Moldova Socialista, 1975 (LI/76-101)

1975-04-01 / nr. 76

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ А АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС Л МОЛДОВЕ Й, МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 ф No 76 (12769) ♦ Марць, 1 априлие 1975 ♦ Прецул 2 коп. В 1 ОБЬЕКТИВУЛ миним: 3500.0 ОО ТОНЕ ДЕ СФЕКЛЭ ДЕ ЗАХЭР <<Молдова Сочиалистэ» ла култиваторий § де сфеклэ де захэр дин районул Фэлештъ | ОРИЕНТАРЯ: ЕКСПЕРИЕНЦА ШИ ШТИИНЦА 408 чентнере. Ачастэ чнфрэ а фигурат де акум ын ма териалеле публикате ын газета ноастрэ шн се реферэ ла култиваторий де сфеклэ фэлештень — роада медне ануалэ обцинутэ де ей ын патру ань ай чинчиналулуй. Пентру спориря продукцией ши ливрэрий ей ла стат, пентру обцинеря челей май марь роаде де сфеклэ плугарий де аич с’ау ынвредничит де премнул ал дойля принтре райоанеле републичнй. Ын анул курент ей шь-ау пус скопул сэ реколтезе ын медие пе район кыте 450 чентнере де рэдэчинь дулчь. Кум с’ау апукат агрикулторий де реализаря ангажаментелор, че резерве вор фолоси? Редакция интенционязэ, ка, апелынд ла ажуторул активнштилор сэй, сэ релатезе чититорилор ын тот курсул верпй деспре лупта култипаторилор де сфеклэ фэлештень пентру о роадэ май маре, сэ ле повестяскэ кум се апликэ ын алте райоане експериенца фрунташнлор. Де обичей се спуне, кэ ынчепутул ноулуй сезон коинчиде ку лукрэриле де примэварэ. Де фапт, ачаста есте нумай о етапэ технолоЖикэ интермедиарэ ын прочесул крештерий сфеклей. Стартуя а фост луат тоамна трекутэ, ын тимпул аратулуй. Атунч с’а ынтродус суб браздэ кыте ноуэ чентнере де ынгрэшэминте минерале комбинате ши кыте апроапе 20 тоне де челе органике ла хектар. Фолосинд время калдэ дин януарие ши фебруарие, меканизаторий ау нивелат солул, л-ау боронит. Ла челе доуэ ынтрунирь але култиваторилор де сфеклэ ау фост анализате ынвэцэминтеле анулуй трекут. Ла Каса штиинцей ши експериенцей ынаинтате, кондукэторий де ригззь ши де звеноурь, агрономий, инЖинерий ау студият практика челор май буне колективе, ноутэциле технике. Саванций й-ау информат пе чей презенць привитор ла ултимеле рекомандэрь, ла резултателе черчетэрилор. Ын тимпул контролурилор речипроче с’а констатат, кэ 120 агрегате де семэнат сынт гата сэ ясэ ын кымп, Вяца а ынтродус ын план корективе, де алтфел ка ши ын челелалте райоане але републичнй, каре култивэ сфекла. Фэлештений шь-ау асумат сарчина де а спори ла ефыршитул чинчиналулуй продучеря шн вынзаря ей ла стат. Супрафаца се ва мэри астфел ку 1.600 хектаре. Фэлештений ау кэутат сэ айбэ, десигур, ка премергэторь май мулте супрафеце, каре ау фост ынсэмынцате ку грыу де тоамнэ. Ындатэ дупэ стрынсул луй огоареле се дезмириштяу, яр суб арэтура адынкэ де 35 чентиметри се ынтродучяу ынгрэшэминте органиче, супрафецеле се нивелау, солул се фертилиза ку ынгрэшэминте минерале. Дар ачастэ скемэ ну ынтотдяуна есте респектатэ, пентру кэ унеорь сфекла се сямэнэ ши дупэ пэпушой. Ын господэрийле «50 лет Октября», «Скынтея», «Чапаев» меканизаторий ау ынвэцат сэ прегэтяскэ теренул ын скурт тимп ши сэ обцинэ роаде буне. Греутэциле констау ын фапт.ул, кэ пе ачесте теренурь арэтура се фэчя дупэ алтэ метода ши солул се фертилиза май пуцин. Дар сарчина преведе, ка сэ фие креате претутиндень ачеляшь кондиций фаворабнле пентру дезволтаря плантелор. Ачастэ проблема а апэрут ын фаца кондукэторилор асочиацией «Агрокомплекс». креатэ ну демулт. — Ынтр'ун термен скурт,— спуне И. И. Фихман, прешединтеле асочиацией, — солул а фост курэцит де рестуриле де дупэ реколтаре, а фост тэвэлуЖит. Ачесте сектоаре сынт тратате ку дозе спорите де ынгрэшэминте минерале — 2,5—3 чентнере, прекум ши гуной де пасэре. Ын континуаре огоареле вор фи храните суплиментар чел пуцин де доуэ орь ку аместек де ынгрэшэминте органиче ын старе ли-' кндэ. Астфел ва спори фертилитатя солулуй. Кымпуриле вор фи апой тратате ку ербичиде, вор фи фолосите пе ларг семинце хибриде, ла семэнат ва фи апликатэ метода прогресистэ, ла рэрит— букетаря, прекум ши боронитул ынаинте ши дупэ рэсэритул плантелор. О деосебитэ атенцие се акордэ господэриилор, каре анул трекут ау реколтат май пуцил де 421 чентнере, адикэ май пуцин декыт медия пе район. Ачестя-с колхозуриле «Шевченко», «Дружба», «Путь Ильича», «Суворов» ши «Мичурин». Споринд роада ла хектар мэкар ку 50 чентнере, еле ар пути мэри продукция ку чел пуцин 12—13 мий де тоне. Деатыта ачесте господэрий примеск, ын примул рынд, ынгрэшэминте, техника. Сарчинь марь стау ын фаца господэриилор фрунташе: «Путь Ленина», «Чапаев», каре ку ун ан ьшаинте де термен шь-ау реализат плануриле чинчиналулуй ла продучеря ши вынзаря ла •стат а сфеклей де захэр. Лукруриле, деспре каре а ворбит, прешединтеле асочиацией «Агрокомпяекс», се пот ведя ши ын натурэ. Примеле агрегате ау ынчепут семэнатул ын колхозул «Путь Ленина», каре а ешит ынвингэтор ын ынтрёчеря социалиста републиканэ. Мембрий бригэзий, кондусе де = С. И. Радецкий, с’ау ынвред- | ничит де Диплома де оноа- I ре а КЧ ал ПК ал Молдо- 1 вей, Советулуй Миништрн- | лор ал РСС Молдовенешть, = Консилиулуй републикан ал | синдикателор ши КЧ ал = УЛКТ дин Молдова. Ымпре- = унэ ку бригада де тракто- = ришть, кондусэ де Н. М. То- I дорович, ей с’ау ангажат сэ 3 реколтезе кыте 650 чентне- = ре де сфеклэ де захэр де пе | фиекаре дин челе 300 хек- § таре — ку 60 хектаре май = мулт декыт анул трекут. | Кынд солул «с’а копт», 3 оамений ау ешит ын кымн. = Меканизаторул Н. Крылни- 5 чук а ынтродус ербичиделе, | яр М. Крышмарь ши П. Хло- я пецкий ау ынчепут семэна- § тул. Сукчесиуня прочеселор = л'е есте куноскутэ ынкэ дин § аний трекуць. Ынсэмынцынд I май ынтый капетеле маси- = вулуй, агрегателе порнеск 3 апой де ла чентрул луй ын = дирекций диферите. Ка ын- | тотдяуна се фолосеск: семэ- = нэториле де пречизие. Ши = дакэ ын алте пэрць десимя | плантелор се програмязэ 1 прин метода де калкуларе а § килограмелор де семинце, 3 ынтродусе ла хектар, апой | фэлештений практика де | кыцьвя ань о метод4 гдулт Щ май пречисэ: ануме кыте се- § минце требуе сэ кадэ ла ме- = тру линиар. Се чер сэ фие § 20—22 семинце. Пречизия Ё депинде ын маре мэсурэ де 3 семэнэторь ши ачастэ мися- = уне о ындеплинеск нумай | кондукэторий де звеноу Еу- | докия Булбан, декоратэ ку Ё ординул Ленин, ши Николай § Беленчук. 3 Пе сектоаре а венит агро- Ё номул-техничиан Л. Поддеев, = каре а ши ынчепут сэ кон- = тролезе калитатя лукрэри- = лор. Ел с’а конвинс, кэ тоа- 5 те се фак бине. Рындуриле-с Ё дрепте, семинцеле се ын- 3 гроапэ ла адынчимя кувени- = тэ. Меканизаторий се интй- | ресязэ кум мерг требуриле = ын алте бригэзь. Доар ын § ажун ын господэрие а авут = лок ун семинар, яр колхозул Ё «Путь Ленина» а фост де- | кларат господэрие-модел ын 3 че привеште култиваря сфек- = лей де захэр дупэ чя май = прогресистэ технолоЖне. Дупэ екземплул фрукта- 3 шилор, семэнатул сфеклей 3 де захэр с’а ынчепут ши ын § алте господэрий але району- | луй. Ритмул, превэзут де Ё графичелё апробате дин Ё тимп ла семэнатул ачестей = културь техниче, се респек- 3 тэ ку деосебитэ пунктуали- | тате ын колхозуриле «XXII Ё съезд КПСС», «Прогресс», 3 «Б. Главан», «Киров». И. КАМИНЕР. 1 ПЕНТРУ КА РОАДА СЭ ФИЕ БОГАТЭ РЫБНИЦА, 31 мартне. (Кор. нетитулар АТЕМ). Агрикулторий колхозулуй «Родина» сынт инициаторнй ынтречерий социалисте районале пентру спориря фертилитэций плантациилор де сфеклэ де захэр. Ей ау хотэрыт сэ кряскэ пе фнецаре дин челе 500 хектаре кыте чел пуцин 550 чентнере де рэдэчинь—ку 130 де чентнере май мулт декыт се проекта май ьшаинте. Ын презент господэрия десфэшоарэ ынтр’ун ритм сусцннут семэнатул сфеклей де захэр. Ын кореснундере ку рекомандэриле култиваторилор де сфеклэ дин Кубань ши дин режиуня Внница, ын анул ачеста се апликэ пе плантаций о агротехника ынаинтатэ. А фост ефектуат ла нивелул кувенит ынтрегул комплекс де лукраре а солулуй, фиекаре хектар а примят о дозэ комплекта де ынгрэшэминте. Алежеря премергэторулуп есте, де асеменя. фундаментатэ дин пункт де ведере штиинцифик. Ымпреунэ ку семинцеле полихибридулуй ыналт родитор «ВНИИС-5» ын сол се ынтродук ынгрэшэминте минерале ши органнче. БИРУИНЦЭ ЫН МУНКЭ Пентру обцинеря челор май фрумоасе резултате 2яа продукция ши вынзаря кэтре сгат а семинцелор де сфеклэ де захэр совхозулуй-техникум де агрономие «Ленин», декорат ду ординул Драпелул Рошу де Мункэ, дин районул Дондушень, и с’а акордат Драпелул Рошу трансмисибил ал Министерулуй агрикултурий ал Униуний РСС, КЧ ал синдикатулуй мунчиторилор ши службашилор дин агрикултурэ ши колектэрь, премиул I ын бань ши ун аутомобил «УАЗ-469». 1 осподэрия совхозулуй-техникум, каре се спечиализязэ ын продукция де семинце кондиционате де класа ынтый де сфеклэ де захэр, есте уна динтре челе май буне господэрий дин републикэ. Анул трекут аич с’а кэпэтат о роадэ-рекорд де семинце де ноул сой де сфеклэ «Внйсовский полигибрид-5» — кыте 24 чентнере де пе фиекаре дин челе 215 хектаре. Ын системул де калкул, апликат де семиноложь, ачаста ынеямнэ 8,8 милиоане де рэдэчинь ын лок де 6,8 милиоане кыт лревэд нормативеле. Ын совхозул-техникум ку крештеря сфеклей де захэр се окупэ бригада меканизатэ де кымп, кондусэ де В. Ф. Гордя, кавалер ал ординулуй Ленин. Звеноул меканизэрий комплексе ал ачестей бригэзь, кондус де П. В. Колибаба, а кэпэтат кыте 25,1 чентнере де семинце де пе фиекаре дин челе 70 хектаре. Вынзынд статулуй анул трекут песте 500 тоне де семинце де сфеклэ де захэр — де доуэ орь май мулт декыт преведя планул — колективул господэрией а кучерит, де фапт, обьективул чинчиналулуй ал ноуэля. Тог одатэ, прецул де кост ал унуй чентнер де семинце с’а редус ла 38 де рубле, прецул де кост превэзут де план фиинд де 55 де рубле. Че мэсурь пентру спориря ын континуаре а продукцией де семинце де сфеклэ де захэр проектязэ сэ ее анул курент култиваторий де сфеклэ дин Цаул? Л а ачастэ ынтребаре а коресиондентулуй АТЕМ а рэспунс В. С. Олмада, директору! совхозулуй-техникум, кавалер ал ординулуй Ленин ши ал ординулуй Револуция дин Октомбрие. —- Не пунем ын фацэ сарчийа, — а спус ел. — де а кОнсолида’ ши а депэши резултателе обцинуте. Пентру ноуа роадэ ам ынчепут сэ не прегэтим ынкэ де ку тоамнэ. Пентру а кэиэта о арэтурэ бунэ де тоамнэ, каре сэ ынлесняскэ плантаря сфеклей де захэр, ам ынтродус о, ноуэ техноложие. Дупэ реколтаря премергэтбрулуй —грыу де тоамнэ — ам ефектуат дискуиря адынкэ а ми- Шштий, ам ынтродус ла фиекаре хектар кыте 18 чентнере да ынгрэшэминте минерале, яр ла | ефыршитул луй септембрке — ынчепутул луй октомбриЦ ам арат солул ла о адынчиме\де 35—40 чентнметри. Ын презент пе виитоареле плантаций де крештере а семинцелор, а спус ын ынкеере В. С. Олмада, ау фост ынфэптуите луДрэрь де афынаре ла супрафац;^ ши апликате ербичиде. Пештру плантаря рэдэчинилор сёминчере де сфеклэ де захэр, царе се ва ынчепе ын зилеле арропияте, ау фост прокурате 5 машинь ной «КПУ-4», Анул Трекут• пе секторул експеримйнтал де чинч хектаре, унде Уа фост фблоситэ о асеменя машинэ, ам кэпэтат ын медие кыте 40 чентнере де семиице л(а хектар / (Кор. АТЕМ). ............................................................................................................................................................................................................................................................................................ШШШШ1ШШГ. I ЧИНЧИНЙЛУЛЫНЙИИТЕ ЛЕ ТЕРИЕН! Симион Георгевич Котендалов, ветеран ал узиней експериментале дин Кишинэу де пе лынгэ Инстнтутул де физикэ аплнкатэ, струнгар де категория а шася, шь-а ындеплннит планул персонал ал чинчиналулуй ши мунчеште ын контул анулуй виитор. ЫН ФОТОГРАФИЕ: С. Г. КОТЕНДАЛОВ. Фото де С. Галперин. Ын чинстя комбатанцилор ГРИГОРИОПОЛ. (Кор. нетитулар АТЕМ). Ын бригада легумиколэ а колхозулуй «Прогресс», кондусэ де В. И. Плешко, кавалер ал ординулуй Ленин, ну екзистэ нич ун колхозник, каре сэ ну фи симцит ненорочи,риле Марелуй рэзбой пентру апэраря ,Датрией. Мулць динтре ей шь-ау пердут ын аний рэзбоюлуй рудёле ши приетений — пэринций, фраций, соций. Тоць апэрэторий Патрией, каре ну с’ау ынторс де не фронт, ау фост ынскришь ну демулт ын листа бригэзий. Ын ‘ контул лор вор фи трекуте 660 тоне де продукцие, каре с’а хотэрыт сэ фие кэлэтатэ суплиментар ын анул финал ал чинчиналулуй. Крескэторий де анимале дин колхозул «Росия» ау хотэрыт, де асеменя, сэ се ынкадрезе ын вахта де мункэ ын чинстя консэтенилор, кэзуць пе фронт. Ей с’ау ангажат сэ мунчяскэ ку о енер&ие ши май маре — пентру сине ши пентру консэтений, кэзуць пе кымпуриле де луптэ. Аич се вор обцине зечь ши зечь де тоне де лапте песте преведериле сарчиний ануале. Доуэ бригэзь де тинере трактористе дин колхозул «Сергей Лазо» ау ынскрис ын листеле колективелор лор нумеле луй Кондрат Чайковский ши Алексей Валан, примий меканизаторь дин сатул Мэлэешть. каре ын аний рэзбоюлуй шь-ау сакрификат вяца пентру салваря Патрией. Фетеле шь-ау дат кувынтул сэ ындеплиияскэ зилник о нормэ ши жумэтате пентру консэтений кэзуць. Инициативе. патриогиче ын чинстя жубилеулуй Викторие!? ау луат наштере ши ын мулте алте колектнве але районулуй. Ла пепиниеришть Совхозул-фабрикэ «Костулень» дин районул Унгень ва плантд ын анул курент супрафеце марь де вий ной. Господэрия ва ливра буташь де вицэ де вие ши алтор совхозурь. Ын презент Се десфэшоарэ пе ларг лукрэриле ын ателиереле ,де алтоире. Ын тотал урмязэ сэ фие ефектуате ын ачест ан 5,5 милиоане де алтоирь. Чей ]40 де алтоиторь шь-ау асумат ангажаментул сэ депэшаскэ планул ши сэ обцинэ кыт май мулць буташь де прима калитате. Ку елан ыунческ Мария Морару, Елена Препелицэ, Мария Чиботару, Вера Славинская, Надежда Логин ши алте мунчитоаре. Елена Препели-цэ а алтоит ынтр’о зи 3.500 де буташь, ы идеи линии д чинч норме. О деосебитэ атенцие се акордэ калитэций. Пои Русу, Василе Мунтяну, Андрей Тэтэруш, Зинаида Врабие — пепиниеришть ку мултэ експериенца—контролязэ систематик кум се ефектуязэ лукрэриле, акордэ мунчитоарелор ажуторул нечесар. Пепиниериштий ау ынвэцат ын черкурь спечиале. Ион Русу а абсолвит курсурь спечиале де ун ан ла Бендер. Дирекция совхозулуй-фабрикэ а авут грижэ сэ креезе кондиций буне де мункэ центру пепиниеришть. Ла ателиереле де алтоире а фост аменажатэ о камера де одихнэ, есте о оспэтэрие, каре пропуне мунчиторилор мынкэрурь калде. В. БЕРКО, кореспондент волунтар. КОМЕНТАРИЙ ЛА ДАТЕЛЕ СТАТИСТИЧЕ ОЗЕЧИМЕ ДЕ г...А фост ындеплинит планул ла прецул де кост ал продукцией индустриале ши ла бенефичий; бенефичиул а крескут ку 14 проценте». (Дин «Комуникатул ДЧС ку привире ла резултателе ындеплинирий Планулуй де Стат де дезволтаре а економией национале а РСС Молдовенешть пе анул 1974»). Прецул де кост ар артиколелор конституе унул дин принчипалий индичь, че карактеризязэ ефикачитатя продукцией индустр и а л е. Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС а сублиният ынсемнэтатя редучерий систематиче а прецулуй де кост пе каля перфекционэрий прочеселор технолоЖиче, микшорэрий келтуелилор де матёрие примэ, "де материале ши а челор де продукцие. Ын ултимий ань ау фост ынтрепринсе ын република ноастрэ мэсурь . ефичиенте ын ведеря споририй волумулуй ши ымбунэтэцирий калитэций продукцией, редукынду-се тот одатэ прецул ей де кост. Мулте колективе ау реализат сукчёсе фрумоасе ын дирекция ачаста. Ын индустрия алиментарэ ши чя ушоарэ, де екземплу, ау фост редусе ын анул трекут норме ле де келтуире а материей приме ши мулцэмитэ фаптулуй ачеста с’ау фабрикат нумай дин материале економисите мэрфурь де. ларг консум пентру о сумэ де 28 милиоане де рубле. Дар требуе сэ констатэм, кэ ла ун шир де ынтреприндерь ау лок неажунсурь сериоасе.' Ла фабрика де. фри- Жидере дин Кишинэу а фост адмиеэ анул трекут келтуиря песте преведериле нормативелор а уней кантитэць марь де материале, инклусив метале нефероасе. Утилажеле ну сынт фолосите ын рандаментул лор деплин. Тоате ачестя ау дус ла о мэрире а прецулуй де кост ал продукцией ши ынтреприндеря а суферит о пагубэ колосалэ — песте ун милион де рубле. Асеменя казурь ау фост ынреЖистрате ши ла узинеле «Электромашина» дин Кишинэу, «Сг М: Киров» дин Тираспол, . ла мулте фабриць але асочиацией агроин дуст'риал'в « Молдп лодоовощпром ». Организацииле де конструкцие дин републикэ ау келтужт пентру ефектуаря лукрэрилор ла о серие , де шантиере ку 2,5 проченте май мулте мижлоаче декыт преведя .планул. Дар фаптеле конфирмэ, кэ ын конструкций ! сынт мулте резерве нефолосите, мулте посибилитэць де економие а материалелор. Пентру анул 1975 ; сынт превэзуте норме май редусе. Консумул де чимент, бунэоарэ, ла конструкцииле де стат урмязэ сэ фие микшорат. ку.ДО проченте, яр пе шантиереле колхозурилор —: ну 6 проченте. Ун сингур прочент де економисире а *чиментулуй конституе 4.300 тоне. Ачастэ, кантитате е суфичиентэ пентру ынэлцаря а патру блокурь локативе ку кыте 100 апартаменте фиекаре. Ын економия национала а републичнй, унде келтуелиле де материале конституе греутатя спечификэ принчипалэ ын прецул де кост ал продукцией, аре о деосебитэ ынсемнэтате редучеря консумулуй де материй приме, материале, комбустибил ши енерЖие електрикэ. , . Дакэ вом економиси ун сингур нрочент дин материя примэ, путем продуче суплиментар артиколе де конфекцие ын валоаре де ап•роапе 3 милиоане де рубле; май мулт де 320 мий артиколе трикотате; песте 60 мий метри патраць де цесэ’турь де бумбак ши мулте алте фелурь де мэрфурь. Микшораря прецулуй де кост ал продукцией нумай ку о зечиме дни фиекаре копейка не дэ посибнлитате сэ економисим 46 милиоане де рубле. Кынд не гындим ла фаптеле ачестя, девине май клар сенсул ши ынсемнэтатя апелулуй фрунташнлор: — Тоате резервеле -— ын акциуне! Е о сарчинэ примордиалэ, ,асудра кэр_.. се акчентуязэ ын Адресаря Комитетулуй Чентрал ал ПКУС кэтре партид, кэтре нородул советик. М. ЗВЯГИНЦЕВ, колаборатор ла Комитетул де Стат пентру планификаре ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть. 1 «Алиниеря ла Драпелул Бируинцен!» Суб ачастэ девиза се ва десфэшура ынт.ре 12 ши 20 априлие 1975 ын институцииле де ынвэцэмынт’супериор ши \ медну де спечиалнтате але ; цэрий Апелул студенцеск | унионал. Секретариатул КЧ I ал УЛКТ дин Уннуня Сове! тикэ а адоптат ла 26 мартие | хотэрыря ку привире ла I десфэшураря ачестуй апел. ; Ын хотэрыре се спуне, кэ | ын тимпул прегэтирий ши | десфэшурэрий апелулуй фие- I каре тынэр ши тынэрэ дин ; царэ требуе сэ обцинэ резул! тате фоарте буне ши буне ла [ ынвэцэтурэ ши ын мункэ; | требуе сэ студиезе профунд ; импортанца историка мон; диалэ а Бируинцей, ролул I кондукэтор ал ПКУС ын ор|ганизаря здробирий котрОпи| торилор Жермано-фасчишть ши а милитариштилор жапонежь. Ын ынтряга'царэ вор авя лок адунэрь солемне, ынтылнирь ши омаЖиерь але ветеранилор де рэзбой. Ын зилеле апелулуй комсомолиштий се вор поста ын гарда де оноаре ла морминте, ла обедискурь, ла фокуриле славей вешниче. Апелул студенцеск унионал «Алиниеря ла Драпелул Бируинцей!», се сублиниязэ ын хотэрыре, требуе сэ се трансформе ынтр’о вие демонстрацие нолитикэ а унитэций ши континуитэций Женерациилор, а ыналтей конштиинце а тинеретулуй студенцеск, а патриотизмулуй ынфлэкэрат ши а девотаментулуй фацэ де идеалуриле номунизмулуй. (ТАСС). ЛА 19 АПРИЛИЕ СУБОТНИКУЛ КОМУНИСТ Штафета марелуй почин ФЛОРЕШТЬ. (Кор. нетитулар АТЕМ). Оамений мунчий дин колхозул «Котовский» вор вэрса ын фон дул чинчиналулуй ал ноуэля чирка трей мий де рубле, кыштигате ын зиуа «Сымбетей роший». Л а о шединцэ колонэ а бироулуй организацией де партид ши а кырмуирий колхозулуй, каре а авут лок аич, ау фост апробате мэсуриле ын ведеря десфэшурэрий суботникулуй комунист, нумиць реснонсабиль пе тоате сектоареле де продукцие. Ла сэрбэтоаря мунчий комунисте, консакратэ челей де-а 105-я авивереэрь а зилей де наштере а луй В. И. Ленин, вор партичипа 860 де плугарь ай гоеподэрией. Ка ынтотдяуна, инициаторь ай ынтречерий сынт комуништий ши фрунташий ын продукцие. Меканизаторий бригэзилор де тракторишть се ынкадрязэ ын лупта пентру дрептул де а кучери фанионул де оноаре, институит де организация де партид а колхозулуй пентру чел май бун екипаж ал агрегатулуй ла лукрэриле агриколе дин зиуа «Сымбетей роший». Мулць тракторишть с’ау ангажат сэ-шь ындеплиняскэ ла 19 априлие нормеле де лукру ку 150 проченте. Конворбиря луй А, Н. Косыгин ку Б. Шефер Ла 31 мартие А. Н. Косыгин, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, л-а примит ла Кремлин пе Б. Шефер, локцинтор ал прешединтелуй Вечей екзекутиве федерале а РСФЮ, каре кондуче делегация Югославией ла чя де-а ХН-я шединцэ а Комитетулуй интергувернаментал советоюгоелав пентру колабораре економикэ. Ынтре А. Н, Косыгин ши Б. Шефер а авут лок о конворбире, ын кадрул кэрея ау фост абордате проблеме але дезволтэрий ын континуаре а колаборэрий економиче динтре Униуня РСС ши Югославия ши алте кестиунь. Конворбиря с’а десфэшурат ынтр’о атмосфера де приетение. (ТАСС). Конворбиря луй А. А. Громыко ку Р. Форд, амбасадорул Канадей • Ла 31 Мартие А. А, Громыко, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС, л-а примит пе Р. Форд, амбасадорул Канадей ын Униуня Советикэ. ши а авут ку ел о конворбире, ын кадрул кэоея ау фост абордате о серие де проблеме интернациоле, че презинтэ интерес речипрок, прекум ши унеле проблеме але релациилор билатерале совето-канаднене. ВИЗИТА А ЛУАТ СФЫРШИТ А Ла 30 мартие с’а рг пн- ла Ленинград, делегация торс ла Москова, венинд де португезэ, кондусэ де майо рул ФАМ Жозе да Кошта Ын ачеяш зи делегация а Мартинш. министрул мун- плекат ла Лисабона, чий ын Гувернул пповизориу ал Португалией. (ТАСС). *