Moldova Socialista, 1969 (XLV/256-280)

1969-11-08 / nr. 262

2 Сымбэтэ, 8 ноембрие 1969 попдовя социалистэ УРМЫНД ЛИНИЯ ЛЕНИНИСТЭ-СПРЕ КОМУНИЗМ! (Сфыршит). Сэрбэтоаря де астэзь а луй Октомбрие се маркязэ ын ымпрежурэриле луптей ынтрегулуй нород пентру традучеря ын вяцэ а хотэрырилор историче але Конгресулуй XXIII ал партидулуй, пентру ындеплиниря ынаинте де термен а планулуй чинчинал. - Ын курсул ынтречерий ынтрегулуй нород ын чинстя чентенарулуй наштерий луй Владимир Ильич Ленин ау фост кучерите ной объективе ын дезволтаря економией. Се сатисфак дин че ын че май деплин черинцеле материале ши спиритуале крескы.нде але оаменилор советичь, девине тот май путерникэ ши май фрумоасэ Патрия ноастрэ сочиалистэ. Речентул збор ын труп ал челор трей наве космиче конституе о викторие стрэлучитэ а попорулуй ностру ын ынсуширя Универсулуй, о довадэ конвингэтоаре а ыналтулуй нивел де дезволтаре а штиинцей ши техничий советиче. Оамений мунчий дин цэриле фрэцешть ау обцинут ной сукчесе ын конструкция сочиализмулуй. Се ынтэреште неынчетат унитатя стателор сочиалисте, се перфекционязэ организация Трататулуй де ла Варшовия. Речентеле тратативе совето-чехословаче конституе ынкэ о мэртурие а коезиуний крескынде а цэрилор ноастре ши а ынтре- Жий комунитэць сочиалисте. Пе ан че трече се интенсификэ луптеле де класэ ын цэриле капиталулуй. Се лэр- Жеште мишкаря ымпотрива импернализмулуй, пентру либертате, индепенденцэ ши прогрес сочиал ын Асия, Африка ши Америка Латинэ. Ь1нтряга луме веде акум липса де перспектива а агресией черкурилор кондукэтоаре але Стателор Уните але Америчий ын Виетнам. Се интенсификэ континуу лупта попоапелор арабе пентру ликидаря урмэрилор агресией израйлене. Ын ачесте кондиций империализмул депуне ефортурь ынверщунате ка сэ-шь прелунЖяскэ екзистенца. Ел ынчаркэ прин орьче мижлоаче сэ фрынезе дезволтаря цэрилор комунитэций сочиалисте, а мишкэрий мондиале мунчиторешть ши де елибераре национала. Партидул Комунист ши Гувернул Советик, експримыид воинца нородулуй ностру, интереееле витале але оаменилор мунчий дин лумя ыитрягэ, луптэ консеквент ши интрансиЖент пентру зэдэрничиря планурилор агреснве але импернализмулуй, пентру преьштымпинаря примеждией унуй ноу разбой мондиал, пентру креаря унуй систем де секуритате колективэ ын Еуропа. Ын ачелаш тимп се манифеста о грижэ перманента фацэ де ынтэриря капачитэций де апэраре а Патрией ноастре. Мэрецеле кучерирь але луй Октомбрие, кауза пэчий ши сочиализмулуй сынт пазите де надежде де славителе ноастре Форце Армате. Еле сынт ынзестрате ку техника де луптэ ши армамент де прима класэ. Осташий Арматей ши Флотей сынт девотаць труп ши суфлет Патрией лор, сынт прегэтиць ла нивелул черинцелор актуале ши сынт капабиль сэ ындеплиняскэ ку чинсте орьче сарчинэ, пусэ де Партидул Комунист ши де Гувернул Советик. Трэяскэ чя де-а чинчзечь ши доуа аниверсаре а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие! Трэяскэ ероикул нород советик ши Форцеле луй Армате! Слава Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче ши Комитетулуй луй Нейтрал ленинист! Ура! * * * Рэсунэ салвеле де артнлерие ын семи де салут. Оркестра интонязэ Имнул Униуний Советиче. О клипа се аштерне лиништя. Дар ятэ кэ рэсунэ де акум команда, се ауде бэтая тобелор. Ын фрунте, дупэ традицие, мерг елевий школий милитаре-музикале дин Москова. Уна дупэ алта трек колоанеле академиилор милитаре. Прин фаца Маузолеулуй сынт пуртате драпелеле де луптэ але Академией милитаре «М. В. Фрунзе», декорате ку ординеле Ленин, Драпелул Рошу, Суворов, Академией милитаре-политиче «В. И. Ленин», декорате ку ординеле Ленин ши Драпелул Рошу, Академией техниче милитаре «Ф. Е. Дзержинский», декорате ку ординеле Ленин ши Суворов, Академией милитаре де трупе де танкурь ши блиндате «Марешалул Униуний Советиче Р. Я. Малиновский», декорате ку ординеле Ленин ши Драпелул Рошу, Академией техниче милитаре «В. В. Куйбышев», декорате ку ординеле Ленин ши Драпелул Рошу, Академией милитаре де апэраре кимикэ, декорате ку ординул Драпелул Рошу, Академией аериене милитаре «Ю. А. Гагарин», декорате ку ординеле Драпелул Рошу ши Кутузов, Академией техниче аериене милитаре «Профессор Н. Е. Жуковский», декорате ку ординеле Ленин ши Драпелул Рошу. Витяза Флотэ Маритимэ- Милитарэ а Униуний РОС есте репрезентатэ ла парада де Шкоала техника маритимэмилитарэ супериоарэ «Ф. Е. Дзержинский», декоратэ ку ординул Ленин. Дупэ маринарь ынтрэ ын пяцэ дефилынд трупе де дебаркаре. Дупэ ей урмязэ курсанций Школий супериоаре де офицерь-грэничерь дин Москова, декоратэ ку ординул Драпелул Рошу. Трече ын пас каденцат ун реЖимент де инфантерие марина ал Флотей Валтиче, декорате ку доуэ ордине Драпелул Рошу. Ын Пяца Рошие ышь фак апариция субунитэциле дивизией де инфантерие моторизатэ «Ф. Е. Дзержинский», декорате ку ординеле Ленин ши Драпелул Рошу. Еле сынт урмате де колоанеле школилор милитаре суворовисте дин Москова ши Калинин, школий маритиме-милитаре нахимовисте дин Ленинград. Де Маузолеу се апропие формация де парада а Школий супериоаре де офицерь пентру трупе де арме ынтруните «Советуя Супрем ал РСФСР», декоратэ ку ординеле Ленин ши Драпелул Рошу. Ынфиинцатэ ла ынчепутул Путерий Советиче, еа а девенит прима шкоалэ милитарэ, каре а прегэтит команданць роший дин рындул мунчиторилор ши цэранилор. Ла парада партичипэ компания, ын каре В. И. Ленин а фост ынскрис пе вечь курсант де оноаре ал ей. Колоанеле ачестей школь ынкее прима парте а парадей. Курсанций демонстрязэ о инструире ексчелента — ын ынтряга пяцэ рэсунэ пасул лор каденцат. Оамень, каре стэпьшеск ла перфекцие техника модерна де луптэ, кэлиць дин пункт де ведере идеолоЖик, ферм конвиншь де жустеця каузей пе каре о апэрэ, — ачеста есте астэзь ефективул арматей ноастре, каре стэ де стража Цэрий Советелор. Примул стат сочиалист дин луме ындеплинеште ку сфинцение порунка луй В. И. Ленин, каре, адресынду-се делегацилор Конгресулуй IX ал Советелор дин Русия, а спус: «...Пэзиць ка лумина окилор капачитатя де апэраре а цэрий ноастре ши а Арматей ноастре Роший...». Партидул Комунист ши Гувернул Советик ау грижэ перманентэ де ынтэриря Форцелор Армате але Униуний РСС. Армата ноастрэ аре ла диспозиция са тот че есте нечесар пентру а да рипоста кувенитэ орькэруй агресор. Ачаста а конфирмат-о ын мод конвингэтор партя а доуа а парадей де сэрбэтоаре. ...Пяца Рошие ое ымпле де вуетул мотоарелор. Апар ку аутоблиндате де диферите типурь субунитэдь але Дивизией де гардэ де инфантерие моторизатэ Таман «М. И. Калинин», декоратэ ку ординеле Драпелул Рошу ши Суворов. Дупэ еле ынтрэ ын пяцэ трупе де десант аериан. Еле ну май сынт ачеля, каре ау фост кяр ку зече ань ын урмэ. Ла диспозиция лор се афлэ путерниче авиоане де транспорт турбоеликоидале ши парашуте ексчеленте. Еле пот резолва сарчинь де луптэ комплексе, апликынд челе май диферите мижлоаче техниче. О парте дин ачесте мижлоаче есте репрезентатэ ла парада: прин пяцэ трек ын перфекта алиниере инсталаций аутопропулсате де артилерие, авынд о маре пу'тере де фок. Пе Пяца Рошие ынтрэ танкурь. Есте ын марш Дивизия де танкурь де тардэ Кантемир, декоратэ ку ординеле Ленин ши Драпелул Рощу. Осташий ей ау здробит пе котропиторий фасчишть пе малуриле Волгэй ши ын ымпрежуримиле Воронежулуй, ау елиберат Тернополул ши Шепетовка, ынкеинду-шь каля де луптэ цринтр’ун , марш-салт фэрэ пречедент ын ажуторул орашулуй рэскулат Прага. Ын презент леЖе а веций оеташилор — танкишть де гардэ а девенит регула: «Сервичиул ын арматэ — дой ань, прегэтиря де луптэ — пентру тотдяуна!». Мулць динтре ей сынт спечиалишть де ыналтэ калификаре ши континуэ ку чинсте традицииле кантемировиштилор дин аний рэзбоюлуй. «Зеу ал рэзбоюлуй» •— аша а фост денумитэ артнлерия пе фронт. Нич астэзь, ын вякул техничий ракетелор, ну се поате диминуа ынсемнэтатя ей. Артилериштий презинтэ ла парадэ тунурь ку бэтае лунгэ де диферите калибре. Тоць чей че асистэ ла парадэ дау, десигур, апречиеря кувеннтэ артилерией де ракете, вестителор «Катюше». Еле ынтотдяуна вор реаминти де аний де фок ай рэзбоюлуй трекут; Аминтириле капэтэ астэзь ун сенс деосебит: а май рэмас о жумэтате де ан пынэ ын зиуа, кынд ынтряга Царэ а Советелор, тоць приетений ноштри де песте хотаре вор сэрбэтори чя де-а 25-я аниверсаре а викторией асупра Жерманией хитлеристе. Ын чей 25 ань де мункэ пашникэ Статул Советик ну о дата а ынноит техника де луптэ а арматей сале, а перфекционат-о пе база челор май ной реализэрь але штиинцей ши техничий. Армата ши флота ноастрэ сынт ынзестрате ку чел май перфекционат армамент, инклусив ракете де диферите дестинаций. ...Сэ континуэм, ынсэ, репортажул дин Пяца Рошие. А венит токмай моментул ка субунитэциле де ракете сэ-шь презинте техника. Ын пяцэ ышь фак апариция инсталаций арЖинтий але трупелор де ракете антиаериене. Пе орьче време, зи ши ноапте, пэзеск еле черул Патрией ноастре. Аутотрактоаре путерниче транспортэ ракете тактиче— ракете де маре витезэ ши ку о маре капачитате де маневраре Апой урмязэ о армэ ши май нэпразникэ — о колоанэ де ракете оперативе-тактиче. Есте ын марш о субунитате де ракете балистиче а Флотей Маритиме Милитаре. Стражэ де надежде а хотарелор маритиме але Патрией а девенит флота ноастрэ, база форцей де шок а кэрея о конституе субмаринеле атомиче пуртэтоаре де ракете. Ынкеинд парада, ынтрэ ын Пяца Рошие трупе де ракете де менире стратеЖикэ. Ын фрунте мерг ракете де мичь дименсиунь ку комбустибил солид, ашезате пе инсталаций де лансаре аутопропулсате. Дупэ еле урмязэ ракете интерконтинентале ку трей трепте ку комбустибил солид, каре се лансязэ ку ажуторул унор инсталаций субтеране, апэрате де надежде. Ынкее парада ракетеле стратеЖиче, каре пот транспорта ынкэркэтурь нуклеаре ла обьективеле агресорулуй ын орьче пункт ал глобулуй пэмынтеск... * * * ...Аскултэ тоатэ лумя, аскултэ тоатэ лумя! — анунцэ дин ноу фанфареле. Ын чентрул Пеций Роший — тинерь ши тинере ку стягурь роший ын мынь. Ей формязэ о уриашэ фэклие де кумаш, де асупра кэрея се ’ыналцэ ынчет ун балон. Ел се ридикэ тот май сус. Ши ятэ кэ пе чер фылфые ун стяг рошу ку портретул луй Ленин. Де ла фэклие порнеск ын тоате пэрциле разе, симболизынд лумина Марелуй Октомбрие, че се реварсэ пе ынтряга планетэ. Рэсунэ кынтекул револуционар «Тоць ынтр’ун пас ынаинте» ши «Маршул бригэзилср комунисте» — мелодий скумпе инимий фиекэруй ом. Мерг машинь ку паноурь «Глорие, Патрией ноастре либере», «Октомбрие — ерэ ноуэ ын история оменирий», «ПКУС — минтя, чинстя ши конштиинца епочий ноастре». ...Ынтр’о клипэ пяца се трансформэ паркэ ынтр’о цесэторие. Фетеле ын Салопете роший цин ын мынэ пангличь пурпурий ши албе, каре се ымплетеск ын диферите десече. Мишкэриле лор сынт сигуре ши фрумоасе, симболизынд мунка ынсуфлецитэ. Мунка ыл слэвеште пе омул советик. Мунка креатоаре, ынсуфлецитэ Женерязэ ерой ла фурнале. ши ын мине, пе огоаре ши ын лаборатоаре, ла машинь ши пе шантиере. Фаптеле лор спореск богэция Патрией. Ши ын примеле рындурь мерг оамений мунчий дин Москова. Ей шь-ау ындеплинит ангажаментеле луате ын чинстя сэрбэторнй. Московиций ши ленингр'эдений сынт инициаторий ынтречерий сочиалисте: де а ынкея чинчиналул пынэ ла 7 ноембрие 1970. Май мулт де 100 мий де мунчиторь дин капитала шь-ау ындеплинит де акум кувынтул дат. Хуруит де моточиклете. Ын пяцэ ынтрэ о колоанэ моторизатэ. Контурул ей аминтеште де о навэ космикэ. Спортивий поартэ костуме портокалий ши албастре де космонауць. Ун паноу релатязэ деспре ноуа викторие ын космос. Ын бэтая вынтулуй флутурэ драпеле мултиколоре але асочиациилор спортиве беневоле. Мерг кампионь ай лумнй ши Еуропей. ай Жокурилор Олимпиче ши ай спартакиаделор. Алэтурь де ей се афлэ ын марш мембрий ДОСААФ-улуй, пилоць, парашутишть, моточиклишть, лукрэторь ай телекомуникациилор. Мерг партичипанций .ла маршуриле ла локуриле ленинисте ши ла жокул милитар-спортив унионал «Зарница». Тинерь лениништь пэшеск ын сунетеле «Кынтекулуй куражошилор». Ын пяцэ апар дин ноу стегарь. Трей мий де драпеле роший формязэ ун нуме скумп фиекэруй ом — нумеле луй Ленин. Рэсунэ урэрь ын чинстя Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, ын чинстя Комитетулуй Чен,трад ленинист. Ун труп де копий се ридикэ ын фугэ ла трибуна Маузолеулуй ши оферэ букете де флорь кондукэторилор партидулуй ши гувернулуй, оаспецилор де песте хотаре. Динспре Музеул историк апаре ын пяцэ ун аутомобил ку паноурь — «Москова— ораш ероу». Ынчепе маршул феетив ал оаменилор мунчий дин капиталэ. Мулцимь де оамень бине диспушь ымилу Пяца Рошие. Демонстранций поартэ портрете але луй Маркс, Енгелс, Ленин, але мембрилор Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. О маре де пынзе де кумаш ку кемэриле Комитетулуй Ченграл ал партидулуй. Ын еле есте оглиндитэ воинца попорулуй советик— попор интернационалист: де а ынтэри унитатя ши коезиуня комуништилор дин ынтряга луме пе база марксизмленинизму луй, де а фи ви- Жиленць фацэ де унелтириле душманилор сочиализмулуй. Оамений советичь сприжинэ ын унанимитате лупта ербикэ а куражосулуй попор виетнамез ымпотрива агресией американе, ей сынт с,олидарь ку попоареле цэрилор арабе. Рэсунэ кемаря де а чимента тоате форцеле юбитоаре де паче антиимпериалисте ын лупта ымпотрива реакцией ши рэзбоюлуй, пентру афирмаря пе пэмынт а висулуй луминос ал оменирий — комунизмул. Ыйтрегул нород советик а ынкувиинцат унаним документеле Консфэтуирий интернационале а партиделор комунисте ши мунчиторешть. Ачастэ Консфэтуире а дескис ной перспективе пентру коезиуня ши унитатя де акцнуне а тутурор форцелор револуционаре. демократиче ын лупта ымпотрива империализмулуй, ымпотрива планурилор агресиве, ымпотрива ьшробирий економиче ши политиче а попоарелоо. Ын фрунтя колоанелор районулуй Москворецкий пэшеште колективул веститей узине електромеканиче, каре поартэ нумеле луй Владимир Ильич. Дин Октомбрие ын Октомбрие трудиторий ачестей ынтреприндерь обцин мереу ной сукчесе. Ей «ышь фэуреск активитатя револуционарэ», кум й-а повэцуит Ильич ын уна дин кувынтэриле сале. Ын примий ань ай Путерий Советиче Ленин а висат ла о путерникэ дезволтаре индустриала а Р^сией. Акум прогресул технико-штиинцифик а девенит принчипала дирекцие а политичий економиче а партидулуй ностру ын скопул креэрий кыт май грабниче а базей технико-материале а комунизмулуй. Ачеста есте ун императив ал тимпулуй. Мий де ынтреприндерь луптэ пентру о ларгэ меканизаре ши аутоматизаре а прочеселор де продукцие пентру организаря штиинцификэ а мунчий. Ын ачастэ мишкаре а ынтрегулуй нород се афлэ ла фланкул дрепт узина де аутомобиле «Лихачов» дин Москова, а кэрей експериенцэ а фост апробатэ де Комитегул Чентрал ал ПКУС. Ын ултимий ань с'ау креат аич песте 20 де сектоаре, блокурь ши секций комплекс меканизате. «ЗИЛ: линия сире прогресул техник» — суб ачастэ девиза а ешит ачест колектив ши ла демонстрации де сэрбэтоаре. Москова есте орашул, унде ау луат фиинцэ мулте инициативе минунате, каре шь-ау гэсит сприжин ла ьштреприндериле дин царэ. Трече прин пяцэ колективул фабричий де цесэтурь де бумбак «Фрунзе». Ла ачастэ ынгреприндере цесэт о а р я Мария Иванникова а лансат апелул—ла 22 априлие 1970, ын ажунул аниверсэрий примулуй суботник комунист, сэ мунчим ку материиле приме ши материалеле економисите, яр баний кыштигаць сэ-й вэрсэм ын фондул чинчиналулуй, Ын мунка челор че о урмязэ — дар ей сынт ын нумэр де милиоане ши милиоане! — с’а манифестат виу конштиинца комунистэ а мунчиторулуй советик. Районул Ленин ал капиталей есте ун район, ын каре се афлэ марь организаций штиинцифиче, школь супериоаре, институте де черчетэрь. Песте о мие де оамень де штиинцэ, инЖинерь ши техничиень пэшеск ын колоана Академией де Штиинце а Униуний РСС. Штиинца советикэ есте форца мотриче а прогресулуй техник ал цэрий. Дечернаря Премиилор де Стат але Униуний РСС ын домениул штиинцей ши техничий конституе о довадэ, кэ оамений де штиинцэ, конструкторий, инЖинерий, ииоваторий ын продукцие дин Униуня Советика резолвэ ку сукчес проблемеле актуале але прогресулуй технико-штиинцифик. Даторитэ штиинцей советиче, мунчий ку уйтаре де сине а ынтрегулуй ностру нород, Цэрий Советелор ыи ревине слава дескидерин ерей космиче. Унул дин тинереле райоане але капитален поартэ акум нумеле примулуй дин луме пилот-космонаут Ю. А. Гагарин. Колоанеле ачестуй район, аша кум с’ау презентат еле ла демонстрацие, оглиндеск история черчетэрилор космиче советиче. Ла школиле супериоаре советиче ынвацэ студенць дин тоате континентеле. Ын колоана Университэций де Стат дин Москова пэшеск репрезентанць ай тинеретулуй дин Еуропа, Асия, Африка шн Америка Латинэ. Ымпреунэ ку приетений советичь ынвацэ пе Колинеле Ленин доуэ мий де стрэинь. О маре фамилие интернационала. Университатя дин Москова прегэтеште спечиалишть дин 100 де цэрь але лумий. «Актуала Женерацие де оамень советичь трэеште ынтр’о мэряцэ епокэ, мунчеште ынтр’о маре царэ либерэ. ши мунка ей — о мункэ креатоаре, плинэ де абнегацие—< хотэрэште дестинеле цэрий», — а спус Л. И. Брежнев ын кувынтаря са па митингуя приетенией совето-чехословаче. Ралоартеле де сэрбэтоаре конфирмэ кум ну се поате май бике ачест лук- РУСэ ынтэрим алианца дшгтре класа мунчитоаре ши ц.> рэниме, с’о пэзим ка лумина окилор, — не-а тестат мареле Ленин. Суб кондучеря Партидулуй Комунист ачастэ алианцэ а девенит о маре путере. Прегэтириле пентру Конгресул ал трейля унионал ал колхозничилор с’ау трансформат ынтр’о маре тречере ын ревистэ а реализэрилор економией сочиалисге. Ын курынд прин Пяца Рошие вор вени ла Кремлин, ла конгрес, агрономь дин валя Донулуй ши прешединць ай артелурилор дин Сиберия, мулгэтоаре дин реЖиуня Вологда ши тракторишть дин Кубан — чей май буш» репрезентации ай трудиторилор дин сателе цэрий. Ла Кремлин ей ышь вор дискута требуриле, вор адопта ноуя Статут-модел ал колхозулун. Конгресул ва девени ун ноу пас пе каля ыитэрнрий орындуирий колхозниче, дезволтэрий демокрацией колхозниче. Демонстранций поартэ рапоарте, диаграме, че илустрязэ ажуторул маре акордал сатулуй, легэтура индиструктибилэ динтре оамений мунчий де ла ораше ши чей де ла сате. Трече колективул Институтулуй де марксизм-ленинизм де пе лынгэ Комитетул Чентрал ал ПКУС. Есте маре ынсемнэтатя активитэций институтулуй ын пропагаря моштенирий, лэсате де Ленин. Милиоане де оаменьсе фолосеск де опереле луй В. И. Ленин, студиязэ профунд вяца ши активитатя револуционарэ а марелуй кон* дукэтор. Есте симболик фаптул, кй демонстрация де сэрбэтоаре дин Пяца Рошие а фост ын* кеятэ де колоана комсомолистэ — тынэрэ гардэ де мунчиторь ши цэрань. Тинеретул есте континуаторул мэрецелор реализэрь, ынчепуте де Женерацииле май вырстниче. Ел есте ачела, каре ва пурта май департе фэклия мунчий либере, егалитэций ши фрэцией попоарелор, фэклие, апринсэ де Револуция дин Октомбрие. Сэ,трэим ши сэ мунчим ын спирит ленинист, сэ спорим неынчетат богэция статулуй сочиалист. капачитатя луй де апэраре. Сэ едукэм луптэторь кэлиць дин пункт де ведере идеолоЖик. девотаць ку труп ши суфлет идеалурилор Марелуй Октомбрие. Сэ ынтэрим ши сэ лэрЖим интернационализмул пролетар, приетешш ынтре попоареле ынтреЯшй лумь— ын ачаста констэ сенсул веций оаменилор советичь. Демонстрация де сэрбэтоаре а конфирмат ын мод виу ши конвингэтор ачест лукру. Цара Советелор, урмынд линия ленинистэ сигурэ, мерЖэ спре комунизм. (ТАСС). ----------------------------------------* «----------------------------- ЫНАИНТАРЯ ЕИКТ0РИ0АСЗ А ШТИИНЦЕЙ ШИ ТЕХНИЧНИ СОВЕТИЧЕ Дечернаря Премиилор де Стат пе анул 1969 есте о довадэ вие а марелуй прогрес ал штиинцей ши техничий дии цара ноастрэ. Лукрэриле дистинсе конституе о маре контрибуцие ла прогресул технико-штиинцифик ал Патрией. Ын тоате доменииле штиинцей модерне оамений советичь дескид кэй ной. Черчетэриле физичиеиилор, математичиенилор, биолоЖилор не ажутэ сэ стэпыним май дин плин путериле натурий ын интересул бунэстэрий нородулуй ностру ши ал конструкцией комунисте. Ун Премиу де Стат а фост дечернат де астэ датэ луй Л. В. Грошев ши унуй труп де алць ауторъ пентру ун чиклу де черчетэрь але спектрелор радиациилор гама, каре апар ла каптаря неутронилор термичь де кэтре нуклее. Ачесте лукрэрь ау лэр- Жит куноштинцеле ноастре деспре ынсушириле иуклеелор ши ау кэпэтат о ларгэ апречиере интернационала. А доуа лукраре ын домениул физичий, менционатэ ку премиу, есте дескопериря ши черчетаря ефектулуй апарицией кымпурилор магнетиче путерниче пе нуклееле атомилор немагнетичь, импрегнаць ын грэтарул кристалик ал ферулуй. Дескопериря а фост фэкутэ де Б. Самойлов ши алций. Ачастэ лукраре аре о маре импортанцэ ну нумай пентру физика нуклеарэ, чи ши пентру физика корпулуй солид. Ын домениул математичий премиул а фост дечернат ла доуэ математичиене советичб де сама — О. А. Ладыженская ши И. Н. Уралцева центру ун чиклу де лукрэрь консакрате резолвэрий унор проблеме деосебит де комплексе пентру екуацииле линиаре ши квазилиниаре де тип параболик. О контрибуцие штиинцификэ стрэлучитэ а адус ла дезволтаря ынвэцэтурий деспре скоарца пэмынтулуй ун труп де саванць суб кондучеря академичианулуй А. Л. Яншин. Лукраря есте експусэ ын монография «Тектоника Еуразией», ын каре есте синтетизат ши Женерализат ун енорм материал фаптик привинд структуриле тектониче. Пентру черчетэрь ын домениул структурий примаре а ачидулуй рибонуклеик валиник де транспорт Премиул де Стат ын домениул биоло- Жией а фост дечернат луй А. А. Бабаев ши унуй труп де алць ынвэцаць. Лукраря есте консакратз уней проблеме фоарте греле ши импортанте а биолоЖией молекуларе — кларификаря структурий кимиче а биополимерилор, лукру нечесар пентру куноаштеря меканизмелор синтезей протеиниче, прекум ши трансмитеря ынсуширилор ередитаре. Дин домениул штиинцелор уманисте а фост дистинсэ лукраря луй Д. С. Лихачов «Поетика литературий русе стрэвекь». Картя не ажутэ сэ пэтрундем май адынк ын партикуларитэциле литературий русе дни секолеле XI — XVIII, аратэ ыналтул нивел де дезволтаре а културий дин цара ноастрэ ын епока ачея. О ыналтэ апречиере с’а дат ши лукрэрий луй П. Н. Першин — «Револуция аграрэ дин Русия». Еа анализязэ реформа цэрэняскэ дин 1861 ши трансформэриле аграре фэкуте ын мерсул Револуцией Сочиалисте дин Октомбрие. Ын домениул агрикултурий а фост менционат студиул луй А. С. Оканенко привинд базеле физиолоЖиче але споририй концинутулуй де захэр ын сфекла де захэр. Ауторул аратэ, кэ уна дин кэиле де резолваре а ачестей сарчинь есте.спориря интенситэций прочесулуй фотосинтезей. Ку Премиул де Стат а фост дистинс ун труп де куноскуць терапеуць дин царэ — професорий В. Н. Виноградов, П. Е. Лукомский, Е. И. Чазов ши алций пентру организаря тратаментулуй болнавилор де инфаркт миокардик ши елабораря унор ной методе терапеутиче. О ыналтэ апречиере с’а дат елаборэрий ши ынтродучерий методелор де комбатере а ефектелор гриндиний, апликынду-се ракете ши проектиле антигриндинэ. Лукраря с’а фэкут суб кондучеря луй Н. Д. Бибилашвили. Нумай ын 1969 ау фост ферите де гриндинэ 3 милиоане де хектаре, чея че а дат ун маре ефект економик агрикултурий ши ын спечиал витикултурий. О партикуларитате дин челе май импортанте але контемпоранеитэций есте револуция технико-штиинцификэ, каре аре о маре инфлуенцэ асупра тутурор латурилор веций оменирий. Дезволтаря индустрией сочиалисте ну поате фи кончепутэ акум фэрэ фолосиря челор май ной реализэрь але штиинцей. ши техничий. Анул курент а адус мулте резултате минунате ной ын алианца стрынсэ динтре штиинцэ ши пррдукцие. Елабораря ши продучеря унуй агрегат енерго-техноло- Жик де фабрикаре а дчидулуй азотик а резоЛват о маре проблема економикэ. Ачест мерит ревине унуй труп де спечиалишть, кондушь де Л. И. Черномордик. Фолосиря агрегатулуй ликидязэ концинутул примеждиос де оксизь де азот ын газеле де евакуаре. Ын Униуня Советикэ урмязэ сэ фие реконструите дупэ о скемэ ноуэ зечь де агрегате. Ла узина де машинь дин Урал с’а креат ши с’а ынтродус ун комплекс меканизат де сударе. Комплексул уникал дэ «узиней узинелор» посибилитатя сэ продукэ чирка 135 мий тоне де конструкций судате пе ан, номенклатура лор фиинд де песте 600 мий де типурь. Ауторий Н. А. Бондарев ши алций ау фост дистиншь ку Премиул де Стат. А фост апречиятэ ла жуста ей валоаре лукраря луй Н. Н. Дружинин ши алций привинд креаря ши ынтродучеря унуй комплекс де системе де маре ефичиенцэ пентру регларя аутоматэ а гросимий ши ынтиндерий бензин ла ламиноареле де ламинаре континуэ ла рече. Ла ламиноареле комбинатулуй металурЖик дин Магнитогорск, але узиней металурЖиче дин Череповец ши де ла алте ынтреприндерь ачест комплекс асигурэ ыналта пречизие а реглэрий гросимий таблёй де оцел. Даторитэ ачестуй лукру с’а ымбунэтэцит калитатя продукцией. ■ Пентру креаря ши ынтродучеря ларгэ а унуй систем ши а унуй комплекс де мижлоаче пентру аутоматизаря ынтреприндерилор де екстракцие а петролулуй дин Азербайджан луй А. А. Абдуллаев ши алтора ли с’а дечернат Премиул де Стат. Ла сфыршитул луй 1968 ау фост аутоматизате ын Азербайджан 6.712 сонде де петрол, каре ау дат о маре економие де мижлоаче. О апликаре тот май ларгэ ышь гэсеск машиниле електрониче де калкул «ВЕСМ-6», креате де лау р е а ц и й Премиулуй де Стат академичианул С. А. Лебедев ши алций, есте чя май рапидэ машинэ динтре машиниле де калкул продусе ын серие ын цара ноастрэ. О ыналтэ апречиере с’а дат ши лукрэрий луй Ф. Г. Старое ши а колеЖилор луй пентру елабораря машиний електрониче де команда де мичь дименсиунь ши ком:плексурилор де команда ши де калкулат де тип УМ-1-НХ. Спре деосебире де челелалте машинь де калкул дин цара ноастрэ ши дин стрэинэтате, ачесте машинь пот фаче 5.000 де адунэрь ши 1.000 ынмулцирь пе секундэ. Премиул де Стат а фост дечернат луй М. А. Левитин ши коауторилор луй пентру елабораря, продучеря ши ынтродучеря уней серий де линий аутоматизате дестинате фабрикэрий резистоарелор карбониче перманенте фэрэ фнламент, авынд борне аксиале. Ын презент лукрязэ 40 де астфел де линий аутоматизате. Г. Г. Буров ши алць спечиалишть ау елаборат ши ынтродус о технолоЖие де маре ефичиенцэ ши ау организат екстракция де кэрбуне ла мина No 39—40 а комбинатулуй «Тулауголь». Ноуа технолоЖие а дат ла минэ посибилитатя де а атинЖе чя май ыналтэ продуктивитате а мунчий ын индустрия кэрбунелуй а цэрий. Ын ачест ан екстракция медие пе зи а кэрбунелуй ла ачастэ минэ а ажунс ла 5,5 мий де тоне. А. II. Лихорадов ши алций ау фост дистиншь пентру креаря ши ынсуширя унуй маре комплекс индустриал де турнаре континуэ а оцелулуй де конвертизор ын браме де ларг сортимент. Колективул а елаборат ши ынтродуе технолоЖия турнэрий оцелулуй ын фербере ку ун концинут редус де карбон, фолосит ын конструкция де аутомобиле, прекум ши а оцелулуй пентру кондукте де газе де маре диаметру. Ла комбинатул дин Балхаш пентру прима датэ ын ца рэ а фост елаборатэ ши ынтродусэ о технолоЖие ын ведеря мэририй ку мулт а продукцией де арамэ ку апликаря оксиЖенулуй ын конвертизоаре. Ауторий ачестей технолоЖий ынаинтате Ю. К. Победоносцев ши ал ций ау девенит акум лауреаць ай Премиулуй де Стат. А фост менционатэ лукраря луй Г1. К. Кориковский ши алций, каре ау креат ши ау ынтродуе ын продукцие о машинэ де' филат ши рэсучит де тнпул ПК-100. Еа дэ посибилитатя де а ымбина трей операций: филаря, рэсучитул ши униря тортулуй. Ын ачест каз продуктивитатя мунчий креште ку мулт. А фост апречиятэ мулт елабораря ши ынфэптуиря унуй комплекс де мэсурь ын ведеря организэрий штиинцифиче а мунчий де кэтре ун колектив де иноваторь, формат де П. А. Волков, В. М. Макаров,'Н. В. Кулиговский ши алций. Ла урмэ, а спус Ю. Е. Максарьов, требуе менционате реализэриле Жениулуй проектанцилор дин цара ноастрэ ши а индустрией конструкциилор — конструкция турнулуй уник де телевизиуне де ла Останкино. Ун маре труп де ауторь ын фрунте ку Е. Н. Сидоров ши А. Г. Концов ау фост дистиншь ку Премиул де Стат. Ын зилеле челей де-а 52-а анивереэрь а Марелуй Октомбрие дечернаря Премиилор де Стат унуй маре труп де слэвиць иноваторь ай штиинцей ши техничий дин цара ноастрэ есте ун евенимент ремаркабил ши фернчит. (ТАСС). Конворбире ку Ю. Е. МАКСАРЬОВ, локциитор ал прешединтелуй Комитетулуй пентру Премяиле Ленин ши де Стат ын домениул штиинцей ши техничий де пе лынгэ Советул Миништрилор ал Униунай РСС