Moldova Socialista, 1985 (LXI/52-76)

1985-03-26 / nr. 71

ч ОРГАНУА КОМИТЕТУ ДУЙ ЧЕНТРАА АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де да I май 1924 • No 71 (15180) С МарЦЬ, 26 МЭртИО 1985 в ПР«4»» 3 коп. Резолуция адунэрий активулуй републикан де партид дин 23 мартие 1985 Резултателе Пленарей екстраординаре дин мартие (1985) а КЧ ал ПКУС ши сарчиниле организацией републикане де партид Аскултынд ши дискутынд рапортул «Резултателе Пленарей екстраординаре дин мартие (1985) а КЧ ал ПКУС ши сарчиниле организацией републикане де партид», презентат де тов. С. К. Гроссу, примул секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, адунаря активулуй де партид ынкувиинцязэ ынтру тотул резултателе Пленарей екстраординаре дин мартие (1985) а КЧ ал ПКУС, каре а конституит о стрэлучитэ манифестаре а коезиуннй ши унитэций де нездрунчинат а органулуй де кондучере ал ПКУС, а ынтрегулуй ностру партид ленинист. Адунаря менционязэ кэ ын зилеле луэрий де рэмас, бун де ла Константин Устинович Черненко — ленинист девотат, луптэтор коноеквент пентру триумфул комунизмулуй ши ал пэчий, комуништий, оамений мунчий дин републикэ, ла фел ка ши тоць оамений советичь, ау дат довадэ де ун девотамент нецэрмурит фацэ де идеалуриле комунисте, шь-ау стрынс ши май мулт рындуриле ын журул ПКУС, Комитетулуй Чентрал, Бироулуй Политик ал КЧ, шь-ау експримат ферма хотэрыре де а мунчи ку ши май мултэ енержие ши абнегацие пентру реализаря'‘планурилор партидулуй, де а цине сус драпелул Марелуй Октомбрие. Комуништий, тоць оамений советичь ау примит ку адынкэ сагисфакцие ши ку ентузиазм алежеря унанимэ ын постул де Секретар Женерал ал КЧ ал ПКУС а товарэшулуй М. С. Горбачов — еминент кондукэтор де партид ши де стат, каре ышь дэруеште куноштинцеле, богата експериенцэ ши талентул организаторик транспунерий ын вяцэ а политичий ПКУС, служирий непрекупеците а мэрецей каузе а луй Ленин, а интереселор попорулуй мунчитор. Ей ынкувиинцязэ ши сприжинэ пе деплин тезеле ши конклузииле купринсе ын кувынтаря де импортанцэ програматикэ пе каре а ростит-о ел ла Пленарэ, линия консеквентэ а партидулуй спре ынфэптуиря хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС, Пленарей дин ноембрис (1982) ши Пленарелор ултериоаре але КЧ ал ПКУС привинд акчелераря дезволтэрий сочиал-економиче а цэрий, консолидаря нотенциалулуй ей економик ши де апэраре, перфекционаря тутурор латурилор вецйй сочиале, сатисфачеря черинцелор мереу крескынде але оаменилор советичь, ымбунэтэциря кондициилор де мункэ ши де трай але трудиторилор. Консидерынд сарчиниле стабилите де партид дрепт о каузэ пронрие, дрепт о супремэ даторие патриотикэ, Партидул Комунист ал Молдовей десфэшоарэ о персеверентэ активитате организаторикэ ши политика де масэ пентру мобилизаря оаменилор ын ведер* дезволтэрий интенсиве а економией национале, крештерий пе тоате кэиле а инициативей креатоаре, а активизмулуй политик ши де мункэ ал трудиторилор, ындеплиниря хотэрырий КЧ ал ПКУС асупра дэрий де самэ а Партидулуй Комунист ал Молдовей. Я о амплоаре тот май маре ынтречеря сочиалистэ пентру ынтымпинаря дестойникэ а Конгресулуй ал ХХУП-ля ал ПКУС, конгресулуй ал ХУ1-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, целей де-а 40-я аниверсэрь а Бируинцей попорулуй советик ын Мареле Рэзбой пентру Апэраря Патрией. Май бине де 28 мин де оамень с’ау ангажат сэ-шь ынкее чинчиналул индивидуал пынэ ла жубилеул Марий Бируинце, 3.219 секций ши бригэзь ау хотэрыт сэ ындеплиняскэ сарчина ануалэ пынэ ла чя де-а 68-а аниверсаре а Марелуй Октомбрие, песте 6 мий де колективе де мункэ шь-ау асумат ангажаментул сэ лукрезе доуэ зиле пе база материилор приме ши материалелор економисите. Потривит резултателор пе примеле доуэ лунь але анулуй курент, ын ансамблу пе индустрие планул де реализаре а продукцией а фост ындеплинит ку 101,2 прочёнте, реализынду-се песте план продусе ын валоаре де 15,7 милиоане де рубле. Унеле резултате позитиве с’ау ынрежистрат ын дезволтаря комплексулуй агроиндустриал, ын ындеплиниря Програмулуй алиментар ал републичий. А фост ындеплинит ынаинте де термен планул триместриал де колектаре а лаптелуй. Ын кондицииле ерний аспре реализаря кэрний, лаптелуй ши оуэлор кэй-ре стат а крескут фацэ де периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут ку 7 проченте. Ын линий марь, агрикулторий сынт гата де лукрэриле агриколе де примэварэ. Тотодатэ, компарынд резултателе обцинуте ку черинцеле Пленарей дин мартие (1985) а КЧ ал ПКУС, адунаря активулуй републикан де партид менционязэ кэ ынгр’о серие де рамурь але економией национале, ын активитатя унор ынтреприндерь, господэрий ши организаций екзистэ неажунсурь ши лакуне субстанциале, каре ау скос ла ивялэ липса лор де прегэтире пентру мункэ ла ынчепутул анулуй, грешель организаториче, аутолиништире дин партя унор кондукэторь. Ын периоада януарие—фебруарие а анулуй курент индустрия републичий н’а ындеплинит планул ла волумул продукцией, ынрежистрынду-се рестанце ын валоаре де 1,9 милиоане де рубле. Ын компарацие ку периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут, с’а редус ритмул де крештере а волумулуй продукцией, с’ау фабрикат май пуцине мэрфурь де ларг консум. Н’ау ындеплинит сарчиниле пе доуэ лунь ла реализаря продукцией унеле ынтреприндерь де субордонаре унионалэ, прекум ши министереле господэрией форестиере, амелиорэрилор ши господэрией апелор, конструкцией ши експлоатэрий друмурилор де аутомобиле, господэрией комунале ши де локуинце, Комитетул де Стат пентру асигураря техникэ-де продукцие а агрикултурий дин републикэ. Фиекаре а чинчя асочиацие ши ынтреприндере н’ау асигурат планул ла реализаря продукцией, фиекаре а трея — ла ындеплиниря облигациилор контрактуале. Планул ла чиркулация мэрфурилор ын тоате типуриле де транспорт а фост ындеплинит доар ын пропорцие де 79 ла сутэ, ачест индиче микшорынду-се фацэ де периоада респективэ а анулуй трекут ку 21 ла сутэ. С’а ынрэутэцит фолосиря материалулуй рулант пе кэиле ферате. Пе кэиле де акчес але ынтреприндерилор ши организациилор Министерулуй конструкциилор сэтешть (министру тов. Ярутин), Униуний кооперацией де консум дин Молдова (прешединте тов. Костин), асочиацией «Молдсельхозхимия» (прешединте тов. Атановский) континуэ сэ се ынрежистрезе стационэрь супранормативе але вагоанелор, 90 ла сутэ дин ынтреприндериле ауто але Министерулуй транспортулуй ауто (министру тов. Фомин) ну шь-ау ындеплинит плануриле пе януарие—фебруарие. Ьштр’о серие де ораше ши райоане але републичий с’ау ынрежистрат марь рэмынерь ын урмэ ын конструкцииле капитале, ау авут лок ынтреруперь ын активитатя ынтреприндерилор де телекомуникаций, ын сфера де десервире а популацией. Унеле ынтреприндерь ши господэрий дин комплексул агроиндустриал ал републичий десфэшоарэ ла ун нивел скэзут активитатя де продукцие, фолосеск несатисфэкэтор ресурселе материале ши де форцэ де мункэ, прекум ши резервеле екзистенте. Ын мулте колхозурь ши совхозурь дин райоанеле Криулень, Чимишлия, Шолдэнешть с’а микшорат продукция де лапте. С’а редус продуктивитатя чирезилор де вачь мулгэтоаре ын господэрииле министерелор агрикултурий (министру тов. Лупашку), господэрией фруктелор ши легумелор (министру тов. Проценко), витикултурий ши винификацией (министру тов. Лукьянов). Ын мулте колективе дин продукция индустриалэ ши агриколэ, дин конструкций, транспортурь ши телекомуникаций май сынт ынкэ марь пердериле дин тимпул де лукру, флуктуация кадрелор, ну се афлэ ла нивелул кувенит дисциплина де мункэ, техноложикэ ши екзекутивэ. Ачесте неажунсурь сынт ун резултат ал фаптулуй кэ комитетеле орэшенещть, комитетеле районале де партид, организацииле примаре де партид, органеле советиче, синдикале, комсомолисте ши економнче н’ау луат мэсуриле нечесаре пентру мобилизаря трудиторилор ла о мункэ ьшкордатэ дин примеле зиле але анулуй финал ал чинчиналулуй, ынкэ н’ау трас конклузииле практи(Сфыршит ын паж. 2). Ч Резултателе Пленарей екстраординаре дин мартие (1985) а КЧ ал ПКУС ши сарчиниле организацией републикане де партид Рапортуй презентат де товарэшуп С. К. ГРОССУ, примул секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ла адунаря активулуй републикан департид ын зиуа де 23 мартие 1985 Товарэшь! Ла 11 мартие анул курент а авуг лок, дупэ кум се штие, Пленара екстраординарэ а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Пленара а менционат, кэ Партидул Комунист, тот попорул советик ау суферит о пердере гря. С’а рупт фирул веций луй Константин Устинович Черненко — ремаркабил милитант ал Партидулуй Комунист ши Статулуй Советик, патриот ши интернационалист, луптэтор консеквент пентру триумфул идеалурилор комунизмулуй ши пэчий пе пэмынт. Ын ачеле зиле де долиу с’ау симцит ку о деосебитэ путере унитатя ши коезиуня монолитикэ динтре партид ши попор, каре конституе форца виталэ а статулуй ностру социалист, Вэзынд ын скумпул партид ун кондукэтор ши ун организатор ынчеркат, авынд ын ел о ынкредере нецэрмуритэ, оамений советичь шь-ау експримат ын унанимитате сприжинул Деплин фацэ де политика партидулуй ши хотэрыря де а лупта ку абнегацие пентру транспунеря ын вяцэ а мэрецелор луй планурь. Пленара КЧ ал ПКУС л-а алее ын унанимитате ын постул де Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС пе товарэшул Михаил Сергеевич Горбачов — еминент милитант ал партидулуй ши ал статулуй, ынчеркат кондукэтор де тип ленинист. Ла Пленарэ с’а менционат, кэ товарэшул М. С. Горбачов аре о експериенцэ неспус де богатэ ын активитатя де партид, де стат ши економикэ, о прегэтире теоретикэ ши професионалэ мултилатералэ, калитэць персонале деосебит де ыналте. Луй ый сынт проприй синчеритатя ши принчипиалитатя ленинистэ, ыналтул спирит де организаре ши модул аналитик де абордаре а проблемелор, при * Се публика ын експунере. чеперя де а уни оамении ши де а ориента ефортуриле лор сире резолваря сарчинилор де амплоаре. Ын тоате постуриле, пе каре и ле ынкрединцязэ партиДул товарэшулуй М. С. Горбачов, _ ел лукрязэ ку спирит де инициативэ, енержие ши абнегацие, ышь дэруеште куноштинцеле, експериенца богатэ ши талентул организаторик служирий непрекупеците а мэрецей каузе ленинисте, а интереселор попорулуй мунчитор. Комуништий, ынтрегул попор советик ау примит ку ун сентименг де профундэ сатисфакцие ши де фербинте ынкувиинцаре алежеря товарэшулуй М. С. Горбачов ын постул де Секретар Женерал ал КЧ ал ПКУС. Ачастэ хотэрыре де екечепционалэ импортанцэ а Пленарей а фост примитэ претутиндень ын цара ноастрэ ши песте хотаре ка о ноуэ мэртурие а девотаментулуй де неклинтит ал Г1КУС фацэ де курсул ленинист ал фэуририй ши ал пэчий, ка о довадэ а континуитэций деплине ын политика партидулуй. Пленара, каре а декурс ынтр’о атмосфера де ыналт спирит конструктив, де унитате деплинэ ши коезиуне а ’ынтрежий компоненце а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, а демонстрат хотэрыря Партидулуй Комунист де а традуче ши де акум ынаинте неабэтут ын вяцэ политика ленинистэ интернэ ши екстернэ, де а депуне ефортурь пентру перфекционаря континуэ а сочиетэций сочиализмулуй дезволтат, де а лупта актив ши персеверент пентру ынтэриря пэчий, преынтымпинаря унуй рэзбой нуклеар, ынчетаря курсей ынармэрилор. Штиря алежерий товарэшулуй М. С. Горбачов ын постул де Секретар Женерал ал КЧ ал Г1КУС а фост примитэ ку фербинте ынкувиинцаре. ымпреунэ ку тот попорул советик ши де оамений мунчцй дин Молдова Советикэ. Ын нумероасе скрисорь ши телеграме, ын кувынтэриле ростите ла митингурь ши адунэрь ей ышь реафирмэ сприжинул деплин фацэ де политика интернэ ши екстернэ а партидулуй, хотэрыря де а партичипа ши май актив ла ынфэптуиря ей, де а ынтэри дисчиплина ши ординя, спиритул де организаре, де а обцине резултате ыналте ын мункэ спре бинеле Патрией ноастре. О ма1нифестаре а хотэрырий лор де а рэспуяде прин фанте конкрете ла кемаря партидулуй де а ынкея ку сукчес плануриле пе анул курент сынт ыналтеле ангажаменте але мунчиторилор, цэранилор ши интелектуалилор дин републикэ. Песте 28 мий де оамень ау хотэрыт сэ ынкее чинчиналул индивидуал пынэ ла чя де-а 40-я аниверсаре а Бируинцей попорулуй советик ын Мареле Рэзбой пентру Апэраря Патрией, 3.219 секций ши бригэзь луптэ пентру ындеплиниря сарчинилор ануале пынэ ла чя де-а 68-а аниверсаре а Марелуй Октомбрие, май бине де 6.000 де колективе де мункэ с’ау ангажат сэ лукрезе доуэ зиле ку материй приме ши материале економисите. Лукрэриле Пленарей дин мартие (1985) а КЧ ал ПКУС ау кэпэтат о амплэ резонанцэ интернационалэ. Ын кадрул ынтылнирилор шефилор делегациилор ку кондучеря советикэ ау фост дискутате проблеме кардинале але политичий мондиале ши кестиунь але релациилор билатерале. С’а реафирмат кэ стратежия де политика екстернэ а статулуй ностру, дефинитэ де Конгресул ал ХХУ1-ля ал ПКУС ши де Пленареле ултериоаре але КЧ,- рэмыне де неклинтит, кэ цара ноастрэ ва нэзуи ши де акум ынаинте прин тоате аспирацииле ей спре муяка пашникэ де фэурире. «Партидул ши стагул ностру, — спуне товарэшул М. С. Горбачов, — ышь вор спори ши де акум ынаинте ефортуриле ын ачастэ дирекцие, вор фаче тотул пентру а менцине пачя». Сочиализмул ынеямнэ паче, деачея ел ну аре ши ну поэте авя о политика де алт концинут. Ел есте гата де ынтречере ынтре челе доуэ системе ши ышь ва демонстра авантажеле, дар ле ва демонстра ну прин форца армелор, чи прин форца екзем-плулуй ын тоате дсменииле активитэций витале а сочиетэций. Ку кыт сынт май ыналте ролул ши ынрыуриря сочиализмулуй пе глобул пэмынтеск, ку атыт май де перспектива есте кауза стырпирий рэзбоаелор. Пленара дин мартие (1985) а КЧ ал ПКУС, кувынтаря роститэ ла Пленарэ де товарэшул М. С. Горбачов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, чу о ынсемнэтате неспус де маре. Партидул ностру, тот попорул советик ау акум ын арсенал ун документ да именсэ импортанцэ. Ел концине ориентэрь де принчипиу ын проблемеле политичий интерне ши екстерне а партидулуй ши статулуй, ын ел се сублиниязэ кэ линия стратежикэ а фост ши рэмыне линия спре акчелераря дезволтэрий сочиал-економиче а цэрий ши спре перфекционаря тутурор аопектелор веций сочиетэций советиче. Ын домениул економией партидул консидерэ, кэ сарчина примордиалэ есте ачя де а асигура о когитурэ хотэрытоаре ын тречеря економией национале пе фэгашул дезволтэрий интенсиве, де а кучери ын скурт рэстимп челе май авансате позиций технико-штиинцифиче, чел май ыналт нивел дин луме ал продуктивитэций мунчий сочиале. Ын домениул сочна л ефортуриле партидулуй ши статулуй вор фи ориантате ши де акум ынаинте спре ридикаря нивелулуй де трай материал ши културал ши а калитэций веций попорулуй, спре асигураря дезволтэрий мултилатерале, армониоасе а персоналитэций. Ачестор целурь ле сынт субордонате мэсуриле ынфэптуите де партид пентру спориря продукцией алиментаре, а мэрфурилор де ларг консум ши пентру екстиндеря системулуй де сервичий, асигураря популацией ку локуинце бине аменажате, дезволтаря окротирий сэнэтэций, ыввэцэмынтулуй ши културий. Принтре проблемеле кардинале але стратегией ши тактичий де астэзь а ПКУС, формулате ын кувынтаря роститэ де товарэшул М. С. Горбачов ла Пленара КЧ ал ПКУС, ун лок деосебит де импортант ыл окупа проблемеле перфэкционэрий ши дезволтэрий ын континуаре а демокрацией, а ынтрегулуй систем де аутокондучере сочиалистэ а попорулуй. Уриаше резерве але инициативей оаменилор мунчий оферэ ымбунэтэциря континуэ а мунчий Советелор де депутаць ай нородулуй, каре репрезинтэ путеря ку адевэрат популарэ, путере, потривит експресией луй Владимир Ильич Ленин, дескйсэ центру тоць. Суб кондучеря организациилор де партид, Советеле де депутаць ай нородулуй дин републикэ десфэшоарэ о мункэ маре, мултилатералэ, чндрептатэ спре спориря ефичиенцей продукцией сочиале, ынфэптуиря амплулуй програм де мэсурь сочиале, едукаря оаменилор мунчий, ынтэриря дисчиплиней ши ординий де дрепт. О ексижентэ верификаре а активитэций лор ау девенит алежериле ын Советул Супрем ал РСС Молдовенешть ши ын Советеле локале де депутаць ай нородулуй, каре ау авут лок ла 24 фебруарие анул курент. Принчипалул резултат политик ал алежерилор ын Совете констэ ын фаптул кэ еле ау демонстрат сприжинул унаним ши ынкувиинцаря фербинте де кэтре оамений мунчий дин републикэ фацэ де политика интернэ ши екстернэ а партидулуй, ау конституит о ноуэ мэртурие а ыналтей конщтиинце сочиалисте а оаменилор, о довадэ а коинтересэрий лор ын дезволтаря демокрацией сочиалисте. Трасынд сарчиниле. каре стау акум ын фаца партидулуй ши а цэрий, товарэшул М. С. Горбачов а менционат, кэ резолваря лор пресупуне ынтэриря континуэ а партидулуй, ридикаря ролулуй сэу организатор ши ындрумэтор. Ел а сублини ят, кэ партидул есте ануме форца капабилэ сэ цинэ конт де интереселе тутурор класелор ши групурилор сочиале, тутурор нациилор ши националитэцилор цэрий, сэ ле чименгезе ынтр’ун тот унитар, сэ мобилизезе енержия попорулуй ын опера комунэ а фэуририй комунисте. «Тимпул, — а спус Михаил Сергеевич Горбачов, — чере о мункэ ьшкордатэ, креатоаре дин партя тутурор организацнилор де партид, де сус пынэ жос. Ын тоате сектоареле, песте тот ши претутиндень комуништий требуе сэ фие ун екземплу. де ындеплинире а даторией четэценешть, де мункэ конштиинчоасэ спре бинеле сочиетэций, сэ афирме претутиндень стилул ленинист ын мункэ. Ачаста се реферэ, ын примул рынД, ла кадреле партидулуй, ла кондукэторий де партид ши де стат». Проблема мунчий ку кадреле, а споририй ексиженцей фацэ де еле а конституит ун объект де дискуцие ла речента пленарэ а КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ла пленареле комитетелор орэшенешть, комитетелор районале де партид ши ла адунэриле дин организацииле примаре де паргид. Дискуция а арэтат, кэ ын републикэ а фост креат ун солид потенциал де кадре, се перфекционязэ системул селектэрий, репартизэрий ши едукэрий лор, се ынфэптуеск мэсурь ын ведеря ридикэрий рэспундерий лор пентру мунка че ли с’а ынкрединцат. Тотодатэ, ын мунка ку кадреле, ын стилул ши методеле активитэций лор ау фост скоасе ла ивялэ неажунсурь сериоасе. Мулць кондукэторь ау фост превениць пе (Урмаре ын паж. 2). I V I) К Е $ пкбУ-МУКЕ* Фие ка анул целей де-а 40-я аниверсэрь а Бируинцей асупра фасчизмулуй сэ девинэ ун ан ал викторией асупра периколулуй де рэзбой нуклеар! Декларация Президиулуй Консилиулуй Мондиал ал Пэчий Анул ачеста попоареле лумий маркязэ чя де-а 40-я аниверсаре а Марий Бируинце асупра Жерманией хнтлеристе ши Жапонией милитаристе ын чел де-ал дойля рэзбой мондиал. Акум 40 де ань с’а ефыршит ноаптя ынтунекоасэ а робией ши женочидулуй фасчист. Комплотул нациштилор, каре вояу сэ ынтоаркэ ындэрэт мерсул историей ши сэ-шь инстаурезе «ноуа ордине», а суферит о ынфрынжере здробитоаре. Вииторул чивилизацией мондиале, ал прогресулуй ши демокрацией а фост салват де чума фасчизмулуй. Мий де ораше ши сате префэкуте ын ченушэ, 50 де милиоане де оамень кэзуць пе кымпуриле де бэтэлие ши ын мишкаря де резистенцэ, скинжюиць ын лагэреле де кончентраре, морць ын камереле де газаре ши суб бомбарда менте, девениць виктиме але фоаметей ши липсурилор департе де фронт. Ачастэ паче, ын кондицииле кэрея трэим дежа де 40 де ань, а фост плэтитэ ку ун прец ынгрозитор. Ши ачеста н’а фост ун рэзбой нуклеар, чи ун рэзбой «обишнуит». Кримеле фасчизмулуй ымпотрива оменирий ну пот фи уйтате! Виктория асупра Жерманией хитлеристе ши Жапонией милитаристе а дус ла марь мутаций нолитиче ши сочиале, ла авынтул форцелор пэчий ши прогресулуй ын ынтряга луме ши ла апариция комунитэций стателор сочиалисте. Ын локул фостелор империй колониале ау луат наштере май бине де 70 де стате ной. А апэрут ши я амплоаре мишкаря попоарелор пентру паче — чя май путерникэ мишкаре а контемпоранеитэций. Ной адучем омажиу тутурор челор каре шь-ау жертфит вяца ын лупта ымпотрива фасчизмулуй ын мулте цэрь але лумий. Ынтряга оменире чинстеште фапта де витежие а попорулуй советик, каре а адус о контрибуцие хотэрытоаре ла ачастэ викторие. Попоареле дин коалиция ан (Сфыршит ын паж. 4). Ну — с< рэзбоаелор с т е л е л о р»! Кемаре кэтре попоареле лумий Асупра оменирий планязэ о примеждие ынгрозитоаре: есте пусэ ын перикол ынсэшь вяца пе планета ноастрэ. Контрар воинцей клар експримате а милиоанелор де фемей ши бэрбаць де, пе тоате континентеле, а мажоритэций ковыршитоаре а гувернелор, Стателс Уните ышь континуэ ку ынкэпэцынаре прегэтириле пентру «рэзбоаеле стелелор». Аша-нумита «инициативэ стратежикэ де апэраре» ну аре нимик комун ку апэраря. Скоиул ей адевэрат есте сэ ле асигуре Стателор Уните посибилитатя де а аплика де дупэ «скутул космик» прима ловитурэ нуклеарэ, де а цине астфел суб империул фричий ынтряга луме ши а о домина. Деачея, пе лынгэ форцаря програмулуй космик милитар, Стателе Уните интенсификэ ритмул де креаре а армелор нуклеаре стратежиче, континуэ ампласаря ракетелор лор нуклеаре ку разэ медие де акциуне ын Еуропа Окчиденталэ ши продучеря барбарелор арме ку неутронь, кимичс ши алтор типурь де арме де нимичире ын масэ. Милитаризаря космосулуй ар ынсемна ынчепутул унуй тип ноу, екстрем де перикулос, ал курсей ынармэрилор, интенсификаря конфрунтэрий ши спориря периколулуй уней катастрофе женерале. Попоареле ши гувернеле ынгрижорате де дестинеле пэчий салутэ ынчепутул тратативелор совето-американе де ла Женева, каре дескид посибилитатя де а превени курса ынармэрилор ын космос, де а о опри ши а-й имприма сенс инверс пе Пэмынт, астфел ынкыт сэ фие ликидате ын ынтрежиме тоате армеле нуклеаре. Ефортуриле неконтените але СУА ын дирекция реализаций планурилор де «рэзбоае але стелелор» аменинцэ сэ зэдэрничяскэ ачесте тратативе. Сэ се пунэ капэт прегэтирилор пентру «рэзбоаеле стелелор»! Сэ фие асигурат сукчесул тратативелор де ла Женева! Кемэм тоате мишкэриле ши организацииле, попоареле ши гувернеле каре се пронунцэ пентру паче ши превениря рэзбоюлуй нуклеар сэ-шь ыналце май хотэрыт ка орькынд гласул ын кампания мондиалэ путерникэ ымпотрива милитаризэрий космосулуй. Дакэ плануриле де «рэзбоае але стелелор» ну вор фи зэдэрничите астэзь, мыне ар пути фи тырзиу. Ну — «рэзбоаелор стелелор»! — ачаста есте череря унанимэ а тутурор форцелор юбитоаре де паче. Космосул требуе пус ын служба пэчий ши прогресулуй! ДЕЛЕГАЦИЯ ПКУС ЛА КОНГРЕСУЛ ПМСУ Ын зиуа де 24 мартие, ла инвитация КЧ ал ПМСУ, а плекат де ла Москова спре Будапеста пентру а партичипа ла лукрэриле конгресулуй ал ХШ-ля ал Партидулуй Мунчитореок Сочиалист Унгар о делегацие а ПКУС ын фрунте ку Г. В. Романов, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар ал КЧ ал ПКУС. Дин делегацие фак парте К. В. Русаков, секретар ал КЧ ал ПКУС, мембрий КЧ ал ПКУС А. А. Хомяков, прим-секретар ал комитетулуй рейшонал Тамбов ал ПКУС, В. Н. Базовский, амбасадорул Униуний РСС ын РПУ. Ла аеродром делегация а фост петрекутэ Де В. В. Гришин, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, прим-секретар ал комитетулуй орэшенеск Москова ал ПКУС, Н. И. Рыжков, секретар ал КЧ ал ПКУС, Де лукрэторь де рэспундере ай КЧ ал ПКУС. * * * Ын ачеяш зи делегация а сосит ла Будапеста. Ла аеродром еа а фос-з ынтымпинатэ де К. Немет, мембру ал Бироулуй Политик, секретар ал КЧ ал ПМСУ, де М. Сюреш, секретар ал КЧ ал ПМСУ, де алте персоане офичиале. Делегация ПКУС ын фрунте ку Г. В. Романов с’а презентат ын пяца Сабадшаг дин Будапеста, унде а депус о короанэ Де флорь ла монументул осташйлор советичь елибераторь, каре ау Кэзут ын луптеле ку фасчиштий хитлерйшть пентру елибераря Унгарией. Ын пяца Параделор делегация а депус флорь ла монументул кондукэторулуй пролетариатулуй мондиал В. И. Ленин. Мембрий делегацией ау фэкут о кэлэторие прин ораш, ау луат куноштинцэ де чентреле де интерес историк ши културал, де ноиле конструкций. (ТАСС). Ф0РУЛ К0МУНИШТИЛ0Р УНГАРЬ БУДАПЕСТА, 25 мартие. (Кор. спеч. ТАСС). Астэзь с’а дескис аич конгресул ал ХШ-ля ал Партидулуй Мунчитореск Сочиалист Унгар. Ла Палатул конгреселор «Будапеста» ымподобпт де сэрбэтоаре с’ау ынтруннт песте 900 де делегаць — чей май бунь репрезентанць ай класей мунчитоаре, ай цэрэннмий кооперативизате ши ай интелектуалитэций дин Унгарня сочпалистэ. Чей презенць й-ау ынтымпинат ку аплаузе ынделунгате пе Я- Кадар, прим-секретар ал КЧ ал ПМСУ, пе чейлалць кондукэторь ай ПМСУ ши статулуй унгар, делегация ПКУС ын фрунте ку Г. В. Романов, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар ал КЧ ал ПКУС. Ла лукрэриле форулуй комуништилор унгарь партичипэ, де асеменя, делегаций але алтор партиде комунисте ши мунчиторешть фрэцешть, але партиделор сочиалисте, револуционар-демократиче ши але мишкэрилор де елибераре национала. Конгресул ва дискута даря де самэ а Комитетулуй Чентрал ал ПМСУ ку привире ла ындеплнниря хотэрырилор конгресулуй ал ХП-ля ши ла сарчиниле партидулуй, пропунериле реферитор ла модификаря Статутулуй ПМСУ, даря де самэ а Комисией нейтрале де контрол а ПМСУ, ва алеже органеле де кондучере алепар тидулуй. Даря де самэ а КЧ ал ПМСУ кэтре конгрес а фост дифузатэ ын скрис принтре делегаць.