу, жудецул Орхей, ау сосит солдаць-ажитаторь, каре й-ау кемат пе цэрань сэ ну еотезе ла алежерь ын Адунаря конституанта пентру листа No 1 (дупэ листа ачаста, ренламатэ на фэрэ де партид, тречяу, ын темей, есерий молдовень, принтре наре ерау мулць националишть бургежь), пентру кэ тоць кандидаций дин ачастэ листэ пледязэ пентру интереселе мошиерилор ши але бургезией, дар ну пентру интереселе нородулуй. Архива Чентралэ де Стат а Револуцией дин Октомбрие дин Униуня РСС, фондул 5259, инв. I, досарул 186, фоая 373. С’ау ынчепут алежериле ын Адунаря нонституантэ дин партя популацией чиаиле а Кишинэулуй. Алежериле ау луат ефыршит ла 11 дечембрие (28 ноембрие). «Известия Кишиневского Совета рабочих и солдатских депутатов» No 164, 30 ноембрие (13 дечембрие) 1917, дин дггоккщул марклуй ТРАКТОРУ! ДЕ КУ ЯРНЭ СЕ ГЭТЕШТЕ... (Сфыршит) ан, ынсэ, ну се штие дин каре мотиве, филиала а фост липеитэ де дрептул де а се окупа ку вынзаря пьеселор ши ачест лукру а фост пус пе сама дирекцией йнтеррайонале де комерц дин Бэлць. Фачем о парантеза. Челелалте филиале — Рышкань, Фэлешть, Флорешть, ситуате ла ачеяш депэртаре де Бэлць, ышь екзерчитэ ка ши май ынаинте функцииле комерчиале. . — Ынкэ нич одатэ де кынд цин минте, •— спуне тов. Воронков, — филиала ноастрэ н’а коборыт май жос де локул чинч-шасе пе републикэ ын че привеште репарацииле. Акум, ынсэ, .окупэм локул ал доуэзечь ши шаселя. Ши тотул дин вина бэлценилор. Аре дрептате тов. Воронков. Дирекция интеррайоналэ дин Бэлць ну е коинтересатэ сэ апровизионезе господэрииле ку пьесе де резерва ын мод униформ, ын кореспундере ку нечеситэциле ачестора. Сынт казурь, кынд челе май дефичитаре пьесе ле винде ку хурта, ку вагоанеле господэриилор каре нич н’ау иевое де еле. Пе прим план ла бэлцеНь стэ ындеплиниря планулуй комерчиал. Акум ын тоюл сезонулуй де репараций, дин каузэ кэ шефул депозитулуй дин Бэлць тов. Знамеровский А. В. а суферит ун акчидент ши стэ болнав, депозитул е ынкис. Де о лунэ де зиле филиалеле Лазо, Александрень ш. а. ну пот сэ капете нич о пьесэ де резерва. Ын ателиереле лор де 34 де зиле стау демонтате 86 де трактоаре дин диферите господэрий. Еле ар фи путут сэ фие репарате демулт ши инклусе ын лукру, дар н’аре чине сэ ле вындэ пьеселе нечесаре. Е болнав ши директорул базей интеррайонале де комерц, яр пе локцииторул луй тов. Русу ну-л ажунже капул че сэ факэ, че мэсурь сэ ее. — Де о лунэ де зиле ну нумай еу, чи ши мулць товарэшь де ла алте филиале. — спуне шефа ателиерулуй де репараций дин Лазо Л. Ю. Сабуцкая, —1 веним зилник ла Бэлць, ши, гэсинд депозитул ынкис, не ыитоарчем ынапой. Ажутаци-не, ну штим че 'сэ фачем. Ам семналат асочиацией републикане, дар деокамдатэ н’авем нич' ун резултат позитив. Ятэ де че се тэрэгэнязэ репарацииле трактоарелор ла филиала районалэ Лазо. Май сынт аич неажунсурь ши де алт ордин, каре ый енервязэ пе кондукэторь ши пе меканизаторь, провоакэ немулцэмирь. Вунэоарэ, планификынду-шь мунка, ын стриктэ конфйрмитате ку контрактеле ынкеяте ку господэрииле, филиала а превэзут, ка ын триместрул ал патруля ал ачестуй ан сэ фие репарате 76 де трактоа-_ ре. Ачест план а фост ынтэрит ’ де шефул дирекцией} районале де продукций агриколэ тов. Козловский ши презентат асочиацией републикане. Аич, инжинерул-шеф ал дирекцией де репараций тов. Кочкин В. М., фэрэ а се консулта ку чинева, я крейонул, штерже чифра 76 ши ын локул ей индикэ 106. Фиць бунь ши репараць ку 30 трактоаре Май мулт. Атыт. Поэте, кэ ынтр’адевэр планул требуе коректат, дар ну ын аша фел. — Кум се поэте уна ка ачаста? — се индигнязэ ще-, фул филиалей районале тов. Воронков. — Анул трекут, кынд районул ера апроапе де доуэ орь май маре, ам авут де репарат ын триместрул патру 108 трактоаре. Акум ынсэ районул с’а микшорат, мулте машинь векь ау фост скоасе де пе конт дефинитив, ам примит трактоаре ной, каре ну чер репараций ын курс де дой ань. Тов. Кочкин, ынсэ, не импуне ынкэ 30 де трактоаре.' Ун .асеменя план, десигур, ва фи греу де ындеплинит. Меканизаторий дин Лазо ышь куноск бине датория ши-с плинь де хотэрыре сэ факэ фацэ сарчинилор. Се чере ынсэ, ка ^сочиация републиканэ сэ факэ ордине ла база интеррайоналэ дин Бэлць ши сэ ынтродукэ коректэриле респективе ын план. С. БАДЮК. Ынтылниря ку Алаи Буш Алан Буш, нуноскут композитор, пианист ши дирижор енглез, каре ын презент есте оаспете ал Униуний композиторилор советичь, ындатэ дупэ че а сосит ын Униуня Советикэ а плекат ла Кишинэу. Ын капитала Молдовей л-а аштептат о ынтылнире, легатэ де евенименте петрекуте анум 20 де ань. «Обьективул» директ ал ачестей визите есте музикологул нишинэуян Б. Я. Котляров — аутор ал унуй виитор студиу деспре креация луй Алан Буш. — А скрие деспре ачест ом интересант, деспре активитатя луй музикалэ ши сочиал-политикэ, — спуне Борис Яковлевич, — есте пентру мине о маре плэчере, ку атыт май мулт, ку кыт сынт легат де ачест ом прин векь легэтурь де ордин персонал. ...Лукруриле с’ау петрекут ын 1943 ла Лондра, нынд Б. Я. Котляров кондучя секция музикалэ а Аженцией чинематографиче советиче де пе лынгэ амбасада Униуний РСС. Активитатя легатэ. де традучеря текстелор филмелор, де пропагаря музичий советиче л-а пус ын контакт ку Алан Буш — пропагандист ынфлэкэрат ал културий музикале советиче ын женере ши ал кынтенулуй советик де масэ, ын спечиал. Алан Буш — номунист ши маре приеген ал Униуний Советиче, ынтемеетор ши президент ал Асочиацией музикале мунчиторешть, консидера ши консидерэ пынэ азь ачастэ активитате дрепт о парте органика а ынтрежий сале вець, Ку прилежул челей де-а доуа анивереэрь а бируинцей нородулуй советик ын Мареле рэзбой пентру апараря Патрией, Асочиация музикалэ мунчиторяскэ а луат инициатива едитэрий кынтечелор советиче дин аний де рэзбой. Алан Буш ши Б. Я. Котляров ау лукрат ымпреунэ асупра прегэтирий пентру типар а ачестор кынтече. Ын ачелаш тимп композиторул енглез а скрис «Кынтек, консанрат Арматей Роший», пе каре ыл интерпретау коруриле мунчиторешть, дирижате де ел. Ун екземплар ал ачестуй кынтек ку о дедикацие а ауторулуй с’а пэстрат ын архива персонала а музикологулуй нишинэуян ка уна дин челе май скумпе реликве але луй. Б. Я. Котляров спуне, кэ ар фи дорит, ка прин виитоаря са карте сэ факэ куноскутэ чититорилор персоналитатя луй Буш ын калитате де композитор, а кэруй креацие рефлектэ активитатя луй мултилатералэ де луптэтор пентру дрептатя сочиалэ. Алан Буш есте ауторул унор нумероасе кынтече пентру кор ши оркестра, дестинате черкурилор мунчиторешть де артишть аматорь. О серие дин еле конституе ун екоу директ ал евениментелор политике. Ел а компус ши симфоний, ансамблурь де намерз, пьесе, пентру оркестра. Ын тоамна анулуй нурент ла Лондра а авут лок прима интерпретаре а суитей пентру доуэ пианурь, пе каре композиторул а консакрат-о жубилеулуй де 50 де ань ал Путерий Советиче. Лукраря, каре купринде о серие де мелодий де кынтече енглезе, скоциене, русе ши узбеке, есте о ынтрукипаре симболикэ а приетенией попоарелор. Ла Кишинэу Алан Буш а авут о сурпризэ. Ын чинстя сосирий луй а авут лок прима интерпретаре ын Униуня Советикэ а ачестей суйте ла Телевизиуня молдовеняска, ла Институтул де арте «Г. Музическу» ши ла Униуня композиторилор дин РСС Молдовеняска. Суита а фост прегэтитэ де лекторий Е. Н. Решетниченко ши В. М. Говоров. Програмул визитей де трей зиле а композиторулуй енглез ла Кишинэу есте фоарте ынкэркат. Ел купринде конворбирь пе теме де креацие ку композиторий дин Молдова, ку активиштий Асочиацией молдовенешть де приетение ши легэтурь културале ку цэриле стрэине. Р. ХОМЕНКО. Кор. АТЕМ. 1УМЯ ЫН И М А Ж ИIIЬ БЕРЛИН — капитала РДЖ. Ноул чентру ал орашулуй. Блокуриле модерне де лыгнэ Александер-плац. Фото де /1. Буряк. Фотокроника ТАСС. БАМАКО. Ла Мали с’а нонструит нлэдиря Школий супериоаре де партид — дар ал КЧ ал ПКУС. офёрит партидулуй Униуня Суданезэ. Шкоала аре о салэ де конферинце пентру 400 де лоиурь, ун аудиториу пентру 1С0 де локурь, 15 класе. ун кэмин ну 92 одзй пентру 2—4 оамснь фиенаре ши алте ыннэперь. ЫН ФОТОГРАФИЕ: ынграря ла Шкоала супериоарэ де партид. Фото де В. Корочакцев. Фотокроника ТАСС. Калдэ ынкувиинцаре УЛАН-БАТОР. 29 ноембрие. (ТАСС). Штиря деспре конвокаря ын фебруарие 1968 а уней ынтылнирь консултативе а партиделор комунисте ши мунчиторешть есте спрнжинитэ ши ынкувиинцатэ кэлдурос де оамений мунчий монголы Преса ши радиоул дин РПМ атрибуе о фоарте маре ынсемнэтате апропиятей ынтылнирь. Ын актуала ситуацие ынкордатэ, каузатэ де• агресия континуэ а СУ А ымпотрива попорулуй виетнамез ши де активизаря форцелор реакциуний мондиале ын ансамблу, се чере о коезиуне стрынсэ а рындурилор мишкэрий комунисте ши мунчиторешть интернационале, униря форцелор сочиалисте ши демократиче мондиале ын лупта ымпотрива империализмулуй, пентру елибераря национала ши сочиалэ а попоарелор, пентру паче ын ынтряга луме, скрие коментаторул аженцией МОНЦАМЕ. Ынтылниря де ла Будапеста, сублиниязэ коментаторул, ва жука фэрэ ындоялэ ун' рол импортант 'ын конвокаря уней консфэтуирь интернационале а партиделор комунисте ши мунчиторешть. К АД РАН ИНТЕРНАЦИОНАЛ Унитатя есте кезэшия викториилор ноастре СОФИЯ, 29 ноембрие. (ТАСС). Комуништий булгарь ши тоць оамений мунчий дин царэ, девотаць традициилор де класэ, револуционаре ши интернационалисте але партидулуй лор, ынтемеят де Влагоев ши Димитров, крединчошь марксизм-ленинизмулуй, сприжинэ унаним пропунеря де а се конвока о коцсфэтуире интернационала а партиделор комунисте ши мунчиторешть ши урязэ сукчес децлин апропиятей ынтылнирь консултативе. Ачаста се спуне ынтр’ун артикол де фонд- ал газетей «Работническо дело». Ей консидерэ, кэ унитатя ко муништнлор, суб драпелул марксизм-ленинизмулуй ши интернационализмулуй пролетар, коезиуня ши унитатя де акциуне а форцелор револуционаре ын лупта ымпотрива империализмулуй сынт кезэшия викториилор ной, ши май марь, але каузой пэчий, индепенденцей национале, демокрацией ши сочиализмулуй, менционязэ газета, Ын артикол се сублиниязэ, кэ интересуя ши ынкувиинцаря ку каре а фост ыитымпинатэ хотэрыря привитоаре ла конвокаря ыитылнирий консултативе, аратэ, кэ «девине тот май актуала кестиуня конвокэрий уней консфэтуирь интернационале, кэ нэзуинца спре унитате девенит ши май путерникэ». Партидул Комунист Булгар — унул дин иннциаторий апропиятей ынтылнирь консултативе ла Будапеста— с’а кэлэузит ынтотдяуна ын активитатя ши лупта са де принчипииле ннтернационализмулуй пролетар, скрие ла урмэ «Работническо дело». Ёл а фост партичипант актив ла консфэтуириле де ла Москова ши респекгэ ку стриктеце линия марксист-лёнинистэ жустэ елаборатэ де еле. Прин контактеле сале ку партиделе фрэцешть, прин партичипаря ла консфэтуириле интернационале, прин ынтряга са актйвитате ел контрибуе ла ынтэриря унитэций комунисте интернационале. а Ын скопул ынтэририй унитэций ПАРИС, 29 ноембрие. (ТАСС). «Комуништий франчежь ау примит ку мултэ сатисфакцие штиря деспре конвокаря уней ынтылнирь консултативе а лартиделор комунисте ши мунчиторешть», — скрие Е. Фажон ын ар.тколул «Ын легэтурэ ку консфэтуиря партидедор фрэцешть», публикат астэзь де газета «Юманите». Ел а сублиният, кэ Партидул Комунист Франчез консидерэ, кэ «ну се поате амына ла инфииит конвокаря , уней коясфэтуирь интернационале а партиделор комунисте ши мунчиторешть ын скопул апэрэрий ши ынтэр,И|рий унитэций мшнкэрий интернационале». Фажон. адраже апой атенция асупра а доуэ фапте евиденте ын легэтурэ ку прегэт.ириле пендру о асемекя консфэтуи|ре. Примул фапт, ск|рие ел. есте, кэ фиекаре партид комункст требуе сэ-шь резолве проблемеле ши сэ-щь детермине политика ын кореспундере ку кондицииле спечифиче але цэрий сале ши ын интересул лопорулуй сэу. Афарэ де групул Мао Цзедун, нимень ну претннде астэзь сэ-шь нмпунэ пунктеле де ведаре щи кондучаря са ын мишкаря интернационалэ. Ал дойля фапт есте, кэ лупта центру паче ши сочиаяизм се дуче пе скара ынтрежий лумь. Коордонаря ефортурило|р партид ел 0(р фрэцешть ын ачастэ луптэ есте чел май ефичиеит мижлок де ынтэрире а солида- 1рцтэций мишкарнй мунчиторешть ши а мишкэ|рий де елибераре нащюналэ ын ьштряга луме. Дакэ партиделе комунисте вор акциона изолат, ачаста, димподривэ, в.а фаче жокул планурилцр империалисте. Де аич резултэ, кэ ачесте партиде ау датория де а ынтэ)рн легэтуриле че ле у нес к, май алее акум, кынд империаяизмул американ ышь континуэ рэзбоюл пруд ымногрива- попорулуй виетнамез, споринд нумэрул актелор сале' де ацресие щи ал комплотурилор -ын ынтряга луме, креынд чя май гравэ приме^кдие пентру пачя ын ынтряга луме. Ануме даторитэ фаптулуй, кэ Партидул Комунист Франче'з консидерэ дрепт о сарчннэ ур;йентэ коезиуня Мишкэрий комунисте интернационале, ел а мунчит ши мунчеште дцн рэспутерь пентру конвокаря уней консфэтуирь а па)ртидело1р фрэцешть ши пентру сукчесул ей. Ын ьшкеере Е. Фажон менционязэ, кэ «ролул ынтылнирий консултативе де ла Будапеста констэ ын а конвока ачастэ консфэтуире, а елабора ординя ей де зи ши а ыяфэптуи прегэти|риле конкрете ын ведеря ей». «Ын чея че привеште ординя де зи, — скрие ел, — пареря ноастрэ есте, кэ ар фи рационал де а о лимита ла проблема принчипалэ а моментулуй дат ши ануме— унитатя ын лупта ымпотрива империализмулуй». ДЕКЛАРАЦИЯ ПРИМУЛУЙ СЕКРЕТА? «Л КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ ДИН ГРЕЧИЯ ЛОНДРА, 30 ноембрие. (ТАСС). Лупта дин Гречия ымпотрива режимулуй хунтей я.челе май ларжь пропорций, уцинд челе май диферите форце полнтиче дин царэ — де ла комуништь пынэ ла партиделе де дряпта, а декларат азь ын кадрул уней конферинце де пресэ ла Лондра Костас Колияннис, прим-секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист дин Гречия. Интереселе национале але Гречией ши Чипрулуй, интереселе пэчий ши секуритэций дин ынтряга зонэ де рэсэрит а Мэрий Медитеране, а спус Колияннис, чер ликидаря кыт май репеде а актуалулуй режим. Колияннис с’а оприт ын мод деосебит асупра ролулуй хунтей гречешть ын ацыцаря ынкордэрий ын скопул де а креа кондиций пентру а трансформа Чипрул ынтр’о базэ милита- - рэ а блокулуй НАТО ши ынтр’о базэ де ракете а СУА. Кезэшия сукчесулуй луптей ымпотрива хунтей, а спус Колияннис, есте унитатя тутурор форцелор сэнэтоасе але нацией. Тоате партиделе политиче требуе сэ-шь уняскэ ефортуриле ын ачастэ луптэ, ридикынду-се май пресус де интереселе ынгусте де партид. Партидул ностру ши ынтряга мишкаре де стынга, а спус Колияннис, вор акциона неостенит ын ачастэ дирекцие. Пентру акапараря путерий ши консолидаря ситуацией са'ле хунта фолосеште методеле проприй тутурор режимурилор фасчисте: минчуна, демагожия, виоленца, тероаря, урмэриря челора че сынт де алте пэрерь. Ын презент хунта, палатул регал ши протекторий лор стрэинь, кум есте ДЧР, ынчаркэ сэ дее режимулуй фасчист аспектул де «легалитате», ридикынд о зарвэ ын журул реЕНзуирий конституцией Грецией. Де фапт ынсэ «конституция», пе каре о прегэтеште хунта, дакэ еа ва ынтра кындва ын вигоаре, ну ва фи алтчева декыт о карта а диктатурий, ун инструмент пентру ынлэтураря «легалэ» де ла партичипаря ла вяца политика а цэрий а тутурор форцелор, ирогресисте. Партидул ностру, а спус Колияннис, штие, кэ не аштяптэ о луптэ гря. Ной ши челелалте форце прогресисте дин царэ вом фаче тотул ка сэ адучем Гречия пе каля демокрацией прин мижлоаче пашниче, прин ефортуриле челор май ларжь масе але популацией. Дар дакэ хунта ва рекурже ши де акум ынаинте ла форцэ, ка сэ ыннэбуше мщцкаря центру либертате ши демокрацие, атунч форцей ый вом опуне форца. Опринду-се ын мод деосебит асупра ролулуй Партиду луй Комунист ын вяца политика а Грецией, Колияннис а сублиният, кэ деши Партидул Комунист се афлэ ын илегалнтате дин 1947, ел се букурэ де о маре, инфлуенцэ ын Гречия, деоарече луптэ пентру интереселе попорулуй. Ын презент, ын чуда пригонирилор дин партя хунтей, комуништий Гречией се афлэ ын примеле рындурь але луптэторилор пентру либертате ши демокрация цэрий лор ши кн рындуриле Партидулуй Комунист вин мереу ной мембри, Костас Колияннис а комуникат, кэ куноскутул луптэтор пентру либертатя Гречией композиторул Микие Теодоракис се афлэ акум ынтр’о челулэ изолатэ ын ынкисоаря дин Атена ши есте супус ла скинжюирь. Кэлэий вор сэ фрынгэ моралул сэу. Ероул попорулуй грек Манолис Глезос а фост арункат ыы лагэрул де кончентраре дин инсула Лерое. СУДУ! АРАВИЕЙ СЭРВ9Т0РЕШТЕ ИНДЕПЕНДЕНЦА АДЕН, 30 ноембрие. Кореспонденций спечиаль ай Аженцией ТАСС А. Кислов ши В. Борисов трансмит: Попорул ноулуй стат араб' — Република Популарэ а Иеменулуй де Суд сэрбэтореште азь прима зи а индепенденцей, каре а фост декларатэ «Зиуа евакуэрий». Ерь ултимий солдаць енглежь ау пэрэсит базеле милитаре де пе териториул судулуй Арабией, пе каре л-а цинут суб окупацие 128 ань. Ын ноаптя де 29 спре 30 ноембрие пе ун дял че се ыналцэ лынгэ орашул Аден а фост апринс «фокул либертэций», ын аер с’ау ынэлцат ракете мултиколоре, пентру прима датэ с'а екзекутат имнул национал ал ноий републичь. Мий де адениень ши локуиторь дин орашеле ши райоанеле ынвечинате але судулуй Арабией с'ау адунат азь дисдедиминяцэ пб аеропортул Аден ымподобит де сэрбэтоаре, ка сэ ынтымпине делегация «Фронтулуй де едибераре национала» (НЛФ) ын фрунте ку Кахтан Аш-Шааби, каре се ынторчя де ла Женева унде а дус тратативе ку делегация гувернулуй енглез. «Ной, — а сублиният Аш-Шааби ынтр’о декларацие пентру кореспондеиць, пе каре а фзкут-о ындатэ дупэ сосире, — ам плекат сэ дучем тратативе ла Женева ну пентру а руга Англия сэ не акорде индепенденца. Попорул ностру шь-а кучерит суверанитатя ши индепенденца деплинэ даторитэ луптей сале проприй». Аш-Шааби а комуникат, кэ компоненца гувернулуй Републичий Популаре а Иеменулуй де Суд ва фи анунцатэ ын курынд. Де ла аеропорт делегация НЛФ а плекат ын капитала републичий — орашул Аш- Шааб. унде ау лок митингурь ши сербэрь популаре. Претутиндень ын ораш атырнэ лозинчь: «Попорул — армата — НЛФ», «Револуция глориоасэ дин 14 октомбрие, кондусэ де НЛФ, ынеямнэ о викторие а форцелор мунчитоаре але попорулуй». Приетений ши душманий Чипрулуй НИКОЗИЯ, 29 ноембрие. (ТАСС). Униуня Советикэ а адус о маре контрнбуцие ла дестнндеря ынкордэрий дин Чипру ши дин журул луй, скрие астэзь газета «Харавги». Ын чел май критик момент Гувернул Советик а фэкут о декларацие, каре купринде апелул де а пуне армеле ла о парте ши де а кэута кэй пашниче спре резолваря проблемей Чипрулуй. Униуня Советикэ промовязэ ку консеквенцз о политикэ де паче ши консидерэ, кэ проблемело лнтижиоасе ну пот фи резолвате пе каля армелор. Деши' Стателе Уните, аратэ «Харавги», ау ынтрепринс ши еле анумите акциунь ын ведеря реглементэрий, попорул чиприот ьшцележе, кэ принчипалул скоп ал СУА есте де а ну адмите ын ачастэ режиуне о чокнире ынтре доуэ цэрь, че фак парте дин блокул НАТО. Суб претекстул превенирий унуй рэзбой СУА каутэ сэ менцинэ проблема Чипрулуй ын кадрул ексклусив ал унор тратативе турко-грече. Ачаста, ынсэ, ну се поате адмите деоарече ун астфел де пас ва ынсемна о ловитурэ датэ индепенденцей ноастре, субли» ниязэ «Харавги»,