Moldova Socialista, 1971 (XLVII/1-26)

1971-01-13 / nr. 10

Тинеретул републичий ышь консакрэ мунка конгресулуй партидулуй ПЛЕНАРА КЧ АЛ КОМСОМОЛУЛУИ ДИН МОЛДОВА Пленэра КЧ ал УЛКТ дин Молдова, каре а авут лок ЫН зиуа де 11 януарие ла Кишинэу, а дискутат мерсул прегэтирий комсомол иштилор ши тинеретулуй дин републикэ де ынтымпинаря Конгресулуй ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС ши а Конгресулуй ал ХШ-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Секретарул ал дойля ал КЧ В. К. Вышку, прекум ши лукрэторий комсомолишть ши фрунташий ын продукцие, каре ау луат кувынтул ын кадрул дезбатерилор, ау менционат, кэ тинеретул републичий партичипэ актив ла ынтречеря сочиалистэ ын чинстя конгресулуй де партид, ымпреунэ ку товарэший лор май марь се прегэтеск сэ ле маркезе прин ындеплиниря ынаинте де термен а планурилор де продукцие ши а ыналтелор ангажаменте сочиалисте. Ынчепынд ын анул жубилиар ленинист прегэтириле пентру Конгресул ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС, тинерий ши тинереле де ла ынтреприндерь, шантиере де конструкцие, колхозурь ши совхозурь, тинеретул студиос ау десфэщурат ынтречеря суб девиза «Сэ трансформэм фиекаре зи дин пряжма конгресулуй ын зи де мункэ ударникэ ши де ынвэцэтурэ ексчелентэ!». Уна дин формеле принчипале але мунчий организаториче ши политико-идеоложиче а организациилор комсомолисте а девенит етапа а доуа, каре аре лок акум, а екзаменулуй ленинист «Сынтем девотаць иаузей дуй Ленин ши партидулуй». «пЬ|1т хотэрыря, адоптатэ ла 'пленара КЧ ал улкт дин Молдова, ау фост трасате кэиле десфэшурэрии ын континуаре а ынтречерий сочиалисте ын чинстя конгресулуй. Ла 6 мартие ва авя лок ын републинэ ун суботник, каре ва девени ынчепутул мунчий ударниче де 24 де зиле ши ал ынвэцэтурий ексчеленте, консакрате Конгресулуй ПКУС. (АТЕМ). Се апропие Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС, ун маре ши импортант евенимент ын вяца партидулуй, а ынтрегулуй нород советик. Ши дупэ кум е обичеюл оаменилор ноштри де а марка орьче сэрбэтоаре ку ной избынзь ын мункэ, колектице ынтрежь де оамень ай мунчий де ла ынтреприндерь, дин колхозурь, совхозурь ышь яу ной ангажаменте сочиалисте. Куприншь де авьштул патриотик де а фаче цара ши май путерникэ, яр вяца нородулуй ши май ымбелшугатэ, ей ышь асумэ ындаториря де а аплика ын продукцие резервеле нефолосите, де а грэби прогресул техник ши астфел а ындеплини ынаинте де термен планул иримулуй триместру ал анулуй курент. Газетеле не адук зилник штирь ымбукурэтоаре деспре ферма хотэрыре а диферитор колективе де а-шь цине кувынтул дат. Принтре ачештя сынт ши трудиторий кымпурилор дии колхозу* «Мичурин», районул Лазо, ши конструкторий дирекцией интсрколхозниче дин Котовский, оамений мунчий дин Бэлць, чей дин Тираспол ши дин Бендер. Яр колективул комбинатулуй де тутун дин Кишинэу с’а ангажат, бунэоарэ, сэ споряскэ волумул продукцией глобале ын примул триместру ал анулуй курент фацз де ачеяш периоадэ а луй 1970 ку 2 милиоане де рубле. Тот одатэ 90 ла сутэ дин спорул продукцией сэ фие обцинутэ ын урма споририй продуктивитэций мунчий. Ангажаментеле сочиалисте се адоптэ ла адунэрь женерале, ын фаца ынтрегулуй колектив, ку ынкувиинцаря тутурор мемт бри лор луй. Яр ачаста ынсямнэ, кэ ‘фиекаре мембру ал колективулуй ышь асумэ респонсабилитатя персоналэ пентру промисиуня солемнэ а колективулуй ын фаца сочиетэций. Дар уна е сэ-ць асумь респонсабилитатя ши алта — сэ порць рэспундере ну нумай пентру секторул тэу де мункэ, чи ши пентру старя лукрурилор ла ынтреприндеря та, ын господэрия та. Ши аич ун маре рол ый ревине колективулуй ши авангарден луй — комуништий. Фиекаре мунчитор, колхозник, спечиалист требуе сэ куноаскэ бине сарчина, сэ фие конштиент де чея че аре де ынфэптуит. Ын фиече колектив е нечесар сэ се крсезе о астфел де атмосферэ, каре ар трези инициатива лукрэторилор, ар ынлесни рэспындиря ши реализаря челор май валороасе пропунерь. Де маре ажутор ын ачастэ привинцэ пот фи организацииле синдикале, адунэриле де продукцие перманенте, сфатуриле де секцие, де бригадэ ш. а., експоненць ай воинцей ши нэзуинцелор колективулуй, ажуторь де надежде ай фиекэруй мембру ал сэу. Лор ли се атрибуе ши о маре импортанцэ едукативэ. Ла депоул де локомотиве ал стацией Басарабяска се акордэ маре атенцие кэутэрий ын перманенцэ а унор мижлоаче кыт май ефичиенте де ынрмурире асупра омулуй, де сдукацие а луй ын спирит колективист. Чине ну штие аич де сфатул пентру кестиуниле секуритэций мунчий, кондус де векюл комунист, инструкторул-машинист С. И. Балашов? Ын фаца ачестей репрезентанце мунчиторешть, алкэтуитэ дин чей май стимаць феровиарь ши локомотивишть, се презйнтэ, де регулэ, ачел виноват де вре-о ынкэлкаре. Луй и се спуне верде ’н окь че пэрере ау деспре дыйсул, че урмэрь поате авя пуртаря луй. О астфел де конворбире синчерэ де челе май мулте орь ышь фаче ефектул кяр май муят декыт ординул шефулуй сау вре-о алтэ педяпсэ административэ. Астфел, култивынд феровиарилор симцул даториейг ши ал респонсабилитэций ын фаца колективулуй, ачеста, ла рындул сэу, манифестэ грижэ пентру пуртаря фиекэруй лукрэ-, тор. Колективул поате фи чел май бун приетен, дар поате фи ши чел май аспру жудекэтор. Едукация оаменилор ын кадрул колективулуй есте де неынкипуит фэрэ о луптэ хотэрытэ ку деприндериле ши апукэтуриле, че сынт ын контрадикцие ку принчипииле колективизмулуи сочиалист. Ну путем трече ку ведеря астфел де рэмэшице але трекутулуй, ка индивидуализмул, индиференца, ынчеркэриле де а опуне интереселе проприй интереселор обштешть, каре май стзпынеск ынкэ ши азь пе уний оамень. Колективул есте датор сэ се пронунце ын модул чел май хотэрыт ымпотрива унор астфел де тендинце ши фапте антисочиале. Орьче колектив ышь ва ындедлини ку сукчес нобила са функцие де едукатор доар атунч, кынд ын мунка де едукаре се вор ынкадра тоць комуништий ши, ын примул рынд, лукрэторий де ла кондучере. Дин пэкате, ынкэ ну тоць гэсеск дестул тимп, ка пе лынгэ активитатя де продукцие сэ се окупе ши де чя едукативэ, атыт де нечесарэ ын зилеле ноастре. Кэч сукчеселе продукцией депинд ын маре мэсурэ де фелул, кыт де монолит ва фи колективул, де прегэтиря луй политико-идеоложккэ. Ла ора актуалэ ун кондукэтор советик де ынтреприндере, организацие, колхоз сау совхоз рэспунде ын ачеяш мэсурэ атыт пентру индичий де продукцие, кыт ши пентру едукаря оаменилор, адикэ а колективулуй. Ун колектив де мункэ унит, кондус фиинд де о организацие примарэ комбативэ, презйнтэ о форцэ колосалэ ын кэлиря ид-' нпкэ а мунчиторилор, колхозничилор, интелектуалитэций. Ел .. култивэ мембрилор сэй симцул товзрэшеск, едукэ адевэраць колективишть, конструкторь активь ай сочиетэций комунисте. Де спиритул колективист ал креацией сынт пэтрунсе нумероаселе инициативе але фрунтвшилор, ангажаментеле сочиалисте але колективелор, ынтречеря сочиалистэ, че се десфэшоарэ •гот май ларг пентру ынтымпинаря дестойникэ а челуй де-ал ХХ1У-ля Конгрес ал ПКУС. Кондусе де организацииле де партид, колективеле де оамень ай мунчий се вор цине де кувынт ши ышь вор ындеплини ку чинсте ангажаментеле, пунынд о базэ трайникэ челуй де-ал ноуэля план чинчинал. Кувынтул колективулуй ШРИЕЙ ШИ ПЯР1НДУЛУЙРОДУЯ ЕИЕРЖИЕЙ ОБЬЕКТИВЕЛЕ МОСКОВИЦИЛОР А ындеплини ынаинте де термен планул пе примул триместру ын чея че привеште волумул продукцией реализате ши лукрэриле де конструкцие-монтаре, транспортуриле, прекум ши сарчиниле пе анул 1971 — ачестя сынт пунктеле принчипале але ангажаментелор сочиалисте, луате де оамений мунчий дин Москова ын чинстя Конгресулуй ал XXIV-ля ад ПКУС. Еле ау фост адоптате ла 11 януарие ла о адунаре а репрезентанцилор коллективелор ынтреприндерилор ши организациилор индустрией, транспортурилор, конструкцнилор, господэрией орэшенешть, штиинцей ши културнй дин капитала. Ла адунаре ау луат кувынтул А. А. Громов, дирёкторул узиней. де стат де рул-, менць No 1, М. Д. Полешчук, цесэтоаре ла комбннатул де мэтэсурь «Шчербаков» дин Москова, А. М. Суровцев, кондукэторул уней бригэзь комплексе ла дирекция де монтаре комсо.молистэ-де тинерет а комбинатулуй де конструире а каселор No 1, В. X. Ерьомин, майстру рутиер супериор ла каля фератэ Москова, ши алций. Ораторий ау ворбит деспре авынтул ын мункэ че домнеште ын пряжмд конгресулуй ла ын-. треприндерь ши деспре ноиле ангажаменте, луате де колективеле лор ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС.. Ла адунаре а луат кувынтул В. В. Гришин, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, прим-секретар ал комитетулуй орэшенеск де партид. Ын ангажаментеле сочналисте, каре ау фост адоптате, ла Адунаре. оамений^мунчий дин Москова лроеутязэ сэ депэшаекэ ку 40 проченте планул ануал ын чея че привеште крештеря продуктивитэций мунчий, яр сарчиниле пе примул триместру — ку 30 проченте. Ынтрегул спор ал продукцией ва фи реализат прин ридйкаря продуктивитэций мунчий. С’а хотэрыт, ка пынэ ла конгресул партидулуй сэ се продукэ песте преведериле планулуй 1.400 тоне де оцел ши ламинате, 450 аутокамиоане ши аутотуризме. Се вор продуче де асеменя песте план ун маре нумэр де електромотоаре, фрийсидере, цесэтурь, ынкэлцэминте, артиколе трикотате ши алте иродусе.' Адунаря а адоптат ын унанимитате о скрисоаре де салут кэтре Комитетул, Чентрал ал ПКУС, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советуя Миништрилор ал Униуний РСС. (ТАСС). Пе ариль де авынт Ангажаментеле _____ сочиалисте але оаменилор ___________мунчий дин орашул Бендер Колективеле ынтреприндерилор индустриале, але организациилор де конструкций ши де транспорт, де комерц, десервире сочиалэ ши комуналэ дин орашул Бендер ау реализат ку сукчес плануриле чинчиналулуй ши але .анулуй жубилиар 1970, Шь-ау ындеплинит, ангажаментеле сочиалисте луате. Ла 23 октомбрие ынтреприндериле индустриале але орашулуй ау реализат сарчина чинчиналулуй ын чея че привеште продукция глобалэ ши пынэ ла ефыршитул анулуй ау продуе песте план мэрфурь ын валоаре де 52,6 милиоане де рубле. Ын чинч-ань волумул продукцией а спорит ку 80 де проченте, яр о парте ынсемнатэ а ачестей крештерь а авут лок ын урма споририй продуктивитэций мунчий. Планул ануал де продукцие ши вынзаре а продуселор а фост ындеплинит ла 21 дечембрие, ку трей зиле ынаинте де терменул стабилит. ! Ку сукчес ау ындеплинит чинчиналул конструкторий дин ораш. Ей ау ынэлцат 148 объективе индустриале ши де менире сочиал-културалэ, ау дат ын експлоатаре фондурь фиксе ын сумэ де песте 75 милиоане де рубле. Организацииле де транспорт, ынтреприндерилё де комерц, алиментаре, де десервире сочиалэ, господэрия комуналэ ау рапортат ынаинте де термен деспре реализаря сарчиний чинчиналулуй ши челей а анулуй жубилиар. Континуынд вахта де мункэ ленинистэ ши прегэтинд о ынтымпинаре дестойникэ Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС ши Конгресулуй ал ХШ-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, оамений мунчий дин ораш ышь асумэ ангажаменте сочиалисте суплиментаре: — планул примулуй триместру привинд волумул продукцией ши реализаря продуселор урмязэ сэ фие ындеплинит ла 29 мартие 1971, яр песте преведериле луй се вор да мэрфурь ын валоаре де 2 милиоане де рубле; — дин контул ынтродучерий техннчнй ной, а технологией прогресисте, перфекционэрий континуе а организэрий мунчий ши продукцией ын примул триместру продуктивитатя мунчий ын индустрие ва спори ку чел пуцин 2 проченте; — се ва реализа ун бенефичиу песте план ын сумэ де чел пуцин 300 мий де рубле; — ын примул триместру вор фи ынтродусе ын продукцие пынэ ла 250 пропунерь де рационализаре ку ун ефект економик де 200 мий де рубле; • — се вор економиси материе примэ, материале де конструкцие ши материале аукзилиаре, комбустибил, енержие електрикэ ын валоаре де апроапе 350 мий де рубле; — планул триместриал ын чея че привеште волумул лукрэрилор де конструкцие ши монтаре ва фи ындеплинит ла 30 мартие 1971, ын зиуа дескидерий Конгресулуй ал XXIV-ля ал ПКУС вор фи даць ын експлоатаре песте план 7 мий метри патраць де супрафацэ де локуит; — дин контул ынтродучерий мичий меканизэрь, експериенцей ынаннтате ши организэрий штиинцифиче а мунчий се ва редуче прецул де кост ал лукрэрилор де конструкцие ши монтаре ку 0,2 проченте ын рапорт ку прецул де девиз; — сарчина примулуй триместру ал анулуй 1971 привинд ынкэркаря вагоанелор урмязэ сэ фие ындеплннитэ ла 29 мартие; ын чея че привеште транспортаря мэрфурилор ку транспортул ауто ши чел феровиар — ын зиуа дескидерий конгресулуй; ва спори продуктивитатя мунчий ын транспортурь ку 1,5 проченте фацэ де план, прецул де кост ал транспортэрилор се ва редуче ку ун прочент; — планул примулуй триместру ын чея че привеште волумул чиркулацией мэрфурилор ва фи ындеплинит де кэтре ынтреприндериле де комерц ши челе але индустрией алимеитаре ла 29 мартие; — волумул лукрэрилор де аменажаре а орашулуй ши репараре а локуинцелор ва фи ындеплинит ла 26 мартие; —планул пе примул триместру ку привире ла десервире ва фи реализат ла 29 мартие; — совхозуриле ши колхозуриле патронате вор кэпэта ун ажутор максимал ла прегэтиря пентру лукрэриле де примэварэ. Колективеле ынтреприндерилор индустриале, организациилор де конструкций ши де транспорт, але ынтреприндерилор де комерц, де десервире ши господэрия комуналэ, тоць оамений мунчий дин ораш сынт хотэрыць сэ ындеплиняскэ ку чинсте ангажаментеле сочиалисте, асумате ши сэ ынтымпине дестойник Конгресул ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС. Ангажаментеле ау фост адоптате ла адунаря активулуй де партид ши економик дин ораш. 99ЛУН0Х0Д-1 517 МЕТРИ ЫН КАДРУЛ УНЕЙ ШЕДИНЦЕ ДЕ ЛЕГЭТУРЭ Чентрул пентру комуникаций космиче ла маре дистанцэ. 12 януарие. (ТАСС). Шединца ординаре де легэтурэ радио ку луноходул с’а ьвнчепут ла 11 януарие ла орелё 22 ши 30 минуте, ора ЭДосковей. Апаратул аутотропулсат ьшайята спре у« кратер, каре презйнтэ интерес дин пункт де ведере .селенолойшк._ Ачэфг кратер а фост рекуперат' пе телепаеорамеле. капота те ын 'Кадрул шёдинцей де легэтурэ прецеденте. Прима жумэтате а. друмулуй с’а карактеризат принтр’ун тарен релатив негед ну пегре мичь ши кратере релатив векь, пе каре луноходул ле-а прекут фэр|Э а-шь ским-ба дирекция. Май тыр.зиу теренул с'а карактеризат прин мичь ынклинэрь де терея. Терминынд депласаря, апаратул аутопропулсат а ьштрат ынтр’ун кратер ши с’а оприт пе паита луй опусэ. Дупэ ачаста с’а фэкут фотографиеря паяюрамикэ а локулуй. Ь1н кадрул шеденцей де легэту'рэ радио, каре а дурат 5 оре ши 03 минуте, с’ау кэпэтат «ой дате але мэсурэторилор, фэкуте ку ажуторул радиометрулуй, телееколулуй Рентген, прекум. ши спектроиметрулуй Рентген. Луизкимя тоталэ а кэий, паркурое ые кадрул шедин-. цей де легэтурэ, а конституит 517 метри. Потривит дателор информациилор телеметриче, системеле де борд але луноходулуй конти'пуэ сэ функцйонезе яормал. Температура ын компартимент есте де 18 граде Челсиус, цреоиуня — 756 мили-метри. Актиаитатя апаратулуй аутопропулсат пе супрафаца ■ Луний контииуэ. «Космос-390»—ын збор Ла 12 януарие 1971 ын Униуня Советика а фост лансат ун ноу сателит артифичиал ал Пэмынтулуй — «Космос-390». Ла бордул спутникулуй е'сте инсталат апаратаж штиикцифик, дестинат континуэрий черчетэрий спациулуй космик ын конформитате ку програмул, анунцат де Аженция ТАСС ла 16 мартие 1962. (ТАСС). ЫН ФОТОГРАФИЙ: (ла стынга) — антенеле пентру аснултаря вочий апаратулуй аутомат «Луноход-1»; ла дряпта — екипажул де команда ал «Луноходулуй-1» ын тимпул лукрулуй. Фото де Н. Акимов. Фотокроника ТАСС. Планул триместриал е реализат А реализа планул триместриал де. вынзаре а кэрний ла стат ын примеле доуэ сэптэмынь але ноулуй чинчинал — ятэ ангажаментул крескэторилор ноштри. де анимале, асумат ын чинстя челуй де-ал ХХ1У-ля Конгрес ал ПКУС. Пынэ ын презент ау фост експедияць ла комбинателе де карне 370 де порчь ку греутатя де 130—140 де килограме- фиекаре. Ам тримис, де асеменя, ши 80 де вите корнуте марь бине ынгрэшате. Деч, мунчиторий с’ау цинут де кувынт. Песте преведериле планулуй триместриал ам експедият статулуй 50 де чентнере де карне. Ын ачаста е маре меритул ынгрижиторилор де порчь П. Томова,. Е. Пулева, М. ИскитКи ши алтора, каре ын тимпул ерний обцин кыте 500 ши май мулте граме де спор зилник ын греутатя анималелор. Мунческ бине ши мулгэтоареле иоастре. Еле шь-ау луат облигация сэ реализезе планул триместриал де предаре а лаптелуй ла стат ын прима декадэ а луний мартие. Г. РЭИЛЯНУ, директорул совхозулуй «Леовский», районул Леова. Гата де примэварэ Меканизаторий дин колхозул «Ленин», районул Чимишлия, ау мунчит де минуне ын ултимул ан ал чинчиналулуй трекут. Пуртынд пе умерь греутатя принчипалэ ла ефектуаря лукрэрилор де кымп, ей ау фэкут тотул, пентру ка господэрия принтре примеле ын район сэ ынкее тоате лукрэриле де кымп ши сэ капете реколте марь. Ангажынду-се сэ репаре репеде тоатэ техника, инклусив ши чя де реколтаре, ей ау ши рапортат обцинеря ачестей викторий. Сукчесул а фост. детерминат ши де фаптул, кэ речент ын колхоз с’а дат ын експлоатаре ун ателиер модерн де репараре а техничий, дотат ку тот утилажул нечесар. С. ОБОРОЧАНУ, шефул ателиерелор меканиче. АЛБУМ АЛ СЛАБЕЙ % ДЕ МУНКЭ1 . § ПРЕЗЕНТЭМ: Николае ВРАБИЕ, мунчитор ла комбинатул де тутун дин Кишинэу. Ятэ-л ын фаца мя ле ачест необосит луптэтор ал прогресулуй техник. Ел стэ сурызэтор ши модест, се прегэтеште сэ рэспундэ ла ынтребаря мя: ку че кадоурь ва ынтымпина Конгресул ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС? Се веде, кэ ынтребаря ну л-а гэсит нёпрегэтит, кэч ын окий луй е о ликэрире де мулцэмире, ка ши кум прин рэспунсул сэу се прегэтеште сэ не факэ о сурпризэ. — Кяр де ла ынчепутул анулуй ам фэкут унеле скимбэрь ын прочесул де продукцие, каре контрибуе ла ындеплиниря ангажаментелор, луате ын чинстя конгресулуй. Спечификул продукцией ноастре есте де аша натурэ, кэ материя примэ ну поате ста мулт ын депозите. Авем де прелукрат ынтр’ун тимп скурт 13 мий тоне де фрунзе. Дар ритмул, ын каре ам лукрат пь:нэ зилеле трекуте, не пермитя сэ прелукрэм нумай 10 мий де тоне. Ам' фост пушь ын импас. Че й де фэкут? Ел каде ун пик пе гындурь, ынтрерупынду-шь експунеря, ка ши кум ар кэута де абя акум рэспунсул. Апой ынчепе а повести, че мэсурь а ынтрепринс колективул ын ачастэ дирекцие ши каре-й апортул луй персонал ла ындеплиниря сарчиний. Ын декурсул конворбирий ку Николае Врабие ам афлат де ла дынсул унеле амэнунте интересанте. Аич, ла комбинатул де тутун, унде ел се букурэ де атыта популаритате, ау лукрат о вяцэ ши .пэринций луй. Ей ау апукат ынкэ времуриле греле але експлоатэрий капиталисте динаинтя реунирий Басарабией ла Патриямамэ. Ам май афлат ынкэ чева: кэ фечорул луй май маре лукрязэ ши ел ла ачастэ ынтреприндере. Трей женераций але фамилией, каре ау контрибуит ши континуэ сэ адукэ апортул мунчий ши талентул лор ла проспераря комбинатулуй. — Е дрепт, кэ еу н’ам апукат ачеле времурь крунте, кынд мунка ера ку тотул десконсидератэ, яр оамений дин кауза кондициилор греле муряу де офтигэ, боалэ фоарте рэспындитэ принтре мунчиторий де атунч ай фабричий. Ам венит аич дупэ че м'ам демобилизат дин арматэ, прин анул 1953. Ам апукат ши еу. времурь греле ын компарацие ку чея че авем астэзь. Мулте лукрурь се май фэчяу аич ку мыниле. Мунка ера дифичилэ. Аскулт фэрэ сэ ынтреруп спуселе луй, Омул дин фаца мя е вигурос, бине кроит, пе фаца луй доминэ ачя експресие де енержие ши сериозитате, карактеристикэ репрезентанцилор класей мунчитоаре советиче. Ворбеште ку хаз, спирит де бунэ диспозицие ши апречиязэ трекутул ши презентуя, ынсоцинду-шь спуселе прин жестурь ларжь, Файма луй Николае Врабие се траже дин фаптул, кэ е ун рационализатор ши инвентатор, каре мереу ынтродуче ын прочесул мунчий диспозитиве ши машинь ной де маре фолос ши продуктивитате. Ам вэзут лукрынд унеле дин ачесте диспозитиве ши ми с'ау експликат ши фолоаселе, пе каре колективул ле траже динтр’ынселе. Ятэ, бунэоарэ, операция сортэрий тутунулуй. Ку ань ын урмэ дой мунчиторь ымпинжяу унул спре челэлалт о, ЛаДэ гря, пе фундул кэрея се афла о ситэ. Продуктивитатя мунчий ера де 50 килограме ынтр’ун скимб. Астэзь ла машина конструитэ де дынсул продуктивитатя сортэрий есте де о тонэ ши жумэтате. Ар фи о грешалэ сэ ни-л ынкипуим пе Николае Врабие ка ун фел де робот ал техничий. Ын анул 1964 ел а фост примит ын рындуриле мембрилор Партидулуй Комунист. Картя, газета, ревиста ый ынсоцеск вяца прин презенца лор. Ын 1970 а терминат шкоала сералэ де 11 ань. Е де акум буник, ку тоате кэ аре нумай 41 де ань. Ворбеште ку мултэ пасиуне деспре чей дой фечорь, едукацией кэрора а дат мулт дин тимпул сэу либер. Чел май маре лукрязэ ла фабрикэ ши а терминат техникумул електротехник дин Кишинэу. Мезинул е акум ын класа а зечя. Фамилия Врабие не май резерва о интересанта сурпризэ. Ын вииторул ан де студий татэл ши фечерий ау де гынд сэ се презинте ла екзаменул де адмитере ла Институтул политехник дин Кишинэу. Рационализаторул плин де енержие е сигур, кэ ши де астэ дата ва еши бируитор ын ынтречере. Л. ГЕЛМАН. ЗШШШЛПНШ111111Ш1ШШШ|1ШШ11ПП1111Ш1Ш11111П111ШШП11Ш1ШШШ111Ш1111Ш11Ш1|(п Ку привире ла шединца консилиулуй Бэнчий интернационале де инвестиций Ла 12 януарие с’а дескис о шединцэ а • консилиулуй Бэнчий интернационале де инвестиций. Ла шединцэ партичипэ репрезентанций цэрилор фондатоаре але бэнчий — Булгария, Унгария, РДЖ. РПМ, Полония, Униуня РСС ши Чехословачия. Консилиул бэнчий а екзаминат череря Ромынней привитоаре ла даринца ей де а се алэтура.акордулуй де формаре а Бэнчий интернационале де инвестиций дин 10 юлие 1970 ши де а ынтра ын рындуриле мембрилор Бэнчий интернационале де инвестиций. Консилиул а хотэрыт ын унанимитате сэ примжжэ Ромыния ын рындуриле мембрилор бэнчий, а фост мэрит респектив капиталул статутар ал бэнчий. ' (ТАСС).