Moldova Socialista, 1968 (XLIV/26-50)

1968-02-14 / nr. 37

Меркурь, 14 фебруарие 1968 молдовя сочивлистэ Дражь товарэшь! Ку тоций цинем минте зилеле емоционанте але сэрбэторирий жубилеулуй де 50 де ань ал Марий Револуццй Сочиалисте дин Октомбрие, каре а фост о грандиоа'сэ тренере ын ревистэ а реализэрилор стрэлучите, обцинуте де цара ноастрэ ын конструкция комунизмулуй, о демонстрацие вие а триумфудуй идеилор марксизм-ленинизмулуй, а алианцей де нездруичинат дицтре класа мунчитоаре ши цэрэниме, а приетенией попоарелор цэрий ноастре, а унитэций де монолит динтре партид ши пород. Ын анул жубилиар а фост атинс ун ритм фара прецедент ын .дезволтаря економией, културий ши ын ридикаря бунэстэрии попорулуй дин цара ноастрэ. Ау ынтрат ын функциуне апроапе 400 марь ынтреприндерь индустриале, а фост ындеплинит ынаинте де термен планул трафикулуй де мэрфурь де кэтре тоате типуриле де транспорт ши планул чиркулацией мэрфурилор ку амэнунтул. Продукция глобалэ а агрикултурий а депэшит нивелул продукцией дин 1966. Ау фост депэшите ку мулт плануриле де стат ла акизицииле де бумбак брут, сфеклэ де захэр, рэсэритэ, карие, лапте, оуэ ши алте продусе агриколе. Венитуриле реале але оаменилор мунчий, калкулат пе кап де локуитор, с’ау мэрит ын анул трекут ку шасе проченте. Популация а кэпэтат дин фондуриле сочиале де консум диферите плэць ши ыилеснирь ын сумэ де апроапе 50 милиарде де рубле. Ау фост обцинуте марь сукчесе ын дезволтаря ынвэцэмынтулуй публик, окротирий сэнэтэций, штиинцей ши културий. Ка ши ынтрегул нород советик, оамений мунчий дин република ноастрэ ау ынтымпинат глориосул жубилеу де 50 де ань ку марь сукчесе ын конструкция економнкэ ши културалэ, ау асигурат ындеплиниря планулуй де стат ши а ангажаментелор сочиалисте ын тоате рамуриле економией национале. Оамений мунчий дин агрикултурэ ау маркат жубилеул де 50 де ань ал Статулуй Советик ку фапте минунате. Ей ау крескут пе огоареле колхозурилОр ши совхозурилор о роадэ бунэ де културь череалиере ши техниче, фрукте, поамэ ши легуп.е, ау обцинут резултате буне ын дезволтаря еекторулуй зоотехник. Ау фост ындеплините ьгмаинте де термен ши депэшите сарчиниле, гтривинд вынзаря кэтре стат а тутурор фелурилор принчипале де продусе агриколе. С'ау депозитат ын хамбареле Патрией 527 мий тоне де череале, 268,5 мий тоне де рэсэритэ, 2.2 милиоане тоне де сфеклэ де захэр, 68,3 мий тоне де тутун, 416 мий тоне де легуме, 328 мий тоне де фрукте, 732 мий тоне де поамэ, 162,3 мий тоне де карне, 429 мий тоне де лапте ши мулте алте продусе. Спориря продукцией агриколе глобале ши а продукцией агриколе-марфэ ау контрибуит ла ынтэриря ши май мулт а економией Колхозурилор ши совхозурилор. Ын 1967 валоаря продукцией агриколе глобале а конституит 1.569. милиоане де рубле — ку 32 милиоане де рубле май мулт декыт ын анул пречедент. Нумай реализаря продукцией кэтре стат а дат колхозурилор ши совхозурилор ун венит ын сумэ де 934 милиоане де рубле, венитуриле бэнешть але колхозурилор мэринду-се ку 65 милиоане де рубле ши конституинд 807 милиоане де рубле. Ачаста ле-а дат посибилитатя де а алока май мулте мижлоаче пентру лэржиря континуэ а продукцией обштешть/ пен-Рапортуя се публика дупэ о стенограмэ прескуртатэ. тру конструкция де ашезэмиите де менире еочиал-културалэ ши а асигурат де асеменя ридикаря ку мулт а нивелулуй де ретрибуире а мунчий колхозничилор. Ын 1967 с’а келтуит пентру плата мунчий ку 33,6 милиоане де рубле май мулт декыт ын 1965. Се ынтэреште дин че ын че май мулт база технико-материалэ а колхозурилор ши совхозурилор. се скимбэ ынфзцишаря сатулуй молдовенеск, вяца цэранилор девине май ынстэритэ ши май чивилизатэ. Резултателе анулуй трекут аратэ кыт се поэте де конвингэтор инфлуенца бинефэкэтоаре а хотэрырилор Пленарей дин мартие а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, а мунчий организатариче ши политиче марь, депусе де организацииле де партид, де органеле советиче ши агриколе ын ведеря мобилизэрий колхозничилор ши муичиторилор дин совхозурь ла лупта пентру дезволтаря континуэ а агрикултурий. Партидул ши гувернул ау дат о ыналтэ прецуире мунчий агрикулторилор дин републикэ. Пентру сукчеселе, обцинуте ын дезволтаря агрикултурий, колхозуриле «Маяк» дин районул Единец, «Ленин» (сатул Паркань) дин районул Тираспол, «Вяца Ноуэ» дин районул Орхей ау фост декорате ку ординул Ленин, яр совхозул «Цветущая Молдавия» дин районул Кэлэрашь ши совхозултехникум «В. И. Ленин» дин районул Дондушень, колхозул «Победа» дин районул Котовский, совхозул-шкоалэ де винификаре ши витикултурэ дин Кишинэу — ку ординул Драпелул Рошу де Мункэ. РСС Молдовеняскэ ши шасе господэрий дин републикэ, каре ау обцинут челе май буне резултате ын ынтречеря сочиалистэ, ау фост декорате ын чинстя жубилеулуй де 50 де ань ал Марелуй Октомбрие ку Драпеле комеморативе але Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Су прем ал Униуний РСС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦСПС- улуй. Трей райоане ши чинч колхозурь ши совхозурь ау фост декорате ку Драпеле комеморативе але Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Президиумулуй Советулуй Супрем ал ПСС Молдовенешть, Советулуй Миништ-рилор ал РСС Молдовенешть ши Консилиулуй републикан ал синдикателор. Ын чей трей ань, каре ау трекут дупэ Пленара дин мартие а КЧ ал ПКУС, оамений мунчий де ла сате, суб кондучеря организацией де партид а републичий, ау обцинут сукчесе импортанте. Продукция глобалэ медие ануалэ а агрикултурий а спорит ын компарацие ку чей трей ань пречеденць ку 22 проченте. Ау крескут ку мулт реколтеле глобале де череале, културь техниче, поамэ, фрукте, карне, лапте, оуэ ши де алте продусе, прекум ши кантитатя де ачесте продусе вындуте статулуй. Спориря продукцией агриколе глобале се датореште ын примул рынд крештерий интенсификэрий продукцией, фолосирйй май буне а пэмынтулуй, ридикэрий симцитоаре а нивелулуй лукрэрий пэмынтулуй ши крештерий анималелор, чея че а авут ка 5'рмаре спориря роадей ла хектар де културь агриколе ши а продуктивитэций анималелор. Стабилиря унор планурь фиксе ши а унор прецурь фиксе пентру акизицииле де стат, стимуларя материала а акизйциилор ефектуате песте преведериле планулуй ау дат републичий посибилитатя, ка паралел ку асигураря май дин плин а нечеситэцилор интерне сэ фие спорит ши волумул Продукцией агриколе вындуте статулуй. С’а ынтэрит база технико-материалэ а агрикултури^, каре ын компарацие ку чей трей ань пречеденць а крескут ку 276 милиоане де рубле, конституинд 793 милиоане де рубле. Дефалкэриле ын фондуриле индивизибиле але колхозурилор ау крескут ку 126,6 милиоане де рубле. Ын трей ань с’а ливрат колхозурилор ши совхозурилор ' републичий машинь ши утилаже агриколе ын валоаре де 153.2 милиоане де рубле — ку 36,6 милиоане де рубле май мулт декыт ын аний 1962—1964. Ын ачастэ периоадэ ливраря де трактоаре а крескут ку 6.438 унитэць, аутокамиоане — ку 1.430 унитэць, комбайне де реколтат череале — ку 723 унитэць, ’ынгрэшэминте минерале — ку 400 мий де тоне. Ын кондицииле ыналтулуй авынт де мункэ ши крештерий инициативей креатоаре а маселор ларжь ын фиекаре господэрие апар ной фрунташь ай продукцией агриколе. Не мындрим ку Лудмила Урекяну, Николай Дичев, Ион Адэскэлицей, Ион Ионаш, Афанасий Костав. Екатерина Якунина, Феодосия Сосуда ши мулць алць фрунташь ай ынтречерий сочиалисте пентру дезволтаря континуэ а агрикултурий ын анул жубидиар. Вяца не-а демонстрат ын мод конвингэтор, кэ линия, урматэ де партид ла Пленара дин мартие а КЧ ал ПКУС ши каре а фост апробатэ ын ынтрежиме ла Конгресул XXIII ал ПКУС, експримэ интереселе витале але нородулуй. Астэзь путем менциона ку мултэ сатисфакцие, кэ ачастэ линие с'а ындрептэцит ын ынтрежиме . ын практика ши служеште ридикэрий форцелор де продукцие але сатулуй, ый ынтэриря потенциалулуй економик ал Статулуй Советик. Сукчеселе, добындите де агрикултура ноастрэ, сынт инконтестабиле. Дар пархидул ностру, кэлэузинду-се де ынцелептеле ынвэцэтурь але марелуй Ленин, не ынвацэ, кэ ну требуе сэ не декларэм мулцэмиць ла челе обцинуте. Требуе сэ рекуноаштем, -кэ ам фи путут фаче мулт май мулт, дакэ фиекаре колхоз ши совхоз, бригада ши ферма ар фи фолосит май дин плин посибилитэциле, пе каре ле аре, пентру. а мэри роада ла хектар де културь агриколе ши продуктивитатя анималелор, пентру а ридика продуктивитатя мунчи'й ши а спори рентабилитатя продукцией. Акум, кынд ын цара ноастрэ се десфзшоарэ о мишкаре а ынтрегулуй нород пентру ындеплиниря ынаинте де термен а чинчиналулуй ши ынтымпинаря дестой- Никэ а чентенарулуй дин зиуа_ наштерий луй В. И. Ленин, кынд ын фиекаре колектив се дискутэ плануриле ши ангажаментеле пе анул 1968, органеле де партид, советиче ши агриколе требуе сэ анализезе профунд резултателе мунчий фиекэруй колхоз, совхоз ши а челорлалте ынтреприндерь агриколе, сэ детермине сарчиниле ши сэ трасеПентру дезволтаря тутурор рамурилор агрикултурий ши крештеря бунэстэрий нородулуй аре о ынсемнэтате хотэрытоаре дезволтаря континуэ а продукцией де череале. Уна дин сарчиниле прнмордиале ын домениул агрикултурий, кум се спуне ын Директивеле Конгресулуй XXIII ал ПКУС, есте де а асигура пе царэ ын курсул чинчиналулуй ун спор медиу ануал ал продукцией де череале де 30 проченте. Ын ултимий ань с'а депус ын република ноастрэ о оарекаре мункэ пентру а спори продукция де череале. А крескут нивелул лукрэрий огоарелор, се ынтродук ной союрь ши хибризь де културь череалиере, каре дау о реколтэ маре, с'а ымбунэтэцит фолосиря ынгрэшэминтелор органиче ши минерале. Даторитэ ачестуй фапт, мулте господэрий обцин роаде марь ши стабиле де културь череалиере. Ын анул трекут колхозуриле ши совхозуриле дин райоанеле Бричень, Единец, Дрокия ши Рышкань ау крескут кыте 26—27 чентнере де череале ла хектар. Резултате ши май буне ын продукция де череале а обцинут диферите господэрий луате ын парте. Колхозул «Киров» дин районул Криулень а реколтат кыте 40,9 чентнере де череале ла хектар. колхозул «1 Май» дин районул Бричень — кыте 34,7 чентнере, колхозул «Маяк» дин районул Рышкань — кыте 33,8 чентнере, колхозул «Путь к коммунизму» дин районул Дрокия — кыте 33,5 чентнере. Колхозул «Карл Маркс» дин районул Вулкэнешть, ситуат ын партя де мязэ-зи а републичий, каре суферэ де сечетэ, ынкэ ну демулт стрынжя роаде мичь де грыне. Организация де партид, спечиалиштий ши меканизаторий колхозулуй ну с'ау ымпэкат ку ачастэ ритуацие. Господария а елаборат ун систем де агротехника а крештерий културилор де тоамнэ. С'а пус акчентул пе ынтродучеря союлуй де грыу «Безостая-1», каре дэ о реколтэ маре. Ачест сой окупэ акум ын колхоз апроапе ынтряга супрафацэ ынсэмынцатэ. Чирка 80 проченте дин културиле де тоамнэ се репартизязэ пе супра"сЪеце окупате де културь, каре се реколтязэ девреме, кум сынт аместекуриле де мэзэрике сау мазэре ку овэс, мазэре пентру боабе. О маре ынсемнэта.те се атрибуе аич лукрэрий буне а солулуй ши ынтродучерий ынгрэшэминтелор. Даторитэ ачестуй лукру, колхозул а ынчепут сэ капете ан де аи роаде марь де череале. Ын 1967, бунэ-, оарэ, с’а реколтат ын медие ын колхоз кыте 35,2 чентнере де грыу де тоамнэ ла хектар. Авем ши алте пилде асемэнэтоаре. Еле сынт о довадэ а посибилитэцилор ши резервелор марь, пе каре ле авем пентру а спори реколтеле глобале де череале, Дин пэкате, ынтр'о серие де господэрий ши райоане еле сынт фолосите прост. Ын анул 1967 о серие де колхозурь ши совхозурь дин райоанеле Комрат, Леова, Кэушань, Тираспол ши Кахул ау обцинут май пуцин де 20 чентнере де череале ла хектар, инклусив грыу де тоамнэ — май пуцин де 17 чентнере. Тоате ачестя сынт о довадэ, кэ уний кондукэторь ши спечиалишть ай господэриилор ши дирекцпилор де продукцие ну акордэ дестулэ атенцие крештерий културилор череалиере. Уна дин сарчиниле импортанте але споририй продукцией де череале есте мэриря роадей ла хектар де грыу де тоамнэ, каре окупэ 40 проченте дин семэнэтуриле де череале. Ын кондицииле Молдовей есте фоарте импортант де а асигура репартизаря културилор де тоамнэ ын асоламент дупэ челе май буне културь премергэтоаре. Ын презент 50 проченте дин семэнэтуриле де културь де тоамнэ се репартизязэ дупэ културь, каре се реколтязэ тырзиу — пэпушой пентру силоз ши пентру грэунце, рэсэритэ ши алте културь. Партикуларитэциле климей ноастре сынт де аша натура, ынкыт ла сфыршитул верий кад пуцине преципитаций, солул се усукэ, се лукрязэ греу, господэрииле сынт невоите сэ амыйе Терменеле семэнатулуй, сэ Семене ынтр’ун сол непрегэтит, ускат. Ачаста аре ка урмаре. кэ плантеле рэсар прост ши роаделе сынт скэзуте. Експериенца господэриилор фрунташе ши а Институтулуй молдовеиеск де черчетэрь штиинцифиче ын домениул селекцией, семеноложией ши агротехничий културилор де кьщп не конвинже, кэ требуе сэ мэрим ,пе тоате кэиле суирафецеле ынсэмынцате ку аместекурь де граминее ши легулгиноасе — кум сынт аместекуриле де мэзэрике ши мазэре ку овэс ши алтеле, каре се стрынг девреме ши ын кондицииле ноастре сынт челе май буне културь премергэтоаре пентру семэнатул културилор де тоамнэ. Ун маре интерес презинтэ ка премергэторь пентру културиле де тоамнэ семэнатул мазэрей де нутрец ын аместек ку рэсэритэ. Ын ачест каз суирафецеле се елиберязэ девреме, яр роада де масэ верде ажунже ла 300—350 чентнере ла хектар. Прочедязэ жуст господэрииле, ын каре културиле грэунцоасе-пэстэйоасе ши културиле, каре се стрынг девреме дин конвейерул верде, ну сынт ымпрэштияте пела мулте сектоаре, чи сынт репартизате ын кымпуриле асоламентулуй, дестинате пентру семэнатул културилор де тоамнэ. Ун ал дойля мижлок импортант де а спори роада де грыу ла хектар есте ынтродучеря де союрь ной, каре дау о реколтэ маре. Ын република ноастрэ ау дат резултате фоарте буне астфел де союрь де грыу де тоамнэ, ка «Безостая-1» ши «Мироновская-808», каре дау кыте 30—40 чентнере де боабе ла хектар ши кяр май мулт. Дар ну се дэ ынкэ дестулэ атенцие ынтродучерий лор ын продукцие. Господэрииле дин районул Вулкэнешть, бунэоарэ, ын декурсул унуй шир де ань ынсэмыицязэ тоате суирафецеле де културь де тоамнэ ку союл-« Безостая-1» ши обцин роаде марь. Ын ачелаш тимп, ын господэрииле райоанелор Анений-Ной ши Криулень, каре ау кондиций май буне пентру крештеря културилор де тоамнэ, ачест сой ну окупа декыт 18—30 проченте, яр’ роада де културь де тоамнэ есте май скэзутэ ку 3—5 чентнере ла хектар. Ын кондицииле, Молдовей о културэ череалиерэ фоарте импортантэ есте пэпушоюл. Ын анул трекут ын републикэ ау крескут пэпушой центру грэунце пе о супрафацэ де 378 мий хектаре ши ау кэпэтат ын медие кыте 28,6 чентнере ла хектар. Ачаста е о роадэ скэзутэ; Ын ачелаш тимл 129 де колхозурь шн совхозурь ау крескут пе о супрафацэ де 60 мий де хектаре кыте 35—50 чентнере де пэпушой ла хектар. Ун шир де господэрий дин републикэ — колхозуриле «Киров» дин районул Криулень, «Натрия» дин районул Флорешть, «Горький» дин районул Дрокия», «1 Май» дин районул Бричень, «Маяк» дин районул Рышкань ши алтеле стрынг ын фиекаре ан роаде фрумоасе де пэпушой. Ын анул трекут еле ау кэпэтат кыте 58—48 чентнере де грэунце ла хектар. Куноаштеря бунэ а лукрулуй, респектаря ынтокмай а агротехничий цщ мунка ку уйтаре де сине конституе факторий, каре асигурэ роаде стабиле ын ачесте господэрий. Мулте бригэзь, звеноурь, мулць фрунташь шь-ау ынсушит мэестрия крештерий роаделор марь де пэпушой. Ачест лукру е-кыт се поате де фиреск, кэч пэпушоюл есте о културэ традиционалэ пентру цэраний ноштри, каре се окупэ демулт ку крештеря ей ши о юбеск. Дин пэкате, ын унеле райоане ши господэрий се субапречиязэ пэпушоюл, ну и се дэ атепция кувенитэ, ну се апликэ тот че есте май бун ши прогресист, тот че не рекомандэ щтйинца ши практика ынаинтатэ. Аколо, де регулэ, есте прост фолоситэ техника, ну се десфэшоарэ кум требуе мунка ын бригэзь ши звеноурь. Нумай ын фелул ачеста се поате експлика фаптул, кэ ын анул трекут о серие де колхозурь ши совхозурь ау кэпэтат май пуцин де 25 чентнере де пэпушой ла хектар, яр колхозуриле «XX партсъезд» ши «Ленин», районул Тираспол, «Котовский» дин районул Комрат, «Дружба» дин районул Суворов ши алтеле ау кэпэтат кыте 12 —13 чентнере де пэпушой ла хектар. Ын ултимий ань ун шир де господэрий дин републикэ ау ынчепут сэ субапречиезе метода семэнатулуй пэпушоюлуй ын куйбурь, ашезате ын патрат. Суб форма семэнатулуй боб ку боб аколо се апликэ де фапт семэнатул ын рындурь. Ка урмаре, скад Ын ултимий ань Молдова а девенит ун район ку ун ыналт нивёл де продукцие а културилор техниче. Колхозуриле ши совхозуриле републичий ау мэрит ку мулт продукция де тутун. Република ноастрэ с’а ситуат пе примул лок ын царэ ын че привеште продукция де тутун. Ын кондицииле Молдовей култиваря ачестей културь презинтэо маре рациуне економикэ. Окулынд май пуцин де доуэ проченте дин посибилитэциле апликэрий техничий, апар мулте греутэць ла ьшгрижиря пэпушоюлуй. Р експериенцэ де мулць ань аратэ ынсэ, кэ ын кондицииле ноастре, кынд сечётеле се репетэ фоарте дес, кынд ну авем о кантитате ындестулэтоаре де ербичиде, семэнатул ын куйбурь, ашезате ын патрат, дэ посибилитатя де а фо« лоси май дин плин техника ла ынгрижиря семэнэтурилор, де а регула май бине десимя плантелор ла хектар, де а комбате май интенс буруениле ши де а афына май бйне солул ши, ын ултимэ анализа, де а кэгота роаде,мара! ши стабиле. Ла култиваря пэпушоюлуй тре-* буе сэ фолосим май ларг експе-1 риенца богатэ, акумулатэ де гос* подэрииле фрунтцше. Требуе сэ фачем, ын аша фел, ка ынкэ ын анул ачеста сэ ну авем ын ре* публика ноастрэ нич ун звеноу,; бригадэ, господэрие, каре сэ на* пете роаде скэзуте де пэпушой., Ачаста есте о кондицие неапэран тэ а споририй ын континуаре 4 реколтелор глобале де череале. Ын Молдова културиле черед* лиере окупэ май мулт де жуадзтате дин тоате пэмынтуриле. арабиле. Череалеле сынт база ынтрежий продукций агриколе, форцц ши богэция Патрией ноастре. Тре* буе_сэ луэм тоате мэсуриле Пентру а асигура ын фиекаре госцодэрие роаде богате дё културь череалиере. Ын анул ачеста се пуне о сарчинэ маре ши де чинсте ын фаца агрикулторилор републичий — да а продуче 2,5 милиоане тоне да череале. Ачаста ва асигура ындеплиниря планулуй акизициилор де стат, партичипаря актива ла колектэриле песте преведериле планулуй, ва да путница де а сатис* фаче невоиле проприй де череале. Ын ачест скоп требуе сэ «решаем чел пуцин 26,5 чентнере де череале ла хектар. Ной сынтем ын старе сэ ындеплиним ачастэ сарчинэ. Планул де стат де вынзаре а череалелор есте стабилнт пентру република ноастрэ , ын кантитате де 400 мий де тоне*. Дар ачеста е ун план миним, ши фиекаре господэрие требуе сэ партичипе актив ла вынзаря де череале песте прев'едериле планулуй, ла прецурЪ мажорате. Грсподэрииле ноастре ау пэмынтурь родитоаре, сынт ынзест* рате ку мижлоаче техниче модерне. Креск ливрэриле де ынгрэшэминте минерале пентру агрикудтура републичий. Ын' сфыршит, авем минунате кадре, капабиле сэ ындеплиняскэ орьче сарчинэ. Комитетеле районале де партид, комитетеле екзекутиве районале, дирекцииле районале де продукцие ши Министерул агрикултурий требуе сэ пунэ ын валоаре резервеле екзистенте, сэ мобилизезе силинцеле колхозничилор ши але муичиторилор дин совхозурь пентру а обцине ын анул ачеста реколте ымбелшугате шн роаде глобале марь де череале. супрафаца 7ерену^)илор агриколе, тутунул дэ 15—17 проченте дин венитуриле бэнешть. Ын анул жубилиар мунка ку "уйтаре де сине а култиваторилор де тутун ле-а адус сукчесе минунате. Република а продус ши а вындут статулуй 68,3 мий тоне де фрунзе де тутун. Колхозуриле ши совхозуриле н'ау продус ынкэ нич одатэ о асеменя" канти(Сфыршитул ын паж. 3). КОНСФЭТУИРЯ РЕПУБЛИКАНЭ А ЛУКРЭТОРИЛОР АГРИКУЛТУРИЙ РЕЗУЛТАТЕЛЕ ЫНДЕПЛШРИЙ АНГАЖАМЕНТЕЛОР СОЧИАЛИСТЕ ЫН АНУЛ 1967 ШИ САРЧИНИЛЕ ЫН ВЕДЕРЯ ДЕЗЗОЛТЭРИН КОНТИНУЕ А ПРОДУКЦИЕЙ АГРИКОЛЕ ЫН КОЛХОЗУРИЛЕ ШИ С0ВХ03УРИЛЕ РЕПУБЛИЧИИ Рапортуя презентам де секретарул Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй К ому наст ал Молдовей Л. А. ПАСКАРЬ зе мэсурь конкрете пентру а спо- де продусе агриколе, пентру а рири ритмул крештерий волумулуй дика ефичиенца економикэ а цропродукцией ши ал колектэрилор дукцйей колхозниче-совхозниче. 1 . II. О ШУМЭТАТЕ ДЕ ВЯК ДЕ СЛУШИРЕ ВОРОДУЛУИ (Сфыршит). Консидерынд антренаря ларгэ а оаменилор мунчий ла активитатя контролулуй ка ун ноу пас серное пе каля дезволтэрий демокрацией сочиалисте, Пленара дин дечембрие а КЧ ал ПКУС а реорганизат органеле контролулуй де партид ши де стат ын органе але контролулуй нородник. Хотэрыря Пленарей КЧ ал ПКУС а фост пэтруисэ де идея луй В. И. Ленин, кэ сарчина системулуй де.кОнтрол ын статул сочиалист констэ ын а антрена ынтряга масэ де оамень ай мунчий ла партичипаря ын Инспекция мунчиторяскэ-цэрэняскэ. Ачаста реесе ши дин черинцеле Прогр а м у л у й ПКУС, унде се спуне, кэ ын системул контролулуй нородник контролул де стат требуе сэ се ымбине ку инспекцииле обштешть де пе локурь. Партидул Комунист кондуче зилник активитатя органелор контролулуй нородник. Партичипаря немижлочитэ а прешединцилор комитетелор контролулуй нородник ла активитатя комитетелор районале ши орэшенешть де партид, а прешединцилор де трупе — ла активитатя комитетелор де партид ши а бироурилор де партид конституе пентру ёй о маре шкоалэ, импримэ спирит партиник ши принчипиалитате мунчий органелор контролулуй нородник ын чея че привеште верификаря ындеплинирий директивелор партидулуй ши гувернулуй. Кочитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ши гувернул републичий акордэ мереу атенцие ши сприжин лукрэторилор ши активиштилор контролулуй нородник. Грижа дё зи ла зи а КЧ ал ПК ал Молдовей, а комитетелор де партид орэшенешть ши районале, а .организациилой примаре де партид ку привире ла ымбунэтэциря ши перфекционаря активитэций органелор контролулуй нородник конституе кондиция хотэрытоаре центру асигураря унуй контрол ефиначе. Форца принчипалэ, хотэрытоаре а органе,лор контролулуй нородник о конституе милиоанеле де мунчиторь, колхозничь ши функционарь, каре партичиПэ ла мунка де контроларе а ындеплинирий директивелор партидулуй ши гувернулуй. Ын презент ын цара ноастрэ активязэ апроапе 7 милиоане де контролорь нородничь. Ей лукрязэ мынэ ын мынэ ку контролорий обштешть ай синдикателор. ку «Проектоареле комсомолисте», ефективул кэрора е де песте 4 милиоане де оамень. Ын мунка органелор контролулуй нородник дин РСС Молдовеняскэ партичипэ актив песте, 130 мий де контролорь нородничь. Кондусе де организацииле де партид, органеле контролулуй нородник дин републикэ ау девенит о маре форцэ обштяскэ. Еле контролязэ кум се ындеплинеск плануриле де стат, кум се фолосеск фондуриле фиксе де продукцие ши тимпул де мункэ, кум се традук ын вяцэ мэсурило ку привире ла прегэтиря ынтреприндерилор ши рамурилор индустрией ла ноул систем де планификаре ши стимуларе економикэ. Органеле контролулуй нородник контрибуе актив ла лупта пентру економий ши господэрире кибзуитэ, скот ла ивялэ ной резерве але продукцией, курмэ манйфестэриле де липеэ де спирит господэреск, ажутэ организацииле де партид ши советиче ла ынтэриря дисчиплиней де стат, ла ымбунэтэциря десервирий сочиале ши материале а оаменилор мунчий. Органеле контролулуй нородник ау грижэ де ефичиенца контролурилор, де ликидаря кыт май репёде а неажунсурилор скоасе ла ивялэ. Тоате верижиле контро лулуй нородник ау партичинат актив ла конкурсул спиритулуй де економие ши ал симцулуй господэреск, организат ын чинстя жубилеулуй де 50 де ань ал Марелуй Октомбрие. Активиштий контролулуй нородник ау ажуУ тат колективелор сэ економисяскэ мулте мижлоаче бэнешть, материй приме, сэ ымбунэтэцяскэ утилизаря фондурилор фиксе де продукцие, сэ микшорезе келтуелвле непродуктиве, сэ курме н.умероаселе фапте де атитудине негосподэряскэ фацэ де аверя нородулуй. Ла пропунеря органелор контролулуй нородник нумай дин контул ымбунэтэцирий фолосирий капачитэцилвр де продукцие, перфекционэрий прочеселор техноложиче, ревизуирий нормелор де келтуире а материей приме ши а материалелор ла ынтреприндериле индустрией де консерве, де унт ши грэсимь, захэр, вин, де конструкцие а машинилор ши електротехниче с’а фабрикат продукцие, фэрэ асигнэрь капитале сушшментаре, ын валоаре де зечь де милиоане де рубле. Ын периоада конкурсулуй мунчиторий, колхозничий, инжинерий. техничиений, функционарий ау ынаинтат комисиилор респективе песте 22 мий де пропунерь привитоаре ла перфекционаря продукцией, ымбунэтэциря калитэций ши микшораря прецулуй де кост ал продукцией. Дин ачестя шь-ау гэсит апликаре ын продукцие песте 15 мий де пропунерь, ефектул лор економик ануал фиинд, де 16 милиоане де рубле. Колективеле ынтреприндерилор ши организациилор, колхозурилор ши совхозурилор ау економисит апроапе 3;5 мий тоне де метал, 47 милиоане киловат-оре де енержие електрикэ, 31 мий тоне де комбустибил конвенционал ши алте материале прециоасе ын сумэ де песте 7 милиоане де рубле. О маре контрибуцие ла организаря конкурсулуй ау адус-о контролорий нородничь' дин орашеле Кишинэу, Тираспол, Бендер, Бэлць, чей дин райоанеле Лазо, Унгень, Кэлэрашь ш. а. О маре мункэ ау ефектуат контролорий нородничь дин колхозуриле ши совхозуриле републичий ын чея че привеште ридикаря ефичиенцей тутурор рамурилор продукцией агриколе, фолосиря рационалэ а пэмынтулуй, ынгрэшэминтелор, техничий агриколе, нутрецурилор, крештеря продуктивитэций вителор, ымбунэтэциря калитэций продукцией агриколе. Ку партичипаря актива а комитетелор ши групелор де контролорь нородничь ын дой ань де зиле ын колхозурь ши совхозурь ау фост валорификате апроапе 15 мни де хектаре де пэмынтурь пуцин продуктиве, ау фост комплектате голуриле ынтре рындурь пе о супрафацэ де 82 мий хектаре де ливезь ши 70 мий хектаре де вий, с'а ридикат нивелул де меканизаре а прочеселор греле де мункэ ла фермэ, с’ау економисит апроапе 20 мий тоне де комбустибил пентру мотоареле Дизел. Фоарте родникэ а фост активитатя контролорилор нородничь дин районул Котовский ку привире ла комплектаря голурилор ын вий ши ливезь. Ын ан5гл трекут ачесте лукрэрь с’ау ефектуат пе о супрафацэ де песте трей мий хектаре де вий, сэдинду-се 1,3 милиоане де бутучь. Ун маре ажутор ын ачастэ мункэ ау дат ши контролорий нородничь дин райоанеле Криулень, Леова, Чадыр-Лунга ш. а. Ын чентр.ул атенцией органелор контролулуй нородник дин републикэ се афлэ кестиуниле де домениул десервирий сочиале, комунале, комерчиале ши медикале а популацией. Ын тимпул, контролурилор се луау мэсурь пентру ымбунэтэциря активи-, тэций ынтреприндерилор ко, мерчиале, де алиментаре публика, а институциилор куративе ши ачелор пентру копиий де вырстэ прешколарэ. Партичипаря актива а оаменилор мунчий ла мунка комитетелор ши групелор де контролорь нородничь а дат наштере ла астфел де форме ши методе ефективе, ка тречериде ын ревистэ, райдуриле де масэ, контролуриле, ын тимпул кэрора ну нумай кэ се скот ла ивяЛэ неажунсуриле, чи се ши пропун кэиле де ликидаре а ачестора, се ефектуязэ о мункэ конкретэ Центру ымбунэтэциря стэрий де лукрурь ла секуоареле контролате. Контактул перманент ку маселе ларжь де оамень ай. мунчий, атитудиня ынцелегэтоаре ши атентэ, фацэ де пропунериле, скрисориле ши семналеле лор есте о леже пентру активитатя органелоо контролулуй нородник. О мэртурие а легэтурий стрынсе динтре органеле контролулуй нородник ши маселе де оамень ай мунчий поате серви урмэторул фапт: ын ултимий дой ань ын комитетеле контролулуй нородник дин републикэ с’ау адресат ку диферите кестиунь песте 31 мий де четэцень. Ын мажоритатя казурилор ачешть оамень ну вин к,у черерь персонале, чи ку кестиунь, че денотэ маря лор грижэ фацэ де интереселе де стат Ши обштешть. Астфел, ей семнализязэ деспре фаптеле де господэрире проастэ, индикэ резервеле нефолосите але продукцией. Мулте дин ачесте скрисорь ау сервит дрепт имболд де организаре а унор контролурь спечиале сау де екзаминаре а фаптелор, експусе ын еле ла шединцеле комитетелор контролулуй нородник. Контролорий нородничь активязэ пе базе обштешть дин ьгадемнул конштиинцеЙ ши симцулуй даторией четэценешть. Контролорул нородник есте принчипиал ши интрансижент, кынд е ворба де апэраря интереселор де стат ши обштешть. Ла орьче сектор с’ар афла, ел поартэ грижэ де пэзиря шй ынмулциря аверий нородулуй, сервеште дрейт екземплу ын мункэ, есте дисчиплинат. Ын ахастэ ынсемнатэ зи, кынд сэрбэторим жубилеул де 50 де ань де ла формаря органелор де контрол ын статул сочиалист, оамений советичь менционязэ ку профунд респект мунка родникэ а зечь де мий де активишть, каре-шь ындеплинеск коншгиинчос сарчина датэ де партид ши г.уверн ши 1 ну-шь круцэ форцеле ши енержия пентру триумфул каузей мэ< реце а комунизмулуй. Тимп де жумэтате де вяк органеле де контрол дин царэ сервеск ку крединцэ партидул ленинист ши нородул советик, ефектуязэ о мункэ де маре ынсемнэтате де стат. Дынду-шь сама де- ыналта рэспундере, пе каре о поартэ ын фаца партидулуй, гувернулуй шн а нородулуй советик пентру лукрул, че ли с’а ынкрединцат, лукрэторий ши активиштий контролулуй нородник Ышь вор консакра ши де акум ынаинте тоате фО]6- целе, тоатэ енержия каузей фэуририй сочиетэций кому* нисте ын цара ноастрэ.