Moldova Socialista, 1970 (XLVI/21-25)

1970-01-29 / nr. 23

Жой, 29 януарие 1970 Ачесте комсомолисте де ла фирма де трикотаже «Стяуа Рошие» лукрязэ ын контул анулуй 1971. ЫН ФОТОГРАФИЕ: комсомолистеле дин секция де чорапь (де ла стынга спре дряпта) Оля КАЛМЫШ, Тамара ГРУБАЯ, Евгения КУШНИРОВА, Нина ПУТИЛИНА, Нина ТОЛМАЧ, бригадира Ала РЫНКЕВИЧ, Мария ТУДОСЕ, Ана БЫРКА, Елена НОГАЦ, Оля ЗАКРЕВСКАЯ ши Лиза ДЕЧЕВА. Ч Фото де С. Галперин ши А. Симановский. ■* А СТЭЗЬ ла Кишинэу ышь ынчепе лукрэриле конгресул XV ал комсомолулуй дин Молдова. Солий тинеретулуй дин републикэ с'ау адунат ла ачест фор ал лор ын п р я ж м а уней дате ремаркабиле ын вяца нородулуй советик ши ынтрежий оменирь прогресисте — чентенарул наштерий луй Владимир Ильич Ленин, Омул, каре а апринс ын инимиле оаменилор прогресишть де пе глоб фэклия крединцей ын форца ши трйумфул идеалурилор комунисте, а плэзмуит ши а креат Партидул Комунист ши примул стат сочиалист дин луме. Пе дрепт кувынт, драгостя ши респектул тинеретулуй советик фацэ де В. И. Ленин сынт нецэрмурите, де асеменя ши нэзуинца луй де а се сфэтуи перманент ку Ильич, де а-й ындеплини порунчиле ын лупта пентру комунизм, Ленин а нумйт тинеретул вииторул цэрий, ши фаптул ачеста ынаинтязэ черинце марь фацэ де тынэра женерацие, каре се стэруе сэ-шь консакре тот фокул инимилор, куноштинцеле ши енержия традучерий ын фапт а принчипиилор ши скицэрилор ленинисте, але скумпулуй Партид Комунист. Партидул а манифестат тотдяуна о грижэ пэринтяскэ фацэ де тинерет, а фост пентру комсомол ун товарэш май маре, ынцелепт ши ку о експериенцэ май богатэ, ацинутмереу конт де виселе, че-*1 ринцеле ши нэзуинцеле тинеретулуй, л-а ынармат ку ун програм конкрет де акциуне, а авут грижэ де кэлиря болшевикэ а резервей сале. Периоада, че не деспарте де конгресул XIV ал УЛКТ дин Молдова, се карактеризязэ принтр’ун шир ынтрег де сукчесе, каре детерминэ крештеря калитативэ а активитэций организациилор комсомолисте дин републикэ, спориря комбативитэций лор ын лупта пентру реализаря хотэрырилор историче але Конгресулуй XXIII ал ПКУС. / Девиза прокламатэ де Конгресул XIV ал УЛКТ дин Молдова: «Фаца Генерацией о конституе фаптеле ей» есте ши астэзь кэлэузэ ын акциуниле комсомолиштилор ши але тинеретулуй дин републикэ. Флэкэий ши фетеле дин Молдова ау прелуат штафета глорией де луптэ ши де мункэ а пэринцилор, довединд прин фапте плине де семнификацие фиделитатя лор традициилор револуционаре. «Буникул меу а конструит Магнитка, татэл меу а кэзут пе фронт, яр еу лукрез ла конструкция трасей Тавда-Сотник, — не скрие тынэра мунчитоаре дин Бендер Елена Крыжановская, плекатэ ла кемаря инимий ку фоае де друм комсомолистэ ла ун шантиер унионал де шок. — Мэ адресез тинерилор дин Молдова: зениць ла конструкцие, аич вець ведя родул мунчий воастре зилниче, вець партичипа ла о каузэ маре. Мулцэмеск пентру фоая де друм!» Ну путем чити фэрэ емоцие ачесте слове скрисе де ун адевэрат патриот, каре репрезинтэ флоаря тинеретулуй ностру. Ын ултимий дой ань екземплул Еленей Крыжановская л-ау урмат песте 1.600 де бэець ши фете дин орашеле ши сателе републичий, каре с’ау дечис сэ акорде ажуторул лор ла челе май импортанте сектоаре але конструкцией комунисте. Зечь де колективе, екипаже, бригэзь ши скимбурь комсомолисте дин Молдова сынт ын презент фрунтя ынтречерий сочиалисте, консакрате жубилеулуй ленинист. Ын кадрул ачестей ынтречерь а ынтрегулуй нород 300 де мунчитоаре де ла фабрика де конфекциунь «40 лет ВЛКСМ» дин Тираспол ау девенит ударниче але мунчий комунисте, яр 522 с'ау ынвредничит де титлул «Майструмынь де аур». 75 де комсомолишть де ла ачастэ ынтреприндере ау ындеплинит де акум сарчиниле чинчиналулуй ши лукрязэ ын контул анулуй 1971. Колективул де тинерет, кондус де майструл Лолина Илчук, мембрэ а бироулуй комсомолист де секцие, окупэ ын презент примул лок ын ынтречеря сочиалистэ. Ын мунка организаторикэ, политика ши пропагандистикэ а комсомолулуй дин републикэ с'а афирмат ка о формэ фоарте ефективэ де активитате Екзаменул ленинист, институит конформ хотэрырий Пленарей VI а УЛКТ дин Униуня Советикэ. Екзаменул ленинист а ажутат ла ориентаря ынтрегулуй прочес де прегэтире кэтре жубилеу ынтр'о дирекцие организаторикэ бине дефинитэ, луынду-се в!н консидерацие спечификул фиекэрей организаций комсомолисте ши детерминынду-се прение апортул персонал ал фиекэруй тынэр ла вахта ленинистэ атотнородникэ. О партикуларитате де маре валоаре а Екзаменулуй ленйнист есте ачея, кэ ын кадрул десфэшурэрий луй се ымбинэ органик партичипаря практикэ а тинеретулуй ла конструкция комунистэ ку студиеря теорией, а оперелор ленинисте. Ла диферите етапе але Екзаменулуй ленинист с'ау ынрежистрат сукчесе фрумоасе ын продукция агриколэ ши индустриалэ, манифестэрь креатоаре, демне де тоатэ лауда ши адмирация. Астфел, звеноул комсомолист ал Ероулуй Мунчий Сочиалисте Люба Константинова дин колхозул «Свердлов», районул Тираспол, а реколтат кыте 611 чентнере де томате ши кыте 500 чентнере де курекь де пе фиекаре хектар. Тынэрул комбайнер Николай Петку дин колхозул «XX съезд КПСС», районул Кахул, а депэшит де доуэ орь сарчина де продукцие, треерынд ку комбайнул сэу . 420 тоне де грыне. О роадэ-рекорд де сфеклэ де захэр — кыте 500 чентнере ла хектар — а обцинут анул трекут звеноул комсомолист ши де тинерет дин колхозул «Рассвет», районул Глодень, кондус де тынзра комунистэ Паулина Скин. Организацииле комсомолисте дин републикэ ау дат довадэ ын ултима време, кэ штиу сэ ымбине ку причепере ын активитатя лор стимуленций материаль ку чей мораль. Ынтречеря сочиалистэ а девенит о шкоалэ де господэрире, каре ынвацэ тинеретул сэ вадэ резултателе економиче але мунчий сале, сэ скоатэ ла ивялэ резервеле. Ымбинаря карактерулуй конкрет ал мунчий ку романтика ятэ унул дин императивеле тимпулуй, каре се афирмэ дин че ын че май вигурос ын активитатя организациилор комсомолисте. Пентру мунка харникэ тинеретул дин райоанеле Котовский, Чадыр-Лунга ши дин алте локалитэць але републичий а фост дистинс ку фой де друм гратуите пентру екскурсий пе локуриле Ленин исге, л а баштина ероилор, пентру нумеле кэрора луптэ колективеле де тинерет, ш. а. Дин пэкате, секция организациилор комсомолисте а Комитетулуй Чентрал ал УЛКТ дин Молдова ну с'а окупат ын мэсура кувенитэ де студиеря ши женерализаря експериенцей ынаинтате ын колективеле комсомолисте ши ти_ нерешть. Требуе кэутате форме але организэрий ынтречерий сочиалисте ши стимулэрий оаменилор мунчий, каре ар фи апропияте ши ынцелесе де тот тинеретул, ар кореспунде спечификулуй вырстей. Ын луна априлие 1970, ла Адунаря комсомолистэ унионалэ, се вор фаче тоталуриле Екзаменулуй ленинист. Ын тоате организацииле примере дин бригэзь, групурь, секций ши скимбурь фиекаре комсомолист ва трече о атестаре сочиал-политикэ. Адунаря комсомолистэ ва адопта де асеменя хотэрыря деспре сусцинеря Екзаменулуй ленинист де кэтре фиекаре партичипант ла ачастэ импортантэ манифестаре политикэ. Ла етапа де ынкеере а Екзаменулуй ленинист фиекаре активист комсомолист требуе сэ лупте, ка абсолут тоць мембрий УЛКТ сэ сусцинэ ачест екзамен де крединцэ луй Владимир Ильич. Деачея ролул активулуй комсомолист ну поате нич де кум сэ се редукэ ла ун фел де фиксатор, каре ар детермина чиие-й дестойник ши чине ну-й дестойник де Екзаменул ленинист. Ын фиекаре колектив требуе креатэ о аша атмосфера а веций комсомолисте, ынкыт сэ се асигуре тоате кондицииле нечесаре пентру сусцинеря Екзаменулуй ленинист ла чел май ыналт нивел. Конгресул XXIII ал ПКУС ши Конгресул XV ал УЛКТ дин Униуня Советикэ ау облигат организа" цииле комсомолисте дин царэ сэ ымбунэтэцяскэ лукрул де алежере, дистрибуире ши де едукаре а кадрелор. С'а пус акчентул май алее пе кестиуня кэлирий лор идейнико-политиче, консолидэрий нуклеулуй де партид ын организацииле комсомолисте. Споринду-се ексиженца фацэ де мунка комсомолистэ, а крескут ши рэспундеря тинерилор, каре стау акум ын фрумтя организациилор примаре ши районале комсомолисте. Ын мажоритатя лор ачештя сынт оамень ку студий супериоаре — инжинерь, спечиалишть ын агрикултурэ, педагожь, каре куноск бине продукция, ау капачитэць организаториче ши се букурэ де ауторитате бине меритатэ ын рындуриле тинеретулуй. Конгресул ностру ышь ынчепе лукрэриле, кынд ын колективеле комсомолисте ши де тинерет бате пулсул уней адевэрате вець креатоаре, стимулате де апропиятул жубилеу ленинист. Чей апроапе 800 де соль ай комсомолиштилор дин републикэ, делегаць ла актуалул конгрес, адунаць астэзь ла форул лор, вор фаче о анализэ амплэ ши детайлатэ а активитэций импунэторулуй деташамент ал комсомолией дин Молдова, дезвэлуинд ын мод принчипиал неажунсуриле ши^трасынд сарчиниле, че ле авем де реализат ын виитор. Конгресул требуе сэ ажуте ла консолидаря организационалэ ши идейнико-политикэ континуэ а рындурилор комсомолисте, ла спориря комбативитэций организациилор примаре комсомолисте, кэутаря де ной форме ефективе але мунчий комсомолисте. Епока, ын каре трэеште, ынвацэ ши мунчеште минунатул ностру тинерет де астэзь, есте время, ла каре висау пе тимпурь слэвиций ноштри предечесорь, трезиць ла о вяцэ ноуэ де лумина Марелуй Октомбрие. Сэ фим демнь, деч, де традицииле револуционаре плине де глорие але Партидулуй Комунист, сэ не консакрэм тоате форцеле ла опера мэряцэ де реализаре а порунчилор ленинисте! РАП0РТЭМ СКУМПУЛУЙ ИЛЬИЧ п. ЛУЧИНСКИЙ, прим-секретар ал Комитетулуй Чентрал ал комсомолулуй дин Молдова СЫНТЕМ УН ПАР ТИД АЛ ВИИТ0РУЛУЙ. ЯР ВИИТОРУЛ АПАРЦИИЕ ТИНЕРЕТУЛУЙ. СЫНТЕМ УН ПАРТИД АЛ ИН0ВАТ0РИЛ0Р, ЯР ИН0ВАТ0РНЙ СЫНТ ЫИТ0ТДЯУНА УРМАЦЬ КУ ЧЯ МАЙ МАРЕ ПЛЭЧЕРЕ ДЕ ТИНЕРЕТ. В. И. ЛЕНИН. ■У мопдовя социалист? В0РБЕСК ДЕЛЕГАЦИЙ ЛА КОНГРЕС Флоаря ынтреприндерий Фабрика ноастрэ, декоратэ ку ординул Драпелул Рошу де Мункэ, поартэ нумеле ероикулуй комсомол ал Цэрин Советелор. Май бине дё жумэтатэ дин колективул ностру сынт тпнерь, инклусив песте 1.500 де комсомолишть. Се поате спуне фэрэ нич о ексажераре, кэ тннеретул комсомолист есте флоаря ши мындрия фабричий ноастре. Ын ажунул жубилеулуй ленинист комсомолиштий де ла фабрика ау фост инициаторин унуй шир ынтрег де фапте буне ши починурь де маре валоаре. Патрия а примит де ла ынтреириндеря ноастрэ песте преведериле плаиулуй артиколе ын валоаре де 1 милион 487 Мий де рубле. Ын компарацие ку анул 1968 продуктивитатя мунчий а спорит ку 11 проченте. Дин инициатива комсомолиштилор ла фабрика а фост организат ун конкурс пентру титлул де майстру ал професией. Ла ел ау партичипат мий де мембри ай колективулун. Принтре чей 28 ынвингэторь ай конкурсулуй мажоритатя сынт комсомолишть. Авем оноаря ши феричиря де а рапорта конгресулуй комсомолулуй дин Молдова, кэ тинеретул фабричий ноастре ындеплинеште ку сфинцение уна дин принчипалеле порунчь ленинисте,—г де а ынвэца. Мажоритатя абсолутэ а комсомолиштилор студиязэ ын системул ынвэцэмыНтулуй де партид ши комсомолист, песте 400 де бэець ши фете де ла ной ышь фак студииле ын школь серале, ла секцииле фэрэ фреквенцэ але техникумурилор ши институтелор. Колективул дин секция а трея а фабричий, унде мунчеек ши еу, с’а адресат ку ун апел кэтре тоць мунчиторий де ла ынтреириндеря ноастрэ де а марка жубилеул луй В. И. Ленин ку о спорире а продуктивитэций мунчий ын пропорцие , де 10 проченте. Ной ам дат кувынтул, кэ ын ачесте трей лунь але вахтен ленинисте де мункэ не вом депэши зилник счрчиниле превэзуте де план ку 10—-15 проченте. Бригада ноастрэ цине ла ангажаментул ей, фиинд ну нумай инициатоаре, чи ши фрунташэ а ачестей мишкэрь де масэ. Галина КУРОВСКАЯ, мунчитоаре ла фабрика де конфекциунь «40 лет ВЛКСМ» дин Тираспбл. Ь! нк ре дере Маре мь-а фост букурип, кынд ын листа делегацилор ла конгресул XV ал комсомолулуй дин Молдова, алешь ла конферинца районалэ комсомолистэ, ам . фост нумитэ ши еу. Ынцелег пря бине, кэ астфел а фост менционат ну нумай лукрул меу, чи ши активитатя ынтрежий организаций примаре комсомолисте дин колхозул ностру. Скумпул ностру Партид Комунист аре ынтотдяуна ынкредере ын резерва са — комсомолул ленинист. Цин минте зиуа, кынд мие, уней фете де 20 де ань, ми с’а ынкрединцат кондучеря унуй звеноу, ын компоненца кэруч ынтрац .36 де оамень. «Вой фачс паре фацэ черинце.юр?» — мэ гындям еу. Ынсэ н'авям кынд ста пе гындурь, кяч се ынчепусс лукрэриле де примэварэ. Мь-ау венит ын ажутор комуништий дин колхоз. «Аутпритатя ши ынкредеря оаменилор о поць кыштига нумай прин инициатива ши екземплул проприу», — ымь спуняу ей. Ам цинут конт де ачесте ши алте индикаций але товарэшилор май ын вырстэ. Звеноул ностру а ынфэптуиг репеде ши калитатив тот комплексуя де лукрэрь агриколе ши с’а класат пе примул лок ын колхоз. Анул трекут комсомолиштий дин бригада ноастрэ м’ау алее секретар ал организацией примаре. Астфел, с'а лоржит сфера преокупэрилор меле пс тэрым обштеск ■— фапт, каре фаче сэ мэ мындреск. Тоць чей 30 мембри ай УЛКТ дин бригада ноастрэ партичипэ актив ла спориря продукцией агриколе ши Ла мунка политикэ де масэ, ла манифестэри.те културалс ынтре ко.ххозшпь. Ын анул ачеста роада медке ла сфекла де захэр а конституит 300 де чентнере, яр пе унеле сектоаре, ынгрижите де комсомолишть, — песте 400 де чентнере. Конгресул комсомолулуй дин Молдова ыл ынтымпинэм, мобилизынду-не тоате форцеле ла прегэтиря кэтре примэварэ. Е пе терминате репарация техгничий, транспортаря ынгрэшэминтелор пе кымпурь, се лукрязэ интенс ын сере. Раиса ГОРБАТОВСКАЯ, кондукэтоаре де звеноу дин колхозул «Путь к коммунизму», районул Орхей. Фронт де шок ал комсомолиштилор Комитетул районал ши организацииле примаре комсомолисте дин районул Единец шь-ау кончентрат ефортуриле лор ын скопул де а обцине о инфлуенцэ максимэ асупра тинеретулуй ши де а асигура партичипаря луй ла резолваря сарчинилор економиче кардинале, че стау ын фаца районулуй. Уна дин рамуриле принчипале але економией мелягулуй ностру есте витэритул. Пымэ ну демулт ачеста ера ун сектор, унде старя де лукрурь лэса де дорит. Ла о пленарэ а номитетулуй районал ал комсомолулуй, че а авут лок ла ефырш и ту л анулуй 1968, ам дискутат кестиуня партичипэрий тинеретулуй ла продукция анималиерэ ши ам лансат ун апел кэтре тоць комсомолиштий дин район сэ патронезе дезволтаря ачестей рамурь, сэ комплектезе нумэрул колективелор тинерешть де ла ферме. Ын презент фиекаре а тре*д фермэ ын район есте суб ауспичииле комсомолиштилор. Ын витэрит активязэ акум 16 организаций комсомолисте де бригадэ ши 59 трупе комсомолисте, каре ау скос ын мулте привинце лукруриле ди» импас. Ла ферма де вите корнут© марь дин колхозул «Патрия» лукрязэ 22 де бэець ши фете, инклусив 11 комсомолишть. Тинереле мулгэтоаре Галина Потынга ши Татияна Василашко обцин чей май ыналць имдичь де продукцие, се букура де ауторитате пентру партичипаре актива ла мунка де фолос обштеск. Форца де шок а колективулуй о конституе ши алць тинерь де ла ачастэ фермэ — Анатолий Швец, Фьодор Рошка, Валентин Черней ш. а. Дупэ терминаря школий медий комсомолистэ Мария Мунтяну дин сатул Фетешть а венит сэ лукрезе ла ферма совхозулуй дин локалитате. Кондучеря господэрией а обсер ват де ла бун ынчепут стэруинца ши еланул тинерей мулгэтоаре, манисрестате ын, мун* кэ. Ну зэбавэ еа а фост рекомандатэ ла ынвэцэтурэ ын техникумул зооветеринар дин Карманово, секция фэрэ фреквенцэ. Мария е инициатоаре а мултор манифестэрь комсомолисте ла фермэ. Ла конферинца районалэ комсомолистэ Мария Мунтяну а фост алясэ делегата ла Конгресул XV ал комсомолулуй дин Молдова. Комитетул районал ал комсомолулуй организязэ периодик райдурь але «Проекторул у й комсомолист» пентру а скоате ла ивялэ неажунсуриле екзистенте ын мункэ, а ажута ла креаря кондициилор оптиме де трай ши де одихнэ ла ферме. Реализэриле тинерилор крескэторь де анимале Сынт оглиндите перманент ын газета районалэ. Активиштий комсомолишть акордэ о атенцие деосебитэ организэрий ынтречерий сочиалисте, стимулэрий материале ши морале а ынвингэторилор. Ла челе май буне ферме ау фост конвокате семинаре але тинерилор ентузиашть ай секторулуй зоотехник. Тоате ачесте мэсурь ау контрибуит ла ачея, ка районул Единец сэ окупе ун лок де фрунте ын републикэ ла крештеря вителор ши сэ фие менционат пентру прима жумэтате а анулуй трекут ла ачест индиче ку Драпелул Рошу трансмисибил_ ал КЧ ал ПК ал Молдовей ши ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть. Думитру ПУНТЯ, секретар ал комитетулуй районал ал комсомолулуй дин Единец. ЫН ФОТОГРАФИЕ: делегатул ла конгресул XV ал комсомолу-» луй дин Молдова X. И. ПОПА, агроном-шеф ын колхозул «Ткаченко», районул Теленешть. НонтинуаториМ слэвителор традиций Ын анул 1968, кынд ынтряга ноастрэ Патрие а челебрат солемн аниверсарл 50 а Комсомолулуй ленинист, организация районалэ комсомолистэ дин Котовсний с’а ынвредничит де о ыналтэ декорацие — ординул Драпелул Рошу де Муннэ. Активиштий комсомолишть дин ачест район сынт бине куноскуць прин интересантеле ши валороаселе лор манифестэрь ын домениул едукацией патриотиче ши интернационалисте а тинеретулуй. Ын ажунул конгресулуй XV' ал УЛКТ дин Молдова кореспондентул ностру с’а ынтылнит ку Григоре Кушнир, прим-секретар ал комитетулуй районал ал комсомолулуй дин Котовский, ши а авут ку ел о конворбире деспре аспектеле активитэций комсомолиштилор дин район ын ачастэ дирекцие. 8 — Не дэм сама бине, — а спус Григоре Иванович, — кэ ординул Драпелул , Рошу де Муикэ ну есте нумай о декорацие пентру родул активитэций ноастре де астэзь. Баштина не есте богатэ ын традиций револу ционаре. Де аич а плекат ын лейендэ слэвитул фечор ал нородулуй молдовенеск Г. И. Котовский. Пе ачест пэмынт предечесорий ноштри ау луптат пентру Путеря Советикэ, ау креат колхозурь, ын аннй Марелуй рэзбой пентру апэраря Патрией с'ау ридикат ку арма ын мынэ ла луптэ контра фасчизмулуй. Мулць дин ея н'ау ажунс сэ вадэ лумина зилей де азь, алций сынт ши астэзь алэтурь де ной. Де ла ей комсомолиштий ноштри ынванэ а трэн ши а мунчи ын спирит ленинист. Деч, ординул де пе драпелул организацией районале комсомолисте есте тоталул веций ши активитэций кыторва Генераций де тинерет дин район. — Че акциунь конкрете ынтрепринде комитетул районал ал комсомолулуй пентру а едука тинеретул ын спиритул респектулуй ши драгостей фацэ де традицииле глориоасе але пэмынтенилор? — Тоате организацииле примаре дин район ау ла активул лор о мулциме де манифестэрь фрумоасе, скопул кэрора есте де а пэстра ши а ынмулци слава котовченилор. Колективеле тинерешть де продукцие луптэ пен- ТРУ дрептул де а пурга нумеле глориосулуй командцнт де бригадэ. Акуал ла ной се организязэ компетиций спортиве традиционале пентру премииле «Г. И. Котовский». Ну демулт ун труп де репрезентанць ай тинеретулуй дин район ау сэвыршит ун марш моторизат пе локуриле луптелор бригэзий де кавалерие а луй Г. И. Котовский. Ымпреунэ ку ной дистанца де 1.600 де километри ау паркурс-о ши дой мембри ай бригэзий де кавалерие а луй Котовский — Вячеслав Семионович Панаит ши Николай Михайлович Пирогов. Комсомолиштий ау авут ынтылнирь емоционанте ку оамений мунчий дин Кишинэу, Одесз, Умань, Виница, Балта, Котовск (РСС Украинянэ) ши дин алте локалитэць. Ам колектат експонате интересанте пентру музеул ностру дин локалитате, ам стабилит адреселе ши не-ам ынтылнит ку 52 де осташь-котовчень, рэмашь ын вяцэ. Н1111Ш1Ш1Ш1Ш11П1111Ш1Ш1П111Ш111Ш Интсрвиул ностру Ш1ШШ11111Ш1111ШШШШ1111Ш11Ш11Ш — Ын кадрул операцией Яшь—Кишинэу дин тимпул Марелуй рэзбой пентру апэраря Патрией пе териториул районулуй Котовский ау авут лок мулте ынкэерэрь крынчене. Кум ынвешническ комсомолиштий дин район мемория ероилор кэзуць пентру елибераря Молдовей? — Ка о дание а рекуноштинцей ноастре ероилор-елибераторь, ка ун еймбол ал контннуитэций трекутулуй ероик комсомолиштий ши тинеретул дин район ау ынэлцат ку мижлоачеле лор лынгэ сатул Лэпушна ун мэрец монумент-мемориал^ ероилор реЯсиментулуй 161 дин дивизия 96 молдовеняскэ. Монументул е ынэлцат пе мормынтул комун а 53 де осташь ши офицерь советичь, кэзуць лынгэ ачастэ локалитате. Деокамдатэ комсомолиштий ау стабилит нумеле нумай а 9 ерой, дар черчетэриле континуэ. Тоатэ република штие деспре минунатул монумент де лынгэ Леушень— локалитатя, унде с’ау унит оштириле а дбуэ фронтурь советиче ын вара анулуй 1944. Ну демулт ной ам реушит сэ луэм контакт ку полковникул Николай Дмитриевич Олшаников, каре а фост командант ал танкулуй, ридикат де ла фундул Прутулуй ши ынэлцат пе педесталул дин Леушень. Ымпреунэ ку ынтрегул екипаж Николай Дмитриевич а реушит сэ се салвезе ын аугуст 1944 ши сэ континуе май тырзиу лупта не алтэ машина. Ынтр’о скрисоаре, пе каре ам примит-о речент, полковникул Олшаников, рэспунзынд ла инвитация ноастрэ, не фэгэдуеште, кэ ла 9 май анул курент ва соси ын оспецие- ла комсомолиштий дин район. — Че пу.тець сэ не спунець деспре мунка комсомолулуй ын ведеря едукацией милитаро-патриотиче ынтре елевь ши пионерь? —Дин континЖентул де .40 мий де, комсомолишть ши тинерь дин район о бунэ парте о алкэтуеск елевий школилор медий ши де 8 ань. Ын мажоритатя школилор дин район сынт музее ши унгераше ленинисте, унгераше але глорией де луптэ ши де мункэ. Ку мулт сукчес активязэ ын школь деташаментеле де черчеташь роший, кондусе де активул комсомолист. Ынтрецннем легэтурь стрынсе ку суте де ерой ай луптелор пентру елибераря мелягулуй ностру, ку ветерань ай гэрзий болшевиче. Ун сингур екземплу. Еудокия Яковлевна Рачкевич. подполковник ын ретраЖере, фост комисар ал реЖиментулуй феминин Таман де авиацие, есте мембру де оноаре ал комитетулуй районал ал комсомолулуй дин Котовский. Дружина пионеряскэ а школий No 4 дин чентрул районал поартэ нумеле ачестей слэвите унитэць де авиацие, яр деташаментеле пионерещть — нумеле Ероилор Униуний Советиче дин реЖиментул Таман. Деши ын презент Еудокия Яковлевна локуеште ла Москова, вине фоарте дес ла ной. А авут ынтылнирь ку елевий тутурор школилор дин район.