Moldova Socialista, 1973 (XLIX/51-76)

1973-03-01 / nr. 51

ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МО МОЛДОВЕЙ, Л Д О В Е‘Н Е Ш Т Ь Газета апаре де ла 1 май 1924. No 51 (12035) Жом, 1 мартие 1973 Прецул 2 коп. тшшшшштншш I РЙТМУЛ ДЕ МУНКЭ АЗЬ ЫН ЧЕПЕ ПРЕСКИМБАРЯ ДОКУМЕНТЕЛОР ДЕ ПАРТИД 1 АЛ ынтречерий ЫН КУВЫНТАРЯ рзегигэ ла 21 априлие 1970 ын кадрул шединцей солем- не, консакрате чентенарулуй наштерий луй Владимир Ильич Ленин, Секретарул Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал,ПКУС Л. И. Брежнев а спус: «Кынд ла ной ын царэ аре лок прескимбаря документелор де;. партид, билетул де партид ку нумэрул уну есте комплектат ынтотдяуна кч нумеле луй Владимир Ильич Ленин. Ши ачест лукру ну есте ун симплу еймбол. Маря енержие а минций. луй Ленин, пулсация инимий ынфлэкэрате а луй Ленин континуэ сэ трэяскэ ын ынфэптуириле партидулуй. Идеиле ленинисте, кэлиря политика денинистэ, штиинца ленинистэ де а бируи — ачеста есте ун изаор несекат, дин каре сорбим ынкредере ын путериле ноастре, кураж ши оптимизм, всинцэ де а бируи». , Потривит доринцей експримате де комуништь, пе ноиле билете де партид ва фи портретул ку имажиня луй В. И. Ленин. Ачастэ пропунере а фсст адоптатэ де Конгресул ал ХХ1У-ля ал партидулуй. Ын тимпул веций сале Владимир Ильич а авут патру билете де партид. Нумереле лор сынт урмэтоареле: 600, 527, 224.332 ши 114.482. Аш вря сэ релатез пе скурт история фиекэруя динтре ачесте билете, ын че ымпрежурэрь ау фост еле ынмынате луй 8. И. Ленин, прёкум ши история билетулуй ал чинчипя. каре поартэ нумэрул уну ши каре а фост емис дупэ ынчетаря дин вяцэ а луй В. И. Ленин. 1~т ЫНЭ ЫН 1917 ну екзистау, ** де фат, билете де партид. Паргидул актива ын адынкэ илегалитате, ын кондицииле уней лупте ынвершунате ымоотрива аутокрацией ши а реэкциуний. Нумай дупэ Револуция дин Фебруарие 19(7 партидул а ешит дин илегалитате. Рындуриле луй ау ынчепут сэ кряскэ репеде. Пе ординя зилей с'а пус кестиуня ынтродучерий билетулуй де партид. Николай Фьодорович Свешников, векь болшевик, мембру де партид дин 1907, скрие ын аминтириле сале: «...Организаря ачестуй лукру мь-а фосг ынкрединцатэ мие ши «Ункюлуй» — порекла дин илегалитате а болшевикулуй Мартын Янович Лацис. Не-ам дус ку ел ла типография привата а едитурий «Практическая медицина». Ам спус, кэ врем сэ ни се тилэряскэ билетепе де, партид пентру организация болшевикэ а районулуй Выборг. Ам ругат, ка билетеле сэ фие типэрите пе хыртие рошие. Лукрэторий типографией н'ау путут гэси хыртие рошие. Ау фэкут рост нумай де хыртие де кулоаре верде, гроасз. Пе еа с ау типэрит примеле ноастре билете де партид... Организация де партид де да Петроград а ынчепут сэ елиберезе билете де партид ынкэ ын луна мэртие 1917. Фиекаре комитет районал дэдя билетелор нумерация са. Ши атунч кынд ын комитетул районал Выборг урмэ сэ се елибэрезз билетул де партид ку нумэрул 600, товарэшилор ле-а венит о идее феричитэ. — Н'а май рэмас мулт пынэ о сэ се ынтоаркэ де песте границэ Ленин. Владимир Ильич н'о сэ се ласе аштептат. Деачея ар фи бине, ка билетул де партид ку No 600 сэ-й апарцинэ луй. ...Ынтрегул Петроград револуционар л-а ынтымпинат ку ентузиазм пе кондукэторул партидулуй ла сосиря луй ын цэрэ, ын зиуа де 3 априлие 1917. «Тара Финландезэ де ла Петроград. Ноапте. Пе перонул слаб луминат есте алиниятэ о гардэ де оноаре алкэтуитэ дин матрошь ши репрезен- 1анць ай алтор женурь де трупе. Клипе емоционанте. Тоць сынт ын аштептаре, Ши ятэ кэ дин вагонул ал чинчиля кобоарэ Владимир Ильич: маринарий де ла Кронштадт дау оноруриле, ын тимп че оркестра милитарэ интонязэ «Марселиеза». Пролетарий дин Питер салутэ фуртунос ынтоарчеря луй Ленин ын Патрие. Ын акламацииле ши аллаузеле ентузиасте, И. Д. Чугурин, пе каре Владимир Ильич ыл куноштя ынкэ де ла шкоала де партид дин Лонжюмо, ый ынмынязэ ын нумеле комитетулуй районэл де партид Выборг билетул де партид ку No 600 ал организацией болшевиче дин районул Выборг. Ильич ыл ымбрэцишазэ ку тоатэ кэлдура ши ыл сэрутэ пе Чугурин» (Владимир Ильич Ленин. Биографие. Едиция IV. М., Едитура де литература политика, 1970, паж. 323). Ну ынтымплэтор Иван Дмитриевич Чугурин а примитынсэрчннаря де а ынмына луй В. И. Ленин билетул де партид. Чугурин есте мембру де партид дин 1902, мунчитор де ла Сормово, партичипант ла куноскута демонстрацие де 1 май де ла Сормово, демонстрацие, каре а фост дескрисэ атыт де импресионант де Максим Горний ын романул сэу «Мама». Деспре ел скрия Надежда Константиновна Крупская, аминтинду-шь де курсанций школий ленинисте де партид де ла Лонжюмо: «Ел ера ун мунчитор де ла Сормово, каре а стат мулт тимп ла ынкисоаре, ши каре ера фоарте дезволтат», яр май тырзиу, аминтинду-шь де ынтымпикаря луй Ленин ла Петроград ын зиуа1 де 3 априлие 1917, ез а адзугат: «Се афлау мулць товарэшь апропияць. Примтре ей, пуртынд о пангликэ латэ рошие песте умэр се афла Чугурин — елев ал школий де ла Лонжюмо; фаца луй ера удэ де лакримь,..». Д А ЫНЧЕЛУТУЛ анулуй 1920 а авут лок прескимбаря билетелор де партид. Комитетул субрайонал Кремлин ал комитетулуй районал де партид Замоскворечье а ынмынат луй 8. И. Ленин билетул ку No 527. Векюл комунист Алексей Петрович Пирогов скрие ын аминтириле сале урмэтоареле деспре ымпрежурзриле легате де комплектаря ачестуй ноу билет де партид ал луй Ильич: «Ла ынчепутул анулуй 1920 ми с'а дат ынсэрчннаря сэ елиберез ын легэтурэ ку прескимбаря документелор де партид, ной билете де партид пентру комуништий организацией де ла Кремлин. Контролынд листеле челулелор де партид але Совнаркомулуй, ам вэзут ынгр’уна дин еле нумеле луй Ленин. Мэртурисеск, кэ ам фост Куприне де о адынкэ емоцие... Ку драгосте скриям фиекаре литерэ... Кынд фиша а фост комплектатэ, с’а пус кестиуня: че нумэр сэ се ынтродукэ ын билетул де партид. Товарэший, каре се афлау ын журул месей меле, ау ынчепут сэ-шь спунэ пэрериле ын ачастэ кестиуне: деоарече В. И. Ленин есте организаторул партидулуй, кондукэторул луй, прин урмаре, ел есте примул комунист ши билетул луй де партид требуе сэ поарте нумэрул уну. Ши еу кредям ла фел. Дар ын ачел момент ынтрэ ын одае Николай Михайлович Никитин, секретарул организацией де партид а Кремлинулуй, мембру ал КЕЧ дин Русия. Афлынд де конворбиря ноастрэ, ел не-а сфэтунт сэ прочедэм алтфел, експликьшду-не, кэ Иль.чч есте ун ом фоарте модест, кэ ел нич одагэ ну ва пермите сэ се сублиниезе кяр принтр'ун асеменя амэнунт мерителе сале персонале ши кэ ва фи фоарте немулцэмит, вэзынд пе билетул сэу де партид нумэрул уну. Требуе сэ се пунэ пе билетул луй де партид нумэрул де ордине, суб каре фигурязэ нумелё кондукэторулуй ын листа комуништилор. Ын консечинцэ, ам ынскрис нумэрул де ордине, каре кореспундя чэлуй дин листэ. Ел а фост — 527». Песте кытева зиле с'а ынмынат луй Владимир Ильич билетул де партид N° 527. Векюл билет де партид Ленин л-а ремис луй Никитин. Дин пэкате, примул билет де партид н'а фост гэсит ши е посибил сэ ну се фи пэстрат. Билетул де партид, ынсэ, ку нумэрул 527, ка ши челелалте документе де партид але луй В. И. Ленин, се пэстрязэ ла Архива чентралэ де партид де ла Институтул де марксизм-ленинизм де пе лынгэ Комитеуул Чентрал ал ПКУС. Т2 ИЛЕТЕЛЕ ЕМИСЕ комуништилор де кэтре организацииле локале де партид ын анмй 1917—1919 се деосебяу у ну л де эл.тул ши прин концйнутул ши прин аспектул лор екстериор. Билетеле де партид, бунэоарэ, але комуништилор дин Москова ши Петроград, Урал ши Сызрань арау диферите... Ын фиекаре ораш, ын фиекаре район екзиста о нугмерацие апарте а документелор де партид, Ачастэ ситуацие ымпеднка пунеря ла пункт а уней евиденце пречисе, кыт ши репартизаря жу- | стэ а форцелор партидулуй. С’а пус кестиуня ынтродуче- | рий унуй билет де партид \ уник. Авынд ын ведере нумероаселе пропунерь привитое- I ре ла билетул де партид де модел уник пентру ынтрегул партид, комисия Комитетулуй Чентрал ал партидулуй, конституитэ пентру елабораря текстулуй Статутулуй ПК(б) дин Русия, адоптат алой ла конферинца а УШ-а де партид пе ынтряга Русие (дечембрие 1919), с'а пронунцат пентру ынтродучеря унуй билет де мембру уник пентру ынтрегул партид. Ла Пленара Комитетулуй Чентрал дин януарие 1920 а фост апробатэ форма билетулуй де партид. Ын юлие 1920 Комитетул Чентрал ал партидулуй а пропус тутурор ортанизациилор локале сэ ефектуезе реьжрежиотраря де партид ши сэ ыимынезе комуништилор би- | летуя де партид уник. (Сфыршитуп ым паж. 2). ВНЛЕТЕЛЕ ДЕ ПАРТЯД АЛЕ ЛУЙ ИЛЬИЧ Е КЗАМЕНУЛ МАТУРИТЭЦИЙ НОАСТРЕ Ф. СОЛОМКО, прим-секретар ал комитетулуй орзшенеек Тираспол ал ПК аг Молдовей Ын анумите периоаде атенция комитетулуй орэшенеск де партид, а ортанизациилор прнмаре. а тутурор комуништилор е кончентратэ эсупра уней проблеме чентрале, резолваря кэреи нечеситэ ун ыналт нивел де организаре, деприндерь. енержие Ын презент, алэтурь де алте кестиунь, ы.ч грнжа ноастрэ се зфлэ прескнмбаря документелор де партид — акт де о деосебитн. семнификацие, евенкмент импортант ын вяца ынтрегулун партия. Деснгур. кампания дчтэ. каре ынчепе азь, а фост пречедатэ де о етапэ прегэтмтоаре. де ун шир де акциунь практиче, мените сэ интенсифиче активнтатя мембрклор ле партия, сэ рпдиче ши май мулт инициатива, дисциплина комуништилор, сэ споряскэ ролул лор де авангарда ын конструкция КОМУНИЗМУЛТ'Й. Цин сэ повестеск пуцин май пе ларг деспре периоада де прегэтире. лёоарече де фелул кум а декурс еа, де фелул кум ау фост атинсе обьективеле трасате ва депкнде мулт мерсул прескимбэрйй ■ аокументелор де партид. Ын активитатя ноастрэ, ын , мэсуриле десфэшурате не-ам кондус де индикацииле Конгресулуй ал ХХП/"-ля ал ПКУС. Доар прескимбаря документелор де партид е о парте компонента а ынтрежнй мунчь де партид ши, кпнформ дирёктивелор Плена рей дин май (1972) а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, требуе фолоситэ ын мэсурэ деплинэ пентру активпзаря ын континуаре а веций интерне ае партид, перфекцнонаря методелор кондучерий ае партид, риднкаря нивелулун мунчий идеоложиче-едучативе ши организаториче ын рындуриле маселор. Комитетул иостру орэшенеск де партид тинде сэ обцинэ ка тоате методеле ши форме.те де зктивитате фолосите ын организацииле примаре, сэ кореспундэ чериниелор времий. ка мембрий де партид сэ фие пэтруншь де ыналтул симы зл респонсабнлитэций, сэ дее екземплу ын ындепллниря сарчинилор де продукцие, а ынсэрчинэрилор де партия. ла ынвэцэтурэ. ын мунка сбштяскэ,/ сэ респекте ку: стриктеце чериицеле Статутулуй, дисчиплииа де партид ши; де стат. нормеле моралей комунисте ш. а. Ам цииут суб контрол ши ам дирнжат прегэтиря кэтре прескимбаря документелор де партия. Аша, де екземплу, бироул ■: комитетулуй орэшенеск де партия а гэсит де кувиинцэ сэ днекуте ла шедннцеле сале старя де лукрурь ын кестиуня детэ дин организацииле прнмаре де ла «Горпищеторг» ши «Гидромеханизация». Ла рындул лор, комитетеле ши бироуриле ае партйд де ла ынтреприндерь, дин организацииле де транспорт, де ла институций ау дуэт ын днекуцие кестиуня прегэтирилор ын ведеря прескимбэрйй документелбр де йартид ын организацииле де партид де секцие. ын групеле де партид. Деосебит де мулт с’а фэкут ын организацииле. де партид яе ла фабрика де конфекций «40 лет ВЛКСМ», де ла узинеле «Киров». «Электромаш» ш. а. Аич с’ау практика? пе ларг дэриле де самэ але секретарило? де партид, конворбириле индивидуале ку мембрий де партия, адупэриле. Тоате аЧесте мэеурь ау ынвиорат мунка де партия, ау коптрйбуит . ла ынтэриря дисчиплиией. Май ьытый де тоате а крескут ролул ортанизациилор де партид де секцие ши а груислор де партид. Ын ал дбйля рынд, ко-, муништий ау девенит май принчиппалт). май ексижёнць фацэ де алций ши фацэ де ей ыншишс, луитэ ку май мултэ хотэрыре ымпотрива неажунсурилор, а девенит май ефичиентэ мунка лор ла сектоарело де продукцие. Прин че се експликэ тоате ачестя? Ануме прин фаптул, кэ мембрий де партид ы*1 периоада де прегэгире кэтре прескимбаря документелор, де партид ау авут посибилитате сэ студиезе ын де апроапе формеле ши методеле ае зктивитате але организацннлор де партид ын ынтрежиме ши але унор комуништь апарте, сэ вадэ резултателе ачёстей активитэць. реализэриле ши неажунсуриле ей, сэ-шь спунэ; дескис пэрериле, сэ партичипе немижлочит ла ликйдаря лнпсурнлор. (Сфыршитул ын пайс. 2). ИАЙСТРУЛ ШИ УЧЕНИКУ! Н. Петровский а венит ну демулт сэ мунчяскэ ыа секция механика No 4 а узиней де трактоаре дин Кшшшэу. Шефул секцией В. Треньов л-а ынтребат: — Че спечиалитате те атраже май мулт, тинере? — Аш вря сэ девин шлефуитор! Дорийца й-а фост сатнсфэкутэ. Акум мунчеште суб сУ- правегеря луй В. Садковский, ун специалист ку мултэ експерненцэ. Ши тоць дин секцие сынт импресионаць ку кытэ драгосте, ку кытэ инсистенцэ трансмлте В. Садковский ученику луй сэу «ёекретеле» месерией. Крлежиалитатя ши ажуторуя речипрок перманент сынт трэсэтурь карактеристиче пептру. колекгивул секцией. Ши ачаста коитрнбуе ла перфекционаря мэестриен фиекзруй струнгар ши лэкэтуш, ш.тефуитор ши судор, ла спориря пролуктнвитэций муичий ши ымбунэтэциря ка.титэцнй пьеселор фабрикате. Секция No 4 с’а ынвредничит, принтре лримеле ла узинэ, де тиглул «секцие де ыналтэ културэ ын продукцие». Фпекаре мунчитор дин тлектив ышь депэшеште систематик норма. Де мултэ хэриичие дау довадэ май алее бригэзиле кондусе де Н. Бон-, даренко ши Б. Подгорещздй. Ну демулт а ынчепут ын | секЦие фабрикаря унуй ноя | хидраулик центру трактоареле ; де марка «Т-54С». Ачест нод I ушурязэ ку мулт прочесуд де : дирижаре а трактору «туй ши. | ирин урмаре. — мунка тракто| ристулуй- Мутушторий ау ын? I сушит ынтр’уи термеи скурт | прочесу л техноложик. Пьеселе ! фабрикате ын секцие сынт де ! калитате май бунэ, декыт аче[ ля, каре се адучяу, ынаипте де | ла алте ынтреприндерь. Секция контрибуе мулт ла | ыздеплиниря плаиулуй де ! продукцие а ынтреприндерий. ! Ын жумэтатя а доуа а анулуй ■ 1973 де пе конвейерул прнм! чипал ал узиней урмязэ сэ I кобоаре примул лот де , нон | машинь юу шени.те — трак- I тоаре де марка «Т-70С». Е | во.рба де ун трактор де 70 кич | лутере, каре ва ефектуа ыи: трегул комплекс де лукрэрь I ла ынгрижиря сфеклей де за* хэр. Машина а фост презен| татэ ну демулт ла «екзамея», | ши комисия де стат й-а дат о | ыналтэ апречиере. Мунчиторий ■ дин секция No 4 ау ынчепут | прегэтириле пентру фабрм| каря мултор фелурь де пьесе [ нечесаре. : Ыитрегул колектнв ал сек-5 цией партичипэ да ынтречеря | социалиста; фиекаре , мунчитор I тинде сэ девннэ посесор ал ин■ сигяей «Бнруитор ын ынтре\ черя сочиаднстэ пе анул 1973». ! Аягажаментеле асумате се ре- Ё ализязэ ку сукчес. И. КРАИЗЕЛ, внжинер. -Ф* ЫН ФОТОГРАФИК: шле| фуиторул В. САДКОВСКИЙ : (ла стынга) контролынд пьесе: ле лукрате де ученикул сэу | Н. ПЕТРОВСКИЙ. Фото де Ю. Омелко. БУНЭ ЗИУА, МЭРЦИШ0Р! Доуэ кулорь: Рошие, албэ, Нестинсэ салбэ — Букет де мэрцишорь Принс ын зорь Де пептул глией. Доуэ кувинте Ын фрямэт фербинте Креште, се ымбие Ларга рапсодие А примелор флорь Ку петале де дор — Бунэ зиуа, мэрцишор! Десен де А. Хмелницкий. ЫН АВАНГАРДА ПРОГРЕСУАУЙ ТЕХНИК Конгресул ал 1У-ля а инвентаторилор А ыядрепта ефортуриле, куноштинцеле ши експериенца муняиторилор фрунташь, але колхозничнлор, оаменилор де штиинцэ, спечиалиштилор ын економия • национала спре ргзолваря проблемелор де чя май маре импортаицэ але ридикэрий ын континуаре а нивелулуй техник ал продукцией, спре крештеря продуктивитэций мунчий, ымбунэтэциря калитэций продукцией, редучеря келтуелнлор непродуктиве, ликидаря операциилор Мануэле —- ачестя сынт сарчиниле прннчитале.але Сочиетэций унионале а инвентаторилор ши рационализаторилор. Еа нумэрэ акум ын рындуриле сале песте 6 мйлиоане де оамень. Прин мунка лор ынсуфлецитэ ей адук о маре контрибуцие ла фэуриря базей технико-материале а комунизмулуй. Ын рапорту;! товарэшулуй Леонид Ильич Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, «Чя де-а чинчзечя аниверсаре а Униуний Републичилор Советиче Социалисте» с'а сублиният, кэ организацииле обнгтешгь ау фост тотдяуна ажут’орь актива ай партидулуй ын активитатя луй идеолоЖико-едукативэ. Ын рындуриле лор се афлэ ши Сочиетатя укионалэ а инвентаторилор ши рационализаторилор — луптэтор неостенит пентру мэриря ' ефичиенцей продукцией, акчелераря прогресулуй технико-штиинцифик ын цара ноастрэ. Чирка 1.000 де делегаць с’ау адунатла 28 фебруарие ла Москова, ын Палатул Маре ал Кремлинулуй, ла конгресул ал IV-л я ал Сочиетэций инвентаторилор ши рационализаторилор дин Униуня Советикэ пентру а фаче бнланцул актнвитэций депусе, а диспута сарчиниле, каре стау ын фаца инвентаторилор, рациоиализаторйЛор ши иноваторилор дин царэ : ын анул ал трейля, хотэрытор, ал чинчиналулуй. Аич ын салэ се афлэ куноскуць саванць советичь, активишть ай сочиетэций, лукрэторь де рэспундере ай министерелор ши департаментелор, репрезентанць ай организациилор де партия ши обштешть. Чей лрезенць й-ау ынтымпинат кэлдурос пе товарэший А. П. Кириленко, В. И. Долгих, И. В. Капитонов. Алэтурь де ей се афла Т. Кулатов, локциитор ал Прешединтелуй Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Конгресул а фост десяис де Г. П. Софонов, прешединтеле консилиулуй чентрал ал Сочиетэций уняонале а (Сфыршитул ьт пайс. 3). ал Сочиетэций унионале рационализаторилор ши ЫН ИНТЕРЕСУ! ПРИЕТЕНИЕЙ ФРЭЦЕШТЬ Асочиация де приетение чехословако-советикэ маркязэ ын ачесте зиле чя де-а 25-я аниверсаре а конгресулуй сэу конститутив. Ын презент ачастэ организацие есте уна дин челе май де масэ ын Чехословачия. Еа нумэрэ ын рындуриле сале песте 1 милион де оамень, каре сынт униць ын 18 мин де организаций примаре. Ку прилежул ачестуй жубилеу ын зиуа де 27 фебруарие а авут лок ла Москова о шединцэ лэржитз а кондучерий чентрале а Асочиацией де приетение совето-чехословакэ. Еа а авут лок ла Каса де културэ а фабричнй «Парижская коммуна», каре есте мембру колектнв ал асочиацней. Ян Гавелка, амбасадорул РС Чехословаче ын Униуня Советикэ, каре а луат кувынтул ла шединцэ, а менционат, кэ дупэ фебруарие 1948 идеиле сочиализмулуй ау ынчепут сэ фие традусе ын вяцэ ши орындуиря сочиалэ сочиалистэ а девенит пентру Чехословачия о реалитате. Пе ной, четэцений чехословачь, а спус ын континуаре амбасадорул, не-а букурат мулт фаптул, кэ ьш зилеле фестивитэцилор, консакрате челей де-а 25-я анивереэрь а Викторией дин фебруарие а оаменилор мунчий дин републнкэ, ам авут оказия сэ-л гэздуим ла ной пе чел май скумп оаспете — пе Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Попорул иостру апречиязэ ачастэ визитэ ка ун символ ал релациилор фрэцешть динтре ПКЧ ши ПКУС, динтре попоареле чехословак ши сове-тик. Ын персоана товарэшулуй Л. И. Брежнев оамений мунчий дин цара ноастрэ л-ау салутат пе репрезентанту.? Униуний Советиче — алиятул иостру чел май де нэдежде, каре ынтотдяуна не-а сэрит ын ажутор ын челе май греле клипе але историей ноастре. Ын ынкеере Ян Гавелка а дат асигурэрь, кэ оамений мунчий дин Чехословачия, девотаць моштенирий историче а Викторией дин фебруарие, вор ынтэри ши де акум ынаинте приетения ку Униуня РСС, вор лупта пентру ынтэриря континуэ алагэрулуй сочиалист, ымпреунэ ку тоате форцеле прогресисте але лумий вор лупта ымпотрива империализмулуй ши агресией. (ТАСС). ЫН ЗБ 0 Р—«К0СМ0С-549» Ла 28 фебруарие 1973 ын Униуня Советикэ а фост лансат ун ноу сателит артифичиал ал Пэмынтулуй — «Космос-549». Ла бордул епутникулуй есте инсталатэ апаратурэ штиинцификэ дестинатэ континуэрий черче тэрилор спациулуй космик. Апаратура функционязэ нормал. Чентрул де коордонаре ши калкул прелукрязэ информацииле речепционате. (ТАСС). С К И М Б ДЕ ТЕЛЕГРАИЕ Ын легэтурэ ку чя де-а 25-я аниверсаре а стабилирий релациилор дипломатике ынтре Униуня Републичилор Советиче Сочиалисте ши Униуня Бирманэ, Н. В. Подгорный, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РОС, ши А. Н. Косыгин, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ау фэкут скимб де телеграме приетенешть де салут ку У Не Вин, Прешединтеле Консилиулуй револуцией, Прим-Министру ал Униуний Бирмане. Ын телеграма луй Н. В. Подгорный ши а луй А. Н. Косыгин се менционязэ ку сатисфакцие, кэ ын чей 25 де ань релацииле динтре челе доуэ цэрь с’ау дезволтат ын спиритул приетенией, ынцелеЖерий речипроче ши колаборэрий ши се експримэ ьшюредеря, кэ ачесте реляций се вор ынтэри ши се вор лэрйси ши де акум ынаинте, чея че рэспунде интереселор национале але попоарелор амбелор цэрь, каузей ынтэририй пэчий, Ын телеграма са У Не Вин а експрнмат буне сентименте ши челе май буне урэрь. (ТАСС). Ла инвитация Комитетулуй Чентрал ал ПКУС Ла инвитация Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, ын зиуа де 27 фебруарие а сосит ла Москова ынтр’о визита де приетение о делегацие а Партидулуй Мунчий дин Корея ын фрунте ку Ким Дон Гю, мембру ал Комитетулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПМК, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПМК. Дин делегацие фак парте Ким Гук Тхе, мембру ал Комитетулуй Чентрал ал ПМК, шефул секцией де аЖитацие ши пропаганда а Комитетулуй Чентрал ал ПМК, Ким Гир Хен, локциитор ал шефулуй секцией интернационале а Комитетулуй Чентрал ал ПМК, Квон Хи Ген, амбасадорул РПДК ын Униуня РСС.