Moldova Socialista, 1986 (LXII/231-256)

1986-10-01 / nr. 231

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУ ДУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 мал 1924О No 231 (16340) Меркурь, 1 октомбрие 1986 1 Прецул 3 коп. Ла Комитетул Нейтрал ал ПКУС Комитетул Нейтрал ал ПКУС а адоптат ла 25 септембрие 1986 хотэрыря «Ку привире ла резултателе кэлэторией товарэшулуй Горбачов М. С. ын цинутуриле Краснодар ши Ставрополе Ын хотэрыре се менционязэ импортанца принчипиалэ а те'зелор ши конклузиилор, експусе ын кадрул ынтылнирилор, каре ау авут лок ку активул де партид ши ку оамений мунчий дин цинутуриле Краснодар ши Ставропол ын 'зилеле де 17—19 септембрие 1986. Л а ачесте ынтылнирь а фост експус таблоул реалист ал реструктурэрий, ау фост тотализате примеле ей резултате, ау фост трасате сарчиниле пентру ынфэптуиря ей персеверентэ ши консеквентэ. Конклузииле формулате дезволтэ ориентэриле Конгресулуй ал XXVII- ля ку привире ла карактерул револуционар, атоткупринзэтор ал реструктурэрий, ле конкретизязэ ын функцие де диферителе сфере але веций сочиале г— економия, релацииле сочиале, супраструктура политика, вяца спиритуалэ, мунка де партид, де стат ши економикэ. Пентру активитатя партидулуй жоакэ ун рол де чя май маре импортанцэ ориентаря спре фаптул, кэ реструктураря ну есте ун акт уник, де момент, чи ун прочес каре ва декурже ын кадрул уней анумите периоаде историче. Реструктураря, се сублиниязэ ын хотэрыре, конституе пыргия принчипалэ а мобилизэрий резервелор ши посибилитэцилор интерне але орындуирий ноастре сочиалисте, кондиция облигаторие а транспунерий ын вяцэ а линией Конгресулуй ал ХХУН-ля ал ПКУС. Кондукынд ши ориентынд прочесул реструктурэрий, партидул порнеште де ла креация вие а маселор популаре,, де ла коинтересаря лор профундэ ын трансформэриле че се ынфэптуеск. Оамений мунчий ну вор сэ се мулцэмяскэ ку реализэриле де ерь, сэ се ымпаче ку неажунсуриле, ку феноменеле негативе. Ын вяца сочиетэций се продук мутаций сериоасе, легате де ынфэптуиря унор марь мэсурь пентру апликаря реализэрилор прогресулуй технико-штиинцифик ши реформе?! кондучерий, де котитура спре проблемеле сочиале арзэтоаре, спре креаря уней ной атмосфере морале. Тотодатэ, ориентэриле Конгресулуй ал ХХУП-ля ал ПКУС, Пленарей дин юние а КЧ, линия спре реынноире се ынфэптуеск фэрэ динамизмул кувенит. Деши сочиетатя ын ансамблул ей есте ориентатэ ку хотэрыре спре скимбэрь, прочесул реструктурэрий се десфэшоарэ ын мод компликат, контрадикториу, неуниформ, се чокнеште де диферите обстаколе сочиал-психоложиче ши организаториче, се ловеште де резистенца опусэ де ачей каре ын скопурь егоисте ынчаркэ сэ менцинэ рындуелиле ши привилежииле перимате. О фрынэ а реструктурэрий о конституе денатурэриле бирократиче дин активитатя апаратулуй де кондучере, липса де дисчиплинэ ши рэспундере. КЧ ал ПКУС а сублиният, кэ реструктураря поате фи асигуратэ нумай ын лупта ноулуй ку векюл, ын кондицииле десфэшурэрий критичий ши аутокритичий, публичитэций пе база демократизэрий тутурор сферелор веций сочиетэций, креэрий ын фиекаре колектив де мункэ, ын фиекаре организацие де партид, ын фиекаре реЖиуне, републикэ, рамурэ, ын партид ши ын сочиетате ын ансамблу а унор асеменя кондиций, ын каре орьче ом се симте стэпын ал цэрий, есте профунд конштиент де рэспундеря са пентру кауза комунэ, ышь манифеста позиция са чивикэ. Атенция комуништилор, а тутурор оаменилор мунчий, а организациилор де партид, де стат, обштешть, а органелор де планификаре ши де кондучере економикэ, а колективелор де мункэ требуе сэ фие кончентратэ асупра резолвэрий сарчинилор чинчиналулуй ал дойспрезечеля, кэруя ый ревине ун рол ексклусив де импортант ын акчелераря дезволтэрий сочиал-економиче а цэрий. Комитетелор Чентрале але партиделор комунисте але републичилор унионале, комитетелор цинутале, комитетелор режионале, комитетелор орэшенешть, комитетелор раионале де партид, организациилор примере де партид ли с’а дат ынсэрчинаря сэ анализезе амэнунцит десфэшураря реструктурэрий ын фиекаре колектив де мункэ, ла тоате нивелуриле кондучерий ши администрацией, сэ-й имприме о амплоаре ши май маре, сэ асигуре ка ын фиекаре сектор требуриле сэ се скимбе спре май бине, яр оамений сэ се симтэ сигурь, сэ акционезе енержик. Есте нечесар сэ фие лэржитэ пе тоате кэиле публичитатя, тоате формеле демократизмулуй, сэ фие интенсификат контролул де жос, сэ фие дискутате ла адунэрь ши ын пажиниле пресей проблемеле арзэтоаре, каре ый нелиништеск атыт пе комуништь, кыт ши пе оамений мунчий дин режиуне, рамурэ, ынтреприндере. Прин ынтрегул стил ал активитэций лор организаториче, политиче ши идеоложиче органеле де партид требуе сэ офере сочиетэций екземплу де реструктураре, сэ стимулезе тот че есте ориентат спре ындрептаря неажунсурилор, че концине пропунерь ши експериенце валороасе, сэ дезвэлуе потенциалул колективелор де мункэ, ал орындуирий ноастре сочиалисте. КЧ ал ПКУС а арэтат, кэ ын ачастэ привинцэ ун рол деосебит ле ревине органелор локале де партид, организациилор примаре де партид, каре урмязэ сэ ынфэптуяскэ о колосалэ мункэ пентру жонкциуня линией политиче ку вяца реалэ, пентру ынфэптуиря ын тоатэ пленитудиня а директивелор партидулуй. Есте нечесар ка реструктураря сэ фие ынфэптуитэ атыт де жос, кыт ши де сус. Активитатя органелор де кондучере требуе сэ контрибуе ла дезволтаря инициативей маселор. Хотэрыриле политиче импортанте але КЧ ши гувернулуй ын ачастэ дирекцие, се ловеск, ынсэ, десеорь де инерция министерелор ши департаментелор, каре се дебарасязэ ку маре греу де деприндериле векь, ну се грэбеск сэ трансмитэ дрептуриле ынтреприндерилор ши асочиациилор, континуэ сэ тримитэ ун маре ну мэр де чиркуларе, креынд апаренца уней мунчь активе, нерезолвынд ын терменеле сТабилите сарчиниле ши пропунериле конкрете. Есте нечесар ка активитатя министерелор ши департаментелор сэ фие субордонатэ креэрий унор ной кондиций де господэрире, елаборэрий ши апликэрий пе ларг а унор методе економиче де кондучере, антренэрий активе а оаменилор мунчий ла кондучеря продукцией. Менционынд нечеситатя де а се пуне капэт векий практичь дефектуоасе, кынд ындеплиниря хотэрырилор органелор чентрале се амынэ ку де ла сине путере пе терен пентру унеле термене мулт май тырзий, КЧ ал ПКУС а авертизат, кэ кондукэторий, каре пэшеск пе ачастэ кале примеждиоасэ, вор пурта рэспундеря партиникэ персоналэ. Организациилор де партид, советиче, обштешть, органелор економиче, редакциилор газетелор ши ревистелор, телевизиуний, радиоулуй ли с’а пропус сэ дезволте пе тоате кэиле активитатя креатоаре а оаменилор, сэ ну редукэ нивелул критичий неажунсурилор, сэ ну Фие околиць виноваций конкрець ай мунчий инсуфичиенте, сэ сприжине ку хотэрыре тот че е ноу, ынаинтат, сэ студиезе профунд експериенца реструктурэрий, сэ арэте май деплин моментеле ей позитиве. Ын хотэрыре се менционязэ, кэ ынтылнириле ши конворбириле Секретарулуй Женерал ал КЧ ал ПКУС ын Кубан таи ык цинутул Ставропол ау демонстрат ын мод конвингэтор мареле интерес ал оаменилор советичь фацэ де проблемеле политичий екстерне а Униуний РСС — политика де паче, сприжиниря ей деплинэ де кэтре маселе популаре ларжь. Ачесте ынтылнирь ау арэтат ынкэ ши ынкэ о датэ мэряца форцэ а унитэций динтре партид ши попор, хотэрыря лор фермэ де а фаче ка сочиетатя сочиалистэ советикэ сэ девинэ ши май путерникэ, ши май фрумоасэ ын интересул омулуй мунчий, идеалурилор комунизмулуй. Ку привире ла апропията ынтылнире а луй М. С. Горбачов ши Р. Рейган Дупэ кум с’а конвенит, М. С. Горбачов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, ши Р. Рейган, Президентул СУА, се вор ынтылни ын зйлеле де II—12 октомбрие 1986 ын орашул Рейкьявик (Исланда). Пропунеря ку привире ла ынтылнире а фост фэкутэ де М. С. Горбачов ши акчептатэ де Р. Рейган. Ынтылниря се десфэшоарэ ын кадрул прегэтирилор ын ведеря визитей луй М. С. Горбачов ын СУА, деспре каре пэрциле с’ау ынцелес ла Женева ын ноембрие 1985. Униуня РСС ши СУА експримэ мулцэмирь гувернулуй Исландей пентру хотэрыря де а офери посибилитатя сэ се цинэ ынтылниря ла Рейкьявик. Товарэшулуй ЛИ СЯННЯН, прешединтеле Републичий Полупаре Кинезе товарэшулуй ПЕН ЧЖЕНГ прешединтеле комитетулуй перманент ал адунэрий национале а репреэентанцилор популарь а РПК товарэшулуй ЧЖАО ЦЗЫЯН, премиерул Консилиулуй де Стат ал Републичий Полупаре Кинезе Ын нумеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ынтрегулуй попор советик Вэ адресам Думнявоастрэ ши ынтрегулуй попор кинез феличитэрь кордйале ку прилежул челей де-а 37-я аниверсэрь а прокламэрий Републичий Популаре Кинезе. Дупэ бируинца революцией ын Кина ши креаря Републичий Популаре Кинезе попорул кинез а обцинут марь сукчесе ын трансформаря сочиетэций пе базе сочиалисте, ын дезволтаря економией, штиинцей ши културий, ын ридикаря нивелулуй де вяцэ ал оаменилор мунчий. Униуня Советикэ ынтотдяуна а фост солидарэ ку лупта попорулуй кинез пентру елибераря са сочиалэ ши национала. Оамений советичь, окупаць ку ынфэптуиря хотэрырилор. Конгресулуй ал ХХУП-ля ал ПКУС ындрептате спре акчелераря дезволтэрий сочиал-економиче, манифестэ ынцележере ши стимэ фацэ де скопул трасат де Партидул Комунист дин Кина, прин каре се урмэреште модернизаря цэрий, конструиря сочиетэций сочиалисте. Де челе доуэ марь стате сочиалисте кум сынт Униуня Советикэ ши Кина депинде мулт пе арена интернационалэ. Плануриле фэуритоаре, пентру ынфэптуиря кэрора мунческ попоареле челор доуэ стате вечине але ноастре, ла фел ка ши попоареле челорлалте цэрь сочиалисте, пот фи реализате нумай ын кондиций де паче, але кэрей премизе де чя май маре импортанцэ сынт ынфрынаря курсей ынармэрилор ши дезармаря, креаря унуй систем атоткупринзэтор де секуритате интернационалэ. Ын ултимий ань релацииле совето-кинезе с’ау ымбунэтэцит симцитор. Ачаста креазэ о база бунэ пентру дезволтаря лор асчендентэ де май департе ын тоате сфереле, пентру ынтэриря ынкредерий речипроче, буней вечинэтэць ши колаборэрий пе база егалитэций ын дрептурь ши ын интересул попоарелор амбелор цэрь, каузей пэчий ши сочиализмулуй. Ын зиуа челей де-а 37-я аниверсэрь а прокламзрий Републичий Популаре Кинезе вз урэм Думнявоастрэ ши ынтрегулуй попор кинез ной сукчесе ын мункэ, паче ши просперитате. ПРЕЗИДИУМУЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ УНИУНИЙ РСС СОВЕТУЯ МИНИШТРИЛОР АЛ УНИУНИЙ РСС Лй0 Ку привире ла апропията визит» ын Униуня РСС а луй Раул Рикардо Алфонсин, Президентул Републичий Аргентина Ла инвитация Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Гувернулуй Советик Раул Рикардо Алфонсин, Президентул Републичий Аржентина, ва фаче о визитэ офичиалэ ын Униуня Советикэ ла мижлокул луний октоМ' брие а. к. Ритм сусцинут Ликидаря оперативэ а урмэрилор каламитэций натурий, функционаря ирепрошабилэ а утилажулуй техноложик, ынал. та мэестрие професионалэ сынт факторий детерминанць, каре пермит колективулуй фабричий де галантерие дин пеле дин Кишинэу сэ менцинэ ун ритм ыналт ын мункэ. Дакэ ын 8 лунь але анулуй курент продуктивитатя мунчий а спорит фацэ де индичеле планификат ку 2,4 проченте, апой ын прима жумэтате а луний септембрие ачест индикатор а конституит 3,2 проченте. Ын ансамблу ачастэ ынтреприндере а фабрикат де ла ыцчепутул анулуй песте преведерь женць, пошете пентру фемей, алте артиколе, че се букурэ де о черере споритэ ла кумпэрэторь, ын валоаре де песте 150 мий де рубле. Е ымбукурэтор фаптул кэ нумай ын анул де фацэ ла ынтреприндере а фост ынсушитэ фабрикаря ын серне а песте 40 де моделе ной. Деспре хэрничия колективулуй ын каузэ мэртурисеште ши фаптул кэ де акум песте 200 де мунчиторь сынт ынкадраць ын ынтречеря сочиалистэ суб девиза: «Планул де продукцие пе дой ань ай чинчиналулуй — пынэ ла аниверсаря а 70-я а Марелуй Октомбрие!». Аша фрунташь ка Л. Исак, Т. Апостол, В. Мелник, Д. Лашку ши алций ындеплинеск систематик сарчиниле де скимб ла 125—130 проченте. М. МИХАЙ. Кувынтул уна ку фапта Колективул фабричий де консерве дин Сорока а ынрежистрат о фрумоасэ викторие ын мункэ: а ындеплинит ынаинте де термен планул пе ноуэ лунь ла фабрикаря продукцией. Рэспунзынд прин фапте конкрете ла хотэрыря КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла мэсуриле пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт ын РСС Молдовеняскэ», мунчиторий дин секцииле, кондусе де Н. В. Волковинский ши И. Н. Козолапов, ау сусцинут апелул де а прелунжи зиуа де лукру ку о орэ, яр сэптэмына де мункэ ку о зи ши с’ау ангажат сэ ындеплиняскэ сарчина ануалэ кэтре аниверсаря а 69-а а Марелуй Октомбрие. — Пентру а фаче фацэ обьективелор ынкордате, авем тоате премизеле, — а сублиният И. И. Чебан, директорул фабричий. — Организаря мунчий ын доуэ скимбурь, ынтродучеря ноилор методе де лукру ши техноложиилор прогреси с т е, ыналта респонсабилитате а мунчиторилор — ятэ нумай кыцьва дин факторий принчипаль. Пентру сезонул актуал колективул с’а прегэтит ку мултэ минуциозитате, а ынтрепринс мэсурь ефичиенте ын дирекция споририй продуктивитэций мунчий ши асигурэрий уней калитэць ыналте а продукцией фабрикате. Ын секцииле ынтреприндерий актуалменте акционязэ дин плин диверсе инсталаций ку дирижаре програматэ, линий техноложиче аутомате де спэларе а борканелор, О атенцие деосебитэ се акордэ лэржирий асортиментулуй. Ын тимпул апропият ын рецяуа комерчиалэ вор фи експедияте примеле 250 мий де боркаие ку сук де морковь ши де мере, прекум ши компотурь де пруне. Дрепт рэспунс ла грижа партидулуй ши гувернулуй мунчиторий фабричий, ревэзынду-шь ангажаментеле асумате, ау хотэрыт сэ продукэ ын анул курент ну май пуцин де 34 милиоане де боркане конвенционале сау ку 5,5 милиоане де боркане май мулт декыт преведе планул ануал. В. НИКОРИЧ. (Кореспондентул ностру). Дистинкцнй бинемеритате Авикулторий дин совхозул «Победа», районул Вулкэнешть, сынт ынвингэторь ын ынтречеря сочиалистэ републиканэ. Господэрия ын фиекаре ан депэшеште сарчиниле ла продучеря ши колектаря де лынэ, пеличеле, карне де оае. Ла дирекция совхозулуй се пэстрязэ акум Драпелул Рошу трансмисибил ал Комитетулуй Нейтрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, Консилиулуй републикан ал синдикателор дин Молдова ши Комитетулуй Нейтрал ал УЛКТ дин Молдова, кучерит прин сукчеселе обцинуте ын рамура авикултурий. Ши ятэ о ноуэ викторие. Пентру резултателе ыналте ынрежистрате ын анул 1985 колективул фермей де ой дин совхоз а фост декорат речент ку о Диплома де градул II а КРЕН а Униуний РСС. Иван Ильич Волочай, зоотехничиан, чобаний Михаил Игнатович Препелицэ ши Николай Степанович Русанду вор прими медалий де аржинт але експозицией принчипале а цэрий, кыт ши премий а кыте 100 рубле. Де дистинкций але ЕРЕН а Униуний Советиче с'ау ынвредничит ши фрунташь дин алте рамурь але господэрией. Медалий де аржинт вор фи ынмынате Галиней Николаевна Лукьянович ши луй Иван Александрович Осадченко, яр Александра Дмитриевна Тирон ва прими о медалие де бронз. Г. КОДРЯНУ. ЮТЭРЫРШ ШГЖУАУЙI Дирекция принципал.» — интенсификаря продукцией агриколе! Ачаста е девиза ливэдарилор де ла ынтреприндеря интергосподэряскэ пентру крештеря фруктелор «Молдова» дин районул Григориопол. Де ле фиекаре хектар де плантаций де мерь аич се реколтязэ кыте 300 чентнере де фрукте. ЫН ФОТОГРАФИИ: ла секторул до сортаре; апроапе кыте о тонэ де мере кулейе зилник ливэдара фрунташэ Мария СЕРБИНА. Фото де Б. КАПНИН ши А. СИМАНОВСКИИ. А'ГЕМ. ПРОДУКЦИЕ ПЕСТЕ ПЛАН Авынтул де мункэ ын мижлокул тутунарилор дин колхозул «XIX съезд КПСС», районул Бричень, креште ку фие,че зи. Колективул де аич а ши ынкеят планул ануал де реколтаре а фрунзелор верзь. 5500 тоне де материе примэ а фост пусэ ла ускат, яр о парте дин еа е ливратэ пунктелор де речепционаре. Бригэзиле кондусе де Г. В. Житарь ши Г. И. Патрашка ау депэшит сарчиниле де план ку 30 ла сутэ. Тутунарий, ынсэ, континуэ мунка ку ачелаш ритм. Акчентул ын презент се пуне пе калитатя продукцией ши акчелераря прелукрэрий ши експедиерий ей ла фабрика де ферментаре. Дин 620 де тоне тутунарий дин партя локулуй шь-ау ынскрис ла актив 300 де тоне, 95 ла сутэ фиинд де калитате супериоарэ. Конкомитент ку лукрэриле де реколтаре, ускаре, сортаре ши ливраре а продукцией кэтре стат аич а ынчепут ши прегэтиря пентру ноул ан агрикол. Ын господэрия де сере се десфэшоарэ лукрэриле де репарацие. М. РЭЧИЛЭ, кореспондент волунтар. Пентру ун ернат сэтул ши калд Зиле ла рынд ну ынчетязэ лукрэриле ла колектаря силозулуй. Се фаче тотул пентру а асигура ун ернат сэтул ши калд ал анималелор. Пе май бине де жумэтате дин супрафецеле дестинате силозулуй пэпушоюл есте де акум реколтат ши депозитат ын траншей. Планул де 6 мий де тоне е апроапе ындеплинит, дар реколтаря континуэ, требуе сэ компенсэм дефичитул де ла челелалте фелурь де нутрецурь. О маре атенцие акордэм евитэрий пердерилор ши калитэций нутрецурилор колектате. Агрегателе КСС-2,6, фолосите ла реколтаре, кыт ши каросерииле унитэцилор де транспорт сынт бине ерметизате, ла гропиле де ынсилозаре се респектэ ынтокма?1 черинцеле техноложиче. Паралел ку реколтаря ши колектаря нутрецурилор се прегэтеск фермеле пентру ярнэ. К. НЕРЕУЦА, секретарул комитетулуй де партид дин колхозул «Родина», районул Григориопол. Белшуг де легуме СЛОБОЗИЯ. (Де ла кореспондентул ностру). Пе зи че трече креште ритмул мунчий ла реколтаря зарзаватурилор. Фацэ де периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут волумул продукцией реколтате ынтр'о зи а крескут де апроапе доуэ орь. Сукчесул е женерат де ынтречеря сочиалистэ комбативэ, де форма авансатэ де организаре ши ретрибуире а мунчий — антреприза колективэ. Легумикулторий районулуй ау атинс обьективул де 200 мий де тоне де легуме. Челе май фрумоасе резултате ле ынрежистрязэ грэдинарий дин колхозул «Мичурин». Ей ау реализат кэтре стат чирка 23 мий тоне де продукцие витаминоасэ, депэшинд астфел планул ануал. Реколтаря континуэ. — Прецул де кост ал унуй килограм де легуме е де 12 копейчь, яр де реализаре — 24 де копейчь, — не информязэ В. Н. Вакарчук, прешединтеле колхозулуй «Мичурин». — Венитул нет ва конституи анул ачеста 3,4 милиоане де рубле, яр рентабилитатя — 45 проченте, фацэ де 2,6 милиоане де рубле ши 37 проченте анул трекут. Реколте импунэтоаре ау крескут ши легумикулторий дин колхозуриле «Красный садовод», «Ленин» (с. Паркань), «Ленин» (с. Чобручиу), Екзамен де бэрбэцие! Сентиментул даторией чивиче Ынтреприндеря ноастрэ тотдяуна с’а евиденцият принтр’ун ыналт спирит де организаре, ентузиазм. Ынтр’ун мод деосебит, ынсэ, с’ау манифестат ачесте калитэць дупэ кутремурул де пэмынт дин ноаптя спре 31 аугуст. Ла субдивизиуниле де продукцие але асочиацией, ка ши ын тот орашул, ураганул субтеран н’а продус дистружерь граве. Ын чя май маре парте а клэдирилор ау апэрут фисурь, пе ич-коло а кэзут тенкуяла, ау фост детериорате акоперишуриле. Н’ау резистат клэдириле де конструкцие веке: грэдиницеле де копий No 15 ши No 26, о касэ де локуит ку опт апартаменте, блокул административ ал асочиацией, каре. чер репараций капитале. О комисие спечиалэ, креатэ ку партичипаря репреэентанцилор институтулуй де проек т э р ь «Молдкоммунпроект», а детерминат, кэ даунеле причинуите де кутремурул де пэмынт се чифрязэ ла 43 мий де рубле: ла обьективеле де продукцие — 10 мий де рубле, фондул локатив — 3 мий де рубле, Палатул де културэ «Контемпоранул» — 2 мий ши институцииле прешколаре — 27 мий де рубле. Фацэ де даунеле причинуите ын райоанеле дин судул републичий ачестя сынт неынсемнате, деатыта ам хотэрыт сэ ле ликидэм ку форце проприй, реструктурынду-не мунка, пунынд ын акциуне ной резерве. Де фапт, обьективеле нумите, каре ау суферит май мулт ын урма кутремурулуй де пэмынт, ерау дежа инклусе ын планул репарациилор капитале, нумай кэ костул ачестор репараций ера де 15 мий де рубле, акум ынсэ, се чер де трей орь май мулте мижлоаче. Гросул лукрэрилор ын ведеря ликидэрий консечинцелор кутремурулуй ыл ындеплинеште секция де конструкций, кэрея й-ам май адэугат оамень дин секция електрикэ. Ымпэрциць ын 16 звеноурь дупэ фелуриле де лукрэрь, чей 60 де репараторь ай секцией лукрязэ дупэ ун режим ку дурата зилей прелунжитэ ку о орэ, яр а сэптэмыний — ку о зи. Ын грижиле комисией пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй ынтрэ ну нумай репарацииле ла ынтреприндере, чи ши челе але спациулуй локатив. Ун нумэр маре динтре мунчиторий ноштри трэеск ын касе индивидуале, каре де асеменя ау суферит. Ши ачестор мунчиторь ле акордэм ажутор, атыт материал, кыт ши бэнеск. 26 де фамилий ку ажуторул ынтреприндерий шь-ау рестабилит дежа каселе аварияте. Меканикулуй Л. Бовар дин секция No 1, конфекционарилор Г. Илина, Р. Совяк ши алтора ле-ам ажутат ку чимент, фой де ардезие ши кэрэмидэ, яр конфекционарей М. Колосная, старя материалэ а кэрея е май гря, комитетул синдикал й-а акордат ши ун ажутор бэнеск де 300 рубле. Тоате ачестя, фиреште, неау пермис ну нумай сэ ну редучем ритмул нормал ал' мунчий, чи ши сэ-л акчелерэм. Фацэ де луна аугуст, ын септембрие волумул продукцией-марфэ а крескут ку 6,3 проченте. Дар ну не гындим нумай ла невоиле ноастре. Сынтем алэтурь де трудиторий дин райоанеле ши орашеле Кахул,. Леова, Кантемир, Вулкэнешть, Комрат, Тараклия ши алтеле, о парте дин каре ау рэмас ын женере фэрэ акопериш де асупра капулуй. Деатыта инициатива де а деклара луна септембрне лунэ де мункэ ынсуфлецитэ, прелунжинд дурата сэптэмыний де лукру ку о зи, яр а зилей де лукру — ку о орэ, лансатэ де колективул бригэзий де конструкторь де ла ДК-8 а трестулуй «Промстрой» дин Кишинэу, кондусе де Ероул Мунчий Сочиалисте Г. Селецкий, а фост ынтымпинатэ ку ынсуфлецире де колективул ностру. Мунка ын ачест мод а континуат пынэ ла сфыршнтул луний. Л а контул синистрацилор ам трансферат ну май пуцин де 20 мий де рубле. Де алтфел, ной ам ынтродус унеле модификэрь ын формуларя инициативей, реешинд дин спечификул ынтреприндерий ноастре. Ын примул рынд, фииндкэ ла асочиацие лукрязэ ын темей фемей — маме, соций, ши ын ал дойля рынд, фииндкэ ной лукрэм ын доуэ скимбурь ши н’авем посибилитате сэ мэрим дурата скимбулуй. Деатыта колективул бригэзилор NoNo 3,4 ши 8 дин секция No 1, че поартэ ку демнитате нумиря де колектив ал мунчий комунисте де. 30 де ань, ау лансат о ноуэ инициативэ: а ындеплини норма пентру ноуэ оре ын опт оре де мункэ-Ун деталиу семнификатив. Ла мунка фэрэ платэ ын зилеле сэптэмыний ку дурата прелунжитэ партичипэ ши о бунэ парте дин фоштий ноштри лукрэторь, каре акум се афлэ ла одихна бинемеритатэ. Урмэриле орькэрей каламитэць сынт май пуцин симците, кынд оамений штиу сэ-й опунэ резистенцэ, се ажутэ уний пе алций. Яр ын сочиетатя ноастрэ сочиалистэ спиритул ачеста есте деосебит де дезволтат. Довадэ е ши грижа маре а ПКУС ши Гувернулуй Советик, каре декурже ши дин хотэрыря КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла мэсуриле пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт ын РСС Молдовеняскэ». Тоатэ пара не вине ын ажутор! Ачаста не ва пермите сэ ликидэм май репеде урмэриле, Яр датория ноастрэ есте де а мунчи ку шн май мултэ ардоаре ши де а ындеплини ку сукчес плануриле де продукцие. В. СОЛОВЬОВА, Ероу ал Мунчий Сочиалисте, директорул женерал ал асочиацией де конфекций «40 лет ВЛКСМ» дин Тираспол.